Pagina 1 van 1

FEHAC

Geplaatst: vr 28 jun 2013, 22:35
door Geert LW79
Komt net binnen van de Fehac, die kunnen wat mij betreft ook tot net boven hun neusgaten in de stront zakken.
De opmerking dat er best "echte" liefhebbers zijn met een lpg of dieselauto (maar daar komen wij als Fehac dus niet voor op) doet het helemaal

Geert


Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.

De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.

Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.

Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3cf8ccdb4d30121e940b9060ee6c3d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16636331, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: FEHAC

Geplaatst: vr 28 jun 2013, 23:15
door Jup haans-klunder
Old timer in Belgie is 25 jaar. Hoezo een Europa ? Zie ook de Prikpagina van onze zuiderburen. www.lrocb.be. Met de heren van het fehac had ik begin jaren 70 al meningsverschillen. gr. Juppe.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 00:27
door robbert
Ik word dus echt helemaal kierewiet van het blijven veranderen en het onzekere.
Zit ik met me dodge w200 uit 76 op GAS. Gas er uit of gas niet er uit 2014 zal het wel leren...
En me rrc v8 uit 87 beetje geluk blijft die betaalbaar maar niets is zeker...

En die winterstop wat ik me dan afvraag, wat als je gesleept wordt, of nog beter met zo'n A-frame(dat het een aanhanger wordt)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2013 22:31 door robbert.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 00:49
door Bart74
Begrijp ik nu goed uit dit stuk dat een grijs kenteken diesel van 30 jaar oud ook niet onder de 120 euro mrb valt?

Dat had ik eerder niet zo begrepen.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 00:50
door robbert
Bart74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begrijp ik nu goed uit dit stuk dat een grijs
> kenteken diesel van 30 jaar oud ook niet onder de
> 120 euro mrb valt?
>
> Dat had ik eerder niet zo begrepen.


Yep maakt niet uit wat voor soort auto het is. Alleen benzine blijft "goedkoop"
Ik zal vast tegen een hoop tenen schoppen, maar doe mij de kilometer heffing maar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2013 22:52 door robbert.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 00:53
door plaetje
en ik ga schorsen en wacht tot 2017

limburgrover
s3 met 2,5na uit 1977
freelander 1 uit 2006
td5 90 uit 2001

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:21
door Frans Mien Mesjien
Het gaat volgens mij niet over de leeftijd van het voertuig, maar om de leeftijd van het Nederlandse kenteken.
Heb je een in 2000 een auto ingevoerd die al 60 jaar oud was toen, dan kan je dus lekker gaan betalen. Datum Eerste Toelating ..-..-2000.
Of ben ik gek. Ja ben ik wel maar................

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:23
door Geert LW79
Mag ook buitenland zijn,dan geld de afgiftedatum van het buitenlands kenteken.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28c540c98782d93f48d7eff352ba9c67', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16636677, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:25
door robbert
Voor zover ik weet gaat het wel gewoon om de leeftijd van de auto. Anders pakken ze wel een hele grote groep. Ik denk wel dat ze de import aan banden gaan leggen.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:27
door Frans Mien Mesjien
Ok. We zien wel wat er gebeurt in 2014.
Ben bang dat ik nog iets moet gaan betalen; bouwjaar 1973, DET (dus) 1977. En volgens mij is dat voor Nederland geweest.
Lijkt me stug dat de Laro eerst 4 jaar bij de dealer heeft gestaan. Kan wel natuurlijk.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:40
door RobSLaro
Nare jongens bij de Fehac, schone schijn ophouden en dan het belerende vingertje in de laatste alinea.
Eerst zeggen dat je voor de diesel en lpg gestreden hebt en naderhand deze groep toch een beetje de schult geven.

QuoteFehac Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Toch aardig van ze (not)

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 01:44
door Frans Mien Mesjien
Maak me weer druk om niks. Moet weer eens cursus begrijpend lezen gaan volgen.
Datum eerste toelating 1973.
Datum eerste afgifte Nederland 1977.
Al dat gekloot ook met onze liefhebberijen....

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 03:12
door forbert 90-200Tdi
Grootste Gemene Deler, bah!

Ben zelf lid van 'n paar merkenclubs, overweeg sterk om ze te mailen: blijven jullie bij de FEHAC?
Zoja, schrijf mij dan maar uit.

Re: FEHAC

Geplaatst: za 29 jun 2013, 03:13
door forbert 90-200Tdi
dubbel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2013 01:14 door forbert 90-200Tdi.

Re: FEHAC

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 19:05
door Tom Vooges
forbert 90-200Tdi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grootste Gemene Deler, bah!
>
> Ben zelf lid van 'n paar merkenclubs, overweeg
> sterk om ze te mailen: blijven jullie bij de
> FEHAC?
> Zoja, schrijf mij dan maar uit.

Heb ik gedaan bij de Range Rover Trust. Ze hebben klakkeloos het standpunt van de Fehac overgenomen. Nota bene is de RRT een autoclub waar heel veel LPG door de leidingen stroomt. Waarschijnlijk hebben ze liggen slapen, zoals het er ook met hun evenementen helaas aan toe gaat. 2 redenen om op te zeggen, dus gedaan en ook aangegeven als redenen. Vond ik netjes.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2013 17:09 door Tom Vooges.