Pagina 1 van 1

turbo/stopsolenoid Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:26

door sjorsboomschors/aka/PP

vandaag net zoals Roy out of the blue niet kunnen starten...
inmiddels wat wijzer direct met m'n op maat gemaakte steeksleutel de solenoid eruit, en bleek dat veertje kaduuk/kapot/door de helft is nog nooit gezien, maar anyway, een spare uit m'n kist gepakt, blijkt dat daar een ander palletje opzit, een ronde ipv een 6 hoekige, maar met een ander veertje...
gemonteerd, ze rijdt, sterker nog, ze rijdt als een dolle.... nog nooit zoveel turbodruk gehad, pakt snel op, en soepel opschakelen.
vanmiddag op de A4 , net voor de schipholtunnel dacht ze er ineens anders over, en begon in te houden, pluimpjes rook ( zwart gelukkig!)
weer een andere solenoid ( de laatste welke ik nog had) erin, gaat steeds makkelijker en reed weer prima, behalve dat ze nu hevig rookt... vooral in 2 & 3-de, met gas erop, op snelheid niets aan de hand. wel steeds voldoende vermogen, behalve dat het soms lijkt of ik ineens in laag rijd ipv hoog ( verschil ook gechecked!)
turbo toch de geest gegeven, of solenoid ook stuk?of opnieuw afstellen?
ze rijdt verder prima, maar vooral bij z'n 3 laag in toeren gas bij is niet echt een visitekaartje..lijk wel een W123



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2013 21:28 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:47

door patrick nieuwenhuis
wat voor auto?een smartje

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:52

door sjorsboomschors/aka/PP
tsss, 110. met een 200tdi disco conv.

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:53

door defendertje90
sjors ik ga je de hand schudden. Waarschijnlijk heb je een verkeerde solenoid in de auto koffer gehad die de plunjer net niet genoeg ophoog trekt (ander type toevallig van 300tdi die heeft 2 verschillende solenoids)
Ik had ook eerst een verkeerde bij inspectie trok die de plunjer 2mm minder ver in waardoor ik totaal geen gas kon geven. Bij 1mm los draaien kon ik gas geven maar bij vollast zakte hij volledig in. De buren hebben die avond een mistige avond gehad hier. Hij rookte als een gek met de verkeerde solenoid.
volgende dag de juiste mee gekregen en weer perfect rijden.
Hopelijk kun je hier iets mee zoals gezegd jouw problemen krijg je bij een verkeerde solenoid zeker omdat je aangeeft dat hij zekant en niet rond/ conisch is (wat ik herken als de 200tdi solenoid)

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: zo 02 jun 2013, 10:29

door sjorsboomschors/aka/PP
ok
zijn dus twee soorten solenoids
maar zwarte rook is toch te rijk staan??
maw, plunjer laat teveel diesel door??
anyway, nieuwe besteld, ben benieuwd
thanx Roy!

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: zo 02 jun 2013, 10:35

door Bart van Dessel
Kan nooit teveel zijn is mijn stellige gedachte....de afstelling en hoeveelheid van de inspuiting wordt ergens anders geregeld. Ik denk dat jouw oude sonenoid niet helemaal open heeft gestaan en dat hij nu de volle bak krijgt. mmmmm lekkerrrr!!

Gr, Bart

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: zo 02 jun 2013, 11:26

door sjorsboomschors/aka/PP
vast, maar is dus afgesteld op magere toevoer

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: zo 02 jun 2013, 11:26

door sjorsboomschors/aka/PP
dubbel post, stomme apple!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2013 11:02 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: turbo/stopsolenoid Geplaatst: zo 02 jun 2013, 15:09

door defendertje90
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> ok
> zijn dus twee soorten solenoids
je hebt bij de 300tdi 2 soorten, 1 gelijk aan de 200tdi en 1 afwijkend
> maar zwarte rook is toch te rijk staan??
zwarte rook was het bij mij niet echt meer grijs richting zwart. Te weinig dieseldoorlaat veroorzaakt dit ook. De plunjer bij mij werk 2mm minder ver ingetrokken waardoor hij nog gedeeltelijk afsloot. 0,5mm kan dit ook nog veroorzaken auto lijkt dan fatsoelijk te rijden tot dat.........
> maw, plunjer laat teveel diesel door??
zoals aangegeven te weinig diesel te veel zou goed zijn dan heb je geen vernauwing die heb je nu wel
> anyway, nieuwe besteld, ben benieuwd
goed bezig succes. Enige wat er nog meer aan de hand kan zijn is een verlopen distributie maar dat lijkt mij aanwaarschijnlijk aangezien de problemen er pas waren nadat je de spoel had vervangen
> thanx Roy!