Pagina 1 van 1

Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 00:12
door Mario
Goedenavond Prikkers,

Ik heb een diodeblok op marktplaats overgenomen en in mijn auto geplaatst met een extra accu.

Na het diodeblok aangesloten te hebben blijkt mijn dynamo kapot te zijn gegaan. Ik meet geen 12V meer over de dynamo

Ik snap er geen drol van? Is dit toeval of doe ik iets fout?

Wat heb ik gedaan:
1e draad van dynamo naar startmotor los gehaald en opnieuw gelegd naar het diodeblok.
2e extra accu geplaatst en aangesloten op één van de polen van het diodeblok.

Kan het zijn dat het diodeblok verkeerd aangesloten is? en krijg je dan je dynamo kapot?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:03
door VeeTee
Ja, ik denk dat je het verkeerd aangesloten hebt. Zo zou het moeten:

[www.emrol.be]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:32
door Mario
Hallo Vincent,

Ik heb het circuit volgens aangesloten zoals op jou beschrijving. tenminste dat denk ik. Het kan zijn dat de brug niet goed zit, omdat ik geen beschrijving bij het diode heb gehad. Ik meet geen spanning op mijn dynamo bij een draaiende motor. Dat vind ik zo vreemd! En wat is de oorzaak?
Het lijkt mij niet te komen van het diodeblok. Als ik hem verkeerd aansluit gaat er niets kapot lijkt mij. Alles staat parallel. Dynamo, accu,s startmotor.

Ik heb alles op de dynamo lost gehad, maar ik met geen spanning meer.

Groet
Mario

(p.s. er loopt nog een dun draadje weg van de dynamo. Ik ga ervan uit dat deze bedoeld is voor je dashboard lampje!)

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:48
door VeeTee
En hoe heb je dat dunne draadje aangesloten? Als dat verkeerd zit doet 'ie het ook niet (bekrachtiging veldwikkeling).

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:53
door Mario
He Vincent,

Niet aangezeten, maar wel de draad 10mm2 van de dynamo naar de startmotor verlegd naar het diodeblok.
moet hier een spanning op komen bij het contact omdraaien?

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 02:05
door VeeTee
Zet het eens in een schema... ?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 02:18
door Mario
Het zit zoals jij in het schemaatje hebt aangegeven.

De draad van de dynamo naar de startmotor (10mm2) heb ik aan beide kanten los gehaald. Hiervoor heb ik een nieuwe draad gelegd van de dynamo naar de diodebrug (A)lternator)
Die dunne draad, zoals jij zei de bekrachtiging, heb niet aangezeten.

Ik neem aan dat die bekrachtiging via het start relais loopt. Hoeveel spanning moet daarop komen? 12V toch?

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 10:17
door VeeTee
Brand het laadcontrole lampje op je dashboard als de motor loopt?
Het lampje zit tussen geschakelde plus (contactslot) en de D+ op de dynamo.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 11:07
door Mario
Goedemorgen Vincent, het lampje op het dashboard blijft branden. De rest van de controle lampjes gaan uit. Waar denk je aan? Groet Mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 13:09
door VeeTee
Als het lampje blijft branden (en het is wel goed aangesloten) dan laadt de dynamo niet. Misschien is de regelaar stuk, ik zou de dynamo demonteren en even bij een dynamorevisiebedrijf op de testbank laten doormeten.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 13:16
door Bart van Dessel
Hoi Mario! Is het diode blok niet kapot? Nieuw gekocht?

Gr, uit Meijel

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 13:21
door VeeTee
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Mario! Is het diode blok niet kapot? Nieuw
> gekocht?
>
> Gr, uit Meijel


Het laadstroomcontrolelampje (3x woordwaarde :-) ) zit buitenom het diodeblok aangesloten als het goed is, dus zou evengoed uit moeten gaan als de dynamo laadt en het blok stuk is.
Even met de multimeter meten op de B+ van de dynamo en de aansluitingen op het diodeblok.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 13:45
door Mario
He Bart,

Ongebruikt via marktplaats.

Ik ga even alles terug plaatsen zoals het zat. Mooie dag ervoor.

Heb je eventueel nog een gebruikte dynamo liggen?

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 13:51
door Mario
He Vincent,

wat is buiten het diodeblok om? De startaccu staat parallel met de startmotor.
Ik ga nu alles terug plaatsen en het dunne bruine draadje volgen waar het precies naar toe gaat.
volgens mij moet ik gewoon 12v meten op de D+ als het contact aanstaat.

Wordt vervolgd

Groet
mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 14:09
door VeeTee
Mario Schreef:
-------------------------------------------------------
> He Vincent,
>
> wat is buiten het diodeblok om? De startaccu staat
> parallel met de startmotor.
> Ik ga nu alles terug plaatsen en het dunne bruine
> draadje volgen waar het precies naar toe gaat.
> volgens mij moet ik gewoon 12v meten op de D+ als
> het contact aanstaat.
>
> Wordt vervolgd
>
> Groet
> mario


Zo dus:

2dbkxf7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a09136b828fde7ccc5dbab07b3d656a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Foi42.tinypic.com%2F2dbkxf7.jpg', 'http://oi42.tinypic.com/2dbkxf7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Foi42.tinypic.com%2F2dbkxf7.jpg', '', 16585364, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Heb je een multimeter? Meten is weten!

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 14:21
door Bart van Dessel
Succes mannen! Ik ga lekker v.h. weer genieten, veel te mooi weer om aan auto te knutselen, vanmiddag tuinfeestje
Eh, sorry, heb geen dynamo liggen, maar hij kan toch niet in één keer kapot gaan? Check de aansluitingen maar eens heel goed.

Gr, Bart

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 15:59
door Mario
nou breekt mijn klopt!

alles terug geplaatst en alles werkt weer.

Jeetje wat gaat er fout? Hoe loopt die D+ ? Ik dacht via het dashboard en contactslot naar je accu.
Op een of andere manier komt de D+ niet op de accu( en de rest wel, denk, ik.)

wat een puzzel

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 16:14
door VeeTee
Voor de goede orde: de D+ aansluiting (veldwikkeling bekrachtiging) op de dynamo loopt via het lampje naar het contactslot. De B+ (laadspanning) zit op de plus van je accu, eventueel dus via het diodeblok, waarschijnlijk (afhankelijk van het model) de middelste aansluiting, gemerkt generator of dynamo of zo.

14652115.jpg --> mod_embed_images_loadimage('430f1076d1682fb354dedf333e8c672c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nauticgear.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage_large%2F500x500%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F1%2F4%2F14652115.jpg', 'http://www.nauticgear.nl/media/catalog/product/cache/1/image_large/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/4/14652115.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nauticgear.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage_large%2F500x500%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F1%2F4%2F14652115.jpg', '', 16585530, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 17:57
door Mario
He Vincent,

Ik ben al een stuk verder gekomen. Ik heb eerst de nieuwe draad aangesloten op de accu via de klem van de diode brug. dus dynamo, startmotor en accu op elkaar. Hiermee ging het lichtje op het dashboard uit.
Daarna heb ik anders dan op de tekening de D+ op de middelste klem van het diodeblok aangesloten. De startaccu aangesloten op de overgebleven klem van het diode blok. Ook dit ging goed.

Ik meet op de D+ 15 volt
Op de startaccu 12,5 V en op de extra accu 12,7.

Hij laad dus niet op maar laad wel door? denk ik.

Vreemd genoeg meet ik wel 12,5 volt op de klem van de extra accu zonder de plus van de accu aangesloten te hebben.

De diodebrug is van intertruck met compensatie aansluiting.
[www.trucktion.com]

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 18:14
door VeeTee
Mario Schreef:
-------------------------------------------------------
> He Vincent,
>
> Ik ben al een stuk verder gekomen. Ik heb eerst de
> nieuwe draad aangesloten op de accu via de klem
> van de diode brug. dus dynamo, startmotor en accu
> op elkaar. Hiermee ging het lichtje op het
> dashboard uit.
> Daarna heb ik anders dan op de tekening de D+ op
> de middelste klem van het diodeblok aangesloten.
> De startaccu aangesloten op de overgebleven klem
> van het diode blok. Ook dit ging goed.
>
> Ik meet op de D+ 15 volt
> Op de startaccu 12,5 V en op de extra accu 12,7.
>
> Hij laad dus niet op maar laad wel door? denk ik.
>
> Vreemd genoeg meet ik wel 12,5 volt op de klem van
> de extra accu zonder de plus van de accu
> aangesloten te hebben.
>
> De diodebrug is van intertruck met compensatie
> aansluiting.
> [www.trucktion.com]
> enten/laadstroomverdelers/laadstroomverdelers/inte
> rtruck/laadstroomverdeler-met-compensatiediode/221
> 56/g+c+ty+m+a+nr

Dat volg ik niet hoor, maak nou es een tekeningetje van hoe je e.e.a. hebt aangesloten?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 21:44
door Mario
Uh Vincent! Ik heb een tekening gemaakt en gescand, maar krijg hem niet op de prikkersite. Hoe plak ik een foto op deze site?

De situatie is als volgt.

De + van de dynamo is aangesloten op de middelste aansluiting van het diodeblok. (ipv zoals op het diodeblok aangegeven)
Op de eerste uitgang zit de start accu en door gelust naar de start motor.
De tweede uitgang zit op de externe accu. (nog niets aangesloten op de externe accu.

Lampje op het dashboard gaat nu uit en de + van de dynamo geeft plusminus 15V
Echter komt erop de eerste uitgang met de accu erop 12,5V en op de 2e accu 12,7V.

Dit lijkt mij iets te laag om te laden.

Verder zit er op het diodeblok nog een aansluiting om de spanningsval over het diodeblok te compenseren. Maar dan praten we over 0,7V.
Vreemd is ook dat die 15V uit de dynamo niet terug komt op de accu,s (minus spanningsval)

Ik denk dat ik de strijd maar ga opgeven en een nieuwe ga kopen met een duidelijk aansluitschema.

Vincent! Bedankt voor je geduld en het mee denken.

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 21:57
door VeeTee
Mario, je hebt een PB.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 22:57
door Mario
Vincent! sorry ik ben niet de slimste! Wat is een PB?

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 23:03
door VeeTee
Een PB is een Privé Bericht:

pb.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51c1f1e226d587254ab8c6cec11a5c86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.titunet.nl%2Fdump%2Fpb.jpg', 'http://www.titunet.nl/dump/pb.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.titunet.nl%2Fdump%2Fpb.jpg', '', 16586074, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2013 21:03 door VeeTee.

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: zo 02 jun 2013, 23:47
door Mario
ik heb een berichtje naar je pb gestuurd

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 02:26
door VeeTee
Nog wat geprobeerd, Mario?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 10:33
door Mario
Goedemorgen Vincent,

Ik kwam er achter dat de combinatie niet gaat werken.
Wat is het geval denk ik.

De dynamo heeft een interne spanningsregeling. De dynamo wordt pas bekrachtigd al de regeling 2 spanningniveau,s gelijk heeft. (laadspanning en battery spanning)
Doordat er een diodebrug tussen zit (spanningsval over de diode ) lukt het de regeling niet om deze niveaus gelijk te krijgen.

De compensatie diode werkt alleen maar als je deze tussen de spanningsregeling en dynamo, maw deze diodebruggen zijn geschikt voor dynamo,s met een externe spanningsregeling.

Ik zou nu 2 dingen kunnen doen. Of de dynamo modificeren (nieuwe aangepaste spanningsregeling) of een mosfet diodebrug kopen.

Ik ga voor het laatste. Dat is oude eruit en nieuwe erin.

Groet
Mario

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 10:50
door Benno
Deze dingen zijn zo simpel dat ze eigenlijk altijd werken. Dikke draad op de dynamo losmaken en op een van de buitenste aansluitingen plaatsen. Nieuwe dikke draad van middelste aansluiting naar dynamo. Nu heb je je oude systeem weer werkend met een scheidingsdiode ertussen. Een tweede accu gaat nu op de tweede aansluiting. Zorg wel dat alles wat je op die accu aansluit ook daadwerkelijk gescheiden blijft van de andere circuits.

alle massas heb ik zoveel mogelijk op hetzelfde punt bij elkaar laten komen.

Zou niet weten wat er niet aan kan werken.

Benno

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 12:48
door Exfietser
QuoteMario: De dynamo heeft een interne spanningsregeling. De dynamo wordt pas bekrachtigd al de regeling 2 spanningniveau,s gelijk heeft. (laadspanning en battery spanning)
Doordat er een diodebrug tussen zit (spanningsval over de diode ) lukt het de regeling niet om deze niveaus gelijk te krijgen.

De compensatie diode werkt alleen maar als je deze tussen de spanningsregeling en dynamo, maw deze diodebruggen zijn geschikt voor dynamo,s met een externe spanningsregeling.

Enigsinds vaag verhaal. Je hebt dynamo's met een regelaar(intern of extern maakt niet veel uit) die uitgerust zijn met een z.g. sense draad en regelaars zonder sense draad. Die sense draad is een soort van voeler die rechtstreeks op de accu klem van de accu zit. Die zit daar samen met de dikke laaddraad (bij landrover meestal bruin). De spanningsval die eventueel over de laaddraad valt doordat die bijvoorbeeld lang is kan op die manier gecompenseerd worden. De dynamospanning wordt dan automatisch omhoog geregeld tot dat de spanning op de accu klem de gewenste waarde heeft. Slechte contacten in de laaddraad of gewoon een te dunne laaddraad worden hiermee ook automatisch weggeregeld. In de landrover 101 gebruiken ze een dynamo met interne regelaar en een z.g. sense draad.

Een diode is gewoon een soort terugslag klep.Een checkvalve voor de mechanische jongens onder ons. De stroom kan er maar in een richting door. Wil de stroom de andere kant op dan slaat de deur dicht.

Dit een schema van de lucas scheidings diode zoals die in de oude militaire landrovers zit. Intern zitten hier vier diodes. Elke diode maximaal 35 ampere. In elke tak twee parallel. Per tak dus 70 ampere. Klopt exact want de 24 volt dynamo kan 63 ampere nominaal leveren. De stroom kan alleen in de richting van de pijl lopen. Tegen de pijl in slaat de deur dicht en loopt er dus geen stroom.

--> mod_embed_images_loadimage('3abf191262ab0c131b9247250e140982', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FGroteFoto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FGroteFoto-6X7AEUFZ.jpg', '', 16590110, 600, 600, 'Loading image ...', false); De stroom kan dus alleen van A (Dynamo) naar B1 (Accu1) of B2 (accu2). De stroom kan dus nooit van B1(accu1) naar B2 (accu2) En dat is exact de bedoeling van een scheidingsdiode. Een scheidingsdiode is ook heel eenvoudig door te meten. Gewoon met een ohmmeter (batterijtje met een lampje werkt ook) kijken hoe er wel en niet stroom door het diode blok kan lopen. Op die manier kun je ook uitvinden welke aansluiting waarvoor is.

Elke dynamo zonder sense draad moet het met een diode blok kunnen doen. De dynamo zet 13,8 volt op aansluituing A van de diodes. Op de aansluitingen B komt dan automatisch 13,1 volt te staan. 0,7 volt minder dus. Om dat te compenseren moet je de dynamo opdraaien naar 14,5 volt. een andere manier is een dynamo met sense draad gebruiken. De sense draad sluit je direct op de accu pluspool aan of op een van de de b klemmen van je diode blok of in sommige gevallen aan de extra ingebouwde compensatie diode. (In je diodeblok zit dan een derde tak met een kleinere diode speciaal voor deze toepassing.) De dynamo regelt dan vanzelf de spanning dusdanig op dat op de b klemmen weer 13,8 volt komt te staan.

Ik denk dat jij het diode blok gewoon fout hebt aangesloten. 12,5 volt is waarschijnlijk de accuspanning van de vol geladen accu die als nachtje staat. Je had met een draaiende motor toch minstens een volt of 13 moeten meten. Ik denk dat je de accu's tegen de pijlrichting (terugslagklep) in geprobeerd hebt te laden. Er gaat dan niets stuk maar werken doet het ook niet.

De 0,7 volt spanningsval blijf je echter wel houden. Je accu laad dan nooit helemaal vol hetgeen op den duur de accu sloopt. Je moet dus de laadspanning omhoogbrengen (Laadregelaar intern in de dynamo aanpassen dus.) of een dynamo /laadregelaar met sense draad gebruiken.

Andere manier is een scheidingsblokje waar geen diodes maar (mos)fets inzitten gebruiken. Daar heb je een spanningsval van 0,02 volt o.i.d. of te wel verwaarloosbaar. Die kosten alleen wel een paar centen meer.

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 13:23
door Mario
He Ex Fietser,

Het kan kloppen dat het enigszins een vaag verhaal op hang, maar dat komt omdat ik het probeer te begrijpen. Nu is het zo dat als ik het aansluit volgens bovenstaande schema de dynamo niet bekrachtigd wordt. Op de Dynamo zitten 3 aansluitngen B1, D+ en W. Meer niet.

Wat ik begrepen heb is dat ik de dynamo open zou moeten maken en deze zogenaamde sense draad moet aanmaken. en deze verbinden op de compensatie diode.
klopt dat?

Overigens heb ik ondertussen de diodebrug op verschilende manieren aangesloten. Het primaire circuit is het probleem niet meer. De bekrachtiging van de dynamo lukt niet. (ik dacht door de spanningsval van 0,7 Volt)

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 23:26
door VeeTee
Mario, het klopt wat Arnold zegt, er kan in principe weinig mis gaan, het is een heel simpele schakeling. Sluit je de diodebrug wel correct aan? Maak eens een fotootje van de aansluitingen van het diodeblok en de aanluitklemmen op de dynamo, ik vermoed dat hier wat mis gaat. Heb je het diodeblok ook al eens doorgemeten met de multimeter op de ohm-stand?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 23:57
door Mario
He Vicent,

Ik snap het ook niet, maar ik heb wel het gevoel dat die 0,7V verlies over die diode de oorzaak is dat de dymano niet in wil komen.

Ik heb de brug op diverse manieren aangesloten

groet
mario

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: do 06 jun 2013, 02:33
door VeeTee
Nou, voor de laatste keer dan ik geloof niet dat de oorzaak is. Maar euh ...
QuoteMaak eens een fotootje van de aansluitingen van het diodeblok en de aanluitklemmen op de dynamo
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: do 06 jun 2013, 03:00
door Mario
He Vincent, ik snap dat het een keertje ophoudt. Ik heb het blok echt goed aangesloten. Zoveel combinaties zijn er niet. Dus houd het echt op. Deze maar een ander diodeblok kopen..
Heel bedankt voor je hulp. Groet Mario

Re: Dynamo defect na plaatsing diodeblok

Geplaatst: do 06 jun 2013, 13:34
door Exfietser
QuoteMario: Het kan kloppen dat het enigszins een vaag verhaal op hang, maar dat komt omdat ik het probeer te begrijpen. Nu is het zo dat als ik het aansluit volgens bovenstaande schema de dynamo niet bekrachtigd wordt. Op de Dynamo zitten 3 aansluitngen B1, D+ en W. Meer niet.
De w aansluiting moet je niet gebruiken. Daar komt een wisselspanning uit die je kunt gebruiken om b.v. een toerenteller aan te sluiten.

Van de andere twee gaat het dunne (Bruin met gele streep.) draadje naar je laadlampje. Is die verbinding er niet of niet aansgesloten, lampje stuk of lampje weg of lampje vervangen door een led, dan doet je dynamo niets. Het is dan net of je dynamo stuk is.

De dikke (bruine) draad gaat als het goed is zo direct mogelijk naar je accu. (Soms via je startmotorklem.)

QuoteMario:
Wat ik begrepen heb is dat ik de dynamo open zou moeten maken en deze zogenaamde sense draad moet aanmaken. en deze verbinden op de compensatie diode. klopt dat?

Als je de 0,7 volt verlies wilt compenseren kun je dat doen door de interne referentiespanningsbron in de laadregelaar in de dynamo aan te passen. Dat kan door het in de dynamo bijplaatsen van een diode. De uitgang wordt dan gewoon 0,7 volt meer.
Het is ook mogelijk om de meetdraad die de spanning intern in de regelaar meet (meestal intern op de uitgangspanningsklem van de dynamo.) naar buiten te brengen in de vorm van een z.g. sensedraad. Deze sense draad kun je dan het eenvoudigste direct aansluiten op de plusklem van je start accu. De extra compensatie diode zou ik als ik jouw was niet gebruiken omdat onbekend is hoe die exact in het blok geschakeld is. En mischien is die wel defect. Persoonlijk zou ik het diode blok gewoon doormeten. Dan weet je ook wat er in zit en alles aangesloten moet worden en of het blok wel of niet defect is. Als ik dan weet hoe alles zit zou de compensatie diode weer wel gebruiken.

Voordeel van het gebruik van de compensatie diode is dat zowel de startaccu als tweede accu altijd een juiste laadspanning krijgen. Sluit je de sensedraad op een van de twee accu's aan, dan past de laadregelaar de spanning aan op de accu waar de sensedraad op zit. Als die accu in orde is, is dat geen probleem. Is die rot dan dan wordt de laad spanning afgeregeld op de rotte accu. De tweede accu krijgt dan de voor de rotte accu afgeregelde spanning voor zijn kiezen. En dan laad die mischien niet goed o.i.d.

QuoteMario:
Overigens heb ik ondertussen de diodebrug op verschilende manieren aangesloten. Het primaire circuit is het probleem niet meer. De bekrachtiging van de dynamo lukt niet. (ik dacht door de spanningsval van 0,7 Volt)

De spanningsval van 0,7 volt kan niet de oorzaak zijn van het niet werken van de dynamo. Je sluit of je brug fout aan, of het laadlampjes circuit is niet in orde, of je brug is gewoon stuk, Zit het huis van je brug goed aan massa? Is mischien nodig als je de compensatie diode gaat gebruiken. Maar zonder gegevens van die brug kan er verder weinig van zeggen. Een datasheet en een paar fotos kunnen hier een helder licht op laten schijnen.