Stuurbekrachtiging "hapert" Classic

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dirk

Stuurbekrachtiging "hapert" Classic

Bericht door Dirk »

Hallo,

ik rij een Range Rover Classic uit 1995, 3.9 efi. Tot nu toe geen grote problemen gehad en erg fijne auto. Sinds een paar dagen begint het stuur te schokken in bochten. Het voelt een beetje aan alsof de stuurbekrachtiging hapert.
Het begon met licht wiebelen bij scherpe bochten (rotondes) maar vanmorgen schudde het stuur bij een redelijk normale bocht al behoorlijk. Ook komt/schiet het stuur 'na de bocht' erg snel terug in de 'rechtdoor-stand'

Ik heb de olie van de stuurbekrachtiging gepeild en een beetje aangevuld, ik heb het idee dat er wel een (kleine) lekkage zit in de buurt van het stuurhuis maar het is moeilijk te herleiden waar deze lekkage vandaan komt (ik ben dan ook wel een beetje een leek op technisch gebied)

Herkent iemand dit probleem en zou mij kunnen vertellen of het (liefst gemakkelijk ;-) ) op te lossen is? Mijn dank zou groot zin!

Vriendelijke groet,
Dirk van Ieperen
Ian RookRover

Re: Stuurbekrachtiging "hapert" Classic

Bericht door Ian RookRover »

Dit heeft hoogst waarschijnlijk niks met de stuurbekrachtiging te maken. Ik denk dat de visco koppeling in je tussenbak vast zit. Dit kun je controleren door 1 wiel op te krikken en de handrem aan te trekken en versnellingsbak in neutraal. Vervolgens zet je een flinke sleutel op een van de wielmoeren van het opgekrikte wiel en probeer dit wiel te laten draaien (niet de moer losdraaien). Dit moet best zwaar gaan, maar je moet het wel in een minuutje ofzo helemaal rond kunnen krijgen. Als het heel licht gaat doet je visco koppeling niks meer (of heb je een diff, homokineet of as die stuk is). Als het helemaal niet rond te krijgen is, of je er echt aan moet gaan hangen om er beweging in te krijgen, dan zit de viscokoppeling vast. Dit betekent dat je permanent in centre-diff-lock rijdt en de voor en achteras niet onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Vroeg of laat gaat er dan waarschijnlijk iets met een grote knal stuk.

Ian.
Dirk

Bericht door Dirk »

Hmm, dat klinkt niet goed.. straks thuis meteen even testen. Is er een manier om de 'grote knal' op een simpele/tijdelijke manier uit te stellen? Zodat de auto toch gebruikt kan worden tot ik bij een garage terecht kan? Heb de auto komend weekend nl. nodig voor een lang weekendje weg
Leendert

Bericht door Leendert »

Als de visco koppeling vast zit, je kan 1 wiel niet rond draaien zoals door Ian beschreven.
Dan kun je er voor kiesen onm de voorste aandrijfas (propshaft) te verwijderen en op alleen achterwiel aandrijving te rijden.
Ian RookRover

Je kan inderdaad de aandrijfas naar de vooras weghalen zoals Leendert zegt. Dan heb je dus alleen achterwielaandrijving.
Dirk

Bericht door Dirk »

Inmiddels bovenstaande methode getest, wiel draait inderdaad langzaam mee als ik een beetje moeite doe. In een minuutje rond zoals beschreven. Kan ik hier nog wel even mee rond rijden of riskeer ik dan wel grotere schade?
Ian RookRover

Ik zou dan even de aandrijfas naar de vooras losmaken en kijken of je het "stuurbekrachtigingsprobleem" nog hebt. Is het dan weg, dan weet je zeker dat het de visco is. Met de BorgWarner tussenbak kun je best een tijd zonder voorste aandrijfas rondrijden, gaat echt niks van stuk.

Ian.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als je hem in een minuut rond krijgt, dan is er volgens mij niets mis met de visco, en werkt deze prima. Er moet enige speling zitten tussen de voor en achterassen.
Maar misschien dat het iets veel simpeleres is.

- Staat de V-snaar niet te slap, waardoor hij slipt en minder druk levert als je veel bekrachtiging vraagt ???
Op dat moment moet je zelf meer kracht zetten.

- te weinig vloeistof (al gechecked) of een lekje in de aanzuigleiding van de stuurbekrachtigingspomp, waardoor er llucht in het systeem blijft komen. Dit kun je eenvoudig zien doordat er dan schuim op de olie in het reservori staat.

Beide eenvoudig te checken voordat je ingrijpender zaken gaat zoeken. Mocht dit het niet zijn, dan is een defecte CV-joint (homokineet) ook nog een goede kandidaat.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Het koppelstuk tussen je stuur en het stuurhuis heeft 2 kruisstukjes, daar wil er wel eens eentje van vast zitten. Spuit er maar eens wat WD40 op of een ander smerend middel, je hebt kans dat ie dan beter stuurt. Zou niet de eerste keer zijn dat er van alles vervangen wordt wat niet nodig is.

Gr, Bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Allemaal bedankt voor het meedenken! Inmiddels lijkt het inderdaad dat het probleem niet bij de stuurbekrachtiging ligt.
In iets scherpere bochten hoor ik nu een redelijk luid gebonk van onder de auto, weekendje weg is dan ook maar even uitgesteld

Dit was gisteren na een redelijk lange rit (+/- 50 km). Vreemd genoeg was vanmorgen het probleem weer bijna weg (beetje wiebelen zoals in het begin). Het lijkt er dus op dat als de auto warm is, het probleem erger is, en als de auto (na een nacht in koele parkeerkelder) koud is minder. Misschien dat dat nog een aanwijzing is voor de diagnose?

Dirk
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Gebonk kan de ketting van de Borg Warner tussenbak zijn............

Heb je inmiddels al een stuk gereden zonder je voorste aandrijfas?
Dirk

Bericht door Dirk »

Ben ik nu mee bezig, alleen ontbreekt het me een beetje aan kennis. Haal ik gewoon aan beide kanten de 4 bouten los en pak de as er tussenuit?
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Ja dat klopt. Steek- en ringsleutel 14 past perfect om los te draaien.
Dirk

Bericht door Dirk »

Ik had het ontdekt, alleen zit de boel uiteraard loeivast en kan ik er niet heel makkelijk bij Eerst maar een beetje kruipolie ertussen gespoten en zodadelijk nog maar een poging
Dirk

Bericht door Dirk »

Voorste aandrijfas verwijderd maar het gebonk is er nog steeds, lijkt van links-voor te komen.
Dirk

Bericht door Dirk »

Hmm, een berichtje posten is moeilijker dan t lijkt Poging 2

Voorsta aandrijfas dus verwijderd en testritje gemaakt maar bij de eerste bocht al direct weer het gebonk, soort metaal-tegen-metaal. Klonk niet echt fijn
Ian RookRover

Zitten je stabilisatorstangen en stuurstangen goed vast? Het zou een homokineet kunnen zijn, maar dan had je dat tijdens de test met het ronddraaien van het wiel volgens mij moeten merken (was het trouwens een voorwiel dat je opkrikte? weet ff niet meer of ik dat erbij verteld had). Ik weet het verder ook ff niet meer nu.
Dirk

Bericht door Dirk »

Nu snap ik er ook niets meer van, testrondje gemaakt meteen nadat ik de as er onderuit had geschroefd: gebonk.
Even gevraagd of iemand mee wilde rijden om samen nog eens goed te luisteren of het inderdaad van de linker kant komt: geen gebonk meer!

Net een km of 15 gereden en wat rotondes en scherpe bochten opgezocht, en nog steeds niets.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Klinkt als een slechte homokineet of differentieël, als ie nu geen aandrijving meer heeft en het is nu weg dan is dat een optie,

Gr, Bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Bedankt voor het meedenken en de tips!
Uiteindelijk bleek de linker homokineet compleet naar de kl*ten te zijn. Kogels lagen los in de behuizing tussen de afgebroken stukjes staal. Meteen ook de reden van brandend ABS lampje gevonden, de 'tandjes' waren half afgesleten door rondslingerende brokstukken. Nog een wonder dat ik er uberhoubt mee heb kunnen doorrijden! Inmiddels is de boel vervangen, gelukkig had de behuizing nog geen echte schade. Ook maar meteen lagers e.d. vervangen dus voorlopig kunnen we er weer tegenaan.

Groet,
Dirk
jamaar

Bericht door jamaar »

mooi, dat is opgelost maar kijk ook even naar de andere kant want uit ervaring loopt die meestal niet zo ver achter met slijtage

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38778000481bf1254f2a4ac9f792c8bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16621043, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie