Pagina 1 van 1

Dynamo 24V

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 17:55
door gxjansen
Zijn bezig om onze lastige starter te analyseren, maar missen nog wat info. Voorgloeiweerstand en gloeispiralen zijn vervangen en werken goed. Kabels van accu naar de motor zijn ook in orde.

Volgende checkpunten zijn nu de accu, de dynamo en de startmotor.

Weet iemand wat voor voltage en ampere er uit onze 24V dynamo zou moeten kunnen komen? En hoeveel ampere zou de startmotor moeten trekken? Heb gezocht in de boekjes die we hebben, maar heb het niet gevonden...

Mocht je het in een boekje vinden heb ik ook interesse in het boekje/ pdf

Alvast bedankt!

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 19:37
door javar52
Hi Guido,

Startmotor heb ik niet veel van maar Clive Elliott heeft alles uitgezocht over dynamo's en dan vooral de military én Laro's.
Zie info op Generator / Dynamo Full info wat wil je nog meer (behalve startmotor info )

Hoop dat je er wat aan hebt!

Jan

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 19:43
door gxjansen
Thx Jan, ik ga er even in opzoek!

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 21:23
door gxjansen
Hmm nee, dit is toch en andere. Bovenstaande manual is voor de Dynamo van het Engelse leger, die van ons komt uit het Nederlandse leger, die zit wel iets anders in elkaar zo te zien.

Iemand daar toevallig een manual van?

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 22:35
door dirk ambu
Beste wat is het probleem ?
Start hij helemaal niet of heel moeilijk ?
Als hij wel start rookt hij dan heel erg ?

Om welke motor gaat het ?

Waarom ik dit vraag is omdat de wagen ook zonder dynamo start
Of lijkt het erop dat de motor niet snel genoeg rond gaat ?


Groet Dirk ambu

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 00:02
door gxjansen
De dynamo koolborstels zijn beide nog iets van 1,2 cm. Volgense de engelse manual van de 12 volt moeten die borstels tussen de 5.00 en 12.70mm zijn. Nu weet ik niet of dat in de 24V nederlandse legerdynamo ook zo moet zijn (weet iemand dat?) maar dat lijkt op zich wel in orde te zijn.

@Dirk: starten blijft lastig als ie koud is/ een tijd niet heeft gelopen. In eerdere draadjes zijn we al tot de conclusie gekomen dat de gloeisspiralen het niet deden, dat probleem is dankzij de BLRC nu goed verholpen. Het start probleem nog niet helemaal. Het lijkt er in eerste instantie inderdaad op dat de motor niet snel genoeg rond komt. Dus wellicht te weinig power vanuit de accu, versleten startmotor, dynamo die de accu's niet goed kan bijladen (daarom hebben we nu even naar de dynamo gekeken) of iets anders waar we nog niet aan gedacht hebben...

Wat voor info wil je nog meer? Gaat om de auto in m'n handtekening

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 00:19
door gxjansen
Weet iemand trouwens of we deze dynamo op een ander voltage (ik geloof 28) kan? Kunnen we dat ook even proberen. Er lijken 3 aansluitingen te zitten voor de 2 gele draadjes, eentje voor laag en eentje voor hoog voltage (voor in kouder klimaat).

Weet je wellicht hoeveel amperes de startmotor zou moeten trekken?

Guido

Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 02:09
door Exfietser
Dynamo:
Nominale stroom is 63 ampere. Piekstroom is 90 ampere. Maximale uiitgangspanning is 36 volt. (Die spanning krijg je alleen als de lader/regelaar defect is.)

De drie (LO/MID/HI) standen zijn om o.a. de uitrgangs(laad)panning wat hoger of lager te kunnen zetten. Lo is altijd te laag. Die moet je niet gebruiken. Mid is voor normaal gebruik. Op High zet je hem als er een scheidingsdiode in het systeem is opgenomen.

De startstroom van de startmotor light ergens tussen de 300 en 600 ampere afhankelijk van oa de motortemperatuur(dikte olie.)

De dynamo: manual

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 02:38
door AadG
10 met een griffel

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 12:27
door dirk ambu
Ik zou eerst even kijken of de dynamo wel genoeg spanning levert
En ik weet niet of je ANWB heb want die kunnen je accu,s op de juiste manier door meten
Door dat de accu,s in serie staan kan een slechte of een accu die minder vol is het zelfde probleem geven
Ik kom ook wel eens wagens tegen waarbij ze op 1 accu de radio hebben zitten
Hierdoor gaat er 1 accu eerder leeg en laad hij niet Goed meer op

Verder zou ik eens tijdens het starten een start kabel tussen de min van de accu en motor punt hangen
Als hij dan sneler gaat draaien weet dat het probleem daar ergens zit
De massa schakelaar wil wel eens slijten waardoor je dit ook krijg

En anders startmotor open en kijken hoeveel slijpsel er in zit
De rotor waar de koolborstels op drukken willen weleens vervuilen en veroorzaken dan een vorm van sluiting


Ik heb bij mij vanwegen de laad problemen de dynamo vervangen voor 1 van een lichte vrachtwagen
Sinds dien geen problemen meer gehad ook niet in de winter
Bij was er iets met de regelaar mijn accu's gingen koken en na het vervangen van de regelaar ging hij na 1 jaar weer stuk
Dus nu gewoon een kleine dynamo erop werkt goed en paste redelijk


Groet Dirk ambu

Re: Dynamo 24V

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 13:11
door Eric&Betty Boop
gxjansen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hmm nee, dit is toch en andere. Bovenstaande
> manual is voor de Dynamo van het Engelse leger,
> die van ons komt uit het Nederlandse leger, die
> zit wel iets anders in elkaar zo te zien.
>
> Iemand daar toevallig een manual van?

Hier staan manuals van de nederlandse 24V dynamo en de 24V startmotor.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23633c15fb645e84a0bf3354dbfd9666', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16678345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('40d8b53690abd49e96de3a57d09ba0bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16678345, 600, 600, 'Loading image ...', false);