Pagina 1 van 1

RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: do 01 aug 2013, 19:58
door Stefan
Beste mensen,

Wij hebben afgelopen 3 weken in Z-Frankrijk heerlijk gekampeerd en ben van plan mijn RRC om te bouwen naar soort van expeditie-kampeer-RRC met van alles erop en eraan.
Zoals daktent, ingebouwde kasten, lades, koelkast, omvormer, accu-systeem, jerry-cans, etc.. Dit alles wil ik graag op zonne-energie laten draaien daar ik zelf een eigen bedrijf heb in zonne-energie :-).

Heeft er iemand voorbeeld foto's van proffessionele (omgebouwde) expeditie auto's? Liefst uiteraard een RRC of Defender. Ik ben zelf redelijk handig dus wil dit oppakken als hobby-projectje in m'n vrije tijd :-)
En wie heeft er ervaring met daktenten? Waar moet ik opletten? Ik neig naar een Overland/Howling Moon/Gordi Gear (met hoes). Een hard-shell daktent lijkt me iets te duur.

Ik hoor graag jullie ervaringen,

Gr.

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2013 17:59 door Stefan.

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: do 01 aug 2013, 21:02
door jamaar
een van de belangrijkste dingen die je in de gaten moet houden is gewicht!
echt, veel auto's gaan onderweg naar de knoppen omdat ze te zwaar zijn en reken maar dat elke kilo telt op de piste. te zwaar kan ook zijn dat je nog binnen je max gewicht bent.
oriënteer je op lichtgewicht materialen
ik heb campers, ook landrovers, met 2cm betonplex ingebouwd gezien waar 5mm zou volstaan als je het slim construeert
ze waren ook niet vooruit te branden zopen diesel en hingen laag op de weg
bezuinig niet op je daktent, je wilt onderweg niet nachts waker worden met drup drup in je bed

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e561a248a68d4a052ac4f4cbb0196ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16689975, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: do 01 aug 2013, 23:45
door louis
Waar wil je naar toe?
daktent:
Zuid-Amerika: nee
Africa: ja

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 01:15
door Oscar
Stefan,

Wij hebben een One Ten met dat doel opgebouwd.
Aangezien we niet het hele jaar op reis zijn moest e.e.a. ook eenvoudig te verwijderen zijn.

Met die eisen zijn we gekomen tot:
- eenvoudig maar stevig roof-frame voor de daktent
- Eezi Awn daktent 120x240
- extra ruimte vóór de daktent op het roof-frame voor een reserve band (geen velg = dood gewicht)
- dubbel accusysteem
- 40L compressor koelkast
- 220v omvormer
- eenvoudige kasten (L en R) waarin zgn eurokratten passen
- uitgebreide EHBO-kit onder handbereik achterin
- op de achterdeur een brandblusser en 2-pits coleman kooktoestel
- tegen het dak in de auto een tripnet (daarin: jassen/truien/wc-papier etc, als het maar licht is)
- led verlichting in de gehele auto
- Mantec security cubbybox om kostbaarheden veilig en stof-vrij op te kunnen bergen
- extra ruimte voor 4 jerrycans of 2 kratten onderin de auto (deze ruimte zat er al vanwege de diensttijd van de auto )

De daktent gaat achterover open zodat we een afdak van ca. 1 vierkante meter hebben om onder te koken en schuilen bij slecht weer.

Zoals al genoemd is een zo laag mogelijk gewicht erg belangrijk, vergeet daarbij ook vooral het zwaartepunt niet: zo laag mogelijk. Met dat gewicht in gedachten hebben wij er bewust voor gekozen om de gehele aandrijflijn van de auto Ashcroft/HD uit te voeren, je hoeft dan nooit met steekassen of andere onhandige zware onderdelen rond te gaan rijden. Want hoe meer reserve delen je mee neemt hoe eerder de rest kapot gaat (vooral niet wat je bij je hebt uiteraard )

De afgelopen 3 maanden hebben we ca. 13.500km (greenlane UK / NoordKaap / Dordogne ) gereden met de auto zonder reparaties of aanpassingen die het leven in en om de auto beter kunnen maken. In deze km's zitten ook serieuze offroad km's.

Ik snap dat je als showcase zonnepanelen op de auto wilt, het rendement per m2 kan jij beter uitrekenen dan ik. De enige situatie waarin die nuttig zijn is wanneer je langer dan 2 dagen stil staat en zon hebt.. Maar dan nog moeten de panelen meer opbrengen dan de auto verbruikt. Aangezien er een daktent op komt is de ruimte beperkt, bij een hardshell daktent heb je echter wel meer ruimte.. Ik zou die niet op voorhand afschrijven zeker ook omdat hardshell tenten nog sneller op te zetten zijn en een hardere wind kunnen verdragen dan de stoffen variant.

Ik woon in het midden van het land, je bent welkom voor een rondleiding en koffie..

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2013 23:16 door Oscar.

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 03:25
door Dixo
Leuk idee Aardig origineel idee ook met een RRC.

Zou wel de V8 op de plank leggen en er een dieseltje in hangen, geeft een stuk fijnere actieradius. Dan maar een mp3 speler met V8 geluiden erin als je het echt niet kunt missen

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 10:11
door bcmeijer
louis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar wil je naar toe?
> daktent:
> Zuid-Amerika: nee
> Africa: ja

Sorry, maar dit is echte onzin. Ik heb eind vorig jaar 20k km in Zuid Amerika gereden en 90% van de tijd in de daktent geslapen. Zelfs in Patagonie zijn probleemloos windluwe plekken te vinden!

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 10:13
door Michel WaZ
Goedemorgen,

Deze staat momenteel op Ebay........................

mZfCepJoryJBuLQ7lhLnzyA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ec5a70e556ea7e8b859c88cacf3c2cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fthumbs1.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmZfCepJoryJBuLQ7lhLnzyA.jpg', 'http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mZfCepJoryJBuLQ7lhLnzyA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fthumbs1.ebaystatic.com%2Fd%2Fl225%2Fm%2FmZfCepJoryJBuLQ7lhLnzyA.jpg', '', 16690264, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 10:33
door Stefan
Onze reizen zullen we in het begin beperken tot Europa. We willen graag naar de Noord-Kaap en touren door Scandinavië. In de toekomst hoop ik wat verder te kunnen. (Africa)

De auto gebruik ik normaal als gereedschap wagen bij mijn werkzaamheden. Hij is 'omgebouwd' naar grijs kenteken en staat nu te boek als bestelauto ondernemer (gaat net :-) De auto moet dus ook weer redelijk makkelijk terug gebouwd kunnen worden. Tevens wil ik er geen camper van maken, ik wil hem het liefst zo origineel mogelijk laten.

Het gewicht is een goede tip. Had ik nog niet zozeer bij stilgestaan. Een ALU rek waarin je Eurokratten kunt stapelen is m.i. ook praktisch en licht.
De actieradius is prima. Ik heb een gas installatie met behoud van de originele benzine tank dus kan een redelijk eindje komen.

Het lijstje van Oscar kan ik goed gebruiken, zal 's wat gaan schetsen hoe e.e.a. gemaakt kan worden. En als ik er niet uitkom dan kom ik wel ff op de koffie ;-)

Groeten,

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 11:33
door Oscar
Stefan,

Ik heb je een PM gestuurd met mijn info voor het geval je trek hebt in koffie.

Wij hebben als blrc een gezellige sleutelloods in Breukelen waar momenteel nog een 110 compleet wordt gereviseerd en opnieuw opgebouwd voor Overland reizen.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 11:42
door Aad & Marieke C
Dag Stefan,

Hier wat foto's van onze reis auto een defender 90, we hebben hem zo ingedeeld dat alles een vaste plek heeft en goed vast zit ook met off-roaden en mocht er wat gebeuren wil je geen koelkast achter in je nek hebben. Mocht je nog vragen hebben kan je langskomen (bollenstreek) of mailen.
0096.%2520Ons%2520nieuwe%2520interieur%2520gemaakt%2520door%2520landreiziger%2520te%2520Dordrecht..JPG --> mod_embed_images_loadimage('c8268154d838a913a63d231860abfe4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-BoZ1iEs3d8o%2FUD4PNe01f5I%2FAAAAAAAAGeI%2FpWrIT3YCJyg%2Fs512%2F0096.%252520Ons%252520nieuwe%252520interieur%252520gemaakt%252520door%252520landreiziger%252520te%252520Dordrecht..JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/-BoZ1iEs3d8o/UD4PNe01f5I/AAAAAAAAGeI/pWrIT3YCJyg/s512/0096.%2520Ons%2520nieuwe%2520interieur%2520gemaakt%2520door%2520landreiziger%2520te%2520Dordrecht..JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-BoZ1iEs3d8o%2FUD4PNe01f5I%2FAAAAAAAAGeI%2FpWrIT3YCJyg%2Fs512%2F0096.%252520Ons%252520nieuwe%252520interieur%252520gemaakt%252520door%252520landreiziger%252520te%252520Dordrecht..JPG', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0098.%2520Koelkast%2520met%252012%2520en%2520220%2520volt%2520aansluiting%2520en%2520plank%2520voor%2520stoel.JPG --> mod_embed_images_loadimage('0ea9a77d9b7b613b231041c80d6aac28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7qLiAn-GH6g%2FUD4Pwg0uUqI%2FAAAAAAAAGeI%2FI13AKyG0dow%2Fs512%2F0098.%252520Koelkast%252520met%25252012%252520en%252520220%252520volt%252520aansluiting%252520en%252520plank%252520voor%252520stoel.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7qLiAn-GH6g/UD4Pwg0uUqI/AAAAAAAAGeI/I13AKyG0dow/s512/0098.%2520Koelkast%2520met%252012%2520en%2520220%2520volt%2520aansluiting%2520en%2520plank%2520voor%2520stoel.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7qLiAn-GH6g%2FUD4Pwg0uUqI%2FAAAAAAAAGeI%2FI13AKyG0dow%2Fs512%2F0098.%252520Koelkast%252520met%25252012%252520en%252520220%252520volt%252520aansluiting%252520en%252520plank%252520voor%252520stoel.JPG', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0101.%2520Heel%2520veel%2520opberg%2520ruimte%252C%2520en%2520omvormer%2520naar%2520220%2520volt.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c84820f7f197f35e05ca8d74a21d4f9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-z25UScz3K-Y%2FUD4QBXJnHrI%2FAAAAAAAAGeI%2FV94SLGbwvSE%2Fs720%2F0101.%252520Heel%252520veel%252520opberg%252520ruimte%25252C%252520en%252520omvormer%252520naar%252520220%252520volt.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-z25UScz3K-Y/UD4QBXJnHrI/AAAAAAAAGeI/V94SLGbwvSE/s720/0101.%2520Heel%2520veel%2520opberg%2520ruimte%252C%2520en%2520omvormer%2520naar%2520220%2520volt.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-z25UScz3K-Y%2FUD4QBXJnHrI%2FAAAAAAAAGeI%2FV94SLGbwvSE%2Fs720%2F0101.%252520Heel%252520veel%252520opberg%252520ruimte%25252C%252520en%252520omvormer%252520naar%252520220%252520volt.JPG', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0102.%2520Is%2520allemaal%2520super%2520in%2520gebruik%252C%2520bedankt%2520Liz%2520%2526%2520Martin.JPG --> mod_embed_images_loadimage('1b1d6a92f125ae562e0c3edbf70a039f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7MKriVfDQcs%2FUD4QRJVgDPI%2FAAAAAAAAGeI%2F7ZT349nRBa4%2Fs512%2F0102.%252520Is%252520allemaal%252520super%252520in%252520gebruik%25252C%252520bedankt%252520Liz%252520%252526%252520Martin.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7MKriVfDQcs/UD4QRJVgDPI/AAAAAAAAGeI/7ZT349nRBa4/s512/0102.%2520Is%2520allemaal%2520super%2520in%2520gebruik%252C%2520bedankt%2520Liz%2520%2526%2520Martin.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7MKriVfDQcs%2FUD4QRJVgDPI%2FAAAAAAAAGeI%2F7ZT349nRBa4%2Fs512%2F0102.%252520Is%252520allemaal%252520super%252520in%252520gebruik%25252C%252520bedankt%252520Liz%252520%252526%252520Martin.JPG', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0103.%2520Lade%2520voor%2520kleding..JPG --> mod_embed_images_loadimage('0af35a900b520b60acfd90e4a98e84ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-w3o9gx3V_VA%2FUD4QTHO-p-I%2FAAAAAAAAGeI%2FYhVJKD33l4U%2Fs512%2F0103.%252520Lade%252520voor%252520kleding..JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/-w3o9gx3V_VA/UD4QTHO-p-I/AAAAAAAAGeI/YhVJKD33l4U/s512/0103.%2520Lade%2520voor%2520kleding..JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-w3o9gx3V_VA%2FUD4QTHO-p-I%2FAAAAAAAAGeI%2FYhVJKD33l4U%2Fs512%2F0103.%252520Lade%252520voor%252520kleding..JPG', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ac0dd9ea06784c115259a18977deeca0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 16690343, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 13:16
door Joadalama
Mijn complimenten Aad en Marieke, dat ziet er, zoals ze dat bij de rdw noemen, deugdelijk uit. Mooie fotosite ook trouwens. Krijg er helemaal de kriebels van.

groeten
Joachim

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 14:16
door louis
tja, voor de een onzin. maar als ik Karin-Marijke en Coen van Landcruising.nl 't volgende zie schrijven, dan neem ik dat serieus:

`Roof top tents can be a bit of of a problem in the southern triangle of South America (Patagonia) where there is often too much wind for a roof tent.
It has led to many sleepless nights, and we often slept inside the Land Cruiser instead.`

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 16:03
door bcmeijer
louis Schreef:
-------------------------------------------------------
> tja, voor de een onzin. maar als ik Karin-Marijke
> en Coen van Landcruising.nl 't volgende zie
> schrijven, dan neem ik dat serieus:
>
> `Roof top tents can be a bit of of a problem in
> the southern triangle of South America (Patagonia)
> where there is often too much wind for a roof
> tent.
> It has led to many sleepless nights, and we often
> slept inside the Land Cruiser instead.`

Dat is nogal een verschil. Om het gehele continent af te doen als 'niet geschikt voor een daktent' omdat het in het zuidelijkste stuk van patagonie hard waait. Dan kan hetzelfde over Afrika worden gezegd, want ook in kaapstad kan het heel hard waaien!

Maar goed, om nu de discussie niet een kant op te trekken.

Een daktent is een hele mooie manier van rondtrekken met je auto, zonder dat de binnenkant van je auto verbouwt hoeft te worden. Ook biedt een daktent meer ruimte als slaapverblijf. En mocht het dan een keer heel hard waaien en is er echt geen windschaduw te vinden, kun je altijd nog uitwijken naar een hotel. Dat is voor mij een uitermate mooie afweging!

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 16:20
door Marc-my-Words
Precies, en op deze wijze is voor mij (en sommige anderen) de afweging anders.
Ik slaap in de auto of in een tent op de grond (bij een langer verblijf op één plek.
Een luifel over de auto geeft bij het in de auto slapen veel ruimte en plezier ... maar zelfs die luifel is bij veel wind al onrustig.

En je hoeft echt niet zo ver om last van veel wind te hebben. Soms is het relatief makkelijk om dan verder te zoeken naar wat wind-schaduw, soms ook niet (aan de kust, op een hoge kale fjell, hoog in de bergen en ga zo maar verder). Daarnaast is een daktent ook nogal opzichtig tov slapen in de auto, dwz achter een heg en/of in een veld met hooirollen valt een 2 m hoge auto maar beperkt op, terwijl een 3,5 meter hoog bouwwerk toch wel overal bovenuit torent.

Ik heb de "luxe" van een 110 en dus slaap-lengte, en ik probeer niet teveel mee te nemen (het meeste in kratjes die onder de vloer passen of tijdelijk buiten gezet kunnen, en dan een restje dat ik op de voorplaatsen en in het vooronder donder). Ga ik alleen op pad dan is het nog makkelijker, dan kan alles blijven liggen.

't Mooie is dat je bij het in de auto slapen ook geen natte tent hoeft in te vouwen en dus vlug weg bent, het lastige is dat je moet schipperen met de vloerhoogte: 30cm hoog is ideaal qua binnenruimte wat betreft het slapen, 50 cm is ideaal qua laadruimte onder de vloer (ik heb dus slechts 30 cm, want met 30 cm kan je je nog gewoon binnen aankleden etc, en nog makkelijk via het uitklap-treetje uitstappen).
Enige momenten dat ik wel een daktent zou willen zijn die momenten als vandaag: De momenten dat het 's avonds lang warm blijft, in een daktent heb je dan nog wat verkoeling, omgekeerd, als het vriest dan weet ik wel waar ik wil liggen.

Dus ook hier een kwestie van voor- en na-delen.

Marc

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 19:55
door pjcmfranken@hotmail.com
Hoi Stefan,

Prima gedachten om om te bouwen naar n Camper. Wij hebben n 110 en deze enkele jaren geleden aangeschaft met n camperinrichting.Echter de inbouw was toch wat knullig. Zoals eerder hier gesteld met stevig materiaal. Ik ben niet van de afdeling Doe het zelf.Heb n meubelmaker gezocht en deze heeft n prachtige licht gewicht inbouw gerealiseerd. Aan de ene kant kastjes en laden aan de andere zijde n aanrechtje met n spoelbak en n 2 pits gasstel in de onderkast naast wat extra bergruimte n pomp en n schoonwatertank. Wij kunnen bij nood in de auto slapen doordat de achterbank volledig uitklapbaar is, naast het hefdak hebben wij nog n daktent (RooferXL) die over de motorkap uitklapt.
Voor ons n prima inrichting, begin september gaan wij vanuit ons huis in het Zuidwesten van Frankrijk via de oude Pelgrimswegen richting Santiago de Compostella en via de kust weer terug naar Den Haag, Weet nu al dat wij weer volop gaan profiteren van onze inrichting.
Succes met je plannen, je bent altijd welkom om te komen kijken.Wel met met glas Franse wijn.
Peter & Linda

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 20:09
door Oscar
Stefan,

Hier nog een paar foto's van onze auto.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 20:19
door Stefan
Allen dank voor de nuttige reacties.

Ik zal volgende week de auto 's in gaan meten en een 3D tekening maken om een juiste en praktische opstelling te configureren. Ik ga jullie input en foto's zeker gebruiken om dit te realiseren. Vooral het krattensysteem spreekt me erg aan. (licht, praktisch, waterwerend, en verwijderbaar)

Zijn al jullie systemen custom builds of kun je dergelijk kratten/laden systeem ergens aanschaffen?

Alvast bedankt :-)

Gr.

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 21:02
door Marc-my-Words
Stefan,

Het is niet zaligmakend, maar ik heb kratten van de Hema (ook elders te koop), 29x38 cm bij 18 of 11 cm hoog.
Aan de kleine kant wellicht maar daardoor handzaam en draagbaar, en bedenk dat je de krat ook "kwijt" moet als je hem tevoorschijn hebt gehaald.
De "Hema" kratten zijn redelijk degelijk, niet duur, en vooral ook bescheiden qua verloren ruimte.
Voor mij - oorspronkelijk (en nog steeds) lichtgewicht-kampeerder - is zo'n krat (de hoge) net groot genoeg voor bijv. een 2 persoons borden/pannen/bestek-uitzet, of voor 2 brandertjes + wat daar omheen handig is. Ik heb maar 30cm onder de vloer en het is handig dat een hoge + een lage net onder de vloer past. Ik heb in de 110 één wielkast verbreed tot één slaapplaats-breedte en daarnaast passen dan net twee rijen kratten, daarop liggen dan losse luiken (in een profieltje) zodat er ruimte is voor twee matrasjes -- ik heb met opzet voor losse luiken gekozen omdat scharnierende luiken vast zitten en dus altijd aan één kan in de weg, losse luiken kan je opzij schuiven in die richting die je uitkomt.
En daar waar ik langer blijf en een echte tent wordt opgezet daar gaan die kratten natuurlijk in de tent (en ook daar is het handig dat je de kratten eventueel met een hand kan aanpakken/verzetten).
Het is maar een invalshoek, anderen willen juist grote rigide eenheden.

Marc

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: vr 02 aug 2013, 21:34
door Disco
Ik zou beginnen met het rezerve wiel
linkje
linkje2


Jo

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: di 20 aug 2013, 00:37
door Rolvo
Hoi Stefan,

Ik ben ook aan het nadenken over het opnieuw inrichten van de Range Rover Classic. Bij ons is echter de achterbank nog in gebruik. Ik heb vorig jaar een kast in de achterbak getimmerd met losse kisten. Ook een plek voor de gasfles gemaakt en op het dak twee grote Zarges kisten en de tent (Jet tent van OZtent).

Kast in RRC

We hebben 2 vakanties met deze configuratie gemaakt. Eén daarvan bestond uit 4 weken kamperen op 8 verschillende plekken dus veel in- en uitpakken. Onze ervaring is dat je die tijd uiteraard wilt minimaliseren. Dus alles zoveel mogelijk in de auto laten zitten maar dan moet je er makkelijk bij kunnen. De kast zorgde bij ons dat alles een eigen plek had waardoor alles altijd past en relatief makkelijk inpakt. Met deze kennis en ervaring wil ik het nu verder verbeteren.

Eén van de opmerkingen hierboven betreft het reservewiel. Die wil ik er nu uithalen. Twee opties om 'm op te bergen; op het dak of met een drager tegen de achterklep. Dit laatste is qua gewicht beter maar het lijkt me een beetje onpractisch. Iemand ervaring hiermee op een Range? Of heeft iemand er één over dan kan ik het 's monteren en zien hoe het bevalt.

Verder wil ik na 2 zomers aankl#$%ten met koelblokken een echte koelkast voor de koele drankjes enzo .

Ik heb nu een ladesysteem voor ogen, omdat je dan makkelijker bij je spullen kunt. Ik ben dus nu ook aan het uitdenken hoe het makkelijker en beter toegankelijk gemaakt kan worden. Verder ga ik nog 's kritisch door het inventaris wat we mee slepen. De Weber gasbarbecue ging ook mee maar neemt veel ruimte in en in plaats van de stretchers gaan we matten gebruiken.

Voor de koelkast wil ik een 2e accusysteem aanleggen. Wat is jullie ervaring hiermee? Moet je dan altijd een tweede dynamo hebben? De motor in de Range is een 200Tdi. Is daar makkelijk (kant en klare steunen oid) een dynamo bij te plaatsen?

Ik ben dus wel benieuwd naar jouw ideeen. Ik woon in het midden vh land. Wellicht een keer bellen/kijken?

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: di 20 aug 2013, 09:45
door Lucas van Lierop
2e dynamo is niet nodig, wel een fatsoenlijke scheiding (liever FET dan met diodes klooien) en dikke kabels. Aad G kan je hier mee helpen.

Re: RRC ombouwen naar expeditie-kampeer-auto

Geplaatst: di 20 aug 2013, 10:20
door Stefan
Hoi Oscar,

Je indeling ziet er handig uit. Ik ben zelf nog niet zover. Ik wil eerst een goede tekening maken en alles goed overdenken. De RRC moet namelijk ook als gereedschap wagen functioneren in de tijden dat ik niet op vakantie ben.
Een dubbele uitdaging dus.

Ik zelf ben ook aan het kijken naar een schuiflade systeem zoals dit hier. beks-bedrijfswagen-01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('537fedefd19abdd0891b1d22231192bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bedrijfswageninbouw.nl%2Fuploads%2Fimages%2Fbeks%2Fbeks-bedrijfswagen-01.jpg', 'http://www.bedrijfswageninbouw.nl/uploads/images/beks/beks-bedrijfswagen-01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bedrijfswageninbouw.nl%2Fuploads%2Fimages%2Fbeks%2Fbeks-bedrijfswagen-01.jpg', '', 16719770, 600, 600, 'Loading image ...', false); IMG_1293-1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b4799452b88f2a07ae9da5fad114b7a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.beks-bedrijfswageninrichtingen.nl%2Fmedia%2FVolkswagen%2FIMG_1293-1.JPG', 'http://www.beks-bedrijfswageninrichtingen.nl/media/Volkswagen/IMG_1293-1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.beks-bedrijfswageninrichtingen.nl%2Fmedia%2FVolkswagen%2FIMG_1293-1.JPG', '', 16719770, 600, 600, 'Loading image ...', false); Daarboven moet ik het e.e.a. vrij kunnen indelen.

Ik moet er nog een tijdje goed over nadenken. Ik wil namelijk ook zeer makkelijk kunnen koken, koelkast binnen handbereik, tapwatersysteem, zonnepanelen, enz... een leuke uitdaging dus.

Als ik wat meer teken- en denkwerk heb laat ik het wel even op dit forum weten. Kunnen we samen even sparren.

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90