Pagina 1 van 1
2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 00:51
door Schumi
Hallo beste prikkers,
Na een jaar in het buitenland gewerkt en gewoond te hebben, komen we terug in Nederland meteen de Hollandse politieke bekrompenheid tegen. Ik doel natuurlijk op de veranderende MRB-wetgeving.
Dus willen wij onze 2,5 N/a inwisselen voor een 2,25 benzine. En mogelijk hebben we die ook gevonden. Mogelijk want onze ex-Nederlands leger Lightweight is 24V en het blok dat we nu gezien hebben, zit in een 12Volts 109. Ik heb me op internet (en dus ook hier) rot lopen zoeken naar ervaringen van anderen, hoe het zit met de verkrijgbaarheid van 24V electraspul zoals bougies, bobines, ontsteking en startmotor (vergeet ik iets?), etc. maar echt verder kom ik niet.
Kan iemand mij hier van info voorzien? Zou prettig zijn.
Alvast bedankt!
Groeten,
Schumi
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 02:11
door JustinvS
Optie 1: Bouw de hele auto om naar 12 volt:
- lampjes vervangen (binnen en buitenom, ook je dashboard lichtjes)
- kachelventilator (als je die al hebt)
- dashboardklokje (2e hands zoeken)
- toeter
- alarmlichtinstallatie (evt vervangen voor modern relais, eventueel ook de schakelaar)
- ruitensproeier pompje
- ruitenwisser motor
- tankniveaumeter
Startmotor, Dynamo, ontsteking inclusief bobine, startrelais en sensoren neem je van de 12v over
De verkrijgbaarheid van 12v motorspullen is prima, de 12v dingen uit het lijstje hierboven soms wat minder.
Optie 2: blok ombouwen naar 24V FFR spec
De 24V bobine is alleen al 233.39 GBP
Ontsteking zal je (moeilijk) 2e hands kunnen vinden, net als de rest van dit spul
bougies weet ik niet, maar kunnen evt zonder schild
Sensoren kan je waarschijnlijk overzetten uit je oude blok.
Dynamo en startmotor moeten ook overgezet worden, als dat uberhaupt kan (hoeveel gaten heeft een 24v diesel starter? En de 24 dynamo moet met zijn waterpomp/frontcover overgezet worden)
Optie 3: Omvormer naar 12 volt voor je motormanagement?
24V startmotor kan wellicht overgezet worden, dat weet ik niet.
Misschien dat je de ontsteking dan kan laten werken op 12 volt door een omvormer, mits die omvormer de bobine leuk vindt...
24V dynamo overzetten (waarschijnlijk met de hele frontcover van de motor)
sensoren overzetten.
Voor alle gevallen kan het mogelijk zijn dat ook het contactslot overgezet moet worden, ik ken die van diesel namelijk niet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9bc966b015363c63f7be56127281cbcb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16589842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 02:27
door Schumi
Dankjewel Justin,
Alles ombouwen naar 12V had ik ook al aan gedacht. Ware het niet dat er net een 24V lier op gemonteerd is, die nog niet eens gebruikt is. Beetje zonde.
Na mijn oproepje ben ik idd nog wat verder gaan zoeken en kwam uiteindelijk (ik weet niet eens meer hoe) op de website www.lrseries.com uit. Daar hebben ze dus nog wel wat militair 24V spul maar helaas ook moeten ontdekken dat het hier om een pittig bedrag gaat. Van de prijs van die 24V bobine schrok ik ook!
De laatste optie zou dan de goedkoopste (en makkelijkste) zijn. Maar dan moet ik weten wat een 12V bobine aan Ampjes trekt. Zal ik vast wel ergens achter kunnen komen.
Wat betreft de dynamo overzetten samen met de waterpomp en frontcover van de motor kan ik je niet helemaal volgen. Ik kan toch gewoon die 24V accu erop zetten die oorspronkelijk op de 2,25 diesel zat?
Gr. Erskine
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 03:16
door JustinvS
>Wat betreft de dynamo overzetten samen met de waterpomp en frontcover van de motor kan ik je niet helemaal volgen. Ik kan toch gewoon die 24V accu erop zetten die oorspronkelijk op de 2,25 diesel zat?
Ja, Maar die moet wel geladen worden met een 24V dynamo. En die past niet op de (standaard) plaats waar de 109 hem heeft. En om hem te monteren op de plek waar hij bij Je lightweight zit hebben ze de waterpomp en frontcover van de motor aangepast (5bouts waterpomp). Bij het nieuwe blok kun je de oude dynamo dus niet zomaar monteren. Je moet of het spul overzetten, of een aanpassing verzinnen die ervoor zorgt dat de (grotere) 24V dynamo ergens gaat passen.
Ook verwacht ik dat de 24V startmotor mogelijk niet past op een benzineblok, maar ik weet dat niet 100% zeker. Als hij hetzelfde boutpatroon heeft als de 12V diesel past hij niet op het benzineblok.
Wellicht is het ook mogelijk om voor de ontsteking 1 van de 2 accu's af te tappen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f03cac7a2c709d9e7ce1be1b791ff9cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16589874, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 03:49
door Schumi
Aha...nu snap ik het. Dan moet ik daar achteraan, want nu ligt er dus een 2,5 N/a in. En die waterpomp en cover zijn natuurlijk weer anders.
Overigens gaat mijn voorkeur (op dit moment) dan toch uit naar een omvormer 24V naar 12V. Ik heb al gelezen dat meerdere mensen dat gedaan hebben. Echter...ik kan niet achterhalen hoeveel Ampère die aan moet kunnen.
Dat geldt dan natuurlijk niet voor de startmotor want dat gaat de omvormer zeker niet leuk vinden. De startmotor moet dus een 24V worden maar dan voor een benzineblok. Het huidige dieselexemplaar schijnt idd niet te passen op de bellhousing van de 2,25 petrol, maar dat moeten we nog even bekijken.
Met iets halverwege de twee accu's afkoppelen heb ik slechte ervaringen. Dat was door de vorige eigenaar ook gedaan met het stopklepje, maar om de zoveel tijd konden we niet meer starten omdat de accu's onevenredig belast werden en één accu daardoor te weinig spanning had. Dat is dus geen optie eigenlijk.
En stel dat we echt die 24V bobine moeten aanschaffen inclusief die andere onderdelen...één jaar MRB betalen voor benzine ipv diesel en het is al terugverdiend. Geef het liever niet uit natuurlijk, maar zo is het nog wel te verteren.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 08:31
door Erik One-ten+LW op 't werk
Het is niet zo ingewikkeld als Justin zegt denk ik, ik heb het laatst ook gedaan bij een LW van 2.25D naar B.
Op de 24V FFR benzines en de Belgische leger larootjes zit een soort omvormer bovenop het kleppendeksel, voor de bobine nog.
Die zet de spanning om naar (ik geloof 10V), daar werken de simpele goedkope ontstekingen en bobines op. Die dingen zijn vast 2de hands te vinden.
Verder kun je;
-je huidige gloeirelais als startrelais gebruiken
-de + draad voor je ontsteking tijdens starten netjes op je contactslot aansluiten (zit een vrije aansluiting voor)
-Je hebt een andere voorste uitlaatpijp nodig
-je hebt een 24V benzine startmotor nodig
-Wat betreft koelfan en tunnel kun je ook overwegen een electrische fan te nemen, makkelijk.
Het was voor ons een knappe dag sleutelen.
Grtz. Erik
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 11:45
door Schumi
Dankjewel Erik.
Ik denk dat je het over de zwarte kastje hebt? Die zit nu voor de gloeispiralen volgens mij.
Maar dat zou heel wat schelen idd. Want (als ik het goed begrijp van je) kan alles van het blok dan zo blijven zoals het is dus? Bobine, bougies, etc. Alleen de startmotor zou aangepast moeten worden?
Gr. Schumi
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 13:04
door Exfietser
Kleine omvormer voor onsteking en dan een ouderwetse geen smpt dus moet het kunnen doen voor de ontsteking. 12 volt starmotor kan gebruikt worden op 24 volt. Is niet de manier maar dat schijnt heel lang goed te gaan. De motor dan wel als een J. Voor de dynamo een klein 24 volt exemplaar zoeken (oude Toyota 4x4, Mercedes 4x4) en een beugel maken om hem passesnd te krijgen op de plek van de oude dynamo. Let wel op met doorwadingen. De dynamo zit niet meer boven op en moet dan helemaal onderwater draaien. Dat vind die niet leuk.
Temperatuursensors zijn voor 12 en 24 volt dezelfde. Alleen als het geen blok uit een series is maar uit een nieuwere 110/90 komt, zijn de sensors wel anders. Het meetinstrumentarium in het dashboard van de 90/110 is ook anders dan dat van de series.
Diesel en benzine uitlaad zijn niet hetzelfde en zul je moeten vervangen. Als je nu een achteraf ingebouwde 2,5 na hebt zullen de fan en fancowl en mischien radiator ook anders zijn. Standaard onderdelen moeten hiervoor nog wel te vinden zijn denk ik. Een electrische fan zou ik niet aan gaan beginnen.
Dat is alles.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 13:18
door Schumi
Kijk...de Prikkersadviezen beginnen binnen te rollen. Thanx!!!
De radiator is wel standaard, fan etc. zijn idd anders, maar dat is niet zoveel moeite natuurlijk. Daar kom ik wel uit.
Wat betreft de dynamo: wat is het voordeel van een kleinere? Alleen gewicht en ruimte onder de kap denk ik want deze werkt verder toch ook prima? Voordeel van de oude is dat ik met doorwadingen niet zoveel problemen heb. Niet dat ik elke plas persé tot aan de dakrand door moet, maar toch.
En een vriend van me heeft wel een electrische fan en die is er juist heel tevreden over. Voordeel vindt hij dat hij hem ff uit kan zetten als ie door het water gaat. Minder risico van opspattend water richting luchtfilter. Dat heeft ons al een keer een blok gekost namelijk. Hoewel we er daarna wel weer meteen een snorkel opgefixt hebben
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 13:23
door Dixo
Misschien wil iemand met een auto van 40+ jaar oud wel naar diesel overstappen, en kun je zo low-budget een wissel maken met twee motorblokken? Kun je samen sleutelen ook nog
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 14:00
door Exfietser
De grote dikke 24 volt past niet op de plek van de 12 volt dynamo. De grote 24 volt dynamo past alleen maar boven op de motor. en daar heb je dan ook weer een militair distributiehuis bij nodig om de dynamo te bevestigen. Dus is een kleine 24 volt dynamo makkelijker.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 14:03
door Schumi
Dixo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien wil iemand met een auto van 40+ jaar oud
> wel naar diesel overstappen, en kun je zo
> low-budget een wissel maken met twee motorblokken?
> Kun je samen sleutelen ook nog
Zou kunnen...ware het niet dat onze 2,5 N/a net 3 jaar oud is. Komt van Turner dus is niets mis mee. Idee is nu dat we hem 8 jaartjes in de mottenballen leggen en dan mogelijk weer terug erin lepelen.
Afhankelijk van hoe goed het benzineblok bevalt natuurlijk.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 00:17
door richard78
Kan je niet een tweede dynamo en accu (12V) plaatsen welke je voor het blokje gebruikt. De 24V accu en dynamo gebruik je dan voor de rest. Wel zorgen dat je geen dingen van 12V en 24V aan elkaar aansluit. Denk aan sensoren, stratslot ed in het dashboard.
Of zeg ik nu iets vreemds?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f41d741a280dcf3674e3b4f840a52442', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16591162, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2013 22:18 door richard78.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 00:19
door pietjedaf
hallo
heb hier voor (netnait) een benzine blok staan uit een mil lw 2a,dus met een 7 gaats waterpomp,kom je hier verder mee ivm
de dynamo?
En ook ik zit met de vraag hoe te doen met de 24v boordspanning.
hebben nog ff de tijd maar het is zo 2014
pietjedaf
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 02:29
door Schumi
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan je niet een tweede dynamo en accu (12V)
> plaatsen welke je voor het blokje gebruikt. De 24V
> accu en dynamo gebruik je dan voor de rest. Wel
> zorgen dat je geen dingen van 12V en 24V aan
> elkaar aansluit. Denk aan sensoren, stratslot ed
> in het dashboard.
>
> Of zeg ik nu iets vreemds?
Klinkt op zich logisch maar waar laat ik in godsnaam nog een extra accu?

Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 02:30
door Schumi
pietjedaf Schreef:
-------------------------------------------------------
> hallo
>
> heb hier voor (netnait) een benzine blok staan uit
> een mil lw 2a,dus met een 7 gaats waterpomp,kom je
> hier verder mee ivm
> de dynamo?
> En ook ik zit met de vraag hoe te doen met de 24v
> boordspanning.
> hebben nog ff de tijd maar het is zo 2014
>
> pietjedaf
Bedoel dat je het blok te koop hebt?
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 09:31
door pietjedaf
nee deze moet eigenlijk ingebouwd worden in zijn lw van 1978,en de jaren overbruggen
maar hier past de dynamo van de diesel toch zo op?
En ook mijn vraag hoe te doen met de ontsteking
pietjedaf
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 14:44
door Schumi
pietjedaf Schreef:
-------------------------------------------------------
> nee deze moet eigenlijk ingebouwd worden in
> zijn lw van 1978,en de jaren overbruggen
> maar hier past de dynamo van de diesel toch zo
> op?
> En ook mijn vraag hoe te doen met de ontsteking
>
> pietjedaf
Ach so...sorry...dat weet ik dus ook (nog) niet. Kan je helaas dus ff niet helpen nu.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 14:48
door Herman
Misschien kan ik wel helpen.
Ik heb een 2,25L militair benzine blok staan met een distributiehuis voorzien van bevestigingspunten voor een militaire dynamo.
Blok is afkomstig uit een series en vervangen door een 2,25 diesel.
Motor is te koop.
Groet,
Herman
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: do 06 jun 2013, 16:33
door richard78
Alsof er niet genoeg lege ruimte zit in een landrover
De accu hoeft niet perse in de motor ruimte!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7c070e2280daf6e17112e38afd84054', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16591922, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 02:14
door Schumi
Hoi Herman,
Kun je me miss meer info geven over dat blokje? Mail me maar op erskinenr1(apenstaartje)hotmail.com.
Alvast bedankt!
Gr. Schumi
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 02:21
door Schumi
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alsof er niet genoeg lege ruimte zit in een
> landrover
> De accu hoeft niet perse in de motor ruimte!
Huidige 2 accu's staan ook al achterin. Net als een opbergkist, 2 stoelen uit een Mercedes Sprinter en een bankje. Aardig vol dus.
En onder de motorkap heb ik geen ruimte volgens mij.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 15:05
door Schumi
Herman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien kan ik wel helpen.
> Ik heb een 2,25L militair benzine blok staan met
> een distributiehuis voorzien van
> bevestigingspunten voor een militaire dynamo.
> Blok is afkomstig uit een series en vervangen door
> een 2,25 diesel.
> Motor is te koop.
>
> Groet,
>
> Herman
Sorry...heb niet op de juiste manier gereageerd volgens mij waardoor je mogelijk niet te ziet dat ik op jouw reactie reageer. Maar kan interessant zijn. Mail me maar even dus.
Dankjewel alvast.
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 10:52
door Herman
Heb je enkele foto's gestuurd. Zijn deze aangekomen?
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 20:30
door Paul
Ik heb nog een complete militaire ontsteking liggen voor je dus incl bobine, bougies, kabels en verdeler.
Bougies zijn maar een paar 1000 km mee gereden.
Groeten,
Paul
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: di 11 jun 2013, 13:57
door pietjedaf
24 volt?
pietjedaf
Re: 2,25 petrol in 24V LW (als vervanging van een 2,5 N/a)
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 11:36
door Paul
Yes, 24 volt 'waterdicht' en afgeschermd (ffr spec)
Mail me maar op paul apenstaart sid-lr.nl als je interesse hebt!