Pagina 1 van 1
LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:25
door pvaan
Ik ben bezig met koop Landrover S3 (diesel, grijs kenteken> 30 jaar) die ik voor eind jaar naar Frankrijk zou willen importeren (ivm huisje met veel land daar en uiteraard ook voorkomen wurgtax)
Vanuit Nederland in Frankrijk regelen en dan later copie KB terug naar RDW voor uitschrijven.
Heeft iemand hier recente ervaring mee?
Vrees een beetje moeilijkheden met verkrijgen Conformiteitsverklaring (cent. de conformité).
Wordt nog weinig wijzer bij Landrover France.
Groet, peter
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:34
door Michel WaZ
Heb dit even voor je opgescharreld..........................
Succes
Mijn auto invoeren in Frankrijk, hoe doe ik dat?
Het invoeren van uw auto in Frankrijk is niet ingewikkeld, maar u moet wel een hoop papieren bij elkaar verzamelen.
Het makkelijkste is om gewoon met uw Nederlandse auto naar uw huis in Frankrijk te rijden. U hoeft daarvoor geen speciale nummerplaten aan te vragen. Eenmaal in Frankrijk start u de procedure en het afmelden bij de RDW doet u als de auto in Frankrijk is ingevoerd. Het onderstaande schema vertelt u precies wat u moet doen.
Heeft u geen zin of tijd in de papieren rompslomp? Vraag dan of wij dat van u overnemen. Het FrankrijkLoket voert regelmatig auto's in voor Nederlanders in Frankrijk. En dat is wel zo makkelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.
STAPPENPLAN: HET INVOEREN VAN UW AUTO IN FRANKRIJK
1. Aanvragen certificat de conformité
Document met technische gegevens van de auto. Aanvragen bij de importeur van het desbetreffende automerk. Kosten lopen uiteen van 60 tot 200 euro.
2. Aanvragen Quitus Fiscal
Fiscaal document dat aangeeft dat u al BTW betaald heeft. Aanvragen bij het plaatselijke Belastingkantoor. Kosten: geen. Geef duidelijk aan dat het om een verhuizing vanuit Nederland gaat. Dan hoeft u in principe ook geen koopcontract te overleggen. Als u het nog heeft, neem het dan voor de zekerheid mee. Verder meenemen: kopie van het Nederlandse kentekenbewijs, kopie geldig legitimatiebewijs, een bewijs van huisvesting (rekening water/ EDF), kopie certificat de conformité en de huidige km stand.
3. Auto laten keuren (alleen voor auto’s ouder dan vier jaar)
Ga naar een Frans keuringsstation. Keuring moet plaatsvinden max. zes maanden voor de invoer van de auto. Kosten: tussen de €50,- en €70,-. Meenemen: Kopie van het Nederlandse kentekenbewijs en kopie certificat de conformité.
4. Aanvragen Frans kentekenbewijs
Aanvragen bij de (sous)préfecture van het departement. Kan soms ook bij de gemeente, maar dan duurt het langer. U krijgt een voorlopig kentekenbewijs mee. Het origineel wordt later opgestuurd. Kosten: afhankelijk van de fiscale zwaarte van de auto. Maak vooraf een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs, want u zult het origineel moeten inleveren. En geef weer duidelijk aan dat het om een verhuizing vanuit Nederland gaat. Dan hoeft u wederom geen koopcontract te overleggen. Maar als u het nog in uw bezit heeft, neem het dan voor de zekerheid mee
Verder meenemen:
• Kopie geldig legitimatiebewijs
• Kopie rijbewijs
• Bewijs van huisvesting niet ouder dan drie maanden (rekening water/ EDF)
• Aanvraagformulier Frans kentekenbewijs CERFA 13750 ingevuld en ondertekend (formulier downloaden van de website: www.service-public.fr)
• Nederlands kentekenbewijs (origineel)
• Certificat de conformité
• Quitus fiscal
• Rapport van de keuring
• Middel om de belasting te betalen
5. Franse autoverzekering afsluiten
Met het voorlopige kentekenbewijs kunt u een Franse verzekering afsluiten. Dit moet u zo snel mogelijk regelen, want de Nederlandse verzekering zal geen dekking meer bieden.
6. Kentekenplaten laten maken
Met het voorlopige kentekenbewijs kunt u ook alvast de nieuwe kentekenplaten laten maken en monteren. Dit kan bij een willekeurige auto(materialen)zaak.
7. Afmelden RDW
Zodra u het officiële Franse kentekenbewijs per post opgestuurd hebt gekregen, kunt u de auto afmelden bij de RDW. Dit kan per e-mail of per post. Kijk op de website van de RDW voor de contactgegevens. Bijvoegen: een kopie van het nieuwe Franse kentekenbewijs, een kopie van het oude Nederlandse kentekenbewijs en een kopie van een geldig legitimatiebewijs.
8. Nederlandse verzekering opzeggen
Zodra u de vrijwaring van het RDW binnen heeft, kunt u de Nederlandse verzekering opzeggen. Vraag meteen om een internationale bonus/ malus verklaring voor uw Franse autoverzekering.
Auto importeren in Frankrijk
Vraag allereerst bij de dealer om het EU Certificate of Conformity. Dit heeft de dealer van de importeur gekregen. Als je de wagen via een handelaar of particulier hebt gekocht kun je terecht bij de importeur van het merk van je auto.
Allereerst moet de auto op jouw naam staan en uitgevoerd zijn voor je hem kunt exporteren naar Frankrijk. Als hij ouder is dan 4 jaar, dan moet je in Frankrijk de technische APK controle laten doen (Contrôle Technique). Dit kan bij vrijwel alle keuringsstations. Reken aan kosten op ongeveer 50 euro.
Verder moet je een Certificat Fiscal of Quitus Fiscal halen bij het Hôtel des Impôts. Deze verklaring geeft aan dat je geen invoerrechten of BTW meer hoeft te betalen. Het adres van het Impôts staat op de taxe foncière en de taxe d'habitation. Je moet het kentekenbewijs en het koopcontract meenemen.
Nu kun je naar de prefecture, waar je de volgende zaken moet laten zien:
•Het ingevulde formulier Demande d'Immatriculation. Deze kan je ter plaatse vragen en invullen, of hier downloaden. Op het tweede deel neem je de gegevens over die op het EU Certificate of Conformity staat.
•Een Justicatif de Domicile. Dit is bijvoorbeeld een rekening van het Franse telecombedrijf of een ander nutsbedrijf, waar je adres op staat. De rekening mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
•Je rijbewijs of paspoort. (liefst beide)auto-exporteren-naar-frankrijk
•Alle delen van het kentekenbewijs
•Factuur van de auto
•Certificat Fiscal
•Certificate of Conformity
•Bewijs van de Contrôle Technique
•Het puissance fiscal, dit wordt vaak overgenomen van het bewijs van de Contrôle Technique.
Na de betaling krijg je de carte grise, waarmee je naar een garage kunt om de kentekenplaten te kopen en te monteren.
Homologatieverklaring om de auto te mogen exporteren naar Frankrijk
De Europese Commissie heeft bepaald dat EU-landen verplicht zijn om de registratie van voertuigen over te nemen, als deze afkomstig is uit een andere lidstaat. Dit betekent dat een homologatieverklaring niet langer nodig is om een voertuig in een ander EU-land op kenteken te zetten. De RDW geeft de verklaringen daarom ook niet langer af.
Voor meer informatie of problemen verwijzen we door naar de website van de RDW.
Auto uitvoeren uit Nederland
Als je je auto wilt importeren in Frankrijk, begint het met het uitvoeren uit Nederland. Je moet hiervoor zijn bij een RDW keuringstation, de dichtstbijzijnde vindt je hier.
Bij het RDW heb je nodig:
•Een legitimatiebewijs
•Het bewijs dat de auto op jouw naam staat en het overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs.
•De kentekenplaten van je voertuig
Je moet ter plekke ook een formulier invullen. Je krijgt van de RDW:
•Het gestempelde deel II van het kentekenbewijs
•Een uitvoerverklaring in tweevoud: het origineel (wit) en een kopie (groen). Die moet je goed bewaren.
Vanaf dat moment heb je geen verplichtingen meer zoals wegenbelasting, apk en verzekering.
Zodra de RDW de uitvoer goedkeurt, mag je niet meer op de openbare weg rijden. Je moet toch het land uit, dus vraag je een uitvoerkenteken aan. Die is twee weken geldig. Let op dat je hier wel een aparte verzekering voor nodig hebt! Ook moet het voertuig tijdens de reis zelf wel nog APK gekeurd zijn.
De kosten die komen kijken bij het uitvoeren liggen rond de 25 euro. De kosten van de verzekering hangen af van de verzekeraar.
Douaneformaliteiten auto-exporteren-frankrijk
Zodra je Nederland echt wilt verlaten met het voertuig, moet je een 'aangifte ten uitvoer' indienen. Dat kan bij het douanepunt van de RDW-keuringsstations of bij het douanekantoor in je woonplaats.
Voor de aangifte van uitvoer heb je nodig:
•De originele uitvoerverklaring (witte papier)
•Het Voertuigbewijs en het afgestempelde Tenaamstellingsbewijs
Auto achteraf uitvoerenauto-importeren-frankrijk
Ben je al naar Frankrijk gereden en wil je achteraf gezien de auto toch importeren in Frankrijk? Dat kan vanuit Frankrijk.
Je moet dan een schriftelijk verzoek naar de RDW in Veendam sturen. Dit verzoek bestaat uit:
•Een kopie van een document met een verklaring van een officiële buitenlandse instantie die het voertuig registreert (een kopie van het nieuw afgegeven buitenlands kentekenbewijs is ook goed).
•Het Nederlandse kentekenbewijs.
•Een kopie van een geldig legitimatiebewijs.
Het duurt dan zo'n 10 werkdagen voor de registratie in Nederland is beëindigd. Aan deze schriftelijke procedure zijn verder geen kosten aan verbonden.
In Frankrijk kopen Versus importeren
In Frankrijk een voertuig kopen is misschien minder gedoe, maar een auto importeren in Frankrijk is misschien voordeliger... Om te helpen bij deze beslissing staan hier wat feiten, wellicht handig bij het nemen van een beslissing.
Voordeel aanschaf in Frankrijk: •voertuigen zijn veel goedkoper in aanschaf
•omzeilen rompslomp
Nadeel aanschaf in Frankrijk •zonder kennis van auto's en Frans ben je een makkelijke prooi voor verkopers of zelfs oplichters
•je moet ingeschreven staan
Voordeel importeren in Frankrijk •naar Frankrijk met eigen vervoer
•je eigen auto behouden
Nadeel importeren in Frankrijk •meer rompslomp
•je kunt een auto jonger dan 6 maanden, niet importeren
•extra kosten kunnen aardig oplopen
Uiteindelijk hangt je beslissing van de situatie en de tijdsdruk af. Als je voldoende tijd hebt, dan kun je in Nederland waarschijnlijk een koper vinden die een redelijk bedrag voor je auto over heeft. Als je maar 2 weken hebt om de auto te verkopen wordt dat lastiger.
Naar Nederland met Franse auto
Als je auto een Frans kenteken heeft en je nog in Nederland ingeschreven staat, kun je met die auto beter niet naar Nederland rijden. Als je betrapt wordt kun je een forse boete en naheffing krijgen. Je kunt wel een ontheffing aanvragen bij de belasting als je de auto gebruikt voor je eigen zaak in Frankrijk.
Tags: auto importeren Frankrijk, invoeren auto frankrijk, auto kopen frankrijk, auto exporteren naar Frankrijk
« Vorige Volgende »
Print artikel
Deel je kennis met Latravia.com: en help anderen
Reageer of stel je vraag:
» Home » emigreren naar Frankrijk » Geldzaken » Auto importeren
FrankrijkFrankrijk
Huis kopen in FrankrijkHuis kopen in Frankrijk
Officiële papierenOfficiële papieren
Franse taalFranse taal
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:45
door Hendrik "Blue-Box"
Ik heb recente ervaringen.
Indien je Series niet verbouwd is of een ander type motor heeft gehad is het allemaal niet moeilijk.
MAAR:
Door het invoeren van een auto, en deze op je naam te zetten, bewijs van residentie afgeven. Hier zit een belangrijke adder onder het gras.
Hiermee verklaar je FRANS INGEZETENE te zijn en de belastingdienst put uit deze database (bij gebrek aan bevolkingsregister).
Door het op je naam zetten van een auto verklaar je dus bij de prefectuur, FRANS INGEZETENE te zijn, en daar horen ook financieele verplichtingen bij.
De Franse belastingdienst in minder vriendelijk dan de Nederlandse en zij heeft er dan ook GEEN ENKELE BOODSCHAP AAN dat je al belasting in NL betaald hebt.
Je hebt de verklaring immers zelf afgegeven......
Europese regels hierover worden volledig aan hun laars gelapt (net zo goed als de Europese regels mbt het invoeren van auto's)
kijk of je de auto op naam van je Franse buurman/vrouw kan zetten.....
De pakkans is nog niet groot, maar de gevolgen zijn ingrijpend.
Er hebben hierover al verschillende artikelen gestaan op NL-FR fora:
Helaas, dat is wat veel Nederlanders denken, maar dat is niet zo. De allereerste vraag op het formulier voor het aanvragen van een carte grise (na je naam) is het adres van je RESIDENTIE. De residentie betekent in het Frans de hoofdverblijfplaats! Als je daar dus je Franse adres opgeeft, dan geef je te kennen dat je dus in Frankrijk woont en vervolgens kun je in Frankrijk aangeslagen worden voor belasting op je gehele wereldinkomen. Het is dat de databestanden van de kentekenregistratie en de inkomstenbelasting nog niet gekoppeld zijn, maar dat is gewoon een kwestie van tijd, net als in Nederland.
Indien de Franse belastingdienst je status gaat onderzoeken (bv omdat een Franse buurman heeft geklikt of omdat je betrokken bent geweest bij een ernstig ongeval), dan kan het simpele feit van een Franse kenteken al voldoende zijn om te bepalen dat je klaarblijkelijk in Frankrijk als belastingplichtige beschouwd wenst te worden.
Kortom, om basis van een EDF-factuur of een attestation van de notaris kan inderdaad een Frans kenteken worden aangevraagd, maar besef dat je een onjuiste verklaring doet als je achter 'Residence' je Franse adres zet. Tenzij je natuurlijk bent geemigreerd naar Frankrijk.
Dus voor al die Nederlanders die in Nederland staan ingeschreven en op Frans kenteken rijden: u bent in overtreding.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbac906235494be5810c7e5cc41fb7a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16597988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 19:05
door pvaan
Hendrik "Blue-Box" Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb recente ervaringen.
> Indien je Series niet verbouwd is of een ander
> type motor heeft gehad is het allemaal niet
> moeilijk.
>
> MAAR:
>
> Door het invoeren van een auto, en deze op je naam
> te zetten, bewijs van residentie afgeven. Hier zit
> een belangrijke adder onder het gras.
> Hiermee verklaar je FRANS INGEZETENE te zijn en de
> belastingdienst put uit deze database (bij gebrek
> aan bevolkingsregister).
> Door het op je naam zetten van een auto verklaar
> je dus bij de prefectuur, FRANS INGEZETENE te
> zijn, en daar horen ook financieele verplichtingen
> bij.
> De Franse belastingdienst in minder vriendelijk
> dan de Nederlandse en zij heeft er dan ook GEEN
> ENKELE BOODSCHAP AAN dat je al belasting in NL
> betaald hebt.
> Je hebt de verklaring immers zelf afgegeven......
> Europese regels hierover worden volledig aan hun
> laars gelapt (net zo goed als de Europese regels
> mbt het invoeren van auto's)
>
> kijk of je de auto op naam van je Franse
> buurman/vrouw kan zetten.....
> De pakkans is nog niet groot, maar de gevolgen
> zijn ingrijpend.
>
>
>
> Er hebben hierover al verschillende artikelen
> gestaan op NL-FR fora:
>
> Helaas, dat is wat veel Nederlanders denken, maar
> dat is niet zo. De allereerste vraag op het
> formulier voor het aanvragen van een carte grise
> (na je naam) is het adres van je RESIDENTIE. De
> residentie betekent in het Frans de
> hoofdverblijfplaats! Als je daar dus je Franse
> adres opgeeft, dan geef je te kennen dat je dus in
> Frankrijk woont en vervolgens kun je in Frankrijk
> aangeslagen worden voor belasting op je gehele
> wereldinkomen. Het is dat de databestanden van de
> kentekenregistratie en de inkomstenbelasting nog
> niet gekoppeld zijn, maar dat is gewoon een
> kwestie van tijd, net als in Nederland.
>
> Indien de Franse belastingdienst je status gaat
> onderzoeken (bv omdat een Franse buurman heeft
> geklikt of omdat je betrokken bent geweest bij een
> ernstig ongeval), dan kan het simpele feit van een
> Franse kenteken al voldoende zijn om te bepalen
> dat je klaarblijkelijk in Frankrijk als
> belastingplichtige beschouwd wenst te worden.
>
> Kortom, om basis van een EDF-factuur of een
> attestation van de notaris kan inderdaad een Frans
> kenteken worden aangevraagd, maar besef dat je een
> onjuiste verklaring doet als je achter 'Residence'
> je Franse adres zet. Tenzij je natuurlijk bent
> geemigreerd naar Frankrijk.
>
> Dus voor al die Nederlanders die in Nederland
> staan ingeschreven en op Frans kenteken rijden: u
> bent in overtreding.
Dus niks "voorkoming aftrek dubbele belasting", in dit geval?
8 jaar geleden al mijn oude auto ingevoerd....nooit problemen gehad.
Volgens mij heb ik toen geen verklaring over residence moeten ondertekenen...rekening EDF was voldoende.
Misschien is auto schorsen dan beter? Zal toch vooral in bergen/ bos gebruikt gaan worden.
Het is natuurlijk onzin WB te betalen voor een auto niet geeneens gebruik maakt van het Nederlandse wegennet.
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 19:09
door pvaan
Dus niks "voorkoming aftrek dubbele belasting", in dit geval?
8 jaar geleden al mijn oude auto ingevoerd....nooit problemen gehad.
Ik weet haast zeker dat ik toen geen verklaring over residence moeten ondertekenen...rekening EDF was voldoende.
Wel heb ik de auto toen eerst in NL uitgeschreven.
Misschien is auto schorsen dan beter? Zal toch vooral in bergen/ bos gebruikt gaan worden.
Het is toch onzin WB te betalen voor een auto niet geeneens gebruik maakt van het Nederlandse wegennet.
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 19:20
door Hendrik "Blue-Box"
Zoals ik al schreef, de pakkans is niet groot, de gevolgen wel.
"voorkoming aftrek dubbele belasting" is een Europese regel die netjes nageleefd wordt door NL, Frankrijk heeft hier echter wat "moeite mee" zodra je zelf aangeeft dat je in Frankrijk woont.
Je hoeft voor je residentie geen apart formulier te onderteken, de handtekening op de aanvraag van je kenteken is voldoende.
Immers op dit officiële overheids formulier vul je als eerst je residentie in en daarna teken je.......
Voor de Franse belastingdienst is dit voldoende om niet mee te willen werken aan "voorkoming aftrek dubbele belasting" omdat je zelf verklaart hebt dat Frankrijk je hoofd verblijfplaats is.
In hun optiek moet je dan maar belasting terughalen uit NL.
Allemaal heel rechtlijnig en helder.....
Mijn advies, gewoon op naam van een Fransman zetten.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d125bd277e925c8f70be7835f2c6632e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16598056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 20:10
door Marc-my-Words
Hendrik,
Ik denk dat het allemaal toch niet zo'n vaart loopt, en daarbij als je invult dat je residentie Riencourt is, en als je dan een week later je residentie weer in NL kiest .... dat mag ook gewoon.
Ik heb een tijdje een Franse auto onder me gehad, en die stond ook nog eens op naam van een familielid dat echt niet permanent in Frankrijk woonde (hij woont zelfs niet in NL, en dat was wel weer handig toen de auto hier in NL was).
Die Franse auto was eerder in Frankrijk ingevoerd, dat was wel nogal wat gedoe, 't was nl gewoon een "franse" auto, dwz een in Frankrijk geproduceerde Renault en desondanks wilden ze van ongeveer alles papieren en verklaringen hebben. Het betrof daarbij ook nog eens de auto van mijn vader, maar gek genoeg was gewoon een geschreven verklaring dat ie verkocht was ruim voldoende (dus, in ieder geval toen, kon je ook ongevraagd een auto laten overschrijven, en dus laten verdwijnen).
Een adres was dus wel nodig, dat was weer het adres van het 2e huis van mijn moeder, en dus bewijs van de EDF en een brief van de Maire bleek afdoende voor de tenaamstelling. Deze auto stond aldus een kleine tien jaar op naam van een Nederlander die daadwerkelijk in een ander EU land woonde en slechts zo nu en dan in Frankrijk was, en dit heeft nooit gedoe opgeleverd.
En verder: Naast de "gevaren" van werkelijk het in Frankrijk ingeschreven raken en hier uitgeschreven -- de lastige belastingen aldaar, en gedoe met de ziektekostenverzekeringen en pensioenen -- zijn er ook voordelen. Op het moment dat je werkelijk je residentie aldaar hebt, en slechts tijdelijk hier mag je gewoon met het Franse kenteken hier rondrijden.
Marc
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 22:51
door Hendrik "Blue-Box"
Je hebt helemaal gelijk Marc,
Maar toch zijn er nu mensen die melden dat ze met terugwerkende kracht worden aangeslagen, en dan betaal je gewoon dubbel.
Advocaten zien er geen brood in de verdediging omdat de mensen zelf het een en ander verklaard hebben door middel van het opgeven van hun residentie verklaring.
Immers, in Nederland krijg je ook geen auto op je naam als je niet staat ingeschreven.
Er is een politieke beleidswijziging met betrekking tot buitenlanders met een tweede huis in Frankrijk hebben,
en buitenlanders die feitelijk in FR wonen maar ingeschreven blijven staan in een ander land.
Van deze groep lopen ze de belastingleden mis en deze groep willen ze graag een keer aanschrijven (aanslaan) en de autogegevens is een van de methodes.
Het begrotingstekort is hier aardig hoog en ze proberen net zo goed geld te beuren zoals Nederland dat probeert.
Aan ieder de keuze om iets te doen met deze info............
Ook ik weet dat er een verschil zit tussen de theorie en de praktijk.
Ik heb ook nog auto's op NL kenteken rijden (op mijn naam) terwijl ik niet meer in NL ingeschreven ben.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b55c90ff367fb380bae5607685e5262', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16598428, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 23:39
door Marc-my-Words
Tja, het zal best wel eens misgaan, maar ... als ik ooit heb opgegeven, zelf, bij de een of andere officiële instantie (bijvoorbeeld de belasting), dat ik in Utrecht "resideerde" wil dat niet zeggen dat ik daar voor eeuwig resideer en mijn belastingaangifte bij de Utrechtse belastinginspecteur moet indienen.
Het kan natuurlijk in voorkomende gevallen wel handig zijn om de auto op naam te zetten van een niet-woning-eigenaar, daarmee wordt de koppeling tussen woning en persoon wat losser (zoals in mijn voorbeeld waar de auto wel in de familie bleef maar niet op naam van mijn moeder stond.
Verder is natuurlijk ook nog van belang wat voor soort van inkomsten je hebt: Wie in loondienst is en/of een (pensioen) uitkering heeft is alweer een heel stuk verder: De belasting over zulke inkomensbestanddelen worden geheven in het land van "herkomst", daar is geen discussie over.
Marc
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 02:01
door pvaan
Op naam van ander (Fransman of wat dan ook ) ....wordt dit wel door franse verzekering geaccepteerd?
Ook iigv schade een probleem, lijkt me.
Ik ben wel benieuwd naar de originele verhalen van mensen die problemen met de Franse belasting kregen. Was dat omdat er ook op andere gronden discussie was over hun feitelijk land van wonen?
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 10:56
door Marc-my-Words
Mbt de verzekering:
Dat moet kunnen, alleen moet je wel een betrouwbare "tegenpartij" hebben, Franse verzekeringen hebben iets andere insteek maar uiteindelijk is ook daar het voertuig verzekerd en niet de persoon (soms is er wel een hoger eigen risico als je derden in de door jouw verzekerde auto laat rijden, maar waarschijnlijk kan je ook de de feitelijke gebruiker als verzekerde of mede-verzekerde opgeven).
Mbt het al dan niet feitelijk ergens wonen: Ik weet nog steeds niet wat daar de norm voor is, ik hoorde wel eens 3 maanden ... dan is het dus mogelijk om op vier plaatsen feitelijk te wonen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling (en lastig).
Overigens is het aardig om met een vingertje naar de Fransen te wijzen maar hier in NL moet je tegen de tijd dat je een AOW-tje hebt uitkijken dat je niet te vaak bij een andere AOW-er op bezoek gaat (bijvoorbeeld omdat je samen aan dezelfde hobby klust) want voor je het weet krijg je de tandenborstel-politie op je dak en wordt je als samenwonend aangemerkt (met de daarbij horende financiële consequenties).
O ja, omgekeerd komt ook voor: Er staat hier al jaren met een grote regelmaat (men leze: vaak langdurig achtereen en soms even niet) een CZ-auto in de hogere prijsklasse - eerst een RangeRover nu een anabole Zweed die voor 4x4 doorgaat - en ik vraag me af wanneer je als Tjechisch "ingezetene" hier als belastingontduiker wordt aangeslagen.
Marc
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 11:04
door Hendrik "Blue-Box"
Bij onze verzekeraar (Maaf) kunnen wij expliciet een tweede bestuurder opgeven, dus dat lijkt me geen probleem.
Voor de originele verhalen zul je zelf moeten googelen, het stukje wat ik eerder in gekopieerd heb komt van een jurist Wim van Teeffelen, iemand die hier in de praktijk ook mee te maken heeft en er ook over schrijft en waarschuwt. Ik ken de ervaringen alleen mondeling (uit de eerste hand). Niet iedereen loopt te koop met deze ervaringen, laat staan het schrijven erover op internet.
Wat betreft de hoofd-bewoning:
als je in Nederland ingeschreven staat is het helder, je geeft zelf aan dat je in NL woont.
als je in FR je residentie verklaart, is het simpel, je geeft zelf op dat je daar woont.
In beide gevallen hoeft de overheid niet te bewijzen dat je ingezetenen bent,
je hebt dit immers zelf verklaard.
Het blijft namelijk strafbaar om in twee landen je residentie te verklaren.
Binnen Europa zijn daar strikte regels over ivm met alle kosten van bv gezondheidszorg en de daarvoor te innen premies, eigenlijk allemaal heel begrijpelijk.
Frankrijk heeft geen bevolkingsregister zoals Nederland en put daarvoor uit bestanden waarbij bewoners zelf officieel hun residentie verklaart hebben, en dit is onder andere het autoregister.
Frankrijk is zeer groot en hun bestanden zijn nog niet zo geautomatiseerd zoals in NL, maar ze zijn er druk mee bezig. Tot 4/5 jaar terug had elk departement een eigen register voor de auto's (laatste twee nummers op het nummerbord) maar ook FR is overstapt op het Europese systeem (dit geld ook voor de nieuwe rijbewijzen die hier komen (creditcard formaat).
Het is enkel een kwestie van tijd dat de bestanden gekoppeld worden zoals ze in NL al zijn.........
(dit geld ook voor het tweede-huizenbezit waarvan NL graag de gegevens wil hebben)
In de Europese wetgeving licht vastgelegd dat je enkele een auto kan registreren in het land waar je "hoofd-bewoning" is.
Dit land vindt dan ook dat ze aanspraak kunnen maken op te innen belastinggelden.
Allemaal helder en niets ingewikkeld aan.
Ze zijn hier gewoon rechtlijniger en strenger dan in NL, ze hebben alleen nog niet alle gegevens in 1 bestand.
maar als dat wel zo is...............
aan ieder de keuze om te doen met deze info wat je wil.
Onze eigen ervaring met de belastingdienst in FR:
Ik woon al een aantal jaren officieel met mijn dochter in FR. Ik heb hier een bedrijf, mijn dochter gaat naar school en ik betaal in FR belasting.
Mijn vrouw woont officieel nog in NL, omdat daar haar economisch belang licht en ze nog wil wachten met het sluiten van haar bedrijf in NL.
Over het inkomen van mijn vrouw betalen we simpelweg 2x belasting en we betalen 2x de gezondheidszorg voor haar omdat Frankrijk simpelweg zegt:
"jullie zijn getrouwd, je dochter gaat hier naar school dus je vrouw zal hier ook wel zijn" en
"als je wat terug wil dan haal je dat maar in Nederland op"
Dat je zaken dubbel betaald hebben zij geen boodschap aan.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddebaed785905bb243ff1fe39c68ef25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16598957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 11:21
door jamaar
net als in nederland moet je bij de verzekering aangeven wie de hoofd bestuurder is
een vriend van mij doet dat al 10 jaar zo
zijn auto op naam van zijn franse vriendin
je kan namelijk de chauffeur zijn van een steenrijke adellijke oude dame
een jonge dame is misschien leuker maar de kans op een erfenis is aanzienlijk kleiner
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 17:10
door pvaan
In ieder geval meegenomen dat de verzekering daar niet moeilijk over gaat doen.
Inderdaad, dhr van Teeffelen was me al opgevallen. Lijkt me een “personne plus royaliste que le roi” als het op de interpretatie van belastingregels aankomt. Het voorbeeld dat hij noemt gaat trouwens over een vrouw die wellicht iets te grensverleggend bezig was geweest, vandaar dat de belasting er op dook. Iemand die ook feitelijk in Frankrijk woonde maar zich om belastingtechnische redenen (fictief) liet inschrijven in NL.
Het gaat in mijn geval dus om een oude LR die in Fr. zal blijven staan en ook niet meer gebruik maakt van het Nederlandse wegennet, zelfs nauwelijks van het Franse in de toekomst. Meer een vehikel voor bos en terreinwerk dus. Verder reizen wij per trein, bus, vliegtuig van en naar Frankrijk. Schijnt goed voor het milieu te zijn.
Wat betreft uitgangspunten wet: de wegenverkeerswet (in 1994) is weliswaar veranderd van principe (gebruik naar bezit), maar duidelijk is ook dat nog er steeds elementen in zitten die te maken hebben met gebruik van de weg. Zoals tarief gekoppeld aan gewicht (dus letterlijk belasting). Ook kan je nog steeds schorsen, hetgeen deze interpretatie onderstreept. De auto mag dan immers niet (meer) op de openbare weg staan. Dus voor een auto die geen gebruik maakt van het Nederlandse verkeerswet is het gewoon niet logisch (in NL) belasting te betalen.
Dan over residence, etc.
Op het formulier “DEMANDE DE CERTIFICAT D’IMMATRICULATION D’UN VÉHICULE” staat overigens niet “ residence” maar “domicile”, klein nuanceverschil, maar toch. En dan heb je ook nog “residence permanent”, maar dat is meer voor juridische smulpapen.
Tot nog toe heb ik nergens wetteksten gevonden binnen (Europese) wetgeving die de koppeling domicilie-kenteken maken. Dat past ook niet bij deze tijd waarin de overheid zo graag ons als wereldburgers wil neerzetten.
Als je kijkt naar informatie bij de Franse overheid zie je juist iets anders, bijvoorbeeld:
[www.ardeche.gouv.fr]
Het staat hier duidelijk dat onder “Justificatifs de domicile admis pour l'immatriculation d'un véhicule” bij “Personne ayant un logement” zaken als “un titre de propriété of “une quittance de loyer” of “une facture de gaz/EDF” volstaan. Hoe lang en hoe vaak je in je huis in Frankrijk verblijft is dus duidelijk niet aan de orde. Ook voor “sans domiciles” is er ruimte gecreëerd om een aanvraag te doen. Tevens zie je dat onder ”comment justifier de son identité et de son domicile”, in dit soort aanvragen ook een buitenlands paspoort voldoet.
Men heeft dus volgens bovenstaande nergens “verklaard” dat men in Frankrijk zou “wonen” bij aanvraag kenteken.
Ik wil graag aannemen dat de Franse belasting af en toe (zeker bij in principe in Frankrijk wonende nl-ers) gebruik maakt van kentekenregistratie om iets te “bewijzen”, maar dat houdt nog niet in dat het op Frans kenteken zetten van een auto iedereen in principe tot Frans belastingplichtige maakt. In ieder geval moet het niet moeilijk zijn dat te bevechten. Zeker als het om een persoon gaat die in Nederland werkt, loon ontvangt, ingeschreven staat, etc.
Ik houd me aanbevolen voor verdere (wets)verwijzingen. Bedankt voor alle feedback tot zover…die wel weer aanleiding is voor wat discussie….maar dat houdt de mens alert.
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 20:22
door Hendrik "Blue-Box"
Peter, ik ken de stukken die je aanhaalt maar je vergelijkt nu verschillende Franse instanties met elkaar.
In Nederland gaat de RDW ook niet over je inkomsten belasting, maar ze putten wel uit het zelfde bestand.
Alle Europese landen hebben meer dan ooit belastinggelden nodig.
ze zullen ook meer dan ooit proberen gelden te innen die ze kunnen bemachtigen
Doe ermee wat je zelf wil.
Voor mij is het niet van toepassing.
Het gaat er helemaal niet om wie er gelijk zou hebben, een ding weet ik echter zeker....
op een discussie met de Franse belastingdienst zit je niet te wachten.
Ik heb ook niet het idee dat die naar jouw argumenten gaan luisteren.
Vandaar mijn waarschuwing en het simpele advies om de auto op naam van een fransman te zetten.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d75a64e204b4f25bf8a5b2ade64846ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16599995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LR S3 invoeren in Frankrijk
Geplaatst: di 11 jun 2013, 20:24
door Marc-my-Words
Precies, je moet een "domicilie" kiezen om post aangaande het voertuig te kunnen ontvangen, en om "vastigheid" te geven bij een eventuele verkeersboete.
Als je aldus je domicilie aangeeft kan je in ieder geval je niet meer beroepen op het niet ontvangen hebben van dergelijke post.
En in die gevallen dat de Franse belastingdienst twijfelt over het hoe een waar van de verdiensten: Heel logisch dat ze om te beginnen maar eens belasting gaan innen -- een dergelijke "omgekeerde bewijslast" kennen ze hier ook, in geval van twijfel eerst aanslaan, boete opleggen etc. de "klant" gaat vanzelf piepen als het niet deugt.
(Zo hield men hier bij mij op de teruggave een verzuimboete in wegens te laat indienen, dit te laat was evenwel te wijten aan onvolkomenheden bij de belastingdienst zelf, dus dan maar een bezwaarbriefje en hopla de verzuimboete weer teruggekregen -- verzuim je de aanslag goed door te nemen, en/of tijdig bezwaar te maken dan hebben ze weer een leuke boete binnen. Blauwer kunnen ze het niet maken.)
Maar goed, een bezwaartje schrijven in het Frans, daar moet ik toch echt even voor gaan zitten (en dan nog zou ik denkelijk liever even hulp vragen aan een ambtelijk geschoolde kennis).
Marc