Pagina 1 van 1
Help! Problemen met de remmerij : opgelost!
Geplaatst: za 06 jul 2013, 19:56
door Carawagon
Beste medeprikkers! wederom doe ik graag een beroep op jullie wijsheid.
Het volgende is het geval:
vandaag de remtrommel linksvoor eraf gehaald en beide remcylinders vervangen. vervolgens nieuwe remschoenen geplaatst exact zoals de oude ook zaten. Als ik echter de remtrommel nu terug probeer te plaatsen krijg ik deze er simpelweg niet omheen. ik kom telkens een paar tiende millimeter te kort om de trommel er weer omheen te schuiven. Op 1 moment leek het wel te lukken maar het veelste stroef. In dat geval lijkt het mij dat de trommel eigenlijk constant aan het remmen zou zijn.
de afstel nokjes/schroeven om de remschoenen naar buiten te draaien staat in de startpositie waardoor de schoenen dus zover mogelijk naar binnen kunnen. daarnaast zijn de cylinders ook zo ver ingedrukt als mogelijk.
Wat me verder wel opviel was dat je de remschoenen onderling wel iets omhoog en omlaag kunt verplaatsen om zo het metalen deel van de remschoen dat in die gleuf van de piston rust te kunnen centreren. ik weet dus alleen niet hoe ik precies kan zien of de remschoenen goed gepositioneerd zijn.
De vraag: Hebben meer mensen hier last mee gehad en of is er een trucje voor om er voor te zorgen dat de remtrommel weer netjes over de remschoenen schuift?
Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven! de arme wagen staat op dit moment op 3 wielen en een assteun in de straat.
groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('fa8719f2fca103f7d666d0ca0b7639c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16651108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2013 18:05 door Carawagon.
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: za 06 jul 2013, 20:22
door Lute
Hey Wouter!
Wat ik wel eens doe is even de dop van het reservoir af, spanbandje om de schoenen, strakzetten, spanbandje eraf en weer proberen je trommel erop te zetten.
Dan weet je zeker dat de cilinders helemaal ingedrukt zijn.
Net vandaag zelf de remmerij weer in orde gemaakt... 2 lekke cilinders voor en een as keerring achter lek...
Groet'n Lute (dieweerinz'n109stawag200tdimetstuurbekrachtigingrondtuft)
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: za 06 jul 2013, 20:53
door Carawagon
Ha lute! dan heb jij vandaag meer klaargespeeld dan ik! Het begon hier al met een nieuwe remcilinder die harder lekte dan de niagra watervallen.
Spanbandje hadden we al een beetje geprobeerd. zo nog maar eens een poging doen. Wat ik me nog wel afvraag is hoe jij je remschoenen positioneerd? als je de remschoenen namelijk naar boven of naar onderen duwt dan gaan verschuiven ze een beetje over het oppervlak van de piston en door die gleuf achterop de remcilinder. Hoe weetje of je ze goed hebt staan? of zet zich dit vanzelf?
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('91e88027bebc4b744a6be43b224ece8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16651173, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: za 06 jul 2013, 21:08
door Dirk109
He Pluimpje, wat wel eens wil helpen is de kantjes van de schoenen afschuinen vooral bij begin en eind.
Wat het belangrijkste is de juiste schoenen gebruiken.Vaak de b merken passen niet of zijn net wat te groot.
Ik heb zelf ook wel eens zitten klo.... en heb toen maar zo'n setje gekocht trommel en schoenen bijelkaar.Dan wist ik zeker dat alles paste en inderdaad paste ook in een keer.
Bij mij bleven de trommels te zwaar lopen met de nieuwe schoenen en heb toen dus alles maar vervangen.
Als je de juiste schoenen heb gebruikt zetten de schoenen zich vanzelf op de juiste plaats na een paar keer remmen.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a8b1d7a67a1bcec34ff232b0ed12625', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16651199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remmen te groot
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 15:23
door Carawagon
Ok. Al het mogelijke geprobeerd maar de remtrommel gaat er niet om. Nog even goed gekeken of mischien verschil was tussen de plaatsing van de remvoering op de ondergrond maar dit was letterlijk maar een paar mm verschil.
Uiteindelijk uit frustratie de oude remschoenen maar goed schoongemaakt en teruggeplaatst.
Vrienden van mij die ook in het oldtimer wereldje zitten gaven mij aan dat zij wel eens met de flex een paar mm van het metaal van de remschoen einden afgehaald hadden om zo de remschoenen passend te krijgen.
Maar ik bel maandag eerst wel even met de leverancier want dat lijkt mij toch wat aan de rigoreuze kant..
Groet en bedankt voor het meedenken!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('3ded9c7881a3165cac1d205bfe2ac6c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16652114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Remmen te groot
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 15:31
door fenix2
remmen (trommels en schoenen) voor de series zijn er in 10 en 11 inch maten en volgens mij de schoenen ook nog afhankelijk van 1 of 2 wielremcilinders per rem. afhankelijk van bouwjaar en type heb je of alleen 10, 10 en 11 gemixt of alleen 11 inch op je auto. de zwaardere 109 in principe voor en achter 11, de oudere 88 10 rondom, later een mix en volgens mij nog later ook 11 rondom (maar daarin kan ik me vergissen)
groetjes, Fenna
Re: Remmen te groot
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 15:47
door Te Papa
He Wouter,
De maatverschillen die hiervoor omschreven staan komen inderdaad voor. Maar wat ook zou kunnen is dat je de remvoeringen verkeerd geplaatst hebt. Je moet rekening houden met de metalen nokjes die op de voeringen zitten.
Succes!
Re: Remmen te groot
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 15:48
door Te Papa
Nog een korte aanvulling: Je hebt een ex-militair en daar gaat een andere maat op dan een civiele uitvoering.
Re: Remmen te groot
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 16:18
door fenix2
dank voor de aanvulling, zo leer je weer wat bij
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: zo 07 jul 2013, 18:38
door Carawagon
De remschoenen die niet passen heb ik exact zo geplaatst als die er van af kwamen.
Daarnaast heb ik telefonisch contact gehad voor de aankoop met de leverancier en die had het ook over afwijkende maat voor ex militair dus ik nam aan dat die mij gewoon de correcte maat gestuurd had.
wat dat betreft passen ze ook prima op de remcilinders, maar ik kom simpelweg een mm of 2 rondom tekort om de trommel er netjes omheen te kunnen schuiven.
Maandag even bellen met de leverancier en dan hoor ik het wel. Ik had er voor dit weekeind even geen fut en kracht meer voor om nog een poging te wagen. Heb in de plaats maar even 2 nieuwe schokdempers geplaatst achter. Paste praktisch meteen. Een stuk beter voor de bloeddruk kan ik je vertellen!.
Ik laat het even weten als ik er uit ben!
Groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('fa4dc032ebdd14c37006ea961833cb26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16652401, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 00:21
door Dirk109
Als je nou dit setje aanschaf, ik geloof 60 eurie compleet past het altijd.
Foto-GBNKUODC-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('becd4f06e02e434aa9cacf66d67d73b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GBNKUODC-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GBNKUODC-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GBNKUODC-D.jpg', '', 16652963, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-DD7D88GM-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6094d4a340079ca097cf31921a91dc6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DD7D88GM-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM-D.jpg', '', 16652963, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42f5df855f5542351dfb108900e6c160', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16652963, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 00:27
door plaetje
Ik probeerde eerst dat remschoenen dichter bij elkaar te krijgen, door bv een kleine spanband er om te doen.
ook de remschoenen aan de buitenkant een schuin randje te maken.
limburgrover
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 20:05
door Carawagon
Ok opgelost! heb de onderdelen omgewisseld bij de leverancier voor een setje dat wel moest gaan passen. nou nooit een keer dus.
toch nog eens de originele remschoenen naast de nieuwe gehouden en verrek. het metaal is gewoon een mm of 2-2,5 korter bij de oude.
dus uiteindelijk met de lamellenschijf precies 2mm van de dikke ronde zijde van de remschoen afgehaald. (het deel dat door dat zadel op de achterkant van de remcilinder glijd.
weer gemonteerd en paste meteen.
Verder op aanraden van iemand in mijn andere draadje ook meteen nog even een set rvs flexibele remleidingen opgehaald en gemonteerd.
Hele systeem ontlucht en dat remt toch stukken beter! De remservo werkt volgens mij nog steeds niet mee, maar ik kom nu in elk geval weer tot stilstand daar waar ik dat wil en zonder aan het stuur te moeten hangen omdat de auto opzij trekt.
Allen bedankt voor het meedenken en tot de volgende klus!
Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('74831730178c2848d98cfd86cad82b8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16654237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 20:32
door plaetje
Gelukkig, nu mag je wat dichter achter mij aan rijden, wat ik heb rem als schijfremmen.
MAAK strepen op de weg (serrie 3 met rondom trommels) als ik vol op de het rem daal sta.
Limburgrover
Re: Help! Problemen met de remmerij
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 22:11
door jamaar
als je rem goed staat afgesteld en je trapt hard op de rem,druk houden dan de motor starten
hij moet dan voelbaar iets weg zakken, als hij dat doet dan is de bekrachtiging in orde
kan natuurlijk zijn dat je vacuüm niet voldoende is vanwege de vlinderklep
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b77af0b4981f85de6b60c71a0a3397ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16654417, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Help! Problemen met de remmerij : opgelost!
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 22:48
door Carawagon
Die test levert inderdaad niks op. Ik denk dat ik het pendaal een beetje wat voel wegzakken maar volgens mij zit dat tussen de oren en is het lang niet wta je er van zou mogen verwachten.
De remservo faalt dan ook voor de vacuumtest waarbij je aan de vacuumslang richting servo zuigt. Je hoort dan langzaam lucht naar binnen zuigen dus ik neem aan dat de staat van de servo zowieso niet al te best is.
Die vlinderklep die het vacuum hoort te verhogen bij stationair toerental. Is dat die bovenste of die 2e klep verder naar binnen op je carburateur? ( Heb een weber 34ich meen ik)
Daarnaast moet ik wel bekennen dat mijn spruitstuk pakking en de pakking carburateur-spruitstuk niet heel best is. Ik neem dan ook aan dat valse lucht via die wegen het vacuum voor je remdruk ook kan beinvloeden omdat de vlinderklep op die manier feitelijk word gepasseerd.. Heb de pakkingen allemaal nieuw liggen. Was alleen eerst even druk bezig met de remmerij en zag nog even op tegen het verwijderen van het spruitstuk als ik naar de staat van de bouten keek..
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('d4b0fe52e413fc65551ff7a3a64f1b05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16654513, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Help! Problemen met de remmerij : opgelost!
Geplaatst: di 09 jul 2013, 11:45
door jamaar
sorry ik dacht aan een diesel
bij benzine is het de gasklep die het vacuüm regelt en als die verkeert staat loopt je motor te hard of te langzaam de andere klep is je choke die hoort gewoon netjes uit de weg te staan bij warme motor
ook een lekke pakking merk je meteen want dan pakt de motor niet goed op en bij gas loslaten blijft de motor na ijlen, knallen in de motor gebeurt dan ook regelmatig
maar als je membraan in de bekrachtiger lek is dan zal je die moeten vervangen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28dc83c41d48131ea83b4fbc43c1ac8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16655149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Help! Problemen met de remmerij : opgelost!
Geplaatst: di 09 jul 2013, 21:00
door Carawagon
Nou als je met na-ijlen bedoelt dat die toeren blijft houden als ik de voet van het gaspendaal haal dan kan dat wel kloppen. Met warme motor erger dan koud.
Ploffen doet ie niet al rammelt de uitlaat wel harder maar daar ligt een vervangingsstuk voor klaar.
Wat betreft een scheur in het membraam. het zou goed kunnen dat er een scheurtje in zit maar dit moet haast wel erg klein zijn want ik voel wel degelijk dat ik hem met de mond vacuum kan zuigen. alleen dit vacuum loopt na een paar seconden weg. Ik zou dan verwachten dat mits de motor voldoende vacuum levert via het spruitstuk, de remservo ten minste voor een X% mee zou moeten werken.
Gelukkig is de remservo geen absolute noodzakelijkheid en kan ik even rustig kijken wat er precies aan de hand is voor ik dure onderdelen ga kopen die toch niet nodig bleken te zijn.
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('13ceb81b1b3b545a2c1a0f806e5b4d62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16656051, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr