Pagina 1 van 1
Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 16 jun 2013, 23:47
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Nadat ik pas een leuke VW LT 40 4x4 heb gekocht als project, heb ik nu nog weer een ander project in de planning staan. Het voordeel van de MRB ellende is dat ik het zakelijk minder druk heb en dus meer tijd heb om weer wat leuke prive projectjes te gaan doen.
Deze heb ik gekocht:
34o7a7d.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77c9e9a6a37a2544fc1871e255b8771b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F34o7a7d.jpg', 'http://i41.tinypic.com/34o7a7d.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F34o7a7d.jpg', '', 16610175, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ga hier een Land Rover onder bouwen. De basis wordt een 130, maar ik denk dat die iets te kort is, en dat ik ergens tussen de 140 en 150 inch nodig heb. Ik bouw hem op basis van een gegalvaniseerd chassis en een TD5 motor, misschien een automaat er in. Het wordt een single cab chassis cabine voor verwisselbare opbouw. 30 jaar oude basis, dus laag in de bijtelling en op grijs kenteken zodat hij zolang hij nog geen 40 is nog een beetje te betalen is. Door het jaar zet ik er een pickup bak op en gebruik ik hem als bedrijfsauto, voor de vakanties de afzetunit er op. Wilde ik al heel lang, maar kon steeds geen geschikte afzetunit vinden. Hopelijk voor volgen jaar zomer klaar!
De LT verschuift nu een stapje naar achter in de projecten lijst, al heb ik daar wel net gave 9.00 x 16 Michelins voor gekocht afgelopen week!
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 01:19
door Disco
mmm misschien een 6X6 er onder
Jo
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 10:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat zou wel gaaf zijn, maar ga ik niet doen. Te duur, te zwaar, te complex. Ik wil uit kostenoverwegingen alleen werken met materialen die ik al heb.
De vloerlengte van de unit is 3 meter, ik kan maar een minimale oversteek gebruiken omdat mijn boottrailer er nog achter moet. Een laadvloer van een 110 is ca 2 meter lang. Als ik een 110 als basis zou gebruiken zou ik hem dus een meter, 39 inch moeten verlengen. Het moet dus een single cab van 149 inch worden. Dat is best lang. Ook al weegt de unit maar 500kg kan ik toch het beste een 130 of een 110 hicap gebruiken vanwege het hogere toegestane totaalgewicht.
150 inch is niet mooi meer om te zien denk ik, dus misschien moet ik overwegen om een ander voertuig als basis te gebruiken, maar dat zou ik moeten aanschaffen en wordt dus veel duurder.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 11:08
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb de unit maar even in photoshop op een Defender 147 geplakt. Ziet er nog niet eens zo heel gek uit. Zelfs de hoogte valt mee met rond de 3 meter:
2l8f5fn.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e803a079d2d5bd20d65c178a4c794a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F2l8f5fn.jpg', 'http://i43.tinypic.com/2l8f5fn.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F2l8f5fn.jpg', '', 16610585, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 11:31
door CamperChris
Is die unit echt zó groot?? De alkoof komt bijna tot aan de voorbumper.
De LR zakt nu al door onder het gewicht..
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93a2ebb1c9735a80cd3bcc043f2821b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16610636, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42add4271306ee963b3bada5b1d6d3d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16610636, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 11:44
door Nijhuis
Ik heb het idee dat het perspectief niet helemaal klopt.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 15:40
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb snel even een beetje geschoven in photoshop, dus het zal wel niet helemaal kloppen.
Hij is echter best groot:
5cd0km.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37b3e8b2dc23dbd7996ff2b831b99be9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5cd0km.jpg', 'http://i43.tinypic.com/5cd0km.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5cd0km.jpg', '', 16611248, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 16:28
door Jan
Gaaf joh!
Leuk project
Ben benieuwd hoe ie eruit ziet als ie af is...
Succes!!!
Jan
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 22:35
door GH Hutten
Gaaf kheb pas ook een vw lt 45 4x4 gekocht gaan deze ombouwen tot materiaal wagen
Voor onze outdoor activiteiten !!
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 23:26
door Edward
Ik vind Land Rovers leuk, daarom werk en rij ik ermee. Maar voor een camper vind ik het een belachelijke basis met meer nadelen dan voordelen. Een Iveco Daily, Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter 4x4 is veel bruikbaarder. Een LaRo zal vast wel beter zijn off road, maar dat ga je echt niet uitproberen op reis zonder back up.
In Bad Kissingen op de 4x4 beurs stonden er dan ook errug veel tegen een enkele verdwaalde LaRo camper.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 17 jun 2013, 23:39
door forbert 90-200Tdi
Nou, mooi dat jij dat vind. Wees er blij mee.
Er zijn ook mensen die Laro helemaal geweldig vinden, en er daarom graag 'n camper van hebben.
Beetje in 'n VW rijden is niet ieders meug....
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 08:52
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Heb jij die Nederlandse Pickup gekocht voor een heeel laag bedrag?
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 09:03
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb veel redenen om voor Land Rover te kiezen:
1 Ik vind Land Rovers leuk
2 Het is mijn werk
3 Ik vind ze zeer betrouwbaar, heb inmiddels minstens een miljoen km's gemaakt met allerlei Land Rovers
4 Er kan weinig aan stuk
5 Het kan overal gerepareerd worden (hoogstwaarschijnlijk door mezelf op locatie)
6 Onderdelen spotgoedkoop
7 Makkelijk te verbouwen, verlengen enz.
8 Ik hoef geen enkel onderdeel te kopen want ik heb nog tientallen auto's op voorraad en meer dan genoeg onderdelen om meerdere van dit soort projecten te bouwen.
9 Ik mag 3500KG trekken, dus mag mijn boot mee op reis
10 Ik heb als ik de kabine er af pak gedurende het jaar een hele handige bedrijfspickup tot mijn beschikking
11 Voor weinig geld veel vermogen. Ik bouw een TD5 en die kan erg makkelijk tussen de 160 en 180 PK geven zonder dat hij er veel minder betrouwbaar door wordt.
Ik vind een Iveco 4x4 ook super, maar onbetaalbaar. De Mercedes en VW crafter worden alleen als wannabee 4x4 geleverd, geen lage gearing en dergelijke. Tenzij je een versie neemt die door Iglhaut is omgebouwd, dat zijn echte 4x4's. Maar die zijn weer heel duur, want je wilt toch ook wel flink wat vermogen met zo'n windvanger + aanhanger. Een nieuwe MB Sprinter 319 CDI 4x4 Iglhaut zou ik erg graag hebben, Maar voor het aanschafbedrag kan ik mijn eigen project bouwen en vele keren op reis gaan..
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 09:52
door Lucas van Lierop
Ieder zijn plan zou ik zeggen. Ik ga van mijn disco 123 ook een parttime minicamper maken met uitzetdak. Door het jaar heen veel laadruimte en op vakantie een 'reisvaardig' interieur met slaapdak. Tot het zover is gaan we nog met de daktent, ook leuk
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 11:52
door Disco
zou zo'n BE aanhangoplegger niet iets zijn?
de foto is als vb
Mercedes_clix-ond.sprinter3_small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5eb4b49f06554abf8c1a8b41f35e674d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.veldhuizen.eu%2Fimages%2Fprijslijsten%2FMercedes_clix-ond.sprinter3_small.jpg', 'http://www.veldhuizen.eu/images/prijslijsten/Mercedes_clix-ond.sprinter3_small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.veldhuizen.eu%2Fimages%2Fprijslijsten%2FMercedes_clix-ond.sprinter3_small.jpg', '', 16612850, 600, 600, 'Loading image ...', false);
gepikt van veldhuizen
Jo
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 11:54
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hij kan ook prima op een normale aanhanger, de unit weegt niet veel. Maar ik wil mijn boot mee op vakantie, dus ik heb een auto nodig waar de trekhaak bruikbaar blijft, en dat is met veel opzetunits een probleem.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 11:57
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hee Lucas, deed de RDW bij jou niet moeilijk over de chassisverlenging? Geen berekeningen en dergelijke moeten laten zien.
Misschien kom ik toch wel uit met een standaard 130 inch, dan verleng ik het chassis aan de achterkant een stukje en heb ik wat meer oversteek. Met een single of extended cab heb ik volgens mij niet zo snel problemen met de 40% regel voor het grijs kenteken, maar met een extra lange wielbasis natuurlijk al helemaal niet. Met een verlengd chassis ivm met de trekhaak worden de rijeigenschappen met een aanhanger wel veel minder, je wilt eigenlijk je aanhanger zo dicht mogelijk bij de achteras en ik heb er ruim 2,5 ton achter hangen..
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 12:38
door Disco
weet niet precies hoe of wat, maar ik heb bij ons zo'n opleggertje(dus als een soort van dolly) met daar op een diepladertje(voor een kraantje) d'r op gezien.
Ik heb zo'n Be ook wel een met een aanhanger d'r achter gezien.
Dit zou je alleen ff uit moeten zoeken
JO
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 13:29
door Edward
Bij verlengen zou ik altijd de wielbasis verlengen en niet de achteroversteek. Vanwege de aanhanger maar ook omdat schade achter anders erg gemakkelijk wordt. Verlengen is voor de Rdw geen probleem en de enige eis is "dat het deugdelijk gebeurt". Tekeningen met lassterktes etc heb ik nog nooit hoeven tonen.
Gewoon vooraf en achteraf het chassis laten zien is genoeg. En natuurlijk het afgebouwde voertuig, maar dat kan bij jouw gewoon de pick-up zijn zonder de camper unit.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 13:58
door Paul Stroink, One-Ten.nl
OK, maar dat kost neem ik aan wel 1/3 van de 2/3 regeling. Ik wil namelijk ook de motor vervangen.. En ik wil hem wel oud houden ivm bijtelling en mogelijk in de toekomst weer belastingvrij.
Dan zou ik hem voor invoer kunnen verlengen en zeggen dat het al zo was.
Anders kan ik net zo goed een 110 TD5 uit 1999 die ik nog heb staan verlengen, Maar dan zit ik mogelijk weer met de typegoedkeuring omdat hij van na 1998 is.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 14:12
door Nijhuis
Ik ben toevallig 2 weken geleden bij de RDW geweest, ook overleg gehad voor het verlengen van een chassis.
Ik heb een Engelse Land Rover, waar de originele motor uitgesloopt is. Hier ga ik dus zelf een andere motor in hangen. Daarnaast wil ik het chassis vervangen voor een nieuw exemplaar en tevens wil ik dit chassis verlengen. Ik heb dus invoer, motorwijziging, her-inslag chassis-nummer en verlenging chassis. Ze hebben me daar zelf aangeraden om dit allemaal in 1x te doen.
Aan de auto zitten inmiddels loodjes, deze is dus geïdentificeerd. Met het nieuwe chassis ga ik ook nog even langs de RDW, dan hangen ze ook daaraan enkele loodjes. Dan kan ik het chassis verlengen en galvaniseren. Dan nieuwe motor erin hangen en de auto weer opbouwen met de originele body.
Zodra alles klaar is ga ik met het oude chassis (met loodjes) en de complete auto die kant op. Ze controleren de loodjes aan de body, het nieuwe chassis en het oude chassis, dan doen ze nog een roetmeting en remmentest voor de motorwijziging en als alles akkoord is krijg ik m'n nieuwe chassisnummer ingeslagen met bijbehorend kenteken.
Je mag de auto zelf verlengen, mits het deugdelijk gebeurd en het de rij-eigenschappen van het voertuig niet in grote mate aanpast. Van een 90 een 100 maken, of van een 130 een 140 maken kan dus wel, maar van een 90 een 130 maken wordt lastiger denk ik. Dan zal de auto naar het testcentrum moeten voor een rijgedrag-test.
Dit is informatie die ik van de RDW keurmeesters gehad heb.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2013 12:30 door Nijhuis.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 14:33
door Paul Stroink, One-Ten.nl
OK. Kennelijk tellen ze de verlenging dan niet als wijziging. Bij welk RDW station ben je geweest?
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 18 jun 2013, 18:13
door Nijhuis
Dat was in Zwolle. Verlengen zien ze inderdaad niet als een wijziging. Toen ik daar naar vroeg was het antwoord dat die 1/3e alleen gezien wordt wanneer er delen worden gebruikt van een andere auto, welke niet vallen onder de normale restauratie zoals een nieuw chassis, schutbord, of bijvoorbeeld deuren.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: vr 21 jun 2013, 10:16
door Lucas van Lierop
Ik heb het eerst gevraagd en ik kreeg achtereenvolgens de volgende reacties:
"Geachte heer Van Lierop,
In uw e-mail stelt u vragen die te maken hebben met de wijziging van de wielbasis van uw personenauto, die in gebruik is genomen voor 1 januari 1998.
Als de wielbasis van een personenauto zodanig is gewijzigd, moet de personenauto worden gekeurd. Na goedkeuring worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast.
Technische eisen:
De keuring richt zijn alleen op het gewijzigde aspect. Het gewijzigde voertuig moet voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van verlichting, geluidsproductie en lichtdoorlatendheid van ruiten.
Als echter de wielbasis is gewijzigd dan gelden er aanvullende eisen, te weten:
er moet worden aangetoond dat "de constructie deugdelijk en voldoende stijf is". Dit kan worden aangetoond met een verklaring van de oorspronkelijke voertuigfabrikant of een beproevingsrapport van RDW Test Centrum Lelystad (TCL);
er moet worden aangetoond dat “het weggedrag stabiel moet zijn en dat het voertuig niet in een ongewenste trilling geraakt”. Dit kan worden aangetoond met beproevingsapport TCL.
Voor een keuring kunt u een afspraak maken met één van de keuringsstations van de RDW.
Telefonisch een keuringsafspraak maken"
Toen:
"Geachte heer Van Lierop,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In uw e-mail vraagt u informatie over het wijzigen van de wielbasis van een personenauto.
Als u de constructie van een personenauto heeft gewijzigd, door de wielbasis te verlengen, moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Hiervoor is een keuring noodzakelijk.
Eisen:
Na ombouw moet de personenauto voldoen aan
- de permanente eisen (de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen voor de geluidsproductie, verlichting en lichtdoorlatendheid van ruiten.)
- er moet worden aangetoond dat “de constructief deugdelijk en voldoende stijf is”. Dit kan worden aangetoond met verklaring oorsponkelijke voertuigfabrikant of beproevingsrapport van Testcentrum Lelystad (TCL);
- er moet worden aangetoond dat “het weggedrag stabiel moet zijn en dat het voertuig niet in een ongewenste trilling geraakt”. Dit kan worden aangetoond met beproevingsapport TCL.
Keuring:
Voor een keuring kunt u een afspraak maken met één van de keuringsstations van de RDW. "
Toen:
"Geachte heer Lierop,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het verlengen van de wielbasis is geen probleem bij voertuigen van voor 1998. U kunt een afspraak maken met een RDW-keuringsstation voor een keuring wijziging wielbasis. De kosten van de keuring bedragen maximaal 80.- euro. De adressen en telefoonnummers van de keuringsstations vindt u op onze website.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW"
Kortom ook bij de RDW heerste wat onduidelijkheid maar is je auto van voor 1998 dan hoef je alleen aan de permanente eisen te voldoen en moet het "deugdelijk zijn" (die term hanteerde men ook telefonisch". Daarna wordt het blijkbaar lastiger.
Ik ben vantevoren met een rijdende auto naar de rdw gegaan, tussendoor heb ik ze nog laten komen omdat ze bij de ontlakkerij 2 loodjes hadden afgeknipt ("ja die smelten toch". Daarna ben ik met de gehele aangepaste carosserie en chassis langsgegaan op weg naar de verzinkerij, reactie: "Mooi hoor, lijkt wel een scheepsconstructie (ging over proplasssen), is dit je werk?" Voor de duidelijkheid ik ben in het dagelijks leven software engineer...
Voor zover ik weet geldt verlengen het niet als een aanpassing want men zei bij de RDW nog, "nouja kan je er ooit nog een andere motor inhangen". ik heb echter de achterkant van de carosserie behoorlijk aangepast ivm semi-camper plan dus wie weet.
Dit alles was in Nieuwegein btw.
Groet
Lucas
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: vr 21 jun 2013, 10:25
door Lucas van Lierop
Nog wat omdat ik eerst problemen had met de loodjes bij het ontlakken (omdat een of andere flapdrol dacht dat ze zouden smelten er is dus 2 afgeknipt "voor de zekerheid?!" en vervolgens wat horror verhalen gelezen over loodjes in een zinkbad heb ik dit bij de RDW aangekaart. Men heeft toen een paar extra loodjes gehangen en overal waar een loodje zat het nummer daarvan ook ingeslagen (zoals een chassisnummer). Die nummers heb ik allemaal met antizinkpasta behandeld en nu heb ik een totaal verzinkte auto met een paar (totaal onleesbare) loodjes en nog heel veel nummers. -> Aanrader!
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: vr 21 jun 2013, 22:07
door Paul Stroink, One-Ten.nl
OK, dank je. Ik denk dat ik toch maar met een hele lange defender pickup bij de invoer ga verschijnen. Dan was het al zo in Engeland. Ik denk dat ik ga voor 147 inch, omdat dat een maat is die gewoon door Land Rover geleverd is geweest.
Loodjes hoeven bij mij het zinkbad niet in denk ik. Ik wil Marslands denk ik vragen om bij GKN een 147 inch TD5 chassis te laten produceren, dat is denk ik wel mogelijk. Met een GKN verklaring zou ik dat dan mogen gebruiken.
Vandaag de unit opgehaald, heel blij, supermooi ding!
jkeiow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('689f8063ce30fcb16cae5aa9cc64949d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2Fjkeiow.jpg', 'http://i41.tinypic.com/jkeiow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2Fjkeiow.jpg', '', 16620223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: za 22 jun 2013, 16:03
door Lucas van Lierop
Leuk leuk paul, ga je foto's met ons delen? Ik denk trouwens dat je voor de cardanas wel een tussenlager nodig gaat hebben, misschien handig om daar meteen een beugel voor te laten oplasen door Marslands?
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: za 22 jun 2013, 16:51
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ja, ik zet het project wel online, maar begin pas over een paar maanden. Eerst nog wat werk afmaken, dan op vakantie, dan nog wat kleinere klusjes en dan heb ik waarschijnlijk tijd. Ik wil hem graag voor volgende zomer af hebben.
Ik zal me eens verdiepen in een tussenlager, bedankt.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 14:35
door Lucas van Lierop
Of een divorced transferbox met langere cardanas naar wel wat exotisch maar in de us doen ze soms zo bij grote afstanden
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 15:27
door Dixo
Ben wel benieuwd hoe Land Rover dat gedaan heeft met zijn 147" modellen. Zou persoonlijk dat concept gewoon kopiëren.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:04
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ja, ik ga eens kijken of Marslands geen 147'' TD5 chassis kan leveren.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:07
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat is misschien wel beter, onder mijn LT 4x4 zit dat ook op die manier. Dat zit bij heel veel Amerikanen inderdaad zo, een bak van een cherokee of zo kost ook niet zo veel. Maar best weer veel gedoe, een flens achterop de ZF of R380, een ophanging voor de bak, 3 custom aandrijfassen, bediening van de bak...
Toch maar eens kijken hoe Land Rover het zelf bij zijn 147 heeft gedaan. Of even bij Michael zijn 157'' kijken.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:16
door Dixo
Weet niet of dat verlengen tot 147" door Land Rover Special Vehicles gebeurt, of dat ze kant en klaar bij GKN zo vandaan komen. Ach, dat zullen ze je vast bij Marslands wel kunnen vertellen als goede klant
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:42
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik denk bij SV, maar misschien kan Marsland dat ook wel, ze lassen ook zelf de motorsteunen en dergelijke.
Of ik moet gewoon een ongegalvaniseerd chassis bestellen en hem zelf verlengen, dan kan ik eventueel nog andere aanpassingen doen.
Misschien willen ze dat ook wel verkopen, bij Land Rover kan je ze niet krijgen zonder verf er op..
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 18:03
door Lucas van Lierop
Ik heb foto's gezien van een lt230 op die manier. Ik heb me beetje in cardanassen verdiept ivm mijn verlenging, voor zover ik begreep zit er ergens voorbij de 1,5m wel een max ivm met trillingen, mijne werd uiteindelijk maar 1m41 maar beet standaard 130 as zit al op 1m60. Ik zoek als ik weer thuis ben wel even de foto van dat project met die divorced tussenbak
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 18:35
door march
Hoi Paul,
Misschien bied de HCPT trekhaak je meer ruimte deze loopt wat verder naar achter waardoor je camper kan oversteken over het bestaand chassis.
Mijn plan bij mijn camper is om een extra achterbumper te monteren achter de bestaande en op deze manier het chassis te verlengen met 60 cm en de trekhaak te monteren op deze nieuwe bumper en de schoren naar de trekhaak plaat te verlengen of nieuwe te maken.
Ik bouw mijn camper zelf van een framewerk met alu beplating dus kan alle kanten op helaas heeft mijn kenteken al een breedte maat waardoor ik gebonden ben als ik niet omhoog wil in de belasting.
groet,
Marc
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 18:40
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Daar heb ik ook wel aangedacht. Dan kan ik een standaard 130 gebruiken. Het komt alleen de rijeigenschappen helemaal niet ten goede. Je wilt je trekhaak eigenlijk zo dicht mogelijk bij je achteras hebben. Ik wil er een aanhanger van 2000 tot 2500 kilo achterhangen, en ik denk dat dat onveilig wordt met de trekhaak te ver naar achteren gemonteerd.
Daarom zie je bij vrachtwagen aanhangers tegenwoordig ook altijd zo'n hele lange dissel, dan zit de koppeling bij de achteras:
aanhanger-bakwagen-BURG-BPA-18-M-wipkar-rollenbanen-luchtvracht---1_big--13040902080752176100.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a46923ac4aae7d99c3ce4cf1a91cd09d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimages.autoline-eu.nl%2Fs%2Faanhanger-bakwagen-BURG-BPA-18-M-wipkar-rollenbanen-luchtvracht---1_big--13040902080752176100.jpg', 'http://images.autoline-eu.nl/s/aanhanger-bakwagen-BURG-BPA-18-M-wipkar-rollenbanen-luchtvracht---1_big--13040902080752176100.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimages.autoline-eu.nl%2Fs%2Faanhanger-bakwagen-BURG-BPA-18-M-wipkar-rollenbanen-luchtvracht---1_big--13040902080752176100.jpg', '', 16623519, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 18:40
door march
lees mijn tip eens misschien bied het uitkomst zie discussielijst
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 19:49
door Nijhuis
Mocht je dit gaan doen, zie je dan wellicht kans om twee kale 130 chassis deze kant op te halen? Paddock wist mij te melden dat een ongegalvaniseerd chassis (dus kaal ijzer) ongeveer 1500GBP kost.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 19:51
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hoi, ik zal morgen eens informeren, bij Marslands...
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 20:14
door Cadarn
Maak er maar 3 van, ik ben ook aan de beurt en moet er een 133 van maken vanwege de grijskentekenregel.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 20:17
door Paul Stroink, One-Ten.nl
ik heb inmiddels een email gestuurd naar Marslands met de vraag of ze dit soort spullen willen/kunnen leveren.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 22:35
door march
met de trekhaak van de HCPT win je maar een paar cm
maar bij de camper die ik gekocht heb liep de opbouw over de trekhaak door is wel niet handig met aan en af koppelen maar met een neuswiel draai je hem gewoon omlaag en je rijd de auto erboven ik kan je wel wat foto''s sturen van hoe dit zat .
De unit moet je dan wel omhoog brengen maar je kan deze uitvullen in je laadbak .
inmiddels is de camper geheel gesloopt en heb ik de 110 weer opgebouwd met pickup zonder unit waarmee ik naar het constructie bedrijf ga rijden waar ik de opbouw ga maken.
groet,
Marc
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:30
door Lucas van Lierop
Foto gevonden:
divorcedtcase.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e994dcee269a201ecd116583022b4f5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F6008%2Fdivorcedtcase.jpg', 'http://img534.imageshack.us/img534/6008/divorcedtcase.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F6008%2Fdivorcedtcase.jpg', '', 16626368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zie: Divorced lt230
Wat betreft custom assen bij een dergelijke setup, als je het nou eens zo kijkt of je het zo kan uitkienen dat je het met standaard assen af kan? bv 130 cardan achter en een 90/Disco/110 achtercardan voor? De tussencardan van hoofd- naar tussenbak kan je maken door een standaard voorste cardan te laten voorzien van een andere flens oid. Terberg kan dat zo voor je doen.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 25 jun 2013, 00:20
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Een nieuw photoshopje, iets beter op schaal:
6hsy6c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9c55120ffc3fdc476b77fa7a115af8b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F6hsy6c.jpg', 'http://i41.tinypic.com/6hsy6c.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F6hsy6c.jpg', '', 16626960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 25 jun 2013, 12:08
door Nijhuis
Waarom maak je er een soort van 'king cab' van? Wordt hij alleen maar langer van toch?
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 25 jun 2013, 12:12
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat is waar, maar ik ben 1,92 meter en ik heb niet veel ruimte in een single cab. De stoel moet kaarsrecht op en dat is op lange reizen niet prettig.
Ik wil graag een heel iets langere cabine, zodat de stoel in een fijne positie kan en ik nog wat kleine spullen in de cabine kan meenemen.
Ik ga de hele seatbox weglaten, en maak een hele vlakke vloer (behalve natuurlijk de transmissietunnel). Dan ga ik denk ik Disco 2 of 3 stoelen monteren, die komen veel te hoog uit op de seatbox.
Kan ik eventueel nog weer opbergruimte onder maken. Ruimte voor de accu en dergelijke heb ik genoeg verder naar achteren langs het chassis.
Re: Alweer een nieuw project
Geplaatst: di 25 jun 2013, 12:54
door Nijhuis
Grappig dat je over een geheel vlakke vloer nadenkt, heb ooit eens een schetsje gemaakt om datzelfde in mijn 130 te doen. Ik was wat huiverig voor de stabiliteit van het koetswerk. Ben benieuwd hoe het uitpakt als je zover bent.