Pagina 1 van 1
Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 16:46
door RufusXL
Hallo,
Eindelijk klaar met vervangen van de koppakking
Hij start prima, loopt netjes maar nu zag ik een beetje rook achter op de kop uit/langs de ronde dop komen. De dop is nieuw en zonder verdere vloeibare pakking erin gedaan. Als ik de ontluchtingsslang boven op het kleppendeksel los maak, maakt het geen verschil: hij blijft een beetje roken. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Nieuwe dop erin? Of misschien een beetje vloeibare pakking rondom??
Alvast bedankt!
Robert
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 19:36
door forbert 90-200Tdi
It'll ride up with wear.
Zonder flauwekul: ik zou 't ff in de gaten houden, vast wat rotzooi op of om die nieuwe dop, gaat vast stoppen.
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: di 16 jul 2013, 04:41
door Andrew Colville
Is het wel de achterste nokken as keering/dop.
meest voor komende fout is de verkeerde kleppendeksel pakking monteren. vraag niet hoe ik dat geleerd heb
er zijn twee types pakking EU2 tot 2002 en EU3 v.a 2002, het verschill zit hem in de "halve maan" en de diameter er van, EU2 is klein EU3 is groot.
dan is er nog een klein iets wat zich met die keuze bemoeit en dat is de productie datum van de nokkenas lager kap, het deel dat je boven op de cillinderkop monteerd als deze van na 2002 is dan heb je een EU3 pakking nodig met de grotere "halve maan" alles er voor is de EU2 pakking, Die pakking heeft dus niets te maken met de kleppendeksel die zijn allen identiek.
er zijn heel veel EU2 motoren 1998 - 2002 die al eens een reparatie hebben ondergaan waarbij een nieuwe kop en lagerkap is gemonteerd, vaak is de lager kap van het nieuwe type daarme is de latere pakking ook noodzakelijk.
als de pakking niet werdt vervangen dan zul je na korte tijd ook merken dat je een olie lekage hebt welk lijkt op een lekke krukas keering.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: di 16 jul 2013, 09:49
door Bart74
Een compliment voor Andrew!!! Altijd een duidelijke en uitgebreide uitleg. Leerzaam!!
Thanks (ookal heb ik zelf geen TD5)
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 01:01
door Andrew Colville
Thanks Bart, als ik de kennis en ervaring heb warom dan niet delen.
Ik heb er lang naar gezocht bij mijn eigen auto notabene, het is iets wat ik al jaren weet, maar je staat er niet direct bij stil.
Gelukkig heb ik beide pakkingen altijd wel liggen.
Ik hoop dat het voor Robert ook de oplossing biedt die hij zoekt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 13:04
door RufusXL
Andrew,
Erg bedankt voor je reactie. Ik heb vanmorgen even gekeken en inderdaad hangt er een druppel olie onder het halve maantje. Aangezien er een nieuwe kop op zit met bijbehorende nokkenas houder zou het zomaar kunnen zijn dat deze van het latere type zijn en ik dus de verkeerde kleppendeksel pakking heb gemonteerd. Ik ga er een andere opzetten en kijken wat ie dan zegt.....
Robert
Re: Rook uit nokkenas seal achter de kop Td5
Geplaatst: do 18 jul 2013, 04:53
door Andrew Colville
Op de nokkenas lager kap inlaat zijde achter aan staat de productie datum van de lagerkap, als deze nieuwer is dan 2002 dan heb je de latere pakking nodig LVP000020 deze heeft de grotere "halve maan".
het vroege type is ERR 7094 met kleine "halve maan".
Bij de meeste Td5's kan de pakking niet meer op chassis nummer geselecteerd worden, oudere motoren hebben vaak een latere kop, of nieuwe lagerkap.
Maar ook jongere Td5"s zijn te vinden met oudere koppen. en latere lagerkappen.
Ook handig om te weten is dat de cillinderkop en nokken as lagerkap als set worden gelijnboord, ga je een of het andere vervangen dan moet je de twee weer lijnboren om zeker te zijn dat je nokkenas kandriaaien in de juiste toleranties.
Koop je een nieuwe kop bij b.v. turner engineering dan krijg je altijd een "matched set" dit betekend dat lager kap en kop geschikt zijn voor elkaar.
Ovrigens is het verschill in de "halvemaan"en dus ook de sparing in de kop goed zichtbaar met het blote oog mits je weet hoe beiden eruit zien.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )