Te veel olie in de assen?
Geplaatst: di 02 jul 2013, 15:05
Het viel mij op tijdens het controleren van het oliepijl in beide assen dat zodra ik de vuldoppen losgedraaid heb er olie uit mijn differentieel loopt.
Voor de duidelijkheid: dit is dus die dop waar je de vierkant van je ratelsleutel in zet aan de boven/zijkant van het differentieel. De auto staat waterpas en staat al een paar uur stil. Heb voor een standaard en achter een salisbury as. voertuig is ex engels leger.
Voorzover mij duidelijk is hoor je juist via dat gat het differentieel te vullen tot de onderste rand van de vulopening, wat dus zou betekenen dat er teveel olie in het differentieel/assen zit?
De olie is wel helder en ik heb tot nu toe geen problemen ermee dus ik maak me er niet zo'n zorgen om maar was toch even benieuwd hoe dit kan.
Theorie 1: de assen zijn er onderweg geweest bij de vorige eigenaar en deze heeft ze op de werkbank met het gat naar boven tot de nok toe gevuld.
Theorie 2: Zit er toevallig een doorloop bij militaire assen waarbij de olie die bijgevuld word in de transmissie vanzelf doorloopt richting de assen dmv. bijv. de ontluchtingsslang?
ben benieuwd naar jullie reacties en wil dan ook eindigen met de vraag:
Zal ik de olie eruit laten lopen tot de onderste rand van de vuldop? Of lekker laten zitten omdat het zo hoort?
Groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('9ee7aec0fc6301a2c6e6d0b3595963b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16642702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Voor de duidelijkheid: dit is dus die dop waar je de vierkant van je ratelsleutel in zet aan de boven/zijkant van het differentieel. De auto staat waterpas en staat al een paar uur stil. Heb voor een standaard en achter een salisbury as. voertuig is ex engels leger.
Voorzover mij duidelijk is hoor je juist via dat gat het differentieel te vullen tot de onderste rand van de vulopening, wat dus zou betekenen dat er teveel olie in het differentieel/assen zit?
De olie is wel helder en ik heb tot nu toe geen problemen ermee dus ik maak me er niet zo'n zorgen om maar was toch even benieuwd hoe dit kan.
Theorie 1: de assen zijn er onderweg geweest bij de vorige eigenaar en deze heeft ze op de werkbank met het gat naar boven tot de nok toe gevuld.
Theorie 2: Zit er toevallig een doorloop bij militaire assen waarbij de olie die bijgevuld word in de transmissie vanzelf doorloopt richting de assen dmv. bijv. de ontluchtingsslang?
ben benieuwd naar jullie reacties en wil dan ook eindigen met de vraag:
Zal ik de olie eruit laten lopen tot de onderste rand van de vuldop? Of lekker laten zitten omdat het zo hoort?
Groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('9ee7aec0fc6301a2c6e6d0b3595963b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16642702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr