Pagina 1 van 1

ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 17:20
door dirk ambu
beste

ik heb iets vreemds wat nu al een paar maanden zo is
enkelen maanden geleden had ik ineens geen aandrijving meer met mijn serie 3 109 ambulance
na het een en ander bekeken te hebben kon het niet anders dan dat of de koppeling defect was of de versnellingsbak
want wat ik ook deed er was geen aandrijving meer dus bak eronderuit
nu kan dit toch geen kwaad want hij lekte best goed

probleem van de aandrijving was dat het hart uit de koppelingsplat was gebroken dus dat was snel gevonden
vervolgend de bak uit elkaar gehaald en alles wat minder leek vervangen zoals keringen en pakkingen en 1 lager
en vervolgens de wagen weer in elkaar gezet echter bleek na 3 dagen dat de bak weer olie lekte dus alles nog eens na getroken en even gekeken of de bak nog genoeg olie had
en tot mijn verbazing was de tussen bak zo goed als leeg dus bijgevuld
ook maar even kijken in de hoofdbak en wat denk je teveel olie

op de een of andere manier loopt de hoofdbak over en de tussenbak leeg voor zover ik weet is het normaal anders om

mijn vraag is is het mogelijk dat er een ontluchter dicht zit of is er iets anders waar het door kan komen wat ik kan controleren zonder de bak er onder uit te halen

het lijkt er nu op dat de olie warm word waardoor de uitzet waarbij de ontluchter of iets open gaat en als de olie afkoelt de de olie van de tussen bak aanzuigt doordat de ontluchter dicht blijft


iemand een idee of dat kan of heb ik gewoon pech en is de olie kering tussen de twee bakken niet goed

ik hoor het graag

met vriendelijke groet

dirk ambu

land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986

[www.defender.mijnalbums.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2013 15:21 door dirk ambu.

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 17:59
door defendertje90
ik vermoed de oliekeerringen die lek zijn. Hoe heb je die keerringen erin gezet? (als je ze tenminste vervangen hebt.

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 20:29
door jamaar
je hebt pech en mazzel
pech want de kering is inderdaad lek en mazzel want er is een eenvoudige oplossing
verbinding slang tussen de 2 vul pluggen, de olie die te veel in de versn. bak komt stroomt weer terug naar de tussen bak
het is een veel gebruikte oplossing
de olie word op een of andere manier omhoog geslingerd

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc023e78914aece4b6dbddcacee83586', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16666286, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 00:18
door dirk ambu
beste defendertje90

hoe bedoel je hoe heb je de keringen erin gezet ?
het is al even geleden maar voor zover ik weet heb ik ze erin geperst met een pasbus en dan de pers alleen maar zodat hij er netjes recht in komt te zitten
verder heb de keringen op de zelfde manier erin gezet als dat ik de ouder eruit had gehaald


groet dirk ambu

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 00:20
door dirk ambu
hoi jamaar

ik dacht ook al aan deze oplossing maar ja het is niet de netste oplosing
weet jij of de dopen te kopen zijn met een flens eraan zodat de er een slang op past
zo niet dan maar even zelf iets maken

groet dirk ambu

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 01:36
door Arthur67
Dirk,

PM me even. Misschien heb ik iets voor jouw probleem.

Arthur

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 10:32
door jamaar
volgens mij is het gewoon gas draad en kan je alle soorten aansluitingen er voor krijgen
dop er uit en mee naar de hornbach, denk dat de gamma of praxis niet genoeg in het assortiment hebben
een hydroliek zaak kan je ook helpen, dat is wat sterker spul
2X knie met aan 1 kant knel 15mm, slangpilaar voor in de knel en slang+klemmen
je kan de slang ook laten persen maar dat word best duur

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec465bc1c01ebd27a008b0d5f331a3e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16666965, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 15:06
door RoadRocket
heb ik met mijn vorige bak ook gedaan ... gewoon 2 knietjes van de bouwmarkt met een stuk hydrauliek slang er tussen... als het bij jou ook een LT76 betreft kan ik het echter afraden, er wordt al snel te veel van de hoofd- naar de tussenbak gepompt ... uit betrouwbare bron kan ik vertellen dat dat voor de bak uiteindelijk geen aanrader is

mijn advies: zure appel door en fixen zoals het hoort...

groet, robert

PS: check meteen ook of je de juiste - minerale - olie in de bak hebt, de keerringen in de bak zijn daar behoorlijk gevoelig voor en dat kan al veel schelen ...

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e675c5634dede4afe8b69a87dc0a05d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16667354, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 20:04
door Wim Janssen
In mijn beleving heeft de LT76 de neiging olie van de V-bak naar de tussenbak over te hevelen en de LT95 net andersom, dus van de tussenbak neer de V-bak. Bij de LT95 heb ik inderdaad zo'n slangetje gemaakt en dat werkt prima. Bij de LT76 liet ik gewoon regelmatig de overtollige olie uit de tussenbak en vulde de V-bak bij.
Ik heb hier op het forum volgens mij nog nooit gelezen dat de LT76 overhevelt naar de V-bak.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 22:47
door dirk ambu
beste wim

ik kon er inderdaad ook niets over vinden
maar ik ben de gelukkige die een lt76 heb die het net andersom doet
daarom dacht ik als de bak warm wordt en de lucht en olie uitzet de lucht via de ontluchter naar buiten wordt gedrukt
echter als de lucht en olie afkoelt en de ontluchter blijft dicht zitten hij dan via een vacuüm de olie uit de tussen bak aanzuigt

ik denk dat ik maar eens ga kijken waar de ontluchter ook alweer zat ik dacht ergens boven op toch ?

en anders iets met een slang en een 24 volt klepje er tussen die open gaat als de motor uit is
want hij loopt toch pas na 2 a 3 weken rijden over en niet binnen 200km of zo




groet dirk ambu

Re: ontluchting versnelingsbak ??

Geplaatst: ma 15 jul 2013, 23:52
door RoadRocket
Bij mijn weten is de ontluchting niets meer (of minder) dan 'een gaatje' ... een open verbinding dus. Je vindt er 1 bovenop het hoogste punt (dat 'torentje' met dat afdekplaatje) en 1 lager op het ronde plaatje bij je schakelvorken (mits je daar geen 'dekseltje' hebt zitten).

Volgens mij maken zowel hoofd- en tussenbak gebruik van eerstgenoemde...

groet

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c58993ed735d5535dfda76d656a0904a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16668303, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]