Pneumatische cilinder of luchtvering

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Stroink, One-Ten.nl

Pneumatische cilinder of luchtvering

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Hoi,

Is een pneumatische cilinder geschikt om continu onbelast heen en weer bewogen te worden?
Met andere woorden; kan ik er twee naast mijn schokdempers monteren zonder dat ze stuk gaan? Dan kan ik ze tijdens stilstand gebruiken om de auto omhoog of omlaag te bewegen.. Of gaan ze stuk bij dit soort gebruik?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2013 18:44 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
defendertje90

Re: Pneumatische cilinder

Bericht door defendertje90 »

Grootste probleem zal vuil zijn. De cilinders zijn eigenlijk niet gemaakt om op die manier onder een auto te gebruiken. Je wilt ze eigenlijk als schokdemper gebruiken en de originele weglaten? In dat geval kijk is naar de zogenaamde airride setjes oftewel werk met luchtbalgen onder de auto
Paul Stroink, One-Ten.nl

Nee, ik wil ze niet als schokdemper gebruiken, die wil ik gewoon laten zitten. Ik wil ze ernaast monteren en alleen gebruiken om de auto een stuk omhoog te kunnen drukken bij stilstand zodat de poten onder mijn afzetunit kunnen, en hem daarna juist een heel stuk in de veren gaan trekken zodat ik er onderuit kan rijden.
Een mooi geregeld luchtveersysteem in plaats van schroefveren is nog beter, maar is toch al snel best prijzig. Ik denk wel dat ik een paar hulpluchtbalgjes in de achterveren doe.
defendertje90

Geen balgen meer liggen paul? Kan me voorstellen dat je wel wat auto's voorbij hebt zien komen met balgen achter en misschien voor. En misschien ook een paar van die auto's gesloopt hebt.
Zoals aangegeven zijn luchtcilinders niet gemaakt om onder een auto te monteren, verder zul je een redelijk cilinder moeten hebben aar het oppervlak groot genoeg van is om de auto omhoog te kunnen drukken.
Ik blijf toch bij luchtbalgen uitkomen die hebben hun dienst namelijk al bewezen onder auto's en vrachtwagens
Paul Stroink, One-Ten.nl

De balgen zijn het probleem niet, maar het moet dan ook geregeld worden als je het rijdend wil gebruiken. Dus hoogtesensoren, regelventielen en een besturing enzo. En dat is weer zo gecompliceerd. Maar misschien koop ik wel een complete set van Goldschmitt.
Maar ik wil mijn project zo voordelig mogelijk bouwen, met zo veel mogelijk spullen die ik al heb...
defendertje90

idd als je de balgen ipv de veren gaat doen moet je alles inbouwen/ overzetten.

Maar stel dat je die balgen een eigen plaats geeft op de as zodat ze in ruststand niet meedoen. Op het moment dat je de auto iets wilt optillen pomp je lucht in de balgen waardoor de unit mee omhoog komt daarna de lucht er weer uit en je kunt de unit afzetten. As zal wel iets verstevigd moeten worden op het punt waar de balgen komen. Enige wat je dan nog hoeft te doen is een compressor inbouwen en leidingen trekken.
Dixo

Bericht door Dixo »

Setje van een Disco2 eronder wellicht? Of van een P38 en rondom monteren. Dan kun je ze op de kampeerplaats rondom laten zakken tot op de bumpstops voor stabiliteit.

Jansen had ook een setje op 1 van de demo-auto's zitten, was wel wat prijzig... En in de LRO stond een paar jaar geleden ook nog iemand die een setje luchtvering zelf gemaakt had op een 90 of 110 meen ik.
Paul Stroink, One-Ten.nl

misschien wil dat ook al wel met alleen zo'n goedkoop setje hulpluchtveren:

Zo'n setje heb ik inmiddels besteld om eens mee te kunnen experimenteren onder mijn 110 met de boot er achter. Komt hopelijk deze week binnen.
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Paul,

Dat is inderdaad een goede en goedkope oplossing.
Dat wat defendertje aangeeft om ze er naast te monteren is op zich wel mogelijk.
Ik heb zo een stuk of 20 Crafters en Sprinters voorzien van een hulpluchtvering die naast de bestaande bladveren gemonteerd werden, werkte feilloos.

Wel zorgen dat je tijdens het rijden minimaal 0,5 bar er in hebt anders rij je ze stuk.

Mocht je vragen hebben over hoe en wat qua montage dan BP me maar ff voor mijn 06 dan leg ik het hele systeem graag aan je uit.

Groet,

Bert.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Hoi Bert, dank je wel. Ik ga pas over een paar maanden aan het project beginnen. Mogelijk neem ik dan contact op!
Bert van Halen

Ok, mocht het nodig zijn dan hoor ik het wel.

Suc6 met bouwen.

Groet,

Bert.
defendertje90

Die rode dingen had ik idd ook aan gedacht maar hoor daar zowel goede als slechte ervaringen mee, en of ze de hoogte kunnen halen?

De luchtbalgen (zoals bert aangeeft word dit op deze manier meer gedaan en zo ken ik het hulpsysteem ook) kun je de hoogte van uitmeten en dan monteren. en idd beetje lucht erin laten anders rij je ze kapot
Bert van Halen

Wij hadden ze onder onze bussen die als koeriersauto's reden, de helft van de kilometer leeg en de andere helft vaak overbeladen.

Ik ben zelf uit noord Italië terug gekomen met dit systeem onder een Crafter en vond al dat hij wat slecht trok, bleek er bij terugkomst 2960 kg in te liggen terwijl ik 1460 mocht laden

Fout van mij maar het blijft wel gewoon heel, er zijn er die nu 800.000 km rijden en nog steeds probleemloos.

Dus volgens mij een prima en goedkope oplossing voor Paul zijn opzet.

Groet,

Bert.
jamaar

Bericht door jamaar »

als je dit voor 1 afzetunit wilt gebruiken zou ik de cilinders in de poten van de unit inbouwen
heb je er wel 2 meer nodig maar ze kunnen ook lichter zijn want veren intrekken en uitduwen vergt veel kracht. komt bij dat je dubbelwerkende moet hebben en die zijn duurder
poten zou je met snelkoppelingen aan een leiding op de unit moeten koppelen zodat je ze ook weer los kan halen
is maar een idee

als je wel cilinders naast de veren maakt kan je ze vullen met magnetische olie, dan kan je ze wel als schokbreker gebruiken en nog mooi regelen ook

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('063c385b04b590891b3bc4509ae318a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16623781, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ik zit al de hele avond te studeren op luchtvering... Op dit moment denk ik dat ik toch voor een volledige luchtvering op de achteras ga.
Firestone luchtbalgen zijn niet zo duur in Amerika. Een paar magneetventielen heb ik nog, compressortjes ook wel. Alleen een paar hoogtesensors en een besturing maken. Ik denk dat er wel een stukje software te schrijven zal zijn op een Arduino, die is ook goedkoop en er zijn een paar liefhebbers hiervan op de prik voor hulp :-)

Het is een beetje ongebruikelijk bij een Land Rover, maar ik hoef eigenlijk niet zo veel travel, ik wil in elk geval verlengde bumpstops, anders moet ik de unit erg hoog monteren want er zijn geen uitsparingen voor wielkasten. Echt of-road ben ik niet van plan met deze auto.

Ik had nog een aantal dubbelwerkende luchtcilinders liggen, maar misschien moet ik daar maar iets anders leuks mee doen op de unit. Trapje uitklappen enzo...
defendertje90

Re: Pneumatische cilinder of luchtvering

Stel je pakt voor de hoogte sensoren een zogenaamd reedcontact. Enige wat je dan moet hebben is een magneet in je cilinder (magnetische zuiger)
Als het reedconact bedient word kun je van allerlei dingen laten gebeuren afhankelijk van wat je eraan hangt/ schakelt
Paul Stroink, One-Ten.nl

Dan meet je maar op een punt, pas als hij helemaal bij het contact is kun je gaan bijregelen. Ik wil wel graag een traploze regeling hebben....Desnoods een potmetertje met een armpje. Maar een disco 2/3 hoogteregelaartje lijkt me makkelijker.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Misschien eens contact op nemen met Martin van Landreiziger, die heeft wel ervaring met pneumatiek en besturing in de Defender.

[www.landreiziger.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Bert van Halen

Ik zou het veel simpeler houden.
2 hulpbalgen er bij op de achteras, oppompen op de plek waar de unit moet staan, poten van de unit uitklappen en de lucht uit de balgen met een afblaasventiel en het chassis zakt waardoor je er onder weg rijdt.

Er weer op zetten het omgekeerde verhaal.

Van de auto haal je 1 blad van je verenpakket of je monteert iets lichtere veren waardoor je leeg ook nog comfort houdt en bij belading de druk in de balgen iets verhoogd.

Twee balgen, afblaasventiel een compressor en een schakelaar en klaar, simpel en het werkt!

Groet,

Bert.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ja, de eenvoud is wel mooi. Maar ik heb schroefveren en moeilijk ruimte voor hulpbalgen (behalve de rode dingen binnenin de veren). Maar ik ga eerst maar eens wachten tot de start van het project...
Thimo

Bericht door Thimo »

Waarom geen hefmechanisme in de achterbak, dus tussen de auto en de afzetunit?

Mvg Thimo.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik wil er waarschijnlijk ook nog een grote pickup bak bij maken en dan is het mooi als ik het met de auto kan regelen, anders zou ik het eigenlijk in elke bak moeten bouwen.

Het voordeel van volledige luchtvering is dat ik de auto dan bij beladen ook erg diep kan laden zakken wat soms misschien handig kan zijn.
Plaats reactie