Pagina 1 van 1

Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 14:53
door Frans Bonnes
Op marktplaats een advertentie gevonden voor een stage one

Omdat ik er wel interesse in heb, heb ik hem de volgende vraag gesteld met een opmerking van mij erbij:
Goedendag<
Als er toch kosten nog moeite gespaard zijn waarom dan de auto niet omgekeurd naar geel kenteken.
Zoals hij nu is, is het volkomen illegaal, zelfs al is hij belastingvrij.
Voldoet aan geen enkele grijkenteken eis.

En dan krijg je zo'n antwoord:
ga iets nuttigs doen bemoeial als je er toch absoluut geen verstand van hebt en hij is toch verkocht 1 dag later al voor de volle mep leuk he.

Is de auto wel legaal en heb ik het dus helemaal mis met mijn veronderstelling, of heeft hij de boel toch niet helemaal juist gedaan.

Was/ben wel een beetje pissig ivm zijn reactie. Zo ga je toch niet met potentiele klanten om



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2013 12:54 door Frans Bonnes.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 14:59
door Dixo
Er zijn wel auto's met een grijs-kenteken serie die toch alle zitplaatsen mogen voeren, wie weet lukt dat bij deze ook. Kun je de oude Nederlandse combinatie blijven voeren en hoef je niet naar drie letters in't midden van je kenteken. Als de chassiswissel netjes gedocumenteerd is bij de RDW kunnen ze de koper daar wel helpen.

Persoonlijk had ik zo'n auto bladgeveerd gehouden en als ik schroefveren had willen hebben had ik een 110 V8 gerestaureerd van een jaar jonger. Maar ach...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2013 13:00 door Dixo.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 15:21
door jamaar
kan niet legaal zijn
Voertuigsoort
Bedrijfsauto (N1 BB )
Carrosserietype
Bestelwagen
Inrichting
gesloten opbouw
uit rdw gegevens

dit is 1/3 veranderd (ramen)+ schroefveren is 2/3
chassis wissel mag zonder dat het de 1/3 2/3 beïnvloed als het een nieuw chassis betreft
maar dan zouden er bladveren onder zitten
en hij is inderdaad gisteren op naam gesteld en verzekert

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90efd2343916f9f8dc6dbfcbb79263f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16661799, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2013 13:22 door jamaar.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 15:25
door Geert LW79
Ik tel mij elkaar wel 12 zitplaatsen maar volgens kenteken is het geen bus. ook staat het trekgewicht niet op kenteken.
Kon op de foto van de motor geen carburateurs vinden of ligt dat aan mij (nieuwere motor?)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dad76e8f2e96a3022b04396af9c08df2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16661806, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 15:50
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Theoretisch, kan je met een beetje klussen van een bladgeveerde auto wel een schroefgeveerde maken zonder chassiswissel, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde.

De aandrijflijn lijkt mij ook niet helemaal juist, een EFI motor en een LT77, ik dacht dat de stage one een LT95 had, maar ik ben geen stage one kenner, die woont in Limburg volgens mij.

Vreemd verhaal en zeker een onbeschofte reactie.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 16:08
door Marc-my-Words
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> kan niet legaal zijn
> Voertuigsoort
> Bedrijfsauto (N1 BB )
> Carrosserietype
> Bestelwagen
> Inrichting
> gesloten opbouw
> uit rdw gegevens
>
> dit is 1/3 veranderd (ramen)+ schroefveren is 2/3
>
> chassis wissel mag zonder dat het de 1/3 2/3
> beïnvloed als het een nieuw chassis betreft
> maar dan zouden er bladveren onder zitten
> en hij is inderdaad gisteren op naam gesteld en
> verzekert

Jamaar, Da's errug kort door de bocht.

Voertuigsoort:
Bedrijfsauto (N1G BB )
Carrosserietype:
Bestelwagen
Inrichting:
gesloten opbouw

Kan gewoon legaal op grijs kenteken, zelfs met de opgave van 7 zitplaatsen (ik zie hier met een zekere regelmaat zo'n "geel-grijze" Puma CSW -- hij is overigens zwart).

Dat kan omdat een Stage 1 (maar ook een Defender) door de aard van de opbouw gemakkelijk als "bedrijfsauto" kan worden gezien.
Als je er dan wel ramen en 5, 6, 7 (of meer) zitplaatsen in hebt dan is ie grijs voor de RDW maar geel voor de MRB.

Marc

PS Mbt de 1/3-2/3 regeling: Als het chassis op een juiste wijze is gewisseld voor een "gelijksoortig", of als het chassis op een deugdelijke wijze is aangepast, en als dan de aandrijflijn is gewijzigd, dan is het nog steeds een correcte auto. Dus oordeel niet te snel, en zeker niet strenger als nodig.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2013 14:14 door Marc-my-Words.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 16:16
door Marc-my-Words
De reactie was wellicht wat kort aangebonden, maar zie verder [landrover.startpagina.nl]

Te snel oordelen is ook niet de handigste binnenkomer.

Marc

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 17:52
door Joop Dales
Ik heb er een te koop


gr . Joop

stageone.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f7b858ca7091982f0a20206ad41ee7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstageone.jpg', 'http://www.dales-it.nl/stageone.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fstageone.jpg', '', 16662078, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 17:55
door Joop Dales
ik had vergeten discisie volgen aan te klikken

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 18:16
door jamaar
die staat op geel

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16bf0bae02e6d52d4f2bcf0848c8ab4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16662142, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 19:15
door Ed
Het ding is illegaal.
Volgens verkoper staat hij op een Designa chassis en Designa levert gegalvaniseerde 109 inch chassis die al gebouwd zijn voor schroefveren.
Zo,n chassis wordt dus niet erkent door de RDW. Daarnaast nog RRC assen er onder en de 1/3 2/3 regel wordt al niet gehaald.
Verder ligt er een EFI blok in maar ik kan zo niet zien of het een 3,9 is of een 3,5.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 20:13
door Marc-my-Words
Uhh Ed,

Alweer een beetje kort door de bocht (en kijk daarmee uit, LandRover zijn daarvoor niet geschikt).

Je stelt maar zo dat een Designa chassis niet wordt erkend door de RDW.
NB Vroegeh was de RDW roomser dan de paus mbt vervangings chassis, de regels zijn "aangescherpt" en daarmee dus ruimer geworden, uitsluitend LandRover (goedgekeurde) chassis was vroeger de norm, dit is echter gedwongen winkelnering die door de EU is opengebroken.

Als je de regels goed leest, en een beetje volhardend bent mocht de RDW niet meewerken ... dan is het heel goed mogelijk dat de RDW een Designa chaasis gewoon accepteert. 1º Een origineel LandRover chassis is niet meer leverbaar, 2º Zelfs al was een origineel chassis leverbaar, ook chassis die minimaal aan de fabriekspecificaties voldoen moeten (uiteindelijk) geaccepteerd worden, 3º Als het Designa chassis voldoet aan de oorspronkelijke specs dan moet het goedgekeurd worden, 4º Een 109 chassis met voldoende specs hoeft niet per se alleen geschikt te zijn voor bladveren.
Dat dus mbt de chassis-kwestie.

En dan de motor en de assen: je mag 1/3 <in dit geval motor+aandrijflijn> vervangen door iets "anders" -- als het chassis als reparatie-deel door de RDW is geaccepteerd dan is er dus niks mis.

Als je zo graag andermans knutselwerk als illegaal wilt bestempelen dan moet je solliciteren bij de RDW wellicht .....

Marc

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 12 jul 2013, 20:13
door Scratch
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was/ben wel een beetje pissig ivm zijn reactie. Zo ga je toch niet met potentiele klanten om


ha ha, die Frans

Jij had hem toch niet gekocht. Lijkt mij ook een vraag naar de bekende weg (met een bekent antwoord...)

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 10:29
door Alan T
Als dat zo is, dan zou het voor de verkoper toch ook handiger zijn als die het kenteken effe kloppend maakt

Blijft in iedergeval wel een rare reactie naar iemand die interesse toont

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 12:55
door Marc-my-Words
Ook al zijn er hele volksstammen die anders denken: Grijs kenteken en 7 zitplaatsen is gewoon een geldige combinatie !!

Wellicht is het kenteken dus geheel kloppend en door de RDW gechecked.
Je kan ook zeggen: Rare vragensteller die Frans, misschien had hij een inhoudelijk zinvoller antwoord gekregen als hij een andere vraag had gesteld.
(Nee ik ken de letterlijke vraag van Frans niet, en wellicht was het antwoord ook wel erg kort door de bocht, maar misschien waren er ook al meer beterweterige vragen langsgekomen ... zie de reacties hier op een onderwerp dat er eigenlijk nauwelijks iets toe doet).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2013 10:55 door Marc-my-Words.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 13:15
door Frans Bonnes
Mijn vraag staat als cursiefje in de posting, ook zijn antwoord.
Waar het mij omgaat is dat er bij grijskenteken auto's geen personen in de laadruimte vervoerd mogen worden.
Volgens mij ben je als je het wel doet, zoals bij deze auto, dus strafbaar, en hoogstwaarschijnlijk ook niet verzekerd.
Deze auto heeft als ik de foto's bekijk bankjes in de laadruimte en dus de mogelijkheid om daar mensen te vervoeren.

Of de auto wel of niet aan de 1/3 regeling voldoet zal mij worst wezen.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:04
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn vraag staat als cursiefje in de posting, ook
> zijn antwoord.
> Waar het mij omgaat is dat er bij grijskenteken
> auto's geen personen in de laadruimte vervoerd
> mogen worden.
> Volgens mij ben je als je het wel doet, zoals bij
> deze auto, dus strafbaar, en hoogstwaarschijnlijk
> ook niet verzekerd.
> Deze auto heeft als ik de foto's bekijk bankjes in
> de laadruimte en dus de mogelijkheid om daar
> mensen te vervoeren.
>
> Of de auto wel of niet aan de 1/3 regeling voldoet
> zal mij worst wezen.

Frans,

Je vergist je (en de verkoper heeft je niet uit de droom willen helpen).
Je mag geen personen vervoeren in een MRB-grijs auto, zo'n auto heeft per definitie ook een grijs-kenteken.
Er zijn echter ook auto's met een grijs kenteken (dat is dus het RDW-deel) maar met een gele MRB (het belastingdeel).

Het klopt dat je een aardig risico loopt als je auto MRB-grijs is en je hem "geel" gebruikt: Naheffing + belastingboete, heb je een belastingvrije auto dan wordt dat al iets anders. Maar rijd je met een RDW-grijze auto die de aantekening heeft "geel voor de MRB" (en is dus ook de eventueel nog verschuldigde BPM voldaan) dan is het hebben en gebruiken van ramen en zitplaatsen geheel legaal.

Marc

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:30
door Frans Bonnes
Goed, dat was dus ook mijn vraag aan de verkoper, als je toch kosten nog moeite spaart, waarom hem dan ook niet even op geel kenteken zetten.
Ik kon namelijk bij de RDW gegevens nergens vinden dat hij voor geel doorgaat. Kan helaas niet meer kontroleren advertentie weg en geen kenteken onthouden.

En waarom zou hij (de verkoper) hem niet op geel willen zetten, voor de MRB maakt het toch op dit moment niks uit.
Scheelt een hoop gedoe voor de nieuwe eigenaar, want die wordt zeker aangehouden door oom agent als ze hem zien rijden met mensen achterin.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 15:44
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed, dat was dus ook mijn vraag aan de verkoper,
> als je toch kosten nog moeite spaart, waarom hem
> dan ook niet even op geel kenteken zetten.
> Ik kon namelijk bij de RDW gegevens nergens vinden
> dat hij voor geel doorgaat. Kan helaas niet meer
> kontroleren advertentie weg en geen kenteken
> onthouden.
>
> En waarom zou hij (de verkoper) hem niet op geel
> willen zetten, voor de MRB maakt het toch op dit
> moment niks uit.
> Scheelt een hoop gedoe voor de nieuwe eigenaar,
> want die wordt zeker aangehouden door oom agent
> als ze hem zien rijden met mensen achterin.

Frans,

D'r is geen enkele winst om de auto op "geel" te zetten. Ik heb uit nieuwsgierigheid het kenteken [BN-94-LL] wel even nagekeken en er stond geen aantal zitplaatsen of deuren vermeld, dus daar was op basis van het RDW-register geen aanleiding tot vraagtekens.
Verder is er in sommige gevallen als je 'm bedrijfsmatig zou willen gebruiken zelfs winst als de auto op grijs staat.

Dus ... je stelling dat op geel "beter" is in het licht van kosten noch moeite dus eigenlijk onhoudbaar.
Hoogstens zou je een discussie met een overijverige agent kunnen krijgen, maar als alles klopt win je die discussie met glans (en dat is ook wat waard).

Eigenlijk is het antwoord van de verkoper zelfs gewoon "correct": Als je er niet genoeg van weet laat het maar zitten. Alleen had de ie het antwoord wel in een prettiger jasje kunnen steken - maar goed, als verkopen het doel was is ie geslaagd, niet iedere verkoper is een wereldverbeteraar (en misschien was z'n kop al gekgezeurd over auto en kenteken).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2013 13:52 door Marc-my-Words.

Re: Wat moet je hier nu megr. Juppe.e??

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 21:16
door Jup haans-klunder
Maar een verkoper die terzake, wel of niet kundig is, komt niet elke dag een L-R prikker tegen. Ik kan ook aardig bezig zijn. gr. Juppe.

Re: Wat moet je hier nu mee??

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 06:02
door Frans Bonnes
Verkeerde plaatsing



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2013 04:44 door Frans Bonnes.