Defender met 3 ton kopen verstandig?
Defender met 3 ton kopen verstandig?
Beste prikkers,
Ik ben gister wezen kijken bij een Defender 110 TD5 uit '99 met drie ton op de klok.
Hele mooie auto, goed onderhouden, reed als een trein, maar de kilometerstand doet mij een beetje twijfelen of het wel wijs is om deze te kopen.
Wat is jullie mening hierover? Hoor het graag.
Groet,
Niels
Ik ben gister wezen kijken bij een Defender 110 TD5 uit '99 met drie ton op de klok.
Hele mooie auto, goed onderhouden, reed als een trein, maar de kilometerstand doet mij een beetje twijfelen of het wel wijs is om deze te kopen.
Wat is jullie mening hierover? Hoor het graag.
Groet,
Niels
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Ik neem aan dat je ook goed naar de staat van het chassis hebt gekeken? Alles hangt natuurlijk ook af van de prijs maar als het een mooie auto is die rijdt als een trein zou de kilometerstand van 3 ton op zich mij niet tegenhouden.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
3 ton hoeft geen probleem te zijn ligt voor het grootste deel aan wat er mee gedaan is.
ik ken iemand die een 300tdi disco kocht met net 2ton op de teller
een groot drama
ding was van een loonwerker ofzo geweest {had hem nog gewaarschuwt}
De teller stand zegt dus niet alles
Alan
ik ken iemand die een 300tdi disco kocht met net 2ton op de teller
een groot drama
ding was van een loonwerker ofzo geweest {had hem nog gewaarschuwt}
De teller stand zegt dus niet alles
Alan
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Niels,
Het antwoord is NEE.
Het kopen van een Defender is sowieso niet verstandig (en dat geldt eigenlijk voor welke auto dan ook).
Maar als je nu toch een Defender wilt kopen (je moet niet altijd verstandige dingen doen) dan is 3 ton op de teller iets wat je in de prijs moet terugzien.
Als de auto verder echt goed is, en netjes behandeld, dan kan ie misschien nog wel 2 ton zonder noemenswaardige problemen verder (met 20.000 per jaar ben je dan 10 jaar verder).
Ik had ruim 10 jaar lang een 1999-er Td5, en als er niks raars gebeurd was dan had ik m nog, en was ik inmiddels ook al aardig richting 3 ton geweest. D'r zijn inmiddels genoeg Td5 motoren die zonder problemen ruim over de 3 ton gereden hebben.
Neem in ieder geval even in de beschouwing mee wat het je gaat kosten als je bijv. een "nieuw" ruilblok nodig zou hebben ... dan heb je een soort "terugval" optie mocht de 3 ton toch zijn sporen hebben achtergelaten.
O ja, de Td5 is het mooiste LandRover-blok, een prachtige sound, en prettig soepel in het dagelijks gebruik. Wel is het beter 'm rustig warm te laten worden en geen topprestaties te vragen (althans als je 5 ton of meer wilt halen).
Marc
Het antwoord is NEE.
Het kopen van een Defender is sowieso niet verstandig (en dat geldt eigenlijk voor welke auto dan ook).
Maar als je nu toch een Defender wilt kopen (je moet niet altijd verstandige dingen doen) dan is 3 ton op de teller iets wat je in de prijs moet terugzien.
Als de auto verder echt goed is, en netjes behandeld, dan kan ie misschien nog wel 2 ton zonder noemenswaardige problemen verder (met 20.000 per jaar ben je dan 10 jaar verder).
Ik had ruim 10 jaar lang een 1999-er Td5, en als er niks raars gebeurd was dan had ik m nog, en was ik inmiddels ook al aardig richting 3 ton geweest. D'r zijn inmiddels genoeg Td5 motoren die zonder problemen ruim over de 3 ton gereden hebben.
Neem in ieder geval even in de beschouwing mee wat het je gaat kosten als je bijv. een "nieuw" ruilblok nodig zou hebben ... dan heb je een soort "terugval" optie mocht de 3 ton toch zijn sporen hebben achtergelaten.
O ja, de Td5 is het mooiste LandRover-blok, een prachtige sound, en prettig soepel in het dagelijks gebruik. Wel is het beter 'm rustig warm te laten worden en geen topprestaties te vragen (althans als je 5 ton of meer wilt halen).
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Hoi,
Ik heb het idee dat de meeste diesels worden verkl..t op de eerste twee á drie kilometers na het starten. Veel gebruikers van een diesel denken dat ze meteen op het gas kunnen trappen en dat is nou net niet wat je met een diesel moet doen. Vooral in de winter is dat "Killing". De directe omgeving van het blok waar de ontbranding plaatsvindt wordt dan heet en de rest van het blok moet nog op temperatuur komen. Dat is nu net datgene wat spanningen in het blok, slijtage en lekkende koppakkingen veroorzaakt.
De regel is, als de temperatuur niet in het groene bereik staat, niet meer dan half gas.
Toyota maakt in zijn meeste auto's dit duidelijk met een blauw temperatuurlampje. Toen ik nog mijn Verso D-4D Cat had (177Pk/400Nm) heb ik dit altijd gerespecteerd, ook al rij ik na 500 meter al de autoweg op. Met mijn andere civiele voertuigen, gewoon rustig blijven tot het lampje uitgaat of de temperatuur in het groen staat.
Tenslotte, de beste "Turbo killer" is als je op de autoweg rijdt, gaat tanken en dan bij de pomp meteen de motor uitzet. Dit is het ergste wat je een diesel (maar ook een benzine) kunt aandoen. Altijd een minuutje laten nalopen zodat de warmte zich wat verdeeld en dan pas uitzetten.
Saab weet daar alles van toen ze met de eerste benzine-turbo kwamen. In de garantieperiode hebben heel wat turbo's moeten vervangen omdat na een (meestal) forse rit op de autoweg de motor meteen werd uitgezet bij de pomp. Een olie-rookwolkje kwam dan onder de motorkap uit en de turbo was helemaal vastgebakken.
3 Ton en en goed lopen moet geen probleem zijn. Vraag wel de onderhoudshistorie op en er is ook nog zoiets als een nationale KM registratie van garages.
Groeten en succes met de overwegingen,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0594171ec5a06f3dc94cc9f0f8ee5378', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16683283, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('63d829904b6739a2f6b07c64d21b7065', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16683283, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Ik heb het idee dat de meeste diesels worden verkl..t op de eerste twee á drie kilometers na het starten. Veel gebruikers van een diesel denken dat ze meteen op het gas kunnen trappen en dat is nou net niet wat je met een diesel moet doen. Vooral in de winter is dat "Killing". De directe omgeving van het blok waar de ontbranding plaatsvindt wordt dan heet en de rest van het blok moet nog op temperatuur komen. Dat is nu net datgene wat spanningen in het blok, slijtage en lekkende koppakkingen veroorzaakt.
De regel is, als de temperatuur niet in het groene bereik staat, niet meer dan half gas.
Toyota maakt in zijn meeste auto's dit duidelijk met een blauw temperatuurlampje. Toen ik nog mijn Verso D-4D Cat had (177Pk/400Nm) heb ik dit altijd gerespecteerd, ook al rij ik na 500 meter al de autoweg op. Met mijn andere civiele voertuigen, gewoon rustig blijven tot het lampje uitgaat of de temperatuur in het groen staat.
Tenslotte, de beste "Turbo killer" is als je op de autoweg rijdt, gaat tanken en dan bij de pomp meteen de motor uitzet. Dit is het ergste wat je een diesel (maar ook een benzine) kunt aandoen. Altijd een minuutje laten nalopen zodat de warmte zich wat verdeeld en dan pas uitzetten.
Saab weet daar alles van toen ze met de eerste benzine-turbo kwamen. In de garantieperiode hebben heel wat turbo's moeten vervangen omdat na een (meestal) forse rit op de autoweg de motor meteen werd uitgezet bij de pomp. Een olie-rookwolkje kwam dan onder de motorkap uit en de turbo was helemaal vastgebakken.
3 Ton en en goed lopen moet geen probleem zijn. Vraag wel de onderhoudshistorie op en er is ook nog zoiets als een nationale KM registratie van garages.
Groeten en succes met de overwegingen,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0594171ec5a06f3dc94cc9f0f8ee5378', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16683283, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('63d829904b6739a2f6b07c64d21b7065', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16683283, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Jos, en anderen,
Qua turbo, maar ook qua verbruik is het gewoon heel veel beter als je bijv. gaat tanken (niet langs de snelweg want gebruikelijk veels te duur) dat je gewoon op de afrit (of zelfs ervoor) het gas wegneemt, de auto laat uitrollen, en daarna met heel weinig gas de laatste meters aflegt.
Alleen dwazen rijden full-power om daarna vol in de remmen te gaan en de motor loeiheet uit te zetten. (Houdt dan ook nog even wat langer je voet op de rem en de loeihete remschijven trekken ook lekker krom - ter hoogte van de aangedrukte remblokjes koelt de schijf nl niet af, de rest koelt wel.)
En verder: bouw een 220 V "Motorvärme" in, dan is het blok on de winter in ieder geval 's ochtends voor je thuis wegrijdt in een half uurtje op 20-30º gebracht -- als het niet in de slijtage scheelt dan scheelt het in ieder geval in verbruik en comfort.
(Uhh ik moet de mijne nog steeds inbouwen)
O ja, terug OT (=On Topic): 3 ton-kilometers lang géén "Motorvärme" (of standkachel) hoeft niet te zeggen dat het blok door de koude verkloot is, rustig opwarmen is al een heel aardige bescherming.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2013 12:22 door Marc-my-Words.
Qua turbo, maar ook qua verbruik is het gewoon heel veel beter als je bijv. gaat tanken (niet langs de snelweg want gebruikelijk veels te duur) dat je gewoon op de afrit (of zelfs ervoor) het gas wegneemt, de auto laat uitrollen, en daarna met heel weinig gas de laatste meters aflegt.
Alleen dwazen rijden full-power om daarna vol in de remmen te gaan en de motor loeiheet uit te zetten. (Houdt dan ook nog even wat langer je voet op de rem en de loeihete remschijven trekken ook lekker krom - ter hoogte van de aangedrukte remblokjes koelt de schijf nl niet af, de rest koelt wel.)
En verder: bouw een 220 V "Motorvärme" in, dan is het blok on de winter in ieder geval 's ochtends voor je thuis wegrijdt in een half uurtje op 20-30º gebracht -- als het niet in de slijtage scheelt dan scheelt het in ieder geval in verbruik en comfort.
(Uhh ik moet de mijne nog steeds inbouwen)
O ja, terug OT (=On Topic): 3 ton-kilometers lang géén "Motorvärme" (of standkachel) hoeft niet te zeggen dat het blok door de koude verkloot is, rustig opwarmen is al een heel aardige bescherming.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2013 12:22 door Marc-my-Words.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Sorry, was dubbele post.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2013 13:20 door Crazy-G.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2013 13:20 door Crazy-G.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Wel grappig dat iedereen wel altijd aan het blok denkt maar de andere techniek maar gewoon vergeet.
Assen en bakken hebben namelijk ook gewoon 3 ton achter de kiezen en als je bakken gaan of je assen, dan heb je ook gewoon een hele grote kosten post als je het fatsoenlijk wil oplossen.
3 ton hoeft inderdaad helemaal geen probleem te zijn, maar inderdaad, moet in de prijs terug te zien zijn.
'99, TD5, 3 ton km., prijs €3000 a € 4000 maximaal anders zeker niet doen want elke kilometer die er op staat kun jij niet meer rijden en de kans dat'ie echt netjes gebruikt is waardoor je er nog 2 ton meer op zet, is mijns inziens niet zo heel groot, daar is het de auto niet naar, het is nl geen oldtimer maar gewoon een vervoermiddel voor iemand geweest, getuige de leeftijd en kilometerstand.
Maar da's mijn mening,
Gert-Jan.
Assen en bakken hebben namelijk ook gewoon 3 ton achter de kiezen en als je bakken gaan of je assen, dan heb je ook gewoon een hele grote kosten post als je het fatsoenlijk wil oplossen.
3 ton hoeft inderdaad helemaal geen probleem te zijn, maar inderdaad, moet in de prijs terug te zien zijn.
'99, TD5, 3 ton km., prijs €3000 a € 4000 maximaal anders zeker niet doen want elke kilometer die er op staat kun jij niet meer rijden en de kans dat'ie echt netjes gebruikt is waardoor je er nog 2 ton meer op zet, is mijns inziens niet zo heel groot, daar is het de auto niet naar, het is nl geen oldtimer maar gewoon een vervoermiddel voor iemand geweest, getuige de leeftijd en kilometerstand.
Maar da's mijn mening,
Gert-Jan.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Gert-Jan,
Als mijn oude 1999-er Td5 nu nog in mijn bezit geweest was dan was ik inmiddels over de 2,5 ton-kilometer heen ... en voor mij was die auto dan nog steeds een hele berg €uro-s waard. 3 ton-kilometer in 15 jaar is niet heel dramatisch, 20.000 kilometer per jaar. Als die kilometers netjes en vooral op langere einden zijn weggezet dan hoeft dat geen ramp te zijn.
Assen en versnellingsbakken zijn "gewone" reparatiedelen, d'r zijn ook lieden die een versnellingsbak ruim voor de 2 ton aan gort gereden hebben, en er zijn er ook die meer doen. Natuurlijk moet dit soort "risico's" die in de auto "verborgen" zitten wel in de prijs tot uitdrukking komen.
Alles draait om het hoe de auto gebruikt en bereden is geweest, d'r zijn d'r met 2 ton en slechts 10 jaar oud waar ik met een grote boog omheen zou lopen, en d'r zijn d'r (wel zeldzamer) die je nog jaren plezier kunnen geven. En ... goed gebruikt en vriendelijk bereden is een 10 jaar oude Td5 eigenlijk nog maar net ingereden, hij begint dan misschien net een paar gebreken te vertonen.
Marc
Als mijn oude 1999-er Td5 nu nog in mijn bezit geweest was dan was ik inmiddels over de 2,5 ton-kilometer heen ... en voor mij was die auto dan nog steeds een hele berg €uro-s waard. 3 ton-kilometer in 15 jaar is niet heel dramatisch, 20.000 kilometer per jaar. Als die kilometers netjes en vooral op langere einden zijn weggezet dan hoeft dat geen ramp te zijn.
Assen en versnellingsbakken zijn "gewone" reparatiedelen, d'r zijn ook lieden die een versnellingsbak ruim voor de 2 ton aan gort gereden hebben, en er zijn er ook die meer doen. Natuurlijk moet dit soort "risico's" die in de auto "verborgen" zitten wel in de prijs tot uitdrukking komen.
Alles draait om het hoe de auto gebruikt en bereden is geweest, d'r zijn d'r met 2 ton en slechts 10 jaar oud waar ik met een grote boog omheen zou lopen, en d'r zijn d'r (wel zeldzamer) die je nog jaren plezier kunnen geven. En ... goed gebruikt en vriendelijk bereden is een 10 jaar oude Td5 eigenlijk nog maar net ingereden, hij begint dan misschien net een paar gebreken te vertonen.
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Dank voor jullie reacties.
Zelf inmiddels ook ervaren dat de KM stand niet alles zegt.
Ben maandag in Duitsland naar een 130 wezen kijken met maar 155 op de klok, uit 2001, maar echt gebruikt waar hij voor bedoelt was. Resultaat hoop las- en herstelwerk. Prijs € 6.900,-.
Ben op de terugweg naar een 110 hardtop wezen kijken, ook uit 99. Ook echt gebruikt met echt een hoop laswerk, vier slechte banden en een uitgeleefd interieur, KM stand 220.000. Prijs € 4.850,-.
Deze auto heeft dus 3 ton gedraaid, maar ziet er technisch en optisch nog als nieuw uit, nergens roest op de achterbalk of op de outriggers. Onderhoudsgegevens van de laatste 3 jaar erbij, waar geen reparaties aan de bakken op staan.
De prijs van deze is € 6.500,, naar mijn idee redelijk, maar zonder APK (verlopen). Ik zal er zelf niet veel km's mee maken, heb hem vooral nodig voor mijn bedrijf om reclame te rijden in de buurt en tijdens evenementen. Heb alleen geen zin in ee motorwissel of versnellingsbakproblemen...
Zelf inmiddels ook ervaren dat de KM stand niet alles zegt.
Ben maandag in Duitsland naar een 130 wezen kijken met maar 155 op de klok, uit 2001, maar echt gebruikt waar hij voor bedoelt was. Resultaat hoop las- en herstelwerk. Prijs € 6.900,-.
Ben op de terugweg naar een 110 hardtop wezen kijken, ook uit 99. Ook echt gebruikt met echt een hoop laswerk, vier slechte banden en een uitgeleefd interieur, KM stand 220.000. Prijs € 4.850,-.
Deze auto heeft dus 3 ton gedraaid, maar ziet er technisch en optisch nog als nieuw uit, nergens roest op de achterbalk of op de outriggers. Onderhoudsgegevens van de laatste 3 jaar erbij, waar geen reparaties aan de bakken op staan.
De prijs van deze is € 6.500,, naar mijn idee redelijk, maar zonder APK (verlopen). Ik zal er zelf niet veel km's mee maken, heb hem vooral nodig voor mijn bedrijf om reclame te rijden in de buurt en tijdens evenementen. Heb alleen geen zin in ee motorwissel of versnellingsbakproblemen...
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Niels,
Dan gooi je er toch een (APK)keuring bij een betrouwbare garage (met LandRover-kennis) tegenaan -- als ze dan gelijk een soort aankoop-keuring willen doen, dan weet je in ieder geval iets.
Niemand zal je de garantie willen geven dat je er nog 2 ton mee rijdt zonder reparaties ... maar je kent nu een paar vraagprijzen van aftrappertjes.
Marc
Dan gooi je er toch een (APK)keuring bij een betrouwbare garage (met LandRover-kennis) tegenaan -- als ze dan gelijk een soort aankoop-keuring willen doen, dan weet je in ieder geval iets.
Niemand zal je de garantie willen geven dat je er nog 2 ton mee rijdt zonder reparaties ... maar je kent nu een paar vraagprijzen van aftrappertjes.
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Met 3 ton zou ik mij om de motor niet zo'n zorgen maken -als ie tenminste nu goed lijkt te zijn... Toch zijn er dan andere dingen die meespelen die eenvoudig zijn na te gaan. Dual-mass flywheel is kostbaar enkel aan het komen bij drie ton, standaard dingen als banden, schokdempers, veren en natuurlijk het overbekende oliepompboutje en de olie in de kabelboom kunnen allemaal heel veel geld kosten als alles nog aan de beurt moet komen.
Zijn -zoals Marc opmerkt- slijtage delen, maar is fijn als je niet direct 2500 euro hoeft uit geven aan slijtage onderdelen vervanging!
Zijn -zoals Marc opmerkt- slijtage delen, maar is fijn als je niet direct 2500 euro hoeft uit geven aan slijtage onderdelen vervanging!
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Precies, direct € 2.500,– aan slijtagedelen uitgeven is duur, maar of je deze € 2.500,– eerder uitgeeft aan een afgeragde auto met anderhalve ton of aan een met 3 ton en een behoedzame bestuurder .... dat leert alleen de tijd.
Zaken als dual-mass-flywheel kunnen eigenlijk altijd stuk gaan, vanaf ongeveer één ton-kilometers tot ... (ik weet niet wat het record is) ?????
Marc
Zaken als dual-mass-flywheel kunnen eigenlijk altijd stuk gaan, vanaf ongeveer één ton-kilometers tot ... (ik weet niet wat het record is) ?????
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Tsja, wil je nou een 110 of een 130? En indien 110, dan tweedeurs met laadruimte, Hi-Cap pickup, of 5deurs?
Lijkt wel dat je eruit bent dat het een Td5 moet worden?
Lijkt wel dat je eruit bent dat het een Td5 moet worden?
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Natuurlijk kan alles vanaf km 1 kapot gaan, maar normaal gesproken gebeurd dat niet. Als een nette auto met 300.000 km aantoonbaar net onderhoud heeft gehad -en daarbij geen olie in de kabelboom heeft, een nieuw dual mass vliegwiel en nog wat andere zaken- dan durf ik die gok wel te wagen. Misschien jij niet Marc, aangezien alles kapot kan, maar onnodig doemdenken is ook een kunst.
Als de auto slechts weinig gebruikt gaat worden en vooral reclame object is, dan kun je ook kijken naar een mooie gerestaureerde 110 of vroege defender natuurlijk...
Als de auto slechts weinig gebruikt gaat worden en vooral reclame object is, dan kun je ook kijken naar een mooie gerestaureerde 110 of vroege defender natuurlijk...
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Rodietje nieuw,
" Misschien jij niet Marc, aangezien alles kapot kan, maar onnodig doemdenken is ook een kunst. "
Tja, wat zal ik eens zeggen ....
Mijn motto is "Pessimisten hebben meer geluk " (nee dat is niet mijn motto), maar het zegt wel veel:
Een pessimist heeft alleen maar meevallers en een optimist heeft alleen maar tegenvallers.
Het hangt dan wel van de rest van je geestesgesteldheid af of je blij bent met je meevaller en/of bij de pakken neer zit bij een tegenvaller.
(Het is werkelijk waar - en ook onderzocht - pessimisten leven langer !! )
Anyway, als je niet precies weet wat er sinds kilometer 0 met een auto gebeurd is dan weet je nog minder over wat je te wachten staat als wanneer je dat wel weet. Mijn oude Td5 had na 10 jaar en een kleine 2 ton nog geen nieuw vliegwiel, geen olie in de ECU, zelfs geen nieuw wiring harness, geen verschoven kop of nieuwe koppakking (en dus ook nog steeds de kunststof-paspennen), al wel een iets lekke brandstofdrukregelaar en nog wat kleinigheden en het pomp-boutje was gechecked (zat vast maar zonder lock-tite). Het enige echt "enge" was de onderste radiatorslang die bezig was tegen een poelie door te schuren - maar bij een controle door de specialist ontdekt en dus vervangen voordat ie onverwacht (en ver weg, juist als je de motor hard laat werken, etc.) zou knappen.
Het dual-mass vliegwiel gaat bijv. stuk omdat 1º het tzt een keertje stuk gaat, 2º er vliegwielen tussen zitten die een erg korte levenduur hebben, 3º de gebruiker wild doet met de motor .... Olie in de kabelboom komt ... vanzelf wel een keertje maar kennelijk bij sommigen vaker en anderen "nooit".
Je zou bij dit alles je ook kunnen afvragen: is er een "user-factor" of is het alleen een "bad-luck-factor". In geval van de "user-factor" is 3 ton zonder problemen alleen maar een aanbeveling, in geval van de "bad-luck-factor" is 3 ton wellicht ook een aanbeveling ... de kinderziekten zullen er inmiddels wel uit zijn. Blijft de slijtage-factor .... en daar is - zo lijkt mij de "user-factor" - opnieuw belangrijk, en daarnaast natuurlijk een adequaat onderhoud.
(Ik denk zelfs dat onderhoud vlgs het boekje, of zelfs intensiever, maar een "hufterig"gebruik erger is als verstandig terughoudend onderhoud samen met een bijpassend gebruik.)
Marc
" Misschien jij niet Marc, aangezien alles kapot kan, maar onnodig doemdenken is ook een kunst. "
Tja, wat zal ik eens zeggen ....
Mijn motto is "Pessimisten hebben meer geluk " (nee dat is niet mijn motto), maar het zegt wel veel:
Een pessimist heeft alleen maar meevallers en een optimist heeft alleen maar tegenvallers.
Het hangt dan wel van de rest van je geestesgesteldheid af of je blij bent met je meevaller en/of bij de pakken neer zit bij een tegenvaller.
(Het is werkelijk waar - en ook onderzocht - pessimisten leven langer !! )
Anyway, als je niet precies weet wat er sinds kilometer 0 met een auto gebeurd is dan weet je nog minder over wat je te wachten staat als wanneer je dat wel weet. Mijn oude Td5 had na 10 jaar en een kleine 2 ton nog geen nieuw vliegwiel, geen olie in de ECU, zelfs geen nieuw wiring harness, geen verschoven kop of nieuwe koppakking (en dus ook nog steeds de kunststof-paspennen), al wel een iets lekke brandstofdrukregelaar en nog wat kleinigheden en het pomp-boutje was gechecked (zat vast maar zonder lock-tite). Het enige echt "enge" was de onderste radiatorslang die bezig was tegen een poelie door te schuren - maar bij een controle door de specialist ontdekt en dus vervangen voordat ie onverwacht (en ver weg, juist als je de motor hard laat werken, etc.) zou knappen.
Het dual-mass vliegwiel gaat bijv. stuk omdat 1º het tzt een keertje stuk gaat, 2º er vliegwielen tussen zitten die een erg korte levenduur hebben, 3º de gebruiker wild doet met de motor .... Olie in de kabelboom komt ... vanzelf wel een keertje maar kennelijk bij sommigen vaker en anderen "nooit".
Je zou bij dit alles je ook kunnen afvragen: is er een "user-factor" of is het alleen een "bad-luck-factor". In geval van de "user-factor" is 3 ton zonder problemen alleen maar een aanbeveling, in geval van de "bad-luck-factor" is 3 ton wellicht ook een aanbeveling ... de kinderziekten zullen er inmiddels wel uit zijn. Blijft de slijtage-factor .... en daar is - zo lijkt mij de "user-factor" - opnieuw belangrijk, en daarnaast natuurlijk een adequaat onderhoud.
(Ik denk zelfs dat onderhoud vlgs het boekje, of zelfs intensiever, maar een "hufterig"gebruik erger is als verstandig terughoudend onderhoud samen met een bijpassend gebruik.)
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Nou allemaal even serieus,
hoe groot is de kans dat een Land Rover Defender ECHT ECHT ECHT zo netjes gereden en onderhouden is dat'ie er na 3 ton nog 2 ton of zelfs 1 ton bij kan rijden?
Denk dat de kans op 48 miljoen in de Postcodeloterij groter is.
Als je namelijk zeker wil weten hoe er mee gereden is en hoe het onderhoud is gedaan dan moet je de auto zelf nieuw hebben gekocht en daarbij alle onderhoud zelf hebben gedaan en echt heeeeeel netjes met de auto zijn omgegaan.
En zelfs dan is er gewoon 3 ton aan slijtage die je nooit meer wegpoetst, hoe zuinig je er ook mee omgaat.
Auto's worden gemaakt om gebruikt te worden en, heel simpel, ze moeten een keer kapot gaan.
Als je het nou over een echt oude degelijke auto hebt oké, maar een '99-er Defender? Get real guy's, ik heb een paar jaar onderdeeltjes mogen verkopen voor die auto's, zoals sommigen onder jullie wel weten, en ik zal zeker niet zeggen dat het slechte wagens zijn maar geloof me als ik zeg dat 3 ton echt wel wat teweeg brengt en zelfs fatsoenlijk onderhoud houdt in dat er bouten, moeren en andere zaken zijn los geweest, dat heeft namelijk ook z'n weerslag op auto's, sommige zijn door het deskundige onderhoud van ondeskundige monteurs bij 1 ton al helemaal doorgesleuteld namelijk.
Ik zou de gok alleen maar nemen als de prijs zodanig laag is dat ik voor het komende jaar nog genoeg geld overhield voor een andere motor, versnellingsbakken, delen van assen en ga zo maar even door want dat is waar je gewoon rekening mee MOET houden als je zo'n, qua km.stand, ouwe bak koopt.
Het uiterlijk van de auto kun je betrekkelijk goedkoop helemaal zo maken/houden dat'ie er "als nieuw" blijft uitzien, maar daar geef je toch geen extra geld aan uit?
Perfect schoon blok en motorruimte? Verdacht, strak in de lak? Hele grote kans op overspuiten om wat voor reden dan ook, zou de eerste kromme Def niet zijn. Chassis perfect? Na 13 a 14 jaar en bouwjaar '99 ? Ook verdacht, want zelfs met regelmatig en perfect tectyleren of anderzoorts bijna onmogelijk met de pekelzooi die hier elke winter ligt en de belabberde kwaliteit chassis en materiaal die La Ro in die tijd gebruikte.
En als het wel helemaal klopt, dan is dat net die ene auto op tig miljoen die helemaal klopt.
30 jaar oude auto uit Zuid Africa geïmporteerd en strak in z'n vel? dan is dat wel mogelijk vanwege het klimaat.
Ik ben echt geen pessimist maar een realist en ken "het wereldje" en alle truuks die er uitgehaald (kunnen) worden.
Ik weet dat dit niet is wat de meesten willen horen maar is in mijn optiek nou eenmaal zo.
Oh en belangrijk, ik ben er zeker niet op tegen als iemand zijn auto met 3 ton wil verkopen of dat een ander hem ook wil kopen, dat staat er los van, deze post is slechts mijn antwoord op de vraag van Niels.
Gert-Jan.
hoe groot is de kans dat een Land Rover Defender ECHT ECHT ECHT zo netjes gereden en onderhouden is dat'ie er na 3 ton nog 2 ton of zelfs 1 ton bij kan rijden?
Denk dat de kans op 48 miljoen in de Postcodeloterij groter is.
Als je namelijk zeker wil weten hoe er mee gereden is en hoe het onderhoud is gedaan dan moet je de auto zelf nieuw hebben gekocht en daarbij alle onderhoud zelf hebben gedaan en echt heeeeeel netjes met de auto zijn omgegaan.
En zelfs dan is er gewoon 3 ton aan slijtage die je nooit meer wegpoetst, hoe zuinig je er ook mee omgaat.
Auto's worden gemaakt om gebruikt te worden en, heel simpel, ze moeten een keer kapot gaan.
Als je het nou over een echt oude degelijke auto hebt oké, maar een '99-er Defender? Get real guy's, ik heb een paar jaar onderdeeltjes mogen verkopen voor die auto's, zoals sommigen onder jullie wel weten, en ik zal zeker niet zeggen dat het slechte wagens zijn maar geloof me als ik zeg dat 3 ton echt wel wat teweeg brengt en zelfs fatsoenlijk onderhoud houdt in dat er bouten, moeren en andere zaken zijn los geweest, dat heeft namelijk ook z'n weerslag op auto's, sommige zijn door het deskundige onderhoud van ondeskundige monteurs bij 1 ton al helemaal doorgesleuteld namelijk.
Ik zou de gok alleen maar nemen als de prijs zodanig laag is dat ik voor het komende jaar nog genoeg geld overhield voor een andere motor, versnellingsbakken, delen van assen en ga zo maar even door want dat is waar je gewoon rekening mee MOET houden als je zo'n, qua km.stand, ouwe bak koopt.
Het uiterlijk van de auto kun je betrekkelijk goedkoop helemaal zo maken/houden dat'ie er "als nieuw" blijft uitzien, maar daar geef je toch geen extra geld aan uit?
Perfect schoon blok en motorruimte? Verdacht, strak in de lak? Hele grote kans op overspuiten om wat voor reden dan ook, zou de eerste kromme Def niet zijn. Chassis perfect? Na 13 a 14 jaar en bouwjaar '99 ? Ook verdacht, want zelfs met regelmatig en perfect tectyleren of anderzoorts bijna onmogelijk met de pekelzooi die hier elke winter ligt en de belabberde kwaliteit chassis en materiaal die La Ro in die tijd gebruikte.
En als het wel helemaal klopt, dan is dat net die ene auto op tig miljoen die helemaal klopt.
30 jaar oude auto uit Zuid Africa geïmporteerd en strak in z'n vel? dan is dat wel mogelijk vanwege het klimaat.
Ik ben echt geen pessimist maar een realist en ken "het wereldje" en alle truuks die er uitgehaald (kunnen) worden.
Ik weet dat dit niet is wat de meesten willen horen maar is in mijn optiek nou eenmaal zo.
Oh en belangrijk, ik ben er zeker niet op tegen als iemand zijn auto met 3 ton wil verkopen of dat een ander hem ook wil kopen, dat staat er los van, deze post is slechts mijn antwoord op de vraag van Niels.
Gert-Jan.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Uhh, Crazy-G,
Da's wel erger als pessimistisch, da's gewoon depressief (en daar bestaan pilletjes voor).
Zo erg was het zelfs niet met de 25 jarige Renault 25 die ik enige tijd onder mijn hoede had.
Een diesel met 340.000 kilometers achter de kiezen en met een laten ze zeggen wisselend onderhoud.
Ik ken de desbetreffende auto niet, maar ik ken wel het wel en wee van mijn vorige Defender, een 1999er die ik 10 jaar en een kleine 200.000 km in bezit had. Ik moet toegeven, toen ie van eigenaar wisselde was ie niet gepoetst etc. maar na tien jaar was het in ieder geval niet de versleutelde schroothoop die jij als karakteristiek voor iedere oudere Defender schetst.
Gezien de berichten kán een Td5 (en de rest van het mechaniek) 4 a 5 ton mee zonder veel problemen, gezien de berichten kan je ook bij minder als 1 ton al een kalamiteiten-geval hebben. 3 ton is in ieder geval een zeker bewijs, de rest is om te beoordelen, of te laten beoordelen aan de hand van een nauwkeuriger inspectie (en dus niet een oppervlakkige beschouwing van gepoetste en schoongespoten exterieur).
Marc
Da's wel erger als pessimistisch, da's gewoon depressief (en daar bestaan pilletjes voor).
Zo erg was het zelfs niet met de 25 jarige Renault 25 die ik enige tijd onder mijn hoede had.
Een diesel met 340.000 kilometers achter de kiezen en met een laten ze zeggen wisselend onderhoud.
Ik ken de desbetreffende auto niet, maar ik ken wel het wel en wee van mijn vorige Defender, een 1999er die ik 10 jaar en een kleine 200.000 km in bezit had. Ik moet toegeven, toen ie van eigenaar wisselde was ie niet gepoetst etc. maar na tien jaar was het in ieder geval niet de versleutelde schroothoop die jij als karakteristiek voor iedere oudere Defender schetst.
Gezien de berichten kán een Td5 (en de rest van het mechaniek) 4 a 5 ton mee zonder veel problemen, gezien de berichten kan je ook bij minder als 1 ton al een kalamiteiten-geval hebben. 3 ton is in ieder geval een zeker bewijs, de rest is om te beoordelen, of te laten beoordelen aan de hand van een nauwkeuriger inspectie (en dus niet een oppervlakkige beschouwing van gepoetste en schoongespoten exterieur).
Marc
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> was het in ieder geval niet de versleutelde
> schroothoop die jij als karakteristiek voor iedere
> oudere Defender schetst.
Maar dat doe ik zeker niet hoor, staat nergens in mijn verhaal, dat maak jij er van.
Ik denk alleen dat sommige La Ro rijders zo ontzettend verknocht zijn aan hun merk en type dat ze "een beetje" door een roze bril kijken.
Lees mijn verhaal nog maar een keer aandachtig door, dan zie je vanzelf wat ik bedoel en natuurlijk chargeer ik wel een beetje maar sommigen doen het net voorkomen alsof een Def met 3 ton op de teller net is ingelopen.
Enneh, depressief ben ik niet hoor, zit net in m'n manische periode hahahaha,
ik spreek gewoon uit ervaring, ervaring als eerste monteur bedrijfswagens, ervaring van onderhoud door dealers (helaas soms verplicht ivm garantie) van mijn eigen rijdend materieel, auto's zowel als motoren, ervaring met kwaliteit van gebruikt materiaal door de heren auto-/motorfabrikanten (zeker Land Rover en vergeet Yamaha niet), ervaring van anderen die bij mij onderdelen kwamen kopen, kortom, ik denk zeker dat ik weet waar ik het over heb en dat ik het vaak echt beter weet als sommige goed bedoelende amateurs of self proclaimed deskundigen hier op de prik.
En vat die opmerkingen van mij asjeblieft niet persoonlijk op want ik spreek in algemeenheden als ik het heb over "sommige La Ro rijders", "goed bedoelende amateurs" en "self proclaimed deskundigen".
Maar goed, ik heb al gezegd dat het MIJN mening is en die geef ik zo omdat Niels daar nou eenmaal om vroeg en er wellicht iets mee kan.
Niemand hoeft het ook maar ergens mee met me eens te zijn, of er zich iets van aan te trekken, ieder het zijne.
Gert-Jan.
-------------------------------------------------------
> was het in ieder geval niet de versleutelde
> schroothoop die jij als karakteristiek voor iedere
> oudere Defender schetst.
Maar dat doe ik zeker niet hoor, staat nergens in mijn verhaal, dat maak jij er van.
Ik denk alleen dat sommige La Ro rijders zo ontzettend verknocht zijn aan hun merk en type dat ze "een beetje" door een roze bril kijken.
Lees mijn verhaal nog maar een keer aandachtig door, dan zie je vanzelf wat ik bedoel en natuurlijk chargeer ik wel een beetje maar sommigen doen het net voorkomen alsof een Def met 3 ton op de teller net is ingelopen.
Enneh, depressief ben ik niet hoor, zit net in m'n manische periode hahahaha,
ik spreek gewoon uit ervaring, ervaring als eerste monteur bedrijfswagens, ervaring van onderhoud door dealers (helaas soms verplicht ivm garantie) van mijn eigen rijdend materieel, auto's zowel als motoren, ervaring met kwaliteit van gebruikt materiaal door de heren auto-/motorfabrikanten (zeker Land Rover en vergeet Yamaha niet), ervaring van anderen die bij mij onderdelen kwamen kopen, kortom, ik denk zeker dat ik weet waar ik het over heb en dat ik het vaak echt beter weet als sommige goed bedoelende amateurs of self proclaimed deskundigen hier op de prik.
En vat die opmerkingen van mij asjeblieft niet persoonlijk op want ik spreek in algemeenheden als ik het heb over "sommige La Ro rijders", "goed bedoelende amateurs" en "self proclaimed deskundigen".
Maar goed, ik heb al gezegd dat het MIJN mening is en die geef ik zo omdat Niels daar nou eenmaal om vroeg en er wellicht iets mee kan.
Niemand hoeft het ook maar ergens mee met me eens te zijn, of er zich iets van aan te trekken, ieder het zijne.
Gert-Jan.
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Verstandig, Nee.
Toch is 300.00 geen verkeerde KM stand gzien de leeftijd, het enig wat van belang is blijft de historie, zo veel mogelijk duidelijke rekeningen, wat kan de huidige eigenaar je vertellen.
dingen om rekening mee te houden, de auto heeft 300.000 km gereden, en daarmee zijn diverse componenten toe aan vervanging om de originele rijeigenschappen en veiligheid te waarborgen.
denk hier bij aan de remmerij , schockdempers, veren, rubber delen in op hang rubbers, mogelijk ook raam en deur rubbers etc etc
Punten die van topassing zijn op de Td5 motor
Vliegwiel/drukgroep etc ( 1100 euro kost dat bij mij all in )
Brandstof pomp
motor rubbers
mogelijk het een ander an lekke pakkingen etc.
300 000 voor een td5 met goed regelmatig onderhoud is niets schrikbarends, deze autos hebben zichzelf juist bewezen en zijn vaak betrouwbaardere autos dan met b.v. 1500000 km
Ik krijg dagelijks Defenders en Discovery's over de vloer de gemiddelde hiervan heeft 250.000 km gereden, mijn eigen auto zit op 317000, maar deze heeft een gedeeltelijke revisie gehad aan de componenten van de motor te zien.
als de auto goed aan voelt en je hebt 1000 euro achter de hand voor onvorzine dingen dan zou ik er gewoon voor gaan, zeker als de auto gunstig geprijsd is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Toch is 300.00 geen verkeerde KM stand gzien de leeftijd, het enig wat van belang is blijft de historie, zo veel mogelijk duidelijke rekeningen, wat kan de huidige eigenaar je vertellen.
dingen om rekening mee te houden, de auto heeft 300.000 km gereden, en daarmee zijn diverse componenten toe aan vervanging om de originele rijeigenschappen en veiligheid te waarborgen.
denk hier bij aan de remmerij , schockdempers, veren, rubber delen in op hang rubbers, mogelijk ook raam en deur rubbers etc etc
Punten die van topassing zijn op de Td5 motor
Vliegwiel/drukgroep etc ( 1100 euro kost dat bij mij all in )
Brandstof pomp
motor rubbers
mogelijk het een ander an lekke pakkingen etc.
300 000 voor een td5 met goed regelmatig onderhoud is niets schrikbarends, deze autos hebben zichzelf juist bewezen en zijn vaak betrouwbaardere autos dan met b.v. 1500000 km
Ik krijg dagelijks Defenders en Discovery's over de vloer de gemiddelde hiervan heeft 250.000 km gereden, mijn eigen auto zit op 317000, maar deze heeft een gedeeltelijke revisie gehad aan de componenten van de motor te zien.
als de auto goed aan voelt en je hebt 1000 euro achter de hand voor onvorzine dingen dan zou ik er gewoon voor gaan, zeker als de auto gunstig geprijsd is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Andrew, je bent op vakantie... Tot over drie weken!
Re: Defender met 3 ton kopen verstandig?
Ow ik wou Andrew net terug gaan mailen maareh in dat geval. Andrew: ga op een stoel in de zon zit met een goed (Land Rover?) boek, pak een glaasje en een bakje knabbels er bij en zet je internet uit
Veel groeten!
Lucas

Veel groeten!
Lucas