Pagina 1 van 1
TU3MC koeling probleem opgelost
Geplaatst: za 15 jun 2013, 20:08
door fenix2
Hallo allemaal,
een beetje een long-shot ...
Heeft iemand hier sleutel ervaring met een PSA 1.4i single point injectie (KDX / TU3MC) motor?
Heb een beetje mayonaise onder het kleppendeksel, terwijl de kleppen wel in nette olie staan en er verdwijnt koelvloeistof.
advies is welkom
groetjes, Fenna
Land Rover SIII 2,25D 109 STAWAG / peugeot 306 tu3mc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2013 17:06 door fenix2.
Re: TU3MC koeling probleem
Geplaatst: zo 16 jun 2013, 01:34
door Bart van Dessel
Is vrij normaal als je redelijk wat korte stukjes rijdt, wij hebben als betrouwbare gezinsauto () een Xsara 1.6i Break (wauw) en die heeft dat ook. Is een opgeboort 1.4 TU blok. Als we een keer een lang stuk door ons land rijden is het weg. Verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof (344.000 km). Temperatuur stijgt wel vrij snel richting 95 graden op de snelweg. Ik denk verstopte radiateur maar als ie geen problemen geeft dan gewoon doorrijden.
Gr, Bart
Re: TU3MC koeling probleem
Geplaatst: zo 16 jun 2013, 01:53
door fenix2
Dank voor de reactie Bart
Die temperatuur bereiken op de snelweg herken ik en vind ik niet zorgelijk. Als het boven de 100 komt, zoek ik echter wel een stop plek, want dan stijgt het meestal alleen maar verder bij mijn blok.
De laatste problemen zijn naar voren gekomen na het vervangen van de inlaatspruitstuk pakkingen (lekkage). Vind het een erg lastig blok om goed te ontluchten en mogelijk zwerft er nog een luchtbel rond ...
groetjes, Fenna
Re: TU3MC koeling probleem opgelost
Geplaatst: wo 10 jul 2013, 18:59
door fenix2
Opgelost!
De koppakking bleek lek (een klein rotlek van de 4e cilinder naar een koel kanaaltje), de kleppen niet zuiver gesteld en er was de nodige verkoling in de cilinders, op de zuigers, op de kleppen (ook de inlaat kleppen!) en in de klepzitingen.
De verkoling verwijderd, kleppen opnieuw ingeslepen, klepsteel seals vervangen en met een verse koppakking alles weer in elkaar geschroefd. De kleppen gesteld (morgen nog een keer checken) en het koelsysteem weer afgevuld en ontlucht.
ingecalculeerd risico is het niet laten vlakken van de kop....(de motor is niet oververhit geweest, ondanks de lekke koppaking)
Het motortje trekt weer als een jonge hond en rookt niet meer ikke blij en nu is het me waard om binnenkort de afdichting van de versnellingsbak en het carter aan te pakken...
groetjes, Fenna
ps, met die lekke koppakking wel door de 4-gas meting gekomen bij de apk

Re: TU3MC koeling probleem opgelost
Geplaatst: wo 10 jul 2013, 20:56
door Bart van Dessel
Goed gedaan! Met deze temperaturen is ie goed te testen,
Gr Bart