Pagina 1 van 1
200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:41
door David
Vandaag belde een vriend van mij dat hij na een flink stuk snelweg rijden afremde bij een stoplicht en er rook onder de motorkap vandaan kwam. Hij heeft hem meteen aan de kant gegooid en even onder de motorkap gekeken.
Olie werd langs de afdichting van de olievuldop en de aansluiting op de carterventilatie eruit geperst. Oliepeil gaf geen olie meer in het carter.
Onder de auto een plas olie en de achterkant van de 110 helemaal vol kleine oliespetters.
Wat ik gedaan / gecontroleerd heb;
- inlaat en uitblaaskant turbo even losgemaakt om de kijken of daar veel olie zat, dat is niet het geval.
- cycloonfilter carterventilatie even los en die is vrij en schoon
- slang van cycloon filter naar inlaatzijde turbo is vrij
- kleppendeksel los, zie eronder gewoon goed uit
- geen olie in de koelvloeistof
Dus olie erin en even laten lopen. Hij springt meteen aan en er blaast meteen behoorlijk wat rook (blauw/wit) uit de vuldop op het kleppendeksel. Je hoort ook wat blazen onder het deksel. Bij stationair is dat denk ik met iedere in- uit uitlaatslag van één cilinder.
Mijn idee... Een verbrande klep waardoor of tijdens de compressie slag en de verbrandingsslag druk onder het klepdeksel komt. OF wat mij ook logisch lijkt, een lekkende klepseal, hierdoor bij het uitpersen van de uitlaatgassen druk op de seal die dan weer uitlaatgassen doorlaat.
Wij hebben de 110 met mijn 90 van Rijswijk naar Scheveningen gesleept en hem maar even bij VIS voor de deur gezet. Morgen hen er maar naar laten kijken.
Eerst maar compressie laten meten?
Wat is jullie idee?
Gr.v. David
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:14
door Frank 110V8
Koppakking doorgslagen naar een oliekanaaltje of scheurtje in de kop.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:53
door Bart van Dessel
Klinkt als compressieverlies langs de zuigerveren, zuigerveer gebroken of olieschraapveer. Hopelijk niet trouwens,
Gr, Bart
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:04
door David
@ Bart, zou hij dan al zijn olie eruit gooien? Dat moet dan in de verbrandingskamer terecht komen en zou hij uit de uitlaat ook flink moeten roken en dat doet hij niet. Andersom natuurlijk mega druk op het carter en dus druk op de olievuldop waar de olie uit kwam.
@ Frank, hmm dat zou natuurlijk nog kunnen ook. Dus verbinding tussen een oliekanaal en de verbrandingskamer. Maar ook hierbij, er zou dan volgens mij ook wel olie in de verbranding terecht komen.
Overigens bij FamousFour voor 365 pond een ruilkop... Valt mij nog mee.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:12
door Bart van Dessel
Bij een kapotte olieschraapveer/zuigerveer duwt hij de compressie langs de zuiger naar onder dus een hoge druk in het carter, daardoor duwt ie de olie omhoog richting de kop en dan in de ruimte net onder de kleppendeksel.
Gr, Bart
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:14
door Rodietje nieuw
Je geeft toch aan dat de achterkant onder de olie-spetters zit. Lijkt mij dan dat er toch olie via de uitlaat naar buiten komt? Dus olie komt dan op de een of andere manier in de verbranding terecht...
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 01:00
door jamaar
hoeft niet door de uitlaat
als het blok behoorlijk lekt komt de olie tijdens het rijden door het vacuüm achter de auto op de achterdeur terecht
ervaring genoeg helaas al heb ik het nu bijna droog
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fbbc437dc88c4fb5ff4ed89311132ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16597000, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 01:23
door Eric_1
Klinkt volgens mij toch erg naar doorgeslagen koppaking; naar het kanaal van de stoterstang en zodoende druk in je carter wat er via carter ontluchting uitgedrukt wordt. Kwam bij de 200Tdi toch wel eens vaker voor.
Groeten
Eric
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 11:00
door David
Bedankt voor de adviezen. Ik hoop inderdaad dat het alleen een lekke koppakking is. Dan zou ik de reparatie zelfs alleen wel aan durven.
Zo eerst maar eens bij VIS gaan praten en de adviezen daar aanhoren.
Ik zal de vorderingen hier even neerzetten.
David
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 15:40
door BlueMotion
Klinkt wel heel bekent allemaal... Ik gok op zuigerveren.
Compressietestje doen en je weet het.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 16:44
door David
Zijn net nog even bij vis geweest, in de uitlaat gekeken en daar zit roet en geen olie. Dus geen olie uit de uitlaat...
Zij vermoeden inderdaad gebroken zuigerveer, gescheurde kop of lekker koppakking. Volgens vis zijn 200 Tdi koppen niet meer te koop dus dan een flink probleem. Volgens mij vast wel weer ergens vandaan te toveren...
Zij hebben tot volgende week maandag geen tijd meer verdere diagnose te stellen en dat is tegenvallen. Iemand een ander goed adres die wellicht wel tijd heeft? Ron Bolleboom eens bellen?
David
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:48
door Bart van Dessel
Ik heb tijd! Heb ook een gereviseerde kop liggen. Woonplaats: N-Limburg
Gr, Bart
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 11:13
door David
Goed, gisteren bij vis geweest die hadden eigenlijk geen tijd ernaar te kijken en zouden pas over een week de kop demonteren voor verdere inspectie. Diagnose tot nu toe was, motor overleden bestel maar een nieuwe.
Ron gesproken en wat goede adviezen gekregen, maar helaas had hij ook de komende tijd geen plek voor de 110. Hij gaf aan nog veel werk voor andere klanten af te moeten maken, hiervoor alle begrip.
Op basis van advies vis maar gekeken naar een andere motor, in iedergeval oriënteren dan. Gesproken met een Engelsman die voor 995 pond een gereviseerde 200 Tdi ruilmotor kan leveren met 1 jaar garantie. In plaats van vragen waar de motor naartoe gestuurd moest worden heeft hij eerst gevraagd wat de symptomen waren en gaf aan dat met deze kilometerstand en deze problemen het hoogstwaarschijnlijk geen gescheurde kop of gebroken zuigerring zou zijn. Zijn advies, boel demonteren en het zal best meevallen. Zijn diagnose; koppakking doorgeslagen van vierde cilinder naar kanaal 8ste stoter stang...
Wij hebben maar een vrachtwagen laten komen om de 110 naar mijn eigen werkplaats te laten brengen. In 2 uur tijd de kop eraf gehaald en tot de conclusie gekomen dat de koppakking inderdaad is doorgeslagen van de vierde cilinder naar de 8ste stoterstang... Voor zover ik kan zien geen schade aan de kop of het onderblok.
Nu maar de kop wegbrengen om deze te laten vlakken en afpersen. Dan de boel weer met Elring pakkingen in elkaar zetten. Wellicht ook meteen de verstuivers laten testen, dan is dat ook meteen voor elkaar. Liggen er nu toch naast.
Ik heb een foto van de pakking op mijn telefoon, zal die later even posten.
Heren Bart en Ron bedankt voor de adviezen tot nog toe!
Ik laat even weten hoe wij verder varen. Ohh en weet iemand een revisie bedrijf wat snel werkt, dan graag die tip. Liefst omgeving den haag.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 11:13
door BlueMotion
Ik heb nog een kop liggen. Ligt in Leeuwarden.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 11:48
door David
Zoals beloofd, de foto's
s177.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('16bc2739e1b8568b1e372be6bd899446', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2FIMG_0583_zps76523615.jpg', 'http://i177.photobucket.com/albums/w221/dlkoiter/IMG_0583_zps76523615.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2FIMG_0583_zps76523615.jpg', 'http://s177.photobucket.com/user/dlkoiter/media/IMG_0583_zps76523615.jpg.html', 16599010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
s177.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('112a2091855067ecd71fd0573f237cc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2FIMG_0584_zps2c1407fb.jpg', 'http://i177.photobucket.com/albums/w221/dlkoiter/IMG_0584_zps2c1407fb.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2FIMG_0584_zps2c1407fb.jpg', 'http://s177.photobucket.com/user/dlkoiter/media/IMG_0584_zps2c1407fb.jpg.html', 16599010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat die koppakking dood is dat lijkt mij duidelijk!
Iemand nog tips hoe de pasvlakken van de motor weer netjes schoon te maken?
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 12:07
door peter
- vaak hoeft de kop niet gevlakt te worden
Als ie niet heet is geweest dan is vlakken niet nodig
zelf met een stalen liniaal controleren van hoek naar hoek.
als kop krom is kun je het goed zien.
vaak zat kop gecontroleerd en ok, nieuwe koppakking erop en weer rijden ( al weer enkele jaren)
succes
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 12:52
door Bauke 110
Ik gebruik vaak een verf krabbermesje of mesje van een stanleymes.
Kun je voorzichtig de restanten weg krabben.
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 12:54
door Joadalama
Met remmenreiniger zal je een heel eind komen. Advies is altijd een volle doos in de werkplaats . Wel even een paar doeken in de cilinders zodat er geen meuk in komt. Misschien ten overvloede maar even opletten met de dikte van de koppakking. Gebruik zeker Ellring (bearmach levert ook gewoon Ellring) en de kop vastzetten volgens het boekje. Dus volgens het aangegeven patroon en stappen. Dat met die gradenboog is even lastig, maar met de motor in de auto moet het goed te doen zijn. Zou ook op zeker gaan en nieuwe kopbouten (GEEN Britpart!) gebruiken. Hele volksstammen gebruiken de oude bouten en dat gaat 9 van de 10 keer goed, maar ik ben altijd die ene waar het niet goed gaat, en dat kan jij ook zijn. Een afgebroken kopbout is echt geen pretje om uit het blok te krijgen.
Je gaf aan dat er flink druk op de kleppendeksel heeft gestaan. Dan zou ik de klepdeksel pakking, de halve maantjes voor en achter, en de rubbertjes rond de bouten ook vervangen. Klepdeksel pakking met zo min mogelijk vloeibare pakking vastzetten. Alleen in de hoekjes een klein drupje om hem op zijn plaats te houden. Wel een beetje vloeibare pakking aan de onderkant van de halve maantjes.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je de kop laat vlakken, laat hem dan ook even afpersen. Wellicht dat er ook nog wat onderhoud aan de kleppen nodig is. Als de kop er toch af is, is het een eitje om ook even de klepseals te vervangen.
Soms kan zoiets ook een doos van pandorra zijn. Je haalt hem open en dan komt er een hele hoop ellende te voorschijn.
Wel bijzonder dat de ene leverancier zegt dat je aan een nieuwe motor toe bent en de ander je gewoon een goed advies geeft terwijl hij je zo een nieuwe motor had kunnen verkopen. Lijkt me duidelijk dat je de onderdelen niet in Scheveningen haalt
Succes!
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 13:25
door David
De kop ligt inmiddels bij het revisiebedrijf. Voor EUR 140,00 wordt hij gevlakt, schoongemaakt en gereviseerd. Alleen zelf even de klepseals aanleveren. Ook de injectoren worden voor een tientje per stuk schoongemaakt en nagekeken.
Spullen zijn inmiddels besteld. Nu even wachten tot de kop klaar is en de onderdelen binnen zijn...
Heren bedankt tot zover.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: di 11 jun 2013, 13:47
door forbert 90-200Tdi
Geweldig, David, komt toch redelijk snel en goedkoop voor mekaar.
Die in the UK kent z'n 200 Tdi's wel!!!!!!
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 15:13
door BlueMotion
Super!!
Ik heb de kop nog nooit laten vlakken, controleer het altijd wel even.
Kopbouten vernieuwen is inderdaad altijd gokken. Ik heb ze de laatste keer niet vervangen. Maar de volgende keer ga ik ze zeker vervangen.
Voornamelijk het tweede rondje natrekken vond ik toen wel ff spannend.
Misschien ten overvloede:
In def_90_110_wsm_book6_supplement.pdf staat precies wat je moet doen.
(naam bewust zo gelaten, google is your friend als je het bestand nog niet hebt)
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 15:18
door David
@BlueMotion, Thanks die had ik nog niet. Wel de Haynes in de werkplaats liggen...
Wachten is nu op de kop en de onderdelen. Kop is morgen klaar en de onderdelen met enige mazzel vrijdag of zaterdag binnen...
We monteren meteen een nieuwe radiator (deze zit wat dicht aan de luchtzijde) nieuwe thermostaat, kopbouten etc.
Meteen ook de injectoren laten reinigen en testen. Die zijn volgens het revisiebedrijf nog erg goed. Al werken ze op 180 bar en dat zou 200 moeten zijn. Iemand hier ervaring mee? Ze toch af laten regelen op 200 bar?!
David
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 16:13
door Joadalama
Hebben ze bij de verstuivers allebei de trappen gemeten? 200tdi heeft 2-traps verstuivers. Eerste trap kan goed zijn en de tweede helemaal verkeerd en dan is een revisie of ruil verstandig.
Heb je een gradenboog die je op je ratel kan zetten voor het aantrekken van de bouten? Anders van te voren even halen bij de automaterialen zaak. Kosten geloof ik iets van 13 euro (midlock).
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 16:19
door David
@ Joadalama,
Die gradenboog heb ik (nog) niet. Ik heb inderdaad het ding gevonden bij een gereedschaphandel in Zoetermeer en heb daar gisteren voor een dichte deur gestaan...
Denk dat ik daar morgen maar weer even langs rij.
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 01:23
door David
Gradenboog is binnen en vandaag de kop weer opgehaald. Volgens het revisie bedrijf bleek hij iets te lekken op de kleppen en is hij nu weer helemaal top. Aanschouw;
289d6ac52c17123ed68442df52dca2b9_zps8b74eff1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('201ca32211bc2652445bcb478737283c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2F289d6ac52c17123ed68442df52dca2b9_zps8b74eff1.jpg', 'http://i177.photobucket.com/albums/w221/dlkoiter/289d6ac52c17123ed68442df52dca2b9_zps8b74eff1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2F289d6ac52c17123ed68442df52dca2b9_zps8b74eff1.jpg', '', 16605016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
05c20a6cc7700deddf5343a5aba7c1af_zps395e8fad.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dfaef7720443ca93699a75a87c53f3cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2F05c20a6cc7700deddf5343a5aba7c1af_zps395e8fad.jpg', 'http://i177.photobucket.com/albums/w221/dlkoiter/05c20a6cc7700deddf5343a5aba7c1af_zps395e8fad.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2F05c20a6cc7700deddf5343a5aba7c1af_zps395e8fad.jpg', '', 16605016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
a0f5ec4ee4023f8ef79d0f20f89be745_zpse00b79c2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb749c26a9d40df9d0e2b25818d72689', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2Fa0f5ec4ee4023f8ef79d0f20f89be745_zpse00b79c2.jpg', 'http://i177.photobucket.com/albums/w221/dlkoiter/a0f5ec4ee4023f8ef79d0f20f89be745_zpse00b79c2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi177.photobucket.com%2Falbums%2Fw221%2Fdlkoiter%2Fa0f5ec4ee4023f8ef79d0f20f89be745_zpse00b79c2.jpg', '', 16605016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mooi toch!
Voor EUR 180 de kop gereviseerd en de verstuivers getest en schoongemaakt.
Alleen even zelf de klepseals gehaald..
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: vr 14 jun 2013, 02:49
door forbert 90-200Tdi
The works! Echt dichte kleppies gaat je kracht opleveren.
Assie van mij was zou ik alleen voor het genot de compressie even meten zodra ie weer in mekaar zit....
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: zo 16 jun 2013, 11:03
door ron bolleboom
juich maar niet te vroeg ik kan mij niet voorstellen dat een klein bruggetje uit je koppakking je hele motor inhoud in 10 sec. op straat kan drukken . normaal krijg je daar wat carter overdruk van maar al je olie vliegt er niet zomaar uit !
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: do 20 jun 2013, 20:50
door David
Vandaag de boel weer in elkaar gezet. Radiator vervangen, thermostaat meteen mee vervangen en alles weer in elkaar.
Van half 11 tot een uur of 5 bezig geweest, maar inclusief wassen en remblokken vervangen en......... Starten lopen!!!
Hj loopt weer even keurig als voorheen en geen rook of lekkage van olie meer langs het blok.
Enige waar ik mee heb staan klooien waren de thules van de olieleidingen op de radiator. Die blijven op een of andere manier lekken. Al heb ik er van loctite speciale draad afdichting tussen gedaan. Nu lijkt hij niet meer te lekken, maar ben d'r nog niet zeker van. Overigens oude thules in de nieuwe radiator gebruikt.
Maar voor als nog erg tevreden over de klus, was een hoop werk maar wel met goed resultaat
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: do 20 jun 2013, 21:17
door sjorsboomschors/aka/PP
heee, 200tdi gebruikt uit een disco?? en de rest van een def??
schijnt een conisch/imperisch verschil in te zitten, of hoe heet het??
had ik bij m'n vorige 110 last van: via zo'n hydroliekboer verholpen
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: do 20 jun 2013, 23:55
door David
Nee, het is een 1992 defender en origineel 200Tdi.
Maar gewoon de oude thules met npt draad in de nieuwe radiator en dat lekte...
Re: 200 Tdi met problemen
Geplaatst: vr 21 jun 2013, 11:54
door Joadalama
Heb daar ook problemen mee gehad. In eerste instantie bij de hydroliek-service een passende koppeling op laten maken, maar door het zachte koper was toch snel de draad naar de dinges. Toen bij de radiator-boer twee slangtules er op laten solderen en gewoon de slangen met zware slangklemmen daar op vast gezet. Werk perfect, zoveel druk komt daar nou ook weer niet op te staan.