Pagina 1 van 1

Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 15:28
door rik.derkx@gmail.com
Hulp gevraagd. Het betreft een series 3 109 diesel 1977
Rij momenteel door noord noorwegen en juist als ik door een kuil of over een bobbel rij met een van de voorwielen begint het stuur als een gek te slaan. Nu heb ik gisteravond alles nagelopen en vind geen gekke dingen, buiten dat de onderste pitmanarm enigszins speling had op de as. Deze weer vastgezet, maar probleem is niet verholpen.
Wie herkent hier iets van. Ik zal er toch iets mee moeten… want we moeten nog een stukkie.
Alvast bedankt voor alle input.

Gr Rik

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 16:26
door jamaar
stuurspeling? als die er is in combinatie met versleten fusee pennen zodat de voorspanning niet meer in orde is maakt van elke landrover een dweil
ook je uitlijning moet in orde zijn!
maar elk van deze dingen apart zorgt al voor slecht stuurgedrag

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b3f2a285cb092c02f751616bdad5baa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16700699, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 16:54
door Alan T
Klinkt inderdaad als fusebollen probleem lagers/voorspanning
verder moet het hulpstuurhuis een dempende werking hebben.

maar kontroleer eerst even of alles nog wel goed vast zit:
wiel moeren
fusebolen aan as
as aan bladveren
bladveren naar chassis
bussen nog goed?

Alan

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 16:59
door Marc-my-Words
En ook of het stuurhuis zelf wel goed vast zit.

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 17:15
door marco duine
De auto aan de voorkant op krikken, iemand achter het stuur zetten.

Bij heen en weer draaien moet er iets te zien of te voelen zijn. De zaken welke gecontroleerd moeten worden zijn inmiddels benoemd.

Als de wielen los van de grond staan, kunnen de fuse bollen ook eenvoudig gecontroleerd worden.

succes ermee !!!

grt,

marco

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 17:53
door André met Truckie
Staat je 4-wielaandrijving toevallig ingeschakeld?
Had ik toevallig onlangs nog...

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)

P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('043bceeb337b47c7a7f56c7cd3b57c1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 16700782, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 20:22
door Wim Janssen
Die onderste losse pitmanarm veroorzaakt zonder twijfel dit fenomeen. Je hebt hem wel vastgedraaid, maar waarschijnlijk is de vertanding al beschadigd en blijf je speling houden. Controleer maar eens heel kritisch, dus met heel veel kracht of de speling daadwerkelijk weg is. Ik heb exact hetzelfde gehad en alleen een nieuwe arm loste het probleem op.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 20:40
door rik.derkx@gmail.com
Ik ga zo alle punten nog eens proberen na te lopen, maar dat valt niet mee op een doorweekte ondergrond van de een camping.
alvast bedankt,

vanavond meer nieuws.

gr Rik

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: do 08 aug 2013, 21:46
door neef Henk
Het kan zijn dat jouw LR een stuurdemper heeft (zit bij je voorbumper gemonteerd naar de stuurstang). Als dit zo is kan deze ook kapot zijn. Deze werden vaak gemonteerd voor het terreinrijden zodat niet je stuur uit je handen slaat bij een bobbel. Normaal gesproken is deze niet nodig als je gehele stuurinrichting spelingsvrij is maar vaak werden ze ook gemonteerd als symtoom bestrijder

Groeten neef Henk


Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 14:36
door hein
Heb ook zoiets gehad, 2 weken terug, in Albanie, wielen gaan slingeren soort resoneren van links naar rechts stuur ook, maar ik rij zonder stuurdemper lr 109 ambulance.
rond de 40 km/pu na een hobbel heb ik er last van. flink remmen dan is het weer weg. overigens ben ik er gewoon mee naar huis gereden, maar wel uitkijken dus !!.
Er zit nu speling in mijn rechter bol dat kan wellicht een mede oorzaak zijn. oplossing lijkt me een stuurdemper , en alle speling wegwerken.

Groet,

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 15:13
door rik.derkx@gmail.com
Ik heb alles eens nagelopen, maar kan geen duidelijke oorzaak vinden.
Als ik de auto opkrik en aan het stuur draai reageren de wielen vrijwel direct.
Wanneer ik aan de wielen voel, geen lagerspeling. Wanneer ik aan boven en onderzijde dus en trek voel ik ook geen speling in de fusees. Stuurhuis etc zit goed op zijn plek. Veren zitten goed vast, zowel an as als aan chassis en er zitten nieiwe bussen in 4000 km.
De omschrijvimg van hein lijkt redelijk overeen te komen. Ik heb overigens ook geen stuurdemper. Probleem treed bij min op rond de 60km/h.
Het enigr dat me nu opvalt is dat ik het verdikte deel van het hulpstuurhuis richting de radiateur heb zitten en dat zou volgens het boekje niet moeten, maar ik geloof niet dat dit de oorzaak zou zijn.
De auto heeft het de afgelopen kilometers prima gedaan en dit is van een op ander moment opgetreden.

Gr Rik

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 15:34
door Dirk109
Rik, als je met de wielen van de grond sta en alles functioneerd goed en direct wil nog niet zeggen dat ook alles goed vast zit.
Mogelijk heb je al geprobeerd om bijv door iemand anders te laten sturen onder druk(wielen op de grond kleine beetjes heen en weer) en dan goed te controleren of alles echt goed vast zit.De pitmanarm die aan je bovenste stuurhuis zit wil ook wel eens wat speling vertonen als hij gewoon los zit.
Kijk ook eens naar het hulpstuurhuis of deze goed vast zit in de chassis.
Overigens als je de fuse speling(vertikaal) zal je dit wel met enige kracht moeten doen, bij gewoon voelen zit alles vaak wel goed en bij meer kracht voel je ineens wel speling.
Overigens rij ik al jaren zonder demper en heb deze problemen nooit gehad.
Jaren terug heb ik alles een keer vervangen voor nieuw na wat wazige problemen.Van kogel tot fusee bol en stuurhuis.Ik ben er toen achter gekomen dat de stuurinrichting net een ketting is.Een schakel verkeerd, dan geen goede werking.

Succes!

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc5eaaa6dda945c4af342a5ed096bfbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16701989, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 15:45
door hein
Als het geheel spelingsvrij is, kun je eigenlijk alleen nog met bandenspanning en spoorstang zaken veranderen dacht ik, of met een stuur demper maar die heb je niet.
Ik heb in albanie zitten denken het op te lossen door aan de spoorstang te gaan draaien, dan draai je de wielen wat uitelkaar of naar elkaar toe , die afstelling zorgt er dacht ik ook voor dat het geheel niet zwabbert. Maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.
Voordat je dat eventueel doet, zou ik dat wel eerst vragen aan iemand die weet wat het eventuele effect is, die er verstand van heeft zal ik maar zeggen" vooral in bochten.

groet

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 19:58
door Mrah
Heb zelfde probleem gehad met RRC. Bleek bij onderzoek dat swiffelspanning nagenoeg verdwenen was. Wat shimmetjes verwijderd L+R en probleem was verholpen.

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 21:19
door ignace
Ik heb jaren geleden een gelijkaardig probleem gehad, sporadisch hevig trillen van het stuur, hard remmen om het op te lossen.
Bij het wisselen van de banden en het uitbalanceren van de banden was het probleem weg.

Grt,

Ignace

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 21:40
door Pike
Ook in het terrein is een stuurdemper niet nodig. Mocht een wiel in een gat komen of op een grote kei rijden dan slaat het stuur om en dit hou je niet tegen. Gevolg kan zijn een gebroken duim (of twee). Gewoon de duimen buiten het stuurwiel houden is een prima methode gebroken duimen te voorkomen.
Verder, zoals je al aangeeft, camoufleert een stuurdemper de speling in de hele stuurinrichting.

Stuurdempers dienen ritueel verbrand te worden

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ddc03d8253213b3cea57ff7ed3401c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16702453, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: Stuurprobleem!!!!

Geplaatst: wo 28 aug 2013, 16:00
door hein
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb zelfde probleem gehad met RRC. Bleek bij
> onderzoek dat swiffelspanning nagenoeg verdwenen
> was. Wat shimmetjes verwijderd L+R en probleem was
> verholpen.

Wel een heel late reactie ik denk dat rik inmiddels al wel weer terug is.
Ik heb nu eindelijk ook een dun plaatje weggehaald bij de fusee rechts (onder het blokje met die 4 bouten) en de speling op de bol is nu weg, hij stuurt weer iets zwaarder en daardoor komt denk ik minder snel in zo'n vreemde slinger resonantie. mijn eerdere suggestie over de spoorstang, met de spoorstang los je nix op : )