Pagina 1 van 1

Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 10:07
door Bart van Dessel
Ik ben nooit voorstander geweest van electrische fans maar ik denk dat ik nu toch overstag ga. Mijn Discovery 300 tdi aut. heeft regelmatig een zware kar achter zich (3 ton) en dan merk ik dat ik minder vermogen heb door een zwaar meedraaiende fan. Op zo'n moment zal ie het wel wat warmer hebben maar het is bekend dat de fan al snel zwaar mee gaat werken als de temperatuur maar iets of wat aan het stijgen is. Natuurlijk gaat ie net zwaar meedraaien als je de oprit van een snelweg op moet voor snelheid te maken. Een zwaar meedraaiende fan kost echt een aantal pk's. Ik zit te denken om een nieuwe set van Paddock te bestellen met en sensor in de slang van X-eng. Iemand nog goede ervaringen met electr. fan op 300 tdi die hij wil delen met mij/ons? Goedkoper alternatief?

Nog een aanvulling: radiateur is half jaar oud, visco van fan is vrijwel nieuw, temperatuur blijft altijd een stukje onder het midden v.d. meter staan, intercooler is een hele brede die volledig voor de radiateur staat (http://www.allardturbosport.co.uk/index.php?page=LandRover200-300-Tdi-Intercooler-Kit), neemt dus ook wat rijwind weg.

Groetjes, Bart

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 10:37
door D&G
Hey Bart

Ik heb de Kenlowe icm m'n 200tdi

Hij slaat alleen aan als ik file rijd of bij greenlanen. Ik heb ook het X-Eng tussenstuk met switch en een override schakelaar op m'n dashboard.

Het lampje in de schakelaar gaat wel mooi branden als je wat sneller rijdt dus dan werkt de Kenlowe als dynamo ;-)

Het grootste voordeel vind ik de werkruimte rond je blok omdat je de tunnel niet meer nodig hebt...

G

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 10:50
door sjeroens
Mnnn,
Bart, een viscofan koelt beter als een electrische. En hou er rekening mee dat een (kenlowe) fan ook vermogen kost, 20A is ook energie en dat moet uit de dynamo dus uit de motor komen.
Als je de rijwind al geblokkerd (bij mij scheelde het ongeveer 10graden) heb door een intercooler dan zal al snel je electrische fan aanslaan = vermogen
Ik denk dat je het vermogen eerder ergens anders vandaan moet halen.
sccs,
Jeroen

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 11:02
door Arthur Verhalle
Helemaal mee eens. Ook (koel)vermogen moet ergens vandaan komen.

Misschien een idee om de toetreding van koele lucht wat te verbeteren? In de tropen zie je nog wel eens dat mensen de motorkap een centimetertje of 5 open zetten om zo meer lucht makkelijker bij het blok te krijgen. Vanuit dat idee is het misschien nog niet zo gek om zo'n luchtinlaatje (ik kom even niet op naam, maar die dingen die je boven op de wing kan zetten) van een defender ergens toe te passen?

Arthur

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 11:43
door D&G
Een viscofan is een prehistorische oplossing. Meestal bulletproof maar ook met kans op falen. Waarom denk je dat nagenoeg alle moderne auto's een electrische koelvin hebben.

Mijn Kenlowe heeft de nodige modder en water te verwerken gehad en hij blijft het doen. Ik heb hem ingesteld op 86-82 graden dus hij koelt van 86 graden terug naar 82. Bij normaal gebruik gaat hij nooit aan terwijl de viscofan dan lekker staat mee te draaien. Aanloopstroom is inderdaad net onder 20 ampère (daarmee heb ik hem afgezekerd) maar tijdens draaien pakt hij slechts 5-8 ampère dus veel minder dan de viscofan die altijd meedraait als de motor ietsje warmer is dan normaal.


Gerard

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 12:11
door sjeroens
Gerard,
Klopt wat je zegt. De kenlowe heeft 2 snelheden 5-8 A is de langzame snelheid.
Ik verwacht dat als je 3000 kg trekt dat hij dan op volle snelheid gaat draaien (bij mijn 101ambu wel) En dan trekt deze meer. (aanloopstroom = 1,4x I-nominaal?)
Nou geloof ik wel dat dit iets minder pk kost. Maar of dat het verschil maakt tussen 80 en 90km/u ?
correct me if I'm wrong.
J.

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 12:38
door sjorsboomschors/aka/PP
heb ook een Kenlow, met een manuele schakeling, en een temp.meter OP de radiator, boven de 88-90 graden gooi ik 'm aan ( in 3 jaar 4x gebeurt, met terreinrijden!)
op snelweg enz. nog nooit, ook niet bergop bij Luik
visco merk je soms niet als deze kaduuk is, heb ik op zowel m'n E23 als op een Volvo meegemaakt, waarvan 1x te laat.....

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 12:58
door G-men (Gargamel)
Persoonlijk vind ik de tweetoerige kenlowe met electronische thermostaat de perfecte oplossing.
De sensor van de thermostaat wordt tussen de lamellen in de radiateur geschoven (bij de aanvoerslang); dus geen extra pijpjes, slangeklemmen nodig; ergo ook geen kans op lekkage.
Temperatuur van beide snelheden kun je zelf instellen, hij is geschikt voor 2 ventilatoren, mogelijkheid om vanaf het dashboard de fan uit te schakelen als je dat wilt en is compleet uitgevoerd met 2 relais. Alleen de voeding en ventilator aansluiten.

Mijn ervaringen op de V8 zijn erg goed; het is echter wel aan te raden de tunnel weer te monteren om de luchtstroom beter te geleiden als je 1 grote fan monteerd.. Doe je dit niet, dan zijn 2 ventilatoren beter ivm gelijkmatige koeling van de gehele radiateur, anders koel je alleen het midden.
Motor komt sneller op temperatuur (en dus ook de kachel !!!) en het zal ook wel wat vermogen opleveren; maar ik heb zelf nooit een duidelijke vermogenstoename gemerkt na het monteren.

Wel een heel mooi systeem.

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 14:02
door Ken
D&G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een viscofan is een prehistorische oplossing.
> Meestal bulletproof maar ook met kans op falen.
> Waarom denk je dat nagenoeg alle moderne auto's
> een electrische koelvin hebben.
>
> Mijn Kenlowe heeft de nodige modder en water te
> verwerken gehad en hij blijft het doen. Ik heb hem
> ingesteld op 86-82 graden dus hij koelt van 86
> graden terug naar 82. Bij normaal gebruik gaat hij
> nooit aan terwijl de viscofan dan lekker staat mee
> te draaien. Aanloopstroom is inderdaad net onder
> 20 ampère (daarmee heb ik hem afgezekerd) maar
> tijdens draaien pakt hij slechts 5-8 ampère dus
> veel minder dan de viscofan die altijd meedraait
> als de motor ietsje warmer is dan normaal.
>
>
> Gerard

Nou , dat is vrij simpel , die 'moderne' electrische fan's kun je overal plaatsen , zelfs dwars op de rijrichting of achterin je auto en zijn stukken goedkoper dan die dure mechanische visco's
De viscofan moet recht voor de motor komen om ergens mechanisch op te kunnen monteren, hetzij op de krukas , hetzij op de waterpomp oid, maar wel recht op de kop van het blok

Wij gebruikten voor onze terreinwagens 2 fan's van een vw 2.5tdi , 1 traploos regelbare voor lage temperaturen ( voor terreinrijden is maar weinig koeling nodig als je hem continu laat lopen) en 1 thermostatisch geregeld voor normaal gebruik bij 84-88 graden.
Ze waren per stuk afgezekerd met 40 ampere steekzekeringen ! , 35 ampere ging er nogal eens door . Dat wil wel even zeggen dat je accu/dynamo 70 ampere moet leveren als beide fan's aanslaan .
De reactie op het gaspedaal was wel beter geworden, de massatraagheid van de visco's was weg en ze liepen een stuk stiller . Kenlowe of Facett , ze doen niet voor elkaar onder alleen op prijs.

Betreft de koeltunnel : die blijf je eigenlijk nodig om een juiste luchtstroming te krijgen voor de warmteafvoer en de koeling van je blok .

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 14:11
door Geert LW79
Volgens mij wordt het tijd voor een TD5 Bart.
Hebben hem nu een maandje en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van dat ding.
(ze zijn ook goed te kietelen voor meer vermogen)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('482100cf52424c2b2815277183ae28c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16637165, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 15:22
door Bart van Dessel
Ja Geert,

eigenlijk wel een keer. Maar mijn tdi'tje bevalt me zo goed. Heb alles in huis (materiaal en de kennis) om een paar jaar bijna voor niks te rijden. Maar hij komt er wel een keer......

Gr, Bart

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 15:30
door sjeroens
Misschien eens een stukje rijden zonder viscofan? dan zie je wat er gebeurt. voor 15 e haal je op de sloop een elektrische fan van een ford, die past precies op de radiator van een 300tdi. in de kap zit de sensor.
Zo kun je voor weinig geld dingen uit proberen.
J.
CAM00672_zps6cb52b3a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2041163398d8687651f48348fd522db0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00672_zps6cb52b3a.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM00672_zps6cb52b3a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00672_zps6cb52b3a.jpg', '', 16637319, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 15:36
door Bart van Dessel
Zat ik ook al aan te denken Jeroen, welk type Ford? Hier een paar km verder zit een kleine sloper waar ik altijd m'n oude metalen heen breng.

gr bart

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 15:39
door Arthur67
Heb wel ns gehoord dat de fan van een Citroën, bijv. BX of Xantia, ook zo'n beetje 1:1 paste voor een RRC V8. Hoe dat past tov een 300Tdi weet ik niet, geen ervaring mee. Succes in ieder geval!

Re: Kenlowe of andere electr. fan in 300 tdi

Geplaatst: za 29 jun 2013, 16:18
door sjeroens
bart, die ik had lag ergens op een achterbank op de sloop. er stond wel ford op.
Ik geloof dat die van een mondeo past:
[www.ebay.co.uk]
[www.mondeospares.co.uk]
sccs.
Jeroen