200tdi naar v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bakkie69

200tdi naar v8

Bericht door bakkie69 »

heren ( en dames ) goeden avond,

ik heb al heel wat stukken zitten lezen aangaande vergelijkbare vragen maar wil jullie toch om advies vragen.
Denk aan het vervangen van onze 200tdi ( ex disco) met lt77 bak door een v8 of vergelijkbaar benzine. liefst zonder elektronica daar dat buiten het kennis gebied ligt.
Wat zouden jullie aan bevelen voor een 90 soft top uit 86 , v8 3.5 carb of toch efi 3.9 ? en waar moet ik dan op letten , rekening mee houden als deze uit bv een rcc of disco komt.

zou dan verder de lt 77 moeten vervangen voor een 85 of automaat iemand suggesties waar op te letten ? en evt iemand in de buurt van Overijssel die uit/inbouw kan doen / helpen ?.

bvd

gr
Bart van Dessel

Re: 200tdi naar v8

Bericht door Bart van Dessel »

Een 3.9i automaat zou absoluut mijn voorkeur hebben, rijdt heerlijk, sterk, ik denk goed in te bouwen. En dan zou ik ook het efi omzetten, is niet moeilijk en heel betrouwbaar. Of evt. een Weber of Edelbrock carburateur. Zeker geen 3.5 injectie systeem. Ik heb hier nog een RRC 3.9i aut. staan met zeer goede aandrijflijn, compleet rijdend. Heb je meteen goede assen met schijfremmen.

Gr, Bart
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hoi

Als je een EFI gaat plaatsen heb je ook de computer/ecu ervan nodig, koop een compleet systeem incl kabelboom/plenum en niet hier en daar wat. Ook een hoge druk brandstofpomp en brandstofleidingen plaatsen.
Ook je met je uitlaat gaan er een paar dingen veranderen (lamba sonde).
Zorg ervoor dat alles met elkaar "communiceert" anders heb je alleen maar ellende.
Als je voor een carb uitvoering gaat kan je een Edelbrock 2198 manifold met een 1404 of 1405 500 cfm ( 4 barrel) plaatsen, ook hier zit weer een addertje onder het gras.........koop meteen een thermostaathuis erbij en hou de choke in de gaten kan elektrisch of mechanisch.
check bij aankoop of het mechanisme voor de gaskabel en eventueel de handchoke erbij zit. Ook dien je de pakkingen apart te bestellen.
Ga je voor de JWROffenhauser 7001 dan heb je wat meer vermogen en heb je meteen een mooi laag manifold te pakken en heb je geen gezeur met de hoogte ivm je motorkap/luchtfilter.
De genoemde carbs va Edelbrock passen hier volgens mij ook op, anders is hiervoor wel een adapterplaat te krijgen, ook een aantal carbs van Holly passen hierop als het maar 500 cfm zijn.
Dit zijn dure conversies, wil je het goedkoper houden dan een "gewoon" manifold met de Stromberg,s 175 cd of de bekende SU HIF 44 monteren dit is de simpelste/goedkoopste manier en zonder elektronica.

Met de 3.9 zijn meer problemen als de 3.5, het is een opgeboorde 3.5 en daardoor wat fragiler ( scheurtjes koelsysteem ), maar voor de rest is de 3.9 een heerlijke motor met een goed vermogen.Op de 3.9 passen alle manifolds hierboven vermeld, gebruik bij het plaatsen een composiet V pakking.
Ze passen allebei op de LT 77, waarschijnlijk moet je wel je gehele koppeling vervangen.
Vervang meteen alle krukas keerringen en de messing krukas lager en de keerringen van je bak ( je kan nu overal makkelijk bij), dan rij je de eerste paar jaar heerlijk verder.

Ik zal wel wat vergeten te vermelden, maar vragen staat vrij.

Succes met je beslissing

Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

bakkie69,

Ik neem aan dat je V8 wens met de toekomstige MRB samenhangt (is het omdat je een V8 gewoon mooier vindt hoef je de rest niet te lezen).
Heb je wel doorgerekend bij hoeveel kilometer het kantel-punt is (en hoeveel - of eigenlijk hoe weinig - je "extra" betaalt als je niet al te veel onder dat kantelpunt zit). Kijk bijv hier: [landrover.startpagina.nl] en/of [landrover.startpagina.nl]
Alleen als je echt weinig rijdt ga je erop vooruit en dan moet je nog de terugverdientijd van de ombouw naar V8 in ogenschouw nemen. Wellicht ben je dan zoveel jaren verder dat je dan in de tussentijd een "nieuwe" gebruikte V8 moet inbouwen (of dat je inmiddels al bijna aan het 40-jaar belastingvrij kan gaan denken).

Marc

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2013 11:04 door Marc-my-Words.
bakkie69

Bericht door bakkie69 »

all bedankt voor de reacties ,

ik wil het indien we er aan beginnen zo simpel mogelijk houden dus liefst carb's . of er moet iemand zijn die voor een laag budget met hulp van mijn kant ombouw wil doen met efi / ecu etc.
Bart ? stuur anders even een pm met aanbod

marc, buiten het feit dat ik v8 's gewoon mooi vind is de overweging of verkoop van onze geliefde 90 st of grijs kenteken en alleen zakelijk of ombouw.
km zijn ongeveer 7000 dus op zoek naar goede goedkope optie

ps dacht echt dat de v8 niet voor de lt 77 paste ??? dat je hiervoor een lt 77 pas stuk / danw el een lt 77 v8 versie nodig had of natuurlijk een auto bak danwel lt 85

tks
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

bakkie69,

Als je "slechts" 7000 km/jaar rijdt dan betaal je netto slechts € 400 meer (goedkopere Diesel en meer MR als je blijft dieselen.
Als je dan bedenkt dat je toch een substantieel bedrag kwijt zult zijn voor je een V8 in je auto hebt (zeker als je het niet zelf doet) dan moet je "nieuwe" V8 het nog vele jaren doen voordat je gaat verdienen.
Als je dan ook nog de optie hebt op grijs te gaan rijden dan snijd je jezelf wel erg in je vingers (waardoor je een gat in je hand krijgt en dus je portemonaie leegloopt) .... Bedenk daarbij dat "alleen zakelijk" wil zeggen minimaal 10% zakelijke kilometers en als bijtelling alleen de werkelijke kosten, kosten die je ook weer mag aftrekken.

Marc
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hoi,

Ik rij er zelf mee, de LT77 shortstick versie. Jou 200 TDI bak past niet op de V8...........................
Dus als je een LT77 helemaal compleet met bellhouse kan charteren ben je koopman.
Bart is een vakman, ik hoop dat hij kan doen.
Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik je wel geholpen met de motorwissel.
Ook zou ik nog even wachten tot Prinsjesdag met deze wissel.

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik kan het doen maar het woord low-budget ken ik helaas niet, ik heb een bedrijf en in deze (hele) moeilijke tijd moet ik gewoon vasthouden aan m'n uurtarief. Als je het evt. kunt en het budget is niet onbeperkt dan zou ik er gewoon zelf aan beginnen. Persoonlijk zou ik blijven dieselen maar dat is persoonlijk. Een 200 tdi is bijna onverwoestbaar en een V8 is vaak sleutelen, vooral als je een onbekend blok hebt gekocht met heel veel kilometers, ze zijn ook allemaal 15 tot 40 jaar oud.

Gr, Bart
Plaats reactie