Pagina 1 van 1
startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: di 23 jul 2013, 23:07
door Reinoud
Zul je net zien, twee dagen voor de vakantie stop de startmotor ermee. Dus dacht ik, ik meet de bedrading even door. Zitten er op mijn startmotor drie aansluitingen.
(110 v8 1983). Een dikke plus vanaf de accu en dan twee kleine stekkertjes eentje boven en eentje onder. Een van beide zou de stuurstroom moeten zijn vanaf het contactslot, toch?. Bij meten had ik op beide kleine aansluitingen direct 12v staan, ook met contact in de start stand, maar de start motor doet niks. Alles is de auto werkt, accu vol en goed aangesloten. Welk van beide aansluitingen is de stuurstroom en waar is die andere dan voor, en hoe kan er direct 12v opstaan ??? Help. Wat doe ik verkeert ?
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: di 23 jul 2013, 23:39
door Reinoud
net even een draadje getrokken van de accu naar de bovenste aansluiting op het startmotor relais en startmotor draait. Probleem is de stuurstroom vanaf contactslot. Iemand tips ?
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 00:02
door Marijn & Simba
Nieuw contactslot plaatsen. klaar.
Of tijdelijk starten met een los schakelaartje als je geen tijd hebt voor het vervangen van het contactslot.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('492cc3bad3f78c13adbb4772cf9737e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16680532, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2013 22:04 door Marijn & Simba.
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 00:31
door Wim Janssen
Als er een wit/paarse draad bij zit, dan is dat de draad die naar de bobine gaat om tijdens starten de bobine kortstondig 12V te geven.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 00:39
door Carawagon
Als ik me niet vergis heb jij zo'n startmotor (Of er op lijkende) op je V8? : RTC6061N-V8-STARTER-MOTOR-ASSY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('995bc0247c7254942935d504cbb87df9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F57c54a96efc8f192a675486f267b18e8939250e5%2FRTC6061N-V8-STARTER-MOTOR-ASSY.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/57c54a96efc8f192a675486f267b18e8939250e5/RTC6061N-V8-STARTER-MOTOR-ASSY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F57c54a96efc8f192a675486f267b18e8939250e5%2FRTC6061N-V8-STARTER-MOTOR-ASSY.jpg', '', 16680614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het kleine cilindertje waar de twee kleine contactpuntjes naar toe gaan is je bendix. deze zorgt ervoor dat het tandrondsel tegen je vliegwiel geduwd word als er stroom op gezet word. In sommige gevallen zit de start solenoid hier ook in verwerkt. (dit is de elektrisch bediende schakelaar voor de startmotor.)
Hoe weet je welke versie je hebt? Als de dikke kabel vanaf je startmotor rechtstreeks naar je accupool loopt zit de solenoid hierin verwerkt. kom je onderweg nog een elektronisch kastje tegen dan is dat de solenoid.
In het geval je een gecombineerde hebt is de bedrading ongeveer als volgt:
Dikke kabel is de plus vanaf de accu.
Klein contactjes zijn 1, het startrelais 2, de bendix
de min word verkregen door de staal op staal verbinding van de startmotor met het blok en vaak ook door een extra massakabel die ergens onder een van de bevestigingsbouten van de startmotor geklemd zit.
Welke van de twee kleine contactjes het startrelais en welke de bendix is durf ik niet te zeggen ( rijd zelf 2,25 benzine met afzonderlijke startsolenoid en centrifugaal rondsel)
Schemaatje zou er ongeveer zo uit moeten zien: starting_system.gif --> mod_embed_images_loadimage('52c57d4ace971c3e8f498321009b81bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.samarins.com%2Fglossary%2Fimg%2Fstarting_system.gif', 'http://www.samarins.com/glossary/img/starting_system.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.samarins.com%2Fglossary%2Fimg%2Fstarting_system.gif', '', 16680614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De werking is als volgt: bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot word er stroom gezet op de startsolenoid en de bendix. hierdoor klapt de solenoid open zodat de stroom van de accu naar de startmotor gaat, en de bendix duwt het tandwiel naar buiten tegen je vliegwiel aan.
Testen:
Haal bij het sleutelen aan de elektriek altijd eerst de negatieve pool van je accu. daarna pas je positieve. als je met je steeksleutel vanaf de positieve pool je chassis raakt terwijl de negatieve pool er nog op zit heb je een mooie vonken regen en in het ergste geval brand of een dooie accu.
Haal eerst negatief los, daarna positief. sluit nu negatief weer aan en gebruik een lengte stroomdraad die je op de positieve pool van je accu zet, om de kleine contactpuntjes te testen. (bijvoorbeeld een startkabel met krokodillenklem) zorg er voor dat je de rest van het chassis niet raakt, en zet 12 volt rechtstreeks op 1 van de kleine contactpuntjes. hoor je nu een klik dan werkt dat onderdeel (solenoid of bendix.) probeer nu de andere kleine pool. hoor je weer een klik dan is ook dat onderdeel in orde.
Hoor je bij een van de twee geen klik dan is dat onderdeel verdachte nr 1.
Als beide onderdelen een "klik" geven kun je nu de startmotor ook testen. (Pas op gevaarlijk!)
Haal hiervoor weer de negatieve pool los, bevestig de positieve en nu weer de negatieve pool op de accu.
Zorg ervoor dat je auto in zijn vrij staat en dat je testdraad en lichaamsdelen uit de buurt van eventueel draaiende onderdelen houd, en zet nu rechtstreeks 12 volt op 1 van de twee kleine contacten. hoor je nu de motor draaien dan werkt de startmotor en is de plus kabel van de startmotor in orde. hoor je niks op beide contactpuntjes dan is je pluskabel naar de startmotor en je startmotor zelf verdacht.
Draait de startmotor wel als je het contactslot op deze manier omzeild dan zit het probleem in je contactslot/bedrading
Succes!
Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('a84b4adf07bd4766691856e1c7646642', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16680614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 00:44
door Jos Daalmans
Hoi,
De "startspoel" trekt behoorlijk wat stroom, maar wat erger is, is dat als je de stroom in deze spoel onderbreekt (je laat het contactslot los), er een hele hoge piekspanning en de daarbij horende vonken ontstaan.
Deze piekspanning ontstaat doordat de spoel de stroom wil handhaven (natuurkundige wet) en daarvoor zelf de spanning verhoogd in een poging de stroom te blijven handhaven. Helaas, de stroom wordt niet gehandhaafd en het resultaat is een hoge spanning. Een bobine werkt ook zo, maar dan met een primaire (de 12 volt) zijde en de secundaire (de hoogspanningsplug) zijde.
Kijk even bij een automaterialenzaak voor de drukschakelaar of een schakelaar die terug springt. Hebben ze daar geen die voldoende zwaar is, ga naar een elektrogroothandel en koop daar zo een Klökner Müller drukschakelaar zoals deze [klocknermoeller.com] (wel met een moment contact). Die zijn voor 220Volt en kunnen tegen de piekspanning. De stroom kunnen ze wel hebben
Succes en een fijne vakantie,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed942a2673e01ad2cd63892ba11e50ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16680619, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c97f9397756a30f507b8232587bdff90', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16680619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 00:44
door Carawagon
Haha 't gaat ook weer veel te snel hier! Goed je startmotor draait dus. Zet nu de ene pen van de multimeter op 1 van de kleine contactjes en de andere op het chassis. Je zou nu 0 volt moeten meten. laat nu iemand de contactsleutel omdraaien om te starten en kijk of je nu een voltage in de richting van de 12-13.8 volt meet. Zo nee moet je die kabel eens even nalopen richting contactslot.
Daarnaast kan het ook geen kwaad om te meten of je uberhaupt spanning krijgt bij je contactslot. als je contactslot geen spanning krijgt kan die het ook niet schakelen namelijk.
Succes!
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 01:12
door Reinoud
Krijg dus wel spanning op de stuurstroom, alleen met een zeer laag amperage, te laag om de startmotor te laten inschakelen. De stuurstroom staat erop zodra je het contact aanzet. Je hoeft dus niet door te draaien naar de start stand. Denk dat mijn contact slot overleden is, morgen maar eens even los halen.
Re: startmotor problemen, wordt ik nu gek......?
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 12:22
door VeeTee
Reinoud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Krijg dus wel spanning op de stuurstroom, alleen
> met een zeer laag amperage, te laag om de
> startmotor te laten inschakelen. De stuurstroom
> staat erop zodra je het contact aanzet. Je hoeft
> dus niet door te draaien naar de start stand. Denk
> dat mijn contact slot overleden is, morgen maar
> eens even los halen.
Dat heb ik ook wel eens gehad met mijn Samurai. Waarschijnlijk een beetje krakkemikkige draadboom tussen contactslot en startsolenoid. Ik heb dat toen opgelost door een hulprelais te plaatsen, de startsolenoid trekt toch ook behoorlijk wat stroom. Deze "noodoplossing" werkt al weer een jaar of zes