bouten breken na verzinken
bouten breken na verzinken
Beste allemaal,
ik heb onlangs mijn schutbord van m'n 110 laten verzinken. Op plaatsen waar schroefdraad zat heb ik bouten ingedraaid om de schroefdraad te beschermen. Nu wilde ik vandaag een begin maken met het verwijderen van de bouten, brak de eerste m8 gelijk al af. (nog niet eens zoveel kracht gezet....)
Mis ik misschien een stap en moet ik eerst iets doen met de bouten voordat ik ze los ga draaien, of had ik gewoon met die ene bout pech? Ik ben voorlopig maar even gestopt.
Groeten,
Bob
ik heb onlangs mijn schutbord van m'n 110 laten verzinken. Op plaatsen waar schroefdraad zat heb ik bouten ingedraaid om de schroefdraad te beschermen. Nu wilde ik vandaag een begin maken met het verwijderen van de bouten, brak de eerste m8 gelijk al af. (nog niet eens zoveel kracht gezet....)
Mis ik misschien een stap en moet ik eerst iets doen met de bouten voordat ik ze los ga draaien, of had ik gewoon met die ene bout pech? Ik ben voorlopig maar even gestopt.
Groeten,
Bob
Re: bouten breken na verzinken
Misschien had je beter geen bouten erin kunnen draaien, maar met een tapsetje de schroefdraad weer gangbaar maken. Op zich is zink niet zo heel sterk, niet zo sterk als staal tenminste. Maar dat ze afbreken is wel raar. Ik zou toch doorgaan met losdraaien. Vaak neem ik de luchtsleutel en dan gevarieërt vast en los draaien op een niet te hoge stand. Op een gegeven moment draaien ze dan toch los.
Gr, Bart
Gr, Bart
Dat komt door het thermisch verzinken , doordat het materiaal in vloeibaar zink wordt gedompeld treedt er krimp op nadat het weer uit het bad komt en dat er enig zink tussen alle ruimte zit en kan het voorkomen dat bouten spontaan afbreken als je ze wilt demonteren .
Ik weet niet of je er 4.2 - 5.6 - 6.8 - 8.2 - 9.4 - 10.6 etc bouten in hebt zitten , dat bepaald ook weer de mate van taaijheid/brosheid van de bouten voor- en na het verzinken .
Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is bekend dat er rekening moet worden gehouden met krimp als het thermisch verzinkt moet worden en de profielen op een andere - lees langere - maat afgekort moeten worden .
Ik weet niet of je er 4.2 - 5.6 - 6.8 - 8.2 - 9.4 - 10.6 etc bouten in hebt zitten , dat bepaald ook weer de mate van taaijheid/brosheid van de bouten voor- en na het verzinken .
Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is bekend dat er rekening moet worden gehouden met krimp als het thermisch verzinkt moet worden en de profielen op een andere - lees langere - maat afgekort moeten worden .
Ik merkte het helaas ook, ik was een paar boutjes/moertjes vergeten te verwijderen voor het verzinken en die braken allemaal af. Ben blij dat ik met niet aan adviezen heb gehouden omdat ze juist overal te laten zitten. Uitboren en tappen is (volgens mij) de enige oplossingen.
Succes!
Succes!
Gert2.8dt Schreef:
> Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is bekend
> dat er rekening moet worden gehouden met krimp als
> het thermisch verzinkt moet worden en de profielen
> op een andere - lees langere - maat afgekort
> moeten worden .
Hallo Gert,
Kun jij dit nader toelichten, met alle regels die ik van metaal ken kan ik mij dit niet verklaren.
Als het metaal koudvervormd en niet gegloeid is zou het kunnen doordat het verzinken als gloeien dient, maar dit zou ook de eigenschappen van de constructie aantasten (niet voor de hand liggend dus).
Groet
Erik
> Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is bekend
> dat er rekening moet worden gehouden met krimp als
> het thermisch verzinkt moet worden en de profielen
> op een andere - lees langere - maat afgekort
> moeten worden .
Hallo Gert,
Kun jij dit nader toelichten, met alle regels die ik van metaal ken kan ik mij dit niet verklaren.
Als het metaal koudvervormd en niet gegloeid is zou het kunnen doordat het verzinken als gloeien dient, maar dit zou ook de eigenschappen van de constructie aantasten (niet voor de hand liggend dus).
Groet
Erik
Probeer de bout eens heet te stoken en dan voorzichtig los draaien.
Misschien wordt het zink tussen het schroefdraad zacht waardoor het makkelijker gaat.
Mvg Thimo.
Misschien wordt het zink tussen het schroefdraad zacht waardoor het makkelijker gaat.
Mvg Thimo.
Hoi Bob,
Ik heb onlangs dezelfde ervaring en heb spijt dat ik dit gedaan had.
Tip niet de luchtsleutel gebruiken maar met een klein beiteltje de zink weg tikken rond de bout daarna voorzichtig proberen los te draaien en anders herhalen.
8 van de 10 bouten ging dit goed .
Inderdaad wel steeds los en vast draaien een halve slag hierdoor krijg je geen ophoping van spanen tussen de draad en breken de spanen (net als bij draadtappen snijden)
als draad aan de achterzijde uitsteekt dan eerst dat stukje afzagen of slijpen met eventueel dremel.
Ik had ze wel eerst van koper vet voorzien.
dit werkte bij mij en de overige heb ik uitgeboord met de voorboormaat voor draadtappen en daarna opnieuw getapt.
hoop voor je dat het een 110 en geen serie is want bij de 110/90 is alles metrisch en zijn tappen betaalbaar koop wel goeie want als de tap afbreekt krijg je hem nooit meer uitgeboord (tapoliegebreuken)
groet,
en succes
Ik heb onlangs dezelfde ervaring en heb spijt dat ik dit gedaan had.
Tip niet de luchtsleutel gebruiken maar met een klein beiteltje de zink weg tikken rond de bout daarna voorzichtig proberen los te draaien en anders herhalen.
8 van de 10 bouten ging dit goed .
Inderdaad wel steeds los en vast draaien een halve slag hierdoor krijg je geen ophoping van spanen tussen de draad en breken de spanen (net als bij draadtappen snijden)
als draad aan de achterzijde uitsteekt dan eerst dat stukje afzagen of slijpen met eventueel dremel.
Ik had ze wel eerst van koper vet voorzien.
dit werkte bij mij en de overige heb ik uitgeboord met de voorboormaat voor draadtappen en daarna opnieuw getapt.
hoop voor je dat het een 110 en geen serie is want bij de 110/90 is alles metrisch en zijn tappen betaalbaar koop wel goeie want als de tap afbreekt krijg je hem nooit meer uitgeboord (tapoliegebreuken)
groet,
en succes
Erik. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gert2.8dt Schreef:
>
> > Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is
> bekend
> > dat er rekening moet worden gehouden met krimp
> als
> > het thermisch verzinkt moet worden en de
> profielen
> > op een andere - lees langere - maat afgekort
> > moeten worden .
>
> Hallo Gert,
>
> Kun jij dit nader toelichten, met alle regels die
> ik van metaal ken kan ik mij dit niet verklaren.
>
> Als het metaal koudvervormd en niet gegloeid is
> zou het kunnen doordat het verzinken als gloeien
> dient, maar dit zou ook de eigenschappen van de
> constructie aantasten (niet voor de hand liggend
> dus).
>
> Groet
>
> Erik
[www.bouwenmetstaal.nl] en het tast soms ook nog de kwaliteit van het basismateriaal aan doordat zink een verbinding aan kan gaan met sommige elementen in het staal , dat staat ook vast wel ergens maar is niet zo belangrijk .
Hou van plaatwerk in optima forma en domme dingen doen , vooral dat laatste overkomt me best vaak maar daar schaam ik me ook niet voor
-------------------------------------------------------
> Gert2.8dt Schreef:
>
> > Bij staalwerk en o.a. staalconstrukties is
> bekend
> > dat er rekening moet worden gehouden met krimp
> als
> > het thermisch verzinkt moet worden en de
> profielen
> > op een andere - lees langere - maat afgekort
> > moeten worden .
>
> Hallo Gert,
>
> Kun jij dit nader toelichten, met alle regels die
> ik van metaal ken kan ik mij dit niet verklaren.
>
> Als het metaal koudvervormd en niet gegloeid is
> zou het kunnen doordat het verzinken als gloeien
> dient, maar dit zou ook de eigenschappen van de
> constructie aantasten (niet voor de hand liggend
> dus).
>
> Groet
>
> Erik
[www.bouwenmetstaal.nl] en het tast soms ook nog de kwaliteit van het basismateriaal aan doordat zink een verbinding aan kan gaan met sommige elementen in het staal , dat staat ook vast wel ergens maar is niet zo belangrijk .
Hou van plaatwerk in optima forma en domme dingen doen , vooral dat laatste overkomt me best vaak maar daar schaam ik me ook niet voor
Dat heet waterstof brosheid.
Google er maar eens op.
Google er maar eens op.
Ok, bedankt voor de tips. ik ga er vandaag mee aan de slag...
Helas werkt de link niet - en ook bij zoeken in het register op nummer kan ik de file wel vinden maar kan hem niet openen.
Groet,
Erik
Groet,
Erik
De link werkt bij mij prima als ik er als bezoeker op klik , waarschijnlijk zie je niet dat hij het aan het downloaden is linksonder in de hoek , iets van 1.25mb.
Met dank aan Windows 8
op mijn oude PC met Millenium erop gaat hij wel.
Bedankt
Erik.
op mijn oude PC met Millenium erop gaat hij wel.
Bedankt
Erik.