Pagina 1 van 1
stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 16:02
door patrick nieuwenhuis
is ereen filmpj/uitleg met fotos waar ik precies kan zien hoe een stuurpomp van een TD5 vervangen moet worden? ik vind alleen de benzine versie op youtube
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 17:01
door Bert van Halen
Patrick,
Koelvin er af.
Poelie van de stuurpomp los ( 3 boutjes), multiriem er af en dan de poelie er af.
Onderste retourleiding losmaken ( slangklem).
Bovenste drukleiding los ( wartel sleutel 17)
Tenslotte de boutjes aan de voorzijde los, dopje 10 uit mijn hoofd en volgens mij 5 of 6 waarbij je ook een steunplaat los draait en dan de pomp naar voren trekken.
Kan een beetje vast zitten want de achterkant daar zit een uitsparing op het asje wat de waterpomp aandrijft.
Suc6
Ik heb helaas geen foto's.
Groet,
Bert.
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 17:31
door Arthur Verhalle
En misschien ook nog even ontluchten?
Ik zal vanavond even kijken of ik iets in het workshopmanual kan vinden, maar het is echt heel erg rechttoe-rechtaan!
Arthur
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 17:34
door Bert van Halen
Ik gooi het reservoir altijd weer halfvol na montage van de nieuwe pomp en draai hem vervolgens met de hand even een minuutje rond.
Nog nooit last gehad van lucht maar als je het volgens het wphb doet is het natuurlijk altijd goed.
Suc6
Bert.
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 19:27
door patrick nieuwenhuis
die afvoerslang van het recevoir die er naast zit van dat enhacementsysteem is zijknat maar niveau is goed zou een lekkage van die lagedrukslang van recevoir naar de stuurpomp lek zijn en daardoor die enhacementcorneringslang nat maakt?
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 20:05
door Bert van Halen
Aan de hogedrukzijde zit alles afgedicht met 2 o ringen, een om de leiding die je er uit hebt gedraaid en als je de wartel die nog in de pomp zit er uit draait dan zit daar ook een o ring om.
Let wel op als je de wartel er uit draait want hier zit een veer achter, deze wel even opvangen zodat je niet de hele werkplaats door moet zoeken.
De nippel onder op de pomp waar de retourleiding op zit kun je er uit halen door de beide boutjes m6 er even uit te draaien dan kom je ook een o ring tegen.
Als je deze ringen nou even nieuw haalt bij een hydrauliekman en monteert dan kun je geluk hebben dat het lekken over is.
Anders lekt de pomp op de keerringen van het asje of via de pakking die de beide pomphelften moet afdichten.
Dat is weer een ander verhaal, iets lastiger.
Ik zou de ringetjes ff vernieuwen en dan proberen, het pompje zit er tenslotte zo weer voor en deze ringetjes is centenwerk.
Suc6
Groet,
Bert.
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:23
door patrick nieuwenhuis
bedankt mensen
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: di 25 jun 2013, 11:26
door Arthur Verhalle
Zoals beloofd, nog even wat aanvullingen uit het WPHB:
Aanhaalmomenten
lage druk "adapter pipe" (2 boutjes) 10Nm
montagebeugel pomp "mounting bracket" eerst handvast, dan uitlijnen en 25Nm
hoge druk "pressure pipe" 20Nm
pulley 10Nm
Ontluchten
- reservoir openen
- motor stationair laten draaien
- ontluchtingsschroef op het stuurhuis een klein beetje losdraaien
- een assistent het stuur naar beide uiterste standen laten draaien en dan weer terug naar het midden (let op! NIET in de uiterste standen vasthouden!!!!)
- ontluchtingsschroef weer vastdraaien
- reservoir bijvullen indien nodig
- reservoir sluiten
Zo, nu weet je alles! Succes
Re: stuurpomp vervangen td5
Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:54
door patrick nieuwenhuis
Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zoals beloofd, nog even wat aanvullingen uit het
> WPHB:
>
> Aanhaalmomenten
>
> lage druk "adapter pipe" (2 boutjes) 10Nm
> montagebeugel pomp "mounting bracket" eerst
> handvast, dan uitlijnen en 25Nm
> hoge druk "pressure pipe" 20Nm
> pulley 10Nm
>
> Ontluchten
>
> - reservoir openen
> - motor stationair laten draaien
> - ontluchtingsschroef op het stuurhuis een klein
> beetje losdraaien
> - een assistent het stuur naar beide uiterste
> standen laten draaien en dan weer terug naar het
> midden (let op! NIET in de uiterste standen
> vasthouden!!!!)
> - ontluchtingsschroef weer vastdraaien
> - reservoir bijvullen indien nodig
> - reservoir sluiten
>
> Zo, nu weet je alles! Succes
bedankt ik zal het uitprinten