Pagina 1 van 1
LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 15:44
door jonvanschilt
Goedemiddag,
Mijn onlangs aangeschafte LR 88 series III van 1975 met 2.25 benzineblok wordt heel snel heet. Na 10 minuten stationair begint de koelvloeistof al wat te sputteren en te sissen bij de vuldop op de radiateur. Dan zou je zeggen dat de waterpomp werkt, want hoe komt die hete vloeistof anders in de radiateur, toch? Koppakking? Inderdaad, ik zou willen dat het anders was, maar veel verstand van autotechniek heb ik helaas niet. Is er iemand die mij met raad en vooral daad terzijde zou kunnen staan? Ik woon in de gemeente Westerveld in Drenthe.
Bij voorbaat heel hartelijk dank.
Groeten,
Jon
P.S. Ja, de garantie was tot aan de voordeur

Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 16:26
door megamannen
Thermostaat al getest?
Eenvoudig te demonteren en in een pan water hangen.
Pan op het vuur en kijken of hij open gaat naarmate de temperatuur oploopt.
Handleidingen zijn genoeg te vinden op internet. Je kan ook even zoeken op de 4x2 uitvoering van de series III dan heb je gelijk de benzine uitvoering.
Succes
Groet Laurens
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 16:33
door jamaar
verdenk eerder de thermostaat, gaat niet voldoende open
met een lek in koppakking krijg je gelijk spetteren in de koeling omdat er dan gas uit de cilinder ingedrukt word, water is dan nog niet heet
thermostaat is makkelijk te vervangen kan je ook met 2 linker handen of met 1 vinger in je neus
haal hem er eerst uit en leg hem in een pannetje met heet water, bij +-90 gr moet hij vol open staan bij 82 begint hij te bewegen
nieuwe is niet duur dacht rond 12 euro
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36bb1fb41fff753d38bcd7c76f702b7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16667503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: di 16 jul 2013, 00:53
door Dirk109
He Jon, het zal idd wel de thermostaat zijn.Als hij heet wordt kan je nog even voelen aan de koelwater slangen van de radiateur of ze boven en onder even heet zijn, nee? dan zit er geen circulatie in en zal je thermostaat wel dicht blijven.Ook al eens geprobeerd met de verwarming en de fan vol aan?
Wat ook wel een voor komt is dat je radiateur gewoon dichtgeslibt is en er geen circulatie is.Komt niet zo veel voor maar kan wel.
Succes
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f2ff6a4a80b51ed342f90cc4c66f161', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16668474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: di 16 jul 2013, 09:58
door Alan T
Heb je de stalen koelfan nog op de waterpomp zitten?
Alan
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: di 16 jul 2013, 10:28
door Bart74
Hallo,
Even een aanvulling...
Jon vertelde me gisteren ook dat hij af en toe een tikkend geluid hoorde...
jonvanschilt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goedemiddag,
>
> Mijn onlangs aangeschafte LR 88 series III van
> 1975 met 2.25 benzineblok wordt heel snel heet. Na
> 10 minuten stationair begint de koelvloeistof al
> wat te sputteren en te sissen bij de vuldop op de
> radiateur. Dan zou je zeggen dat de waterpomp
> werkt, want hoe komt die hete vloeistof anders in
> de radiateur, toch? Koppakking? Inderdaad, ik zou
> willen dat het anders was, maar veel verstand van
> autotechniek heb ik helaas niet. Is er iemand die
> mij met raad en vooral daad terzijde zou kunnen
> staan? Ik woon in de gemeente Westerveld in
> Drenthe.
> Bij voorbaat heel hartelijk dank.
> Groeten,
> Jon
> P.S. Ja, de garantie was tot aan de voordeur

Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 00:45
door jonvanschilt
Hallo mensen,
Heel hartelijk dank voor de goede tips.
Heb vanavond de thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water op het fornuis gezet. Pas heel laat, als het water al ´lichtjes´ kookt, gaat ie open. Het is weliswaar een 82 graden exemplaar, maar dat lijkt me toch wat laat. Die zal ik vervangen, maar ik vrees een groter probleem. De koelvloeistof in de radiateur begint niet direct na het starten te ´dansen´ maar wel na een minuut of vijf. Of hoort dat zo, want toen zat de thermostaat er niet meer in. En erger nog ...witte rook uit de uitlaat. Is dat per definitie een teken van een lekke koppakking? Toen ik de auto kocht, kwam er een beetje rook uit bij het starten, maar dat ging over toen de motor even draaide.
De stalen koelvan zit inderdaad op de waterpomp. Deze begint al te draaien, zodra je de motor start. Ik vrees dat dat ook niet hoort...
Het tikkende geluid lijkt uit de waterpomp te komen. Net of een schoepje aanloopt ofzo.
Aan de olie is weinig te zien.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast dank.
Jon
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 00:47
door jonvanschilt
Hallo mensen,
Heel hartelijk dank voor de goede tips.
Heb vanavond de thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water op het fornuis gezet. Pas heel laat, als het water al ´lichtjes´ kookt, gaat ie open. Het is weliswaar een 82 graden exemplaar, maar dat lijkt me toch wat laat. Die zal ik vervangen, maar ik vrees een groter probleem. De koelvloeistof in de radiateur begint niet direct na het starten te ´dansen´ maar wel na een minuut of vijf. Of hoort dat zo, want toen zat de thermostaat er niet meer in. En erger nog ...witte rook uit de uitlaat. Is dat per definitie een teken van een lekke koppakking? Toen ik de auto kocht, kwam er een beetje rook uit bij het starten, maar dat ging over toen de motor even draaide.
De stalen koelvan zit inderdaad op de waterpomp. Deze begint al te draaien, zodra je de motor start. Ik vrees dat dat ook niet hoort...
Het tikkende geluid lijkt uit de waterpomp te komen. Net of een schoepje aanloopt ofzo.
Aan de olie is weinig te zien.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast dank.
Jon
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 00:54
door richard78
witte rook kan ook condens zijn (niet waarschijnlijk bij deze zonnige temperaturen).
Koppakkinig kan je op nog een paar manieren testen. Een goede vind ik altijd houd een aansteker bij een druppel olie op de pijlstok. Knettert het dan zit er koelvloeistof in. Had je ook koelvloeistof verlies tijdens het rijden?
Je kan ook zonder de thermostaat rondrijden en kijken of de temperatuur dan minder hoog word. Is dat het geval dan was het idd je thermostaat.
btw met koelvloeistof erbij is de verbranding idd heter!
koppakking vervangen is niet heel lastig bij een 2.25je. wel goed schoon werken (ook het schroefdraad goed schoonmaken) en het wph goed volgen.
succes!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d77b2ee434e0ff286f4a9cbf1889cfe3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16670307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 01:17
door Michel WaZ
Hoi, ga nou niet uit van het ergste. Die witte rook is gewoon condens en waarschijnlijk komen er ook spetters vocht uit je uitlaat.
Als alles warm is is het weg, toen mijn RRC nog op LPG liep spetterde ik de auto er achter vol en leek het wel een stoommachine.
Nu op benzine heb ik het nog steeds, alleen stukken minder. Ik neem aan dat je wel eens een Bailly,s hebt gedronken..... als je olie er zo uit ziet en hij verbruikt koelvloeistof dan zou ik me pas druk maken om de koppakking er staan hier op het forum wel wat foto,s zoekterm mayonaise
Wellicht is er een zg leakstop in je koelsysteem gegaan deze kan een verstopping veroorzaken het resultaat laat zich raden.
Dat je denkt dat je thermostaat te laat opent klopt niet helemaal, als je denkt dat het water kookt in het pannetje blijkt meestal het midden nog ver van het kookpunt verwijderd te zijn. Altijd een temperatuur meter gebruiken.
Ik denk dat jezelf de veroorzaker al gevonden hebt, je waterpomp.
Check voor de zekerheid of je Oliedruk nog in orde is, olie smeert niet alleen maar zorgt ook voor koeling.
Groet, michel waz
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2013 23:33 door Michel WaZ.
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 09:58
door Alan T
Hallo
De stalen koelfan zit direct op je waterpomp deze draaid altijd als je motor draaid{is origineel}
sommige mensen vervangen deze voor elektrische heeft zo zijn voordelen ,maar is wat storrings gevoeliger.
Om het eea uit te sluiten zo ik eerst even compresie testen
en je koelsysteem reinigen
Alan
Re: LR series III wordt heel snel heet
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 19:58
door defendertje90
kan aan een paar dingen liggen.
- Thermostaat defect. Eruit en even rijden zonder thermostaat als hij dan netjes op temperatuur blijft na een flinke rit was dat het probleem.
- Radiateur flink versleten of verstopt. Lammelen aan buitenzijde bekijken of deze nog goed zijn zijn er te veel weg is het einde oefening. Zijn deze nog goed radiateur een keer doorspoelen.
- Waterpomp defect is de meest onwaarschijnlijke maar het zou kunnen
- Koelvin die niet meedraait, maar je geeft zelf al aan dat deze draait. Aangezien deze direct op de pomp zit gaat deze meteen mee draaien.
- Weet je zeker dat er genoeg koelvloeistof in het systeem zit (niet droog staat)? Zo ja even bijvullen en kijken of hij nu op peil blijft zo niet oorzaak zoeken.