Pagina 1 van 1
Klapperend stuur wel/niet - Opgelost!
Geplaatst: do 18 jul 2013, 22:11
door Teun
Probleem:
Sinds ik nieuwe slofjes heb (die nieuwe General Grabbers AT) valt het me op dat het stuur 'klappert' in de buurt van de 90 km/uur. Deed ie voor die tijd misschien ook wel wat, maar juist als je iets nieuws hebt, let je daar beter op immers...?
Balans is dan vrijwel altijd het probleem, maar de wielen zijn tot twee keer toe uitgebalanceerd en zijn écht wel mooi in evenwicht. Voor zover dat lukt met die ZU-velgen dan...
Het gekke is alleen: dat 'stuurtje klapperen' doet hij niet altijd! Soms wel, soms niet dus...
Hoe kan dat nou...? Iemand een idee?
Oplossing
Bart en Bert schreven het al: bij ZU velgen zit de velg niet 'als vanzelf' mooi gecentreerd rond de naaf.
Even losgehaald, heel rustig moer voor moer en slag voor slag weer aangedraaid en inderdaad: muisstil!
Bandjes nog even een beetje minder spanning meegegeven (3.2 rondom is wel een beetje overdreven...) en hij zoeft weer als ware het een RR
Dank voor de hulp mannen!
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2013 14:29 door Teun.
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: do 18 jul 2013, 23:15
door Arthur Verhalle
Teun,
Even 1 voor 1 beide voorwielen een stukje opkrikken en er dan flink aan schudden/trekken. Dan zie je zo of en waar de eventuele speling zit.
Arthur
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: do 18 jul 2013, 23:48
door JustinvS
Gebalanceerd op wielbouten of op naafgat?
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('85d57c6207451f4366810fd66966704b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16673709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: vr 19 jul 2013, 00:24
door Bart van Dessel
Denk dat je 'ns verder moet zoeken zoals swivels. panhardstang, schokbrekers, etc etc. Als de wielen perfect uitgebalanceerd zijn dan kan het daar niet aan liggen. Centreren die ZU's wel goed op de naaf trouwens? Hopelijk hebben ze die niet te hard met de luchtsleutel aangedraaid tot torenhoge koppels want daar kunnen ze niet tegen, trekken ze krom. Bandencentrales zijn vaak lompe vlegels.
Gr, Bart
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: vr 19 jul 2013, 00:26
door Bert van Halen
Als ze beide ook maar een klein beetje uit het midden gemonteerd zitten dan krijg je zo rond de 90 meestal een trilling.
Door het verschil in omtreksnelheid van de banden krijg je dan het effect dat de onbalans het ene moment wordt opgevangen door de schokdempers en vering en het andere moment elkaar versterkt waardoor deze voelbaar wordt in je stuur.
Zorg dat ze 100% goed gebalanceerd zijn en monteer ze vervolgens goed gecentreerd, evt met centreerringen dan zal het probleem er waarschijnlijk uit zijn.
Suc6,
Groet,
Bert.
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: vr 19 jul 2013, 01:24
door Marc-my-Words
Vooral het soms wel / soms niet optreden van "klapperen" wijst in de richting van een verborgen speling eventueel in samenwerking met een verborgen onbalans. Zolang er niet net op het goede (of hier eigenlijk juist verkeerde) moment een impuls wordt gegeven (door de rest-onbalans of gewoon door een oneffenheid in de weg) merk je niks van de speling in een stuurkogel / swivel / de iets losse Panhard-stang / het net iets losse wiellager of Pittmann-arm. Komt die impuls wel op DAT moment dat de besturing wel in resonantie komt dan heb je "geklapper".
Goed zoeken naar een verborgen speling. Let op, de Panhard-stang kan vast lijken maar onder belasting toch net iets "doen".
Marc
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: vr 19 jul 2013, 23:44
door Teun
Dank allen voor de reacties!
Die ZU's hebben dacht ik geen taps toelopende boutgaten, dus het lijkt (erg) aannemelijk wat Bert schrijft over een 'ongecentreerde montage'. Heb ergens vorig jaar hetzelfde euvel gehad, maar na een onderhoudsbeurt was het plots verdwenen. Vermoedde toen ook al dit effect.
Desalniettemin zal ik morgen alles nog eens nalopen op verborgen spelingen.
Dank!
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: Klapperend stuur wel/niet
Geplaatst: za 20 jul 2013, 03:31
door Hans N
let ook goed op de bandenspanning. te laag dan gaan ze zoeken.de AT s.
Voord de rest wat bart ook al aangeeft.
Groet
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]