Pagina 1 van 1
109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 14:12
door Dennis
Mijn pa heeft al jaren een 109 uit 1975 in de schuur geschorst staan, waar veel werk aan is.
Nu ga ik mijn RRC in de verkoop gooien omdat ruim €2000 in t jaar mrb me een beetje te gek wordt voor een auto die amper gebruikt wordt. Ik ben van plan de 109 met mijn pa onder handen te nemen, zodat die tegen de tijd dat hij 40 is weer de weg op kan en we toch betaalbaar Land Rover kunnen blijven rijden.
Helaas ben ik niet de enige die zijn Land Rover de deur uit doet en staan er nu al redelijk wat 109's van rond 1980 voor een schappelijke prijs te koop. Het idee is om de aandrijflijn van een niet-40-jarige 'donor' in de 75er te bouwen en hier en daar wat slechte delen van de body en het interieur te vervangen.
Hoe ver kan ik hiermee gaan zonder de 1/3 regeling te 'misbruiken', aangezien de aandrijflijn al 1/3 beslaat. De deuren en interieur zijn bijvoorbeeld erg slecht, zou ik deze kunnen vervangen of gaat het dan al te ver?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met hetzelfde plan, of zoiets al eerder hebben uitgevoerd en welke problemen ze tegen kwamen (administratief zal ik maar zeggen)
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 14:42
door Alan T
hallo
volgens mij mag je in principe alles vervangen als het om gelijke vervangings onderdelen gaat
Alan
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:17
door jamaar
vervangen door gelijke onderdelen mag altijd, er staat ook geen datum op een as of deur
de 1/3 2/3 regeling gaat over veranderen
zo heb ik een bvb een salisbury as in plaats van een rover as en dan begint het tellen
chassis is een ander verhaal, dat mag weer niet vervangen worden door een gebruikte, dan geld wel de 1/3 2/3 regeling en dan kan je niets anders meer veranderen, een nieuw chassis is geen probleem
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:22
door jamaar
nog een aanvulling
als het motor nr bij de rdw bekent is dan gelden daar ook speciale regels voor, weet niet of dan de 1/3 2/3 regel altijd ingaat, kan me voorstellen dat een ruilblok gewoon mag maar je moet hoe dan ook kunnen aantonen waar je het blok vandaan hebt
er zijn ongetwijfeld mensen hier die daar meer van weten
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50f15337b916b3ab1d1bee97a7ca7d35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16678585, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 15:41
door Dennis
Bedankt voorde reacties, ik zal t.z.t. eens contact opnemen met de RDW, twijfel nog een beetje over welke brandstof ik wil gaan rijden. Eerst "even" de Range verkopen, dan ga ik verder kijken wat ik precies wil en kan.
Weet nu in ieder geval dat t waarschijnlijk wel mogelijk is!
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 16:58
door Andtee
op assen ed staan nummers waardoor het jaar te achterhalen is !
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:00
door Lucas van Lierop
Vergeet niet dat er maar een autoriteit is en dat is de RDW, alles wat wij hier roepen is potentieel informatief maar niet meer dan dat. Ergo ga bij de RDW langs voor je gaat hobbyen.
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:21
door JustinvS
En de belangrijkste aanvulling daarop is dat iedere RDW keurmeester er weer anders over denkt, en ze hebben allemaal dezelfde authoriteit. Dus als je bij keurmeester A iets door de keuring krijgt, wil dat niet garanderen dat keurmeester B bij een latere controle je kenteken niet inneemt.
Dus: fotografeer en documenteer: bewaar alle verklaringen, facturen, e-mails, enzovoorts.
Als je het 100% netjes wil doen ga je eerst met de originele auto langs het keurstation, leg je precies uit wat je gaat doen en waarom je vindt dat het mag, en neem je alle documentatie daarvan mee naar een eventuele nakeuring.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('008964039e10220cf56146a73652f868', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16678752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:26
door Lucas van Lierop
Ik heb meerdere malen te horen gekregen dat het goed was dat ik alles vantevoren/tussendoor had gemeld ipv achteraf met een voldongen feit aan te komen. Wat dat waard is moeten we binnenkort nog zien maar iig bemoedigend.
Groet
Lucas
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 18:48
door Marc-my-Words
Andtee Schreef:
-------------------------------------------------------
> op assen ed staan nummers waardoor het jaar te
> achterhalen is !
JaJa, maar dat doet niets af aan het feit dat je onderdelen gewoon mag vervangen "like" door "like".
Op ruiten staat ook een jaar-code, dat maakt toch niet dat ik met een nieuw ruitje ineens een "foute" auto heb?
En zo zijn er heel veel meer delen met een herleidbare jaar-code.
Alleen als de origine van het geheel dubieus is dan kijkt men wel of mbv as-nummers de oorsprong te achterhalen is.
En ... als je bij een dubieuze auto nu overal delen van één ander, nieuwer jaar tegenkomt dan wordt het natuurlijk ineens weer dubieuzer.
Bij een auto waar alles uit één duidelijk recenter jaar komt ga je al gauw denken aan omkatten.
Marc
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: ma 22 jul 2013, 21:19
door jamaar
dan kunnen ze bij mij hun lol op schat dat elk onderdeel van mijn auto zo ongeveer een ander bouwjaar heeft
in 41 jaar is er het een en ander vervangen, kan op 2 handen tellen wat er nog origineel in zit
sorry ik overdrijf, één hand is voldoende
gelukkig is het nu wel vastgelegd bij de rdw, achteraf wat inderdaad heeeeeel lastig was en ze hebben mij echt gematst bij de rdw
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de17482ea8c649b0ed6c330c25d1f2de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16679036, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: za 27 jul 2013, 11:31
door Bass55
Is het geen geen optie om een 109 body op je range rover chassis + aandrijflijn te knutselen? Je zult natuurlijk meer werk hebben met verbouwen, en je kan m niet als 'echte' oldtimer gaan rijden (LPG er uit als je toch bezig bent en op het kenteken van de RR kwarttarief rijden?)..
Lijkt mij de ideale Land Rover, rijgedrag van een Range Rover en toch de looks van een van de mooiste LaRo's die er is (ik vind persoonlijk de series II 109 een geweldige auto!). Ik heb zelf nu ook een Classic 3.9 die ik misschien ga verkopen, maar hoe relaxed is een 109 met een dikke V8, automaat, stuurbekrachtiging, schroefveren... Misschien valt de airco zelfs over te zetten (al zou dat laatste bij mij minder prio hebben)
Het zal wel bij dromen blijven, waarschijnlijk niet te maken (chassis verlengen alleen al lijkt me bijna niet te doen?) maar toch.. als iemand het ooit gedaan heeft ben ik erg benieuwd!
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: za 27 jul 2013, 12:15
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Als je doet wat Bas zegt, dan ga je zeker over de 1/3 2/3 regeling heen en zal het chassis van de rangerover tellen als bepalend voor het jaartal.
je kan wel alleen de aandrijflijn onder je 109 klussen, met het originele chassis en body.
ik weet dat het kan, ik heb er eentje hier staan. (staat ook te koop op de markt)
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10f6b2ad6c938f82fb95bf2778c53a8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 16683209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: za 27 jul 2013, 18:19
door Bass55
Ja, dat van die 1/3e ging ik al wel van uit.
Jammer dat jouw 109 geen 40 is, anders had ik zeker wel interesse. Ik neem aan dat hij nog wel bladveren en 109 assen heeft of niet?
(sorry van het kapen van dit topic, zal me hierna koest houden )
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: za 27 jul 2013, 18:30
door Marc-my-Words
Ben,
Je moet niet Roomser als de Paus zijn.
Aangenomen dat de RDW een chassis-verlenging toestaat is er niks aan de hand.
Oorspronkelijk RR chassis (verlenging is nl niet per se 1/3 nieuw, bij een door de RDW toegelaten verlenging behoud het chassis zijn "originaliteit"
Oorspronkelijke RR-motor+aandrijflijn.
En dan 1/3 "nieuw" een andere carrosserie.
Zonder chassis-verlenging kan je een "Defender" 100 maken.
O ja, als je een zeldzame RR hebt die af fabriek al verlengd is dan is het allemaal nog makkelijker.
Marc
Re: 109 "vernieuwen"
Geplaatst: za 27 jul 2013, 19:41
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Hij heeft assen van een RRC, maar nog wel bladveren.