Pagina 1 van 1
Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 20:59
door keees
Wie kan mij simpel uitleggen wat ik precies moet gaan betalen per 01-2014 ??
ik heb een '90 uit 1984 met een 2.5 diesel op "geel" kenteken met 7-zitplaatsen
en rijdt rond in friesland..
Wat zijn eventueel de opties als ik minder wil gaan betalen ? een benzine motor en wanneer of voor welke data moet hij dan omgekeurd ?
en dan kan ik drie maanden niet rijden ? en wat is nu het verschil of hij op dit moment 25 - 30 -of 40 jaar is ?
en mocht ik overwegen om hem op benzine te laten rijden wat zijn dan nog de kosten ?
en verkopen nu of wachten en hier of in het buitenland ?
Graag zou ik wat mogelijkheden vernemen....
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 21:50
door Anton (Rumble)
Even goed lezen keees, is al veel over geschreven in diverse topics. Is alleeemaal niet zo moeilijk.
Diesel gas betalen tot 40 jaar
Benzine kwarttarief vanaf 25 jaar tot 40 jaar en drie maanden niet mogen rijden per jaar.
Voor je ninety betaal je zomaar 478,_ per crie maanden.
Nog niks doen, niet in paniek raken, dit jaar rij je nog lekker voor niks. (Je betaald in ieder geval geeen mrb)
Anton
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 21:59
door Marc-my-Words
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Nog niks doen, niet in paniek raken, dit jaar rij
> je nog lekker voor niks. (Je betaalt nu in ieder
> geval geeen mrb)
>
Nu ja, niet helemaal niks doen, genieten van het nu, en als je tegelijkertijd wat gaat sparen ...
Verder kan je wellicht - afhankelijk van de thuis-omstandigheden - meer gaan rijden met de 90 en die andere auto (als je die hebt) de deur uit doen?
Marc
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 22:22
door Leendert
Alleen is het kwarttarief voor benzine auto's vastgeteld op een max van 120 eur.
Ook betekend de overgangs regel dat auto's tot en met 1987 mee doen aan de overgangs regel auto's van 1988 tot nieuwer moeten wachten tot ze 40 jaar oud zijn.
Maar het is al vaker gezegt dit is het voorstel van het kabinet, hoogst waarschijnlijk komt dit er door omdat de bijde regerings partijen dit ondersteunen.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:00
door keees
O.k dus zou ik er een benzine motor in zetten en laten omkeuren betaal ik
120 euro per ? en moet dat voor 2014 of kan ik hem ook schorsen en later hem nog ombouwen ?
en drie maanden niet in rijden zijn die naar keuze of is dat een vast gestelde data
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:15
door Ad
Dat laatste ga ik doen. Ik heb naast mijn 110 uit 1983 nog een vele nieuwere en schonere auto voor dagelijks gebruik.
Die gaat er uit. Zodat alle km met de toch niet al te schone defender gereden worden.
Milieu was waar het ze om te doen was? Als ik voor mijn vakantie auto dan toch de volle mep moet betalen, dan zal ik er ook alle km uit halen die er in zitten.
Ik zeg: lang leve het broeikas effect. Laten we zelf voor een zomer zorgen in 2020.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:48
door Bokkie
December, januari en februari.
Heb ik gelezen, dan hoort een echte oldtimer binnen te staan zoals de fehac en knac mannetjes zeggen
Maar zou je nou ook voor een benzine 90 bijvoorbeeld, die 3 maanden gewoon de mrb kunnen betalen.
Anders moet je toch nog voor die 3 maanden een koekblikje hebben.
Dat kan ik niet vinden op de diverse sites die over de nieuwe regels spreken.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:53
door Peter&Jessica
Zo is dat!
De betaler vervuilt.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: zo 02 jun 2013, 00:40
door Leendert
Ik heb niet letterlijk gevonden dat je niet in december tot en met februari wel belasting zou kunnen betalen als je gebruik maakt van het kwarttarief (is max 120 eur per kalenderjaar)
maar in de brief van Weekers aan de tweedekamer van 24 april (deze staat ook ergens online) staat wel deze regel:
"De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief."
Ja en daar staat dat je voor een geheel kalenderjaar moet kiesen, dus vul zelf maar in.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:01
door Pieter
Stel verbruik benzine is 1:5 @ €1,65 /l en diesel is 1:10 @ €1,35 /l en je maakt gebruik van het kwantitatief voor benzine met een maximum van €120,-- per jaar voor 9 maanden rijden. Wanneer je diesel rijdt dan schors 3 maanden en rijd je ook 9 maanden per jaar. Het omslagpunt ligt dan bij 6400 km per jaar. Rijd je in die 9 maanden meer dan kan je net zo goed op diesel blijven rijden.
Ik rijd nu met een 200dti en die glimlach wil maar niet van mijn gezicht. Stel ik blijf 6 maanden per jaar rijden en rijd 2000 km per jaar, dan zijn de kosten voor brandstof en MRB op diesel €1236,-- per jaar en op benzine €780,-- per jaar.
Pieter
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: zo 02 jun 2013, 01:04
door Mrah
Precies, als je dus eerst kiest voor het kwart tarief en later toch door blijft rijden in de wintermaanden ga je gewoon het volledige jaartarief betalen. De acceptgiro komt vanzelf binnen. Ook al ben je maar 1 dag te laat met schorsen.
Dus let daar op. Zorg er voor dat je op uiterlijk 31 dec 2013 23.59uur de laro geschorst hebt.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: zo 02 jun 2013, 14:26
door keees
Het is voor mij het belangrijkste dat ik als ik hem niet gebruik ook niet hoef te betalen, ik maak niet veel km
en als ik rij dan vind ik het niet erg dat er dan kosten aan zijn verbonden
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: zo 02 jun 2013, 19:17
door Jos Daalmans
Hoi,
Ik heb een V8 benzine uit 1986, moet ik hem dan toch schorsen op 31 december 2013, of gewoon van de weg blijven?
Het lijkt mij veel trammelant als iedereen zijn klassieker steeds weer moet gaan schorsen, dit jaar eind december, volgende jaren eind november dan.
Ik heb hem gelukkig van de weg weg geparkeerd staan. Ik neem aan dat dat dan voldoende is.
Groeten,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afa2a93ecb90fd88b6743a77caf21956', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16585787, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('481506550ead0d072a0dbb0fbe78ce12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16585787, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 01:02
door Dixo
Zou nog wel even wachten wanneer die nieuwe regel ingaat, we krijgen ook de derde dinsdag in september nog bijvoorbeeld. Wellicht wordt later gecommuniceerd dat die drie maanden volgend jaar bijvoorbeeld pas ingaan.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 03:22
door JustinvS
1 op 5 voor benzine is wel erg laag, slechtste dat mijn series 109 ooit heeft gehaald was 1 op 6 op benzine (op 3 poten vanwege behoorlijk lek in de inlaatpakking, binnendoor e.d.) 1 op 8 moet haalbaar zijn voor een gezonde 2,25B in de kleinere 90. Onze 90 doet 1 op 9,5 met een 200tdi (Veel snelweg, netjes 110 gereden, en nog een paar kilometers binnendoor). Ik betaal voor benzine ongeveer 1,75 bij willekeurige pomp (met oog op de zojuist weer gestegen prijzen) en voor diesel betaal ik 1,45 (zelfde verhaal). Houdt er rekening mee dat het regeerakkoord ook spreekt over het verhogen van de accijnzen op diesel en LPG, dus dit wordt waarschijnlijk nog hoger waardoor diesel nog minder goed zal scoren in de toekomst.
Als ik dan, zoals je voorstelt, de 90 schors voor dezelfde 3 maanden, betaal ik maar 75% van de wegenbelasting voor dat jaar.
Wiskunde ligt ver van mijn huidige vak, maar volgens mijn schoolopleiding kom ik dan op:
((x/8)*1.75)+120=((x/9.5)*1.45)+(1912*0.75)
Waar x het aantal kilometer is,
8 het aantal kilometer per liter benzine
1,75 benzineprijs per liter
120 kwarttarief benzine voor driekwart jaar rijden
9,5 het aantal kilometer per liter diesel
1,45 dieselprijs per liter
1912*0,75 is drie kwart van mijn belastingtarief volgens de site van de belastingdienst (personenauto, diesel, provincie Friesland zoals keees en 1740 kg ledig gewicht)
Met deze handige link kom ik uit op een omslagpunt van 19873 kilometer en 400 meter. Dat is bijna twintigduizend kilometer. Ik blijf elk jaar netjes onder de 7000 kilometer limiet van de oldtimerverzekering. Voor mij kan het dus niet uit om diesel te blijven rijden.
Stel ik snor ergens een motor en onderdelen op voor 1000 euro en ik bouw hem zelf om (en reken daarvoor mijzelf geen arbeidsuren, want ik doe het graag voor mezelf )
Bij 7000 kilometer per jaar, kost mijn 90 mij het eerste jaar ongeveer 2651,25 terwijl bij diesel blijven mij 2502,42 kost voor dat jaar. De ombouw naar benzine heb ik er dan met mijn huidige gebruik na 1,2 jaar uit. Alles daarna bespaar ik mij 851,18 per jaar.
Dus, het 2,25 blokje van de LW mag wat mij betreft de 90 wel in.
Voor de fans van een V8 ligt het omslagpunt ruwweg bij 9500km, door het aanzienlijk hogere verbruik van 1 op 6 bij het rijden op benzine.
(backup link voor als wolfram zijn shortlinks niet lang genoeg bewaard)
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4eafd2675673bdc1b3edae2c5da3dc5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16586386, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 11:29
door Marc-my-Words
Justin,
Ik heb je mathematische onderbouwing niet helemaal nagerekend maar de benadering lijkt mij deugdelijk.
Wel zijn er nog een paar aandachtspuntjes: Wellicht rijdt jouw Tdi aan de onzuinige kant en jouw benzine-blok juist er zuinig, dan schuift het omslagpunt een stukje op, en verder zijn ga je nu dus uit van gelijke onderhoudskosten (waarvan ik niet weet of dat reeel is.
Je kan dus het beste deze factoren ook een keertje verschillende extremere waarden invullen en dan de cijfers op een rijtje zetten: je hebt dan een puntenwolk/gevoeligheids-analyse, en kan zien welke worst-kaas (worst-case ) gevallen je zouden kunnen overkomen.
Verder, bepaald niet onbelangrijk: Vaak lopen de grafieken rond het omslagpunt erg lang ± parallel, en is er dus wel sprake van een wiskundig omslagpunt maar in de praktijk gaat het om een omslag-zone. Zolang de uiteindelijke kilometer-kosten ver achter de komma verschillen merk je niet werkelijk in je portemonnaie aan welke kan van het omslagpunt je zit. Het is dus handiger om de kilometerkosten in grafiek-vorm uit te zetten en dan in die grafieken ook de worst- en best-varianten op te nemen. En benader je het heel zakelijk, neem dan ook de "kansen" me dat je ineens meer of juist minder moet gaan rijden (ik ken mensen die voor benzine kozen omdat ze toch onder het omslagpunt zaten, en daarna was er een gebeurtenis in hun leven waardoor ze ineens veel moesten rijden en was hun zuinige berekening ineens heel duur).
Marc
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 13:36
door sander "one10"
Bijkomend voordeel is dat auto's van 15 jr en ouder goedkoper schorsen is 24€ per keer ,
Dus het is makkelijker om eens 3 maanden niet te rijden wat in mijn geval 180€ per maand scheelt ! .
Verder zoek ik ook nog steeds naar een goedkope oplossing want ik blijf liever diesel rijden dan dat ik er een dieselblokje
Uithaal en weer een benzine blokje inhang !
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 13:52
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat klopt Marc, want de meeste mensen rijden toch ruim 1 op 10 ( en waarschijnlijk ook wel 1 op 11 of 12) met een 90 200TDI. En ik ken niemand die 1 op 8 haalt met een een 2,25B.Misschien bij 80 km per uur op de lange afstand 1 op 7 maar dat is ook al best positief ingeschat volgens mij.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 14:52
door JustinvS
Klopt, mijn benzine in de 109 loopt dan ook erg mooi, en de 200tdi is gemeten voor de nieuwe verstuivers/exacte pomptiming, dus dat daar nog een half kilometertje per liter verschil beide kanten op kan moet inderdaad in de praktische overweging meegenomen worden. En dat het meer "uit kan" naarmate je verder bij het omslagpunt wegkomt is ook zeker waar, vooral als je de ombouwkosten mee rekent. Maar een omslagpunt van 6400km vond ik een beetje erg aan de positieve kant voor de diesel geredeneerd.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer overwegingen, zo zal het verschil in power tussen een 2,25B en een 200tdi op zijn minst "merkbaar" zijn En met een stiekem zwak voor de goede oude 3,5 V8 vindt ik dat ook zo'n leuke optie dat ik liever de bespaarde MRB in een V8 met zijn draaikolk in de tank gooi...
Wat dus het belangrijkste is aan zo'n berekening, is dat iedereen hem voor zichzelf zal moeten maken. Hoe fris is het benzine blok dat je op de kop tikt, hoeveel kilometers maak je, kan je de ombouw zelf doen en heb je daarvoor ook extra onderdelen nodig. Elke situatie zal net weer een beetje anders uitvallen.
Voor mijn series is de berekening overigens erg makkelijk: de 109 heeft de afgelopen 2 jaar minder dan 200km gereden. Voor die zeldzame plezierritjes is een volledige diesel MRB gewoon de doodsteek. Het is dat hij per begin 2015 40 is, en al zijn hele leven op benzine rijdt, anders zou het voor die 120 euro al aan de hoge kant zijn.
De LW blijft lekker 3 jaar geschorst in de restauratie.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46045b83a2b988fb088fe32fbc043d50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16586863, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 16:11
door Marc-my-Words
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> ....
>
> Voor mijn series is de berekening overigens erg
> makkelijk: de 109 heeft de afgelopen 2 jaar minder
> dan 200km gereden. Voor die zeldzame plezierritjes
> is een volledige diesel MRB gewoon de doodsteek.
> Het is dat hij per begin 2015 40 is, en al zijn
> hele leven op benzine rijdt, anders zou het voor
> die 120 euro al aan de hoge kant zijn.
> ....
Voor minder dan 200 km in twee jaar kan je toch schorsen en kortstondig "ontschorsen" ?
Dan gaat het niet om serieuze kosten.
Marc
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 05:04
door JustinvS
in theorie wel, 100km was idd 1 ritje. de rest is echter willekeurig verdeeld over ritjes van minder dan 5km (supermarkt, visite, zin in een rondje) en daarmee ook zonder echte planning. Ben bang dat het vooruit moeten denken over ontschorsen een drempel oplevert die me zal laten kiezen voor de 90, golf of clio. Alsof de 109 nog niet genoeg stilstaat .
Hoe dan ook, is dit het kleine geneuzel wat de aankomende regeling zo nutteloos maakt. Iedere hobbyist zal een manier zoeken om toch door te kunnen gaan, waarbij de bijkomende administratie de paar extra centen die nog wel binnen komen weer opslokken. Zo zal die regel van de wintermaanden meer kosten dan ze die 3 maanden te gunnen, puur door de grote massaschorsing op het laatste moment, aanpassing van het systeem en controle op de weg. Echt macroniveau denken is niet voor deze generatie politiek weggelegd. lastenverzwaring en verkleining van koopkracht leidt volgens mijn oude economie1 boekje nog altijd tot een krimp van consumeren en daarmee de economie. Maar dat mogen de heren daar mooi zelf uitvogelen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38f05dff3c00aed83a9da8a503b6bbda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16588250, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 10:49
door Marc-my-Words
Ik heb ter lering en de vermaek de vergelijking [landrover.startpagina.nl] eens ingevuld met 1:7 op benzine en 1:10,5 op diesel, dus ((x/7)*1.75)+120=((x/10.5)*1.45)+(1912*0.75), zie ook [www.wolframalpha.com]
En ... dan blijkt het omslagpunt ineens van die 19.873,4 km naar 11.742,1 km per 9 maanden gezakt te zijn, dat scheelt nogal (ik heb ook nog even gekeken wat het doet als ik de actuele laagste brandstofprijzen alhier invul: dan zakt het omslagpunt nog eens 100 km).
Bovendien, als je dan even kijkt in het door wolframalpha geleverde grafiekje dan zie je dat je als je dan ruim onder dat omslagpunt blijft zitten, laten we zeggen op 7.000 km, dat je dan met een diesel in slechts ± € 400 "teveel" betaalt (en dat op een totaal van ± € 2000 dat je sowieso kwijt bent afgezien van onderhoud en reparaties). Het duurt dus wel even voordat je de ombouw van benzine naar diesel hebt terugverdiend, als je nog minder per jaar rijdt dan wordt de benzine-keuze wel snel interessanter (waarbij je ook even moet kijken naar waar je je kilometers maakt - ga je iedere zomer naar Zweden en rijd je daar je kilometers dan moet je ook rekening houden met de relatief dure diesel daar).
Verder leert zo'n exercitie dat autorijden nu eenmaal geld kost, en dat je een diesel beter niet stil laat staan (of direct helemaal schorst) want een stilstaande diesel is duur als je naar de maandelijkse MRB kijkt.
Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2013 08:52 door Marc-my-Words.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 11:18
door marcel 2
De Illegale versie
Je moet wel van sleutelen houden, auto om keuren naar benzine en tegelijk apk keuren. Daarna weer de diesel er in hangen!
Dan moet je wel elke 2 jaar de benzine motor er in leggen voor de apk.Ik weet dat dit illegaal is maar wel een ...................!
Ik vermoed dat vele auto's op lpg deze route gaan toepassen.
Controle door de politie of andere keurings instanties komt toch bijna niet meer voor, behalve in vakanties op de snelweg of bij de grens.
Als je het boete bedrag voor deze overtreding wilt verlagen (als je gepakt wordt) moet je de auto een keer per jaar op een andere naam zetten.
De boete van verkeerde brandstof op kenteken is dacht ik rond de 180 euro, misschien wordt de boete ook naar de belastingdienst wordt door gestuurd.
Ik vermoed dat de wet op privacy dan niet van toepassing is
groeten Marcel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2013 09:20 door marcel 2.
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 12:11
door Marc-my-Words
Ja, Ja, je krijgt een naheffing en een boete van 100% en als duidelijk is dat het overschrijven in het verleden alleen bedoeld is om de belastingheffing te voorkomen dan krijg je ook over de "zekergestelde" periode naheffing + boete.
En daarbij: Ik heb nog nooit een controle gehad, ook niet mbt de kleur van de diesel, maar gek genoeg: wie daar mee klooit die wordt opvallend veel vaker gecontroleerd. Bij een diesel is het daarbij bovendien een stuk makkelijker sjekke: De sound en de zwarte rookwolk verraad de diesel. Gas is iets moeilijker maar daar hoeft men maar zo nu en dan de camera bij de LPG-pomp uit te lezen/te vergelijken met het kentekenregister.
En dan tenslotte: De belastingvrijheid voor 25/30 jarige auto's is stuk gegaan op het feit dat "iedereen" dit als leuke route zag. Als nu "iedereen" nog weer "leukere" routes bedenkt dan gaat dat ook lekker stuk. O ja, hoe meer er "stukgemaakt" wordt hoe duurder het wordt, want alle nieuwe regels etc vragen ook weer om uitvoeringskosten en handhavingskosten.
Zoals ik al vaker schreef: Uiteindelijk is natuurlijk de belastingvrijheid stukgegaan op het ontbreken van een kilometerheffing. Pseudo-elektrische auto's rijden nu belastingvrij duizenden kilometers gewoon op benzine, dat geeft straks ook gedoe. Net als de nu nog belastingvrije Mercedes die niet als old-timer maar als goedkope kilometer-vreter gekocht werd.
Hadden we met z'n allen (of althans "wij" de overgrote meerderheid die minder als gemiddeld kilometers per jaar rijdt) de kilometerheffing omarmd en tegelijk inhoudelijk zo bijgesteld dat het werkelijk kosten-neutraal zou uitpakken, dan zouden tenminste de echte veelrijders gaan betalen en de echte weinig rijdende liefhebber van een old-timer had gewoon als liefhebber zijn bescheiden aandeel betaald.
Marc
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 14:40
door JustinvS
(Met het risico de hele discussie van het rekeningrijden weer op te rakelen...) Ik ben het met je eens, betalen voor de kilometers die je gebruikt is wel zo eerlijk. Maar het systeem is waar ik bang voor ben. We hebben het hier over een overheid die al de grootste moeite had om het veel simpelere OV-chipkaart systeem te introduceren, een introductie die 4 jaar te lang heeft geduurd en 4 miljard teveel (!) heeft gekost. (moet je eens uitrekenen hoe vaak weekers daar de 120 miljoen van de oldtimers uit kan halen). Met de huidige technologieën is zo'n systeem haalbaar, maar ongelooflijk duur en minder betrouwbaar (je bent altijd afhankelijk van gps achtige signalen. Als die voor een dag wegvallen, wat doe je dan? kilometers gokken die misschien niet gemaakt zijn? niets in rekening brengen? en wat met de fraudegevoeligheid?) Het voorstel zoals het er lag was net zo fraudegevoelig als bij elke apk de kilometerstand opschrijven, maar ondertussen wel grote factoren duurder. Een ideaal systeem is niet ideaal meer als het kosten-inefficiënt is. Het idee was dan ook dat de gebruiker zou betalen en de wegenbelasting voor iedereen (!) omhoog ging (basisbedrag + meer cent per kilometer dan teruggerekend). Van de OV-chipkaart waren ze te ver met geld verkwisten om het weg te gooien, dus nu het er is werkt het voldoende, maar is het beperkt efficiënter dan de kaartjesautomaten, terwijl we wel een aantal miljard verder zijn in de begroting.
Rest alleen het grondslag verhaal. Stel ik betaal per kilometer, wat gebeurt er met dat geld? Het runnen van de RDW, het goed houden van onze wegen en het aanleggen van nieuwe? Prima, daar teken ik voor, zelfs als het wegen zijn waar ik nooit kom of diensten (rdw) die ik niet ga gebruiken. Maar de rest verdwijnt richting algemene middelen. Daar bij opgeteld dat het geheel duurder wordt (voor iedereen) dan de houderschapsbelasting, en de lagere belastingen in de landen om ons heen, doet meer denken aan een melkkoe dan een gerechtvaardigde belasting. En dan worden mijn kilometers ineens heel duur. (Daarnaast heb ik niet de illusie dat je geen jaarlijks basisbedrag moet betalen om de stilstaande wagens ook kostenefficiënt in het systeem op te kunnen nemen.)
Doe dan een iets "fraudegevoeliger" systeem: ga kilometers bij de apk checken (liever niet, gaat iedereen straks terugschroeven) of verreken het in de accijnzen op brandstoffen (wordt al gedaan, we betalen al dubbel MRB ). Inderdaad veel meer fraude, maar die miljarden winst
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7a8358f9d72dc968e18325bb8bafc78e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16588646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 15:15
door Exfietser
Volgensmij is de kilomter registratie niet gekomen omdat het technisch niet haalbaar was en niet omdat we er met zijn allen tegen waren. Een dergelijk systeem moet juridisch waterdicht zijn. Gebruik maken van GPS signalen kan dus al niet omdat dat niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is. Iedereen gaat er van uit dat de GPS een nauwkeurig gemeten snelheid is. Niets is echter minder waar. Ga maar eens na hoe het eigenlijk werkt en hoe de rekenmethode in elkaar steekt. En dan heb ik het nog niet eens over de plaatsen waar er geen GPS ontvangst (mogelijk) is. Je hele km registratie huis stort door deze onvolkomenheden van het GPS signaal in elkaar.
Alternatief is het hele nederlandse wegennet volhangen met registratie apparatuur. Kamera's o.i.d. Hier hangt duidelijk een kostenplaatje aan. Van alles camera's die nu op veel plaatsen en dus nog lang niet overal hangen zijn de meeste waarschijnlijk niet echt geschikt. Er zou dus een compleet nieuw systeem overal op alle wegen met alle (electrische) infrastructuur moet en bijkomen. En dat kost weer wat.
Andere mogelijkheid is dat alle auto's zelfstandig de km's bijhouden door een koppeling aan de assen van het voertuig en dan periodiek worden uitlezen. Dat kan dan bij de APK of vollautomatisch op afstand of beide. In een oldtimer is het helaas niet mogelijk om een fraude vrij systeem te bedenken.
Het enige dat mischien zou kunnen werken is de belastinge in de brandstof verwerken. Dat gaat dan weer niet om andere dan techniesche reden.
Ik denk eigenlijk dat hier geen oplossing voor mogelijk is.
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 15:19
door Marc-my-Words
Dag Justin,
Ik ben het op veel punten met je eens maar ...
De stelling dat het onmogelijk is een goed/beter afrekensyteem te maken dat fraude-ongevoelig genoeg is en dat ook nog een voldoende laag storings-niveau kent maakt dat we dus nooit een dergelijk systeem krijgen, want zonder erin te investeren komt er nooit iets.
Mbv iets hybrides met GPS/GSM en kenteken-herkenning moet er een meer dan redelijk betrouwbaar plaatsbepalingssyteem kunnen ontstaan.
Misschien kan je dan niet iedere kilometer 100% verantwoorden en kan je ook niet zoen dat onze buurvrouw om de andere dag slechts 300 m op en neer naar de bakker rijdt maar in grote lijnen is er dan betrouwbare info over afstanden, plaats en snelheden. Met zulke info kan je een meer dan redelijke verdeling naar gebruik maken en dus kilometer-MRB aanslagen opleggen. (De wijze waarop de OZB berekend wordt is een stuk dubieuzer, en gas- water- en licht-rekeningen betaal je toch ook op basis van een meter die je nauwelijks kan controleren, om nog maar niet te spreken over de snelheidsboutes.)
En dan een ander deel van je betoog: We betalen MRB voor heel veel meer als wat je noemt. We betalen ook om "onze" wereld draaiend te houden.
Dus betaal je ook MRB om bus en trein te laten rijden (stel je voor dat alle OV reizigers morgen de auto nemen, dan staat heel NL stil en komt het jaren lang niet meer op gang). We betalen ook MRB om de verkeersoverlast te "vergoeden". Lang niet alle kosten die je bijv. bij een ongeluk tegenkomt komen uit je verzekering (zo werd ik, op de fiets, tegen de vlakte gereden, en ziekenhuis etc. is vooralsnog gewoon door het normale ziektekostentraject betaald, dus ddels door mijzelf en deels uit de algemene middelen). Verder, gewoon om te wonen zelf al had je geen auto, betaal je al enorme bedragen aan infrastructuur - die bedragen zitten op allerlei plekken verstopt, bijv. in de grondprijs onder je huis, maar bijv. ook in de waterschapslasten etc.
En tenslotte: Een weg van misschien 10 meter breed heeft tot op 1 kilometer (dus het 100 voudige) invloed dus een weg kost niet alleen die 10 m brede strook grond + asfalt. Als je alles op een rijtje zet is het maar zeer de vraag of de auto de staat geld kost of oplevert .... geeft ook niks, want de staat is geen winstgevende onderneming die onrendabele zaken kan afstoten (d'r zijn zat "onrendabele" zaken waarvoor "vadertje staat" opdraait - daarvoor betalen wij uiteindelijk belasting).
En dan nog een laatste wat afstandelijker opmerking. Belastingbetalen is niet erg, de gelukkigste/tevredenste mensen wonen in die landen waar de belasting het hoogst is (Noorwegen, Zweden, Denemarken, ... en ook Nederland ...) <waarbij die NLers ook enorm kunnen klagen>.
Mensen worden niet ongelukkig van belasting betalen, ongelukkig en ontevreden word je van onzekerheid, onveiligheid en onbetrouwbaarheid in je leefomgeving en voorbestaan. En verder word je (althans diegene onderaan) ook ongelukkig en ontevreden (en opstandig) van een al te ongelijke verdeling van de welstand, en dat geeft weer onveiligheid en onbetrouwbaarheid ... dus dan toch maar een beetje nivelleren (zelfs al wordt het financieringstekort niet serieus lager van het belasten van de Balkenende-plussers, de wereld wordt er wel beter van .... bovendien: als het niet uitmaakt om die plussers te laten betalen en dat argument dus gebruikt om het maar te laten zitten, wie vertelt dan aan de Balkenende-minners dat het heel normaal is dat zij wel moeten betalen).
Marc
PS Het zal duidelijk zijn dat ik niet stem op een partij met VV in zijn naam, voor de goede lezer zal duidelijk zijn dat ik bij het stemmen niet verder kom als kiezen voor "het minst slechte"
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 19:24
door Michel WaZ
Fout geplaatst, onder opnieuw geplaatst . Sorry voor het ongemak.
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2013 17:33 door Michel WaZ.
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 19:32
door Michel WaZ
Maak een website, wil je rijden met je old timer als hobbyist meld je aan met een pincode gekoppeld aan het kenteken ideal/creditcard/acceptgiro erachter en betalen voor die dag/week/maand.
Print je betaalbewijs op kenteken uit en rijden maar simpel toch.
Kan je eventueel ook nog uitbreiden met de toevoeging als je meer als 275 dagen of meer als 9 maanden rijdt, een toeslag of zo iedereen blij, even simpel opgezet dit hoor.
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:04
door JustinvS
@ Arnold, klopt, GPS is inderdaad rampzalig voor wat betreft (een juridische) nauwkeurigheid. Maar datzelfde probleem hebben ze bij de door Marc genoemde flitsers en snelheidsbekeuringen ook juridisch weer heel makkelijk opgelost: basisbedrag omhoog, niet betalen voor de kilometers na een correctie (waar alle geijkte apparaten binnen vallen).
De combinatie GPS en driehoeksmeting met masten (wellicht uit de GSM hoek) moet goed genoeg zijn zolang je de foutmarge waarvoor je niet hoeft te betalen maar groot genoeg houdt. Alles behalve ideaal en bovenal gewoon duur, zelfs op basis van bestaande techniek.
Dit doet me overigens een beetje denken aan hoe alle grote retailers belasting besparen: alle winst wordt uitgesmeerd over elk los item wat over de toonbank gaat. Zo is de kans groot dat je met een bedrag, dat niet in hele centen is, achterblijft. Na lang procederen hebben ze de rechter namelijk zo ver gekregen dat er over 0,009 euro geen belasting betaald hoeft te worden, omdat de belasting over hele centen gaat en er dus belasting wordt geheven over 0,001 euro die niet verdiend is. En dat mocht niet, dus daarom werd er in alle gevallen naar beneden afgerond. Dus die kassabonnetjes waar elk item los op staat is om de afronding per transactie te voorkomen en zo op elk product die 9/10e van een cent onbelast te laten. Nu denk je wellicht dat het de belastingdienst niet veel kan schelen, die tienden van centen, maar het ging alleen bij ahold al om miljoenen. Kwestie van veel transacties maken waarbij er veel gunstigere correctie toegepast mocht worden.
@Marc, Dat je best mag investeren in een systeem snap ik. Maar denk het systeem dan goed uit en kijk of het op termijn wel voordelen biedt (en dan binnen de termijn waarin het systeem wordt afgeschreven). En belangrijker, koop het systeem dan als het goed gaat met de economie en er dus rek in het budget zit. Nu probeert men iedere cent te besparen zodat die hopelijk aangewend kan worden om de economie wat op te warmen.
En dat een weg meer kost dan dat ik noem snap ik, maar de MRB levert nog meer geld op dan dat de weg kost (en de diensten daaromheen ook), gezien de MRB richting algemene middelen vloeit. Met belastingbetalen op zich heb ik geen probleem, maar de grondslag moet netjes zijn. Je kan niet zeggen dat ik moet betalen voor mijn auto omdat de brandweersalarissen betaald moeten worden, dat heeft te weinig met elkaar te maken. Die zaken kunnen betaald worden uit algemene middelen die komen uit loon, vermogen en winstbelasting. Dat zijn de belastingen waarvoor de grondslag is om de algemene zaken in dit land aan de gang te houden. Betalen voor het OV terwijl ik er niet in rij vindt ik prima, als het maar uit de juiste belasting komt en degene die het gebruikt meer betaald dan degene die dat niet doet. Dat maakt per saldo bijna niets uit, maar het verkoopt een extra belasting zoveel beter aan de medemens. Het maakt voor het puzzeltje in zijn geheel niet veel uit, maar ieder puzzelstukje is op zich wel eerlijker.
En nu juist dit past goed bij de kleur waarvan ik gok dat je op stemt: een algemene belasting om te doen wat nodig is, en zo geen onderscheid te maken tussen een dikke land rover of een kleine aygo: alles wordt voor iedereen berijkbaar. De land rover rijder wordt alleen wel ontmoedigd om te gaan vervuilen door de benzineaccijns (en terecht)
Wat betreft de balkenende plussers: het maakt nominaal inderdaad weinig uit om daar een pittige belasting tegenaan te gooien. Degene die het niet bevalt verhuist naar een land waar dat niet gebeurt (waardoor de staat dat geld kwijt is) en de rest betaald een bedrag dat veel lijkt (noem eens een ruim geschatte 100 miljoen) maar dat op het hele begrotingstekort gewoon niet is. Ik vindt het vooral mooi hoe de markt zichzelf daarin reguleert: de media bericht van hoge salarissen bij bedrijven die nog een schuld aan de staat hebben af te lossen, en de klanten lopen daar massaal weg. Dan ben je geen goed bestuurder als je geen "normaal" bestuurderssalaris krijgt, want je maakt met dat (wan)beleid je eigen bedrijf stuk. Dus, salaris omlaag of ontslag door de aandeelhouders. Gevolg is betere PR en tevreden klanten.
(Ongeacht of ze wel zo weinig verdienen, de onkostenvergoeding is in het salaris van de topman niet meegerekend, maar wel véél hoger dan zijn salaris, kwestie van bonusbeestje bij zijn naam noemen En zodra ze daar weer achter komen bij het volk gaat de markt weer werken)
Wat betreft stemmen: ik selecteer mijn partij op: 1) capaciteit om met gezond verstand alle aspecten van het land te runnen (dus geen 1 verkiezingspunt-partij zoals de p.v.d.dieren, 50+ of PVV) 2) Mate van getrouwheid aan de beginselen van onze rechtsstaat (Legaliteitsbeginsel, rechtszekerheidbeginsel e.d. waardoor VVD PVDA CDA en CU afvallen door akkefietjes in het verleden) en 3) mate waarop de standpunten met mijn eigen mening overeenkomt (deze pas als laatste omdat je niets aan een partij hebt die zijn woorden toch niet nakomt op basis van het 2e punt, en een goed gerund land meer waard is dan een slecht gerund land dat zo dicht mogelijk bij jouw hoofdpunten komt). Was lange tijd van de VVD, de liberale efficientie had altijd wel iets, maar is zo goed als verdwenen bij die partij. Gesprekken met hoogstaande leden (en kamerleden) hebben mijn vertrouwen in hun kennis en kunde in veel gevallen niet gesterkt. Heb nu nog geen idee wat ik na augustus moet stemmen... Misschien tijd voor een Land Rover partij, met kamerzittingen rond het kampvuur met whiskeytasting en gezamelijk klussen tijdens de discussie om de gemoederen hoog te houden
Mooie discussie, ben alleen bang dat we/ik steeds meer off-topic raken.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3ee2571629de8c1f3d6e55ae0b8e5dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16589479, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: di 04 jun 2013, 23:27
door sander "one10"
Interessant
Landrover partij klinkt goed ! Mooi parkeren op het Binnenhof , kampvuurtje met whiskeytasting .
Nu nog een mooi partij programma
En een landrover als dienstauto , zo een oldtimer ook mogen ?
Chauffeur hoeft niet ik rij lekker zelf
Maar weer off topic , goed Leesvoer duidelijk verhaal !
Nu nog de mensen die er over beslissen het aan d'r verstand brengen....
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 01:27
door Marc-my-Words
Tja, daar zie ik nu wat er misgaat.
Je hoeft de gereden afstand niet met "juridische" nauwkeurigheid vast te stellen, je moet toch een beetje terug naar de tolgedachte.
Dus, wie bijv. bij Lage Weide de Utrechtse conglomeratie verlaat en van laten we zeggen ± het Domplein komt heeft x kilometer stad achter de rug (met wellicht nog hier of daar een onbetekenend zigzagje, en daarna neemt hij/zij de A2 om na xx kilometer in Amsterdam de Utrechtse Brug over te gaan en weer verder in het Amsterdamse stadsgebied te rijden naar bijv. de Dam.
Of je onderweg de volle 4 of 5 rijbanen hebt gebruikt en steeds gezigzagd of gewoon steeds recht reed doet er niet toe, de afstand Utrecht Amsterdam is (vlgs het tol-principe) één vast aantal kilometers, je snelheid kan wel weer, bij benadering en dus ook slechts gemiddeld worden vastgesteld (op de A2 heb je bovendien de video-traject-controle met kentekenherkenning, dus daar is zelfs een dubbeling).
Het "mooie" is nl dat je aan de kaart ziet: zelfs al ligt er erg veel asfalt, er ligt nog steeds niet overal asfalt dus een iets globalere GPS bepaling samen met een klein beetje TomTom-achtige logica en je kan heel goed bepalen waar iemand rijdt, en in ieder geval hoeveel en hoe hard. Het zal best zo zijn dat er soms even iets mist maar zolang je maar zo'n 99% goed hebt en een slim filtertje waarbij onwaarschijnlijke ruis wordt opzij gezet is genoeg voor een eerlijke kilometerheffing.
Overigens, ik ben niet zo bang voor de GPS-onnauwkeurigheid. Ik gebruik de GPS zo nu en dan intensief en doe soms (onbedoeld) een proefje. Zo had ik de GPS gebruikt om rietland-percelen voor een onderzoekje op te delen, omdat het onderzoekje wat langer duurde moest ik na enige tijd de in tweede helft van zo'n ritlandperceel verder, en .... na even wat meten en uitpassen kom ik een bamboe stok tegen die ik onbedoeld had laten staan: die stok stond precies waar hij staan moest, op de hoek waar ik verder moest (ik stond daar al klaar een nieuwe te "planten". Een andere leuke proef: Vaar dagelijks door hetzelfde smalle slootje en kijk naar de GPS-posities: ongeveer 1:10 van de gevallen vaar je vlgs de GPS net naast de sloot (en zo'n sloot is echt smaller als een rijbaan). om een supertanker door dat slootje te krijgen is er dus meer nodig als alleen een eenvoudige GPS.
Overigens, zou je een GPS met correctie gebruiken dan vind je zelfs een saté-prikkertje in het rietland terug.
En sterker nog, er worden nu al mensen veroordeeld op basis van nog veel vagere GSM-signalen en de toch op z'n minst dubieuze GSM plaatsbepaling, een plaatsbepaling die qua nauwkeurigheid in het stenen tijdperk blijft steken als je die vergelijkt mat GPS.
Ik ben dus al ruimschoots tevreden met een zo nu en dan duidelijker plaatsbepaling en een gemiddelde traject-snelheid - dat is ook genoeg voor een boete dus ook genoeg voor een belasting. Een beetje voordeel van de twijfel voor de belastingbetaler is zo erg niet, het huidige systeem is ook niet eerlijk (kijk maar eens naar de voertuig-gewichten), en voor zover er kleine rimpelingen in zitten zullen deze rimpelinge eigenlijk altijd gewoon uitmiddelen.
Eigenlijk is het enige echte knelpunt dat kan ontstaan het geval dat iemand dagelijks naar huis rijdt - bijv met z'n 4x4 over dat pad langs een akker - en dat dit net zo door het systeem wordt geinterpreteerd als een vele male langere route via het asfalt - hij rijdt dat ook ineens hard over dat virtuele asfalt. Als zo'n "spookroute" dagelijks kilometers toevoegt aan jet "verbruik" dan komt er iets oneerlijks uit, als je nu de mogelijkheid krijgt om de uitkomsten van het systeem in te zien is zo'n onhebbelijkheid in voor dergelijke uitzonderingen recht te zetten.
Marc
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 19:29
door Jaap90
Hallo heren,,
Ik las jullie km heffing discussie. Jullie vergeten een paar zaken.
1: de km heffing was niet bedoeld om een eerlijkere heffing te krijgen maar om de filegevoelige wegen te ontlasten door het rijden in bepaalde tijden en op bepaalde wegen extra duur te maken en zo de mensen te veleiden of dwingen zich anders te verplaatsen.
2: de voorgestelde km heffing ging en gaat met enorme uitvoeringskosten gepaard, investeringen in apparatuur in de autos en of langs de weg, maar vooral in ons toch al niet te kleine ambtenarenapparaat. Aleen voor het controleren en afrekenen moesten er toen al 1000 ambtenaren bijkomen.
3: de bestandsopbouw over de verplaatsingen van individuen die met deze systemen plaatsvindt is ongewenst. Overheden in het algemeen hebben tot nu toe altijd weer laten zien niet met dit soort bestanden om te kunnen gaan. De Nederlandse overheid is daarop geen uitzondering. In 40 -45 ging het al fout met de bevolkingsregisters en de onterechte verdenkingen en veroordelingen op basis van DNA fouten zijn van deze tijd.
Km heffing gebaseerd op dit soort systemen blijft verwerpelijk. Simpel bij de brandstofprijs in is nog het meest eerlijk, heeft geen invoerings en uitvoeringskosten tot gevolg en heeft een lineair effect op de gebruiker betaalt. Als we nu europees de brandstofprijzen eens gelijk trekken, dat will zeggen in alle landen gelijke accijns zoals we ook de BTW harmoniseren dan zijn er geen argumenten meer tegen het laatste systeem te bedenken.
Jaap
Ps. Justin: de 90 loopt na de verstuiverwissel 1:10, 5 inclusief de stukken in het bos van afgelopen weekeind.
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 19:49
door JustinvS
Tijd om de brandstofpomp op te schroeven
Dat het systeem zoals gewenst niet te betalen is heb ik al gezegd, de mankracht is daar maar een deel van. Het originele doel van de kmheffing is misschien de file maar het neveneffect van het uitbannen van de houderschapsbelasting geeft daar een nieuwe wending en een nieuw doel aan.
Punt van veiligheid is terecht, niet alleen intern (big brother) maar vooral extern (volgens de wet openbaar bestuur opvragen van gegevens van auto's van de buren? van je echtgenote? Die wet geeft een grens aan die gigantisch is aangetast sinds de hooligandatabase. Een van de professoren heeft een mooi afschrift van alle bekende Nederlandse hooligans als bewijs.) En wat als de data door een fout in verkeerde handen komt? Kan iedereen elke Nederlander volgen op Wikileaks
Linksom of rechtsom, er is nu geld nodig. Er wordt dus belasting geheven terwijl de uitgaven laag gehouden moeten worden, en tijd voor het opzetten van een eerlijke (europese) regeling is er niet. Voor die tijd zijn we allang failliet
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d398f8aed8beba6a782ad6a7795e346', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16590822, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 20:58
door Marc-my-Words
Wordt even wakker, je bent ook nu al goed te volgen.
Soms zit er een gaatje in, maar als je kijkt naar de zoektocht naar de Ruben en Julian, en als je dan ziet dat zelfs van iemand die kennelijk zijn best doet "zoek" te raken de route al vrijwel geheel te reconstrueren is .... Ofwel: Ik heb liever dat ik wordt afgerekend op mijn verplaatsingen als betalen voor al die mensen die een halve werkweek (of langer) achter het stuur zitten, en die dan lekker belasting-vrij of belasting-arm rijden met iets dat hybride heet.
En, het klopt, je bent hier in Nederland "je leven niet zeker" dwz vaak tot op de meter te volgen: Kenteken-registratie, GSM, OV-chip, Internet-gebruik, Vingerafdruk in je ID-kaart/paspoort, Bank-pasjes, etc.
Marc
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: do 06 jun 2013, 01:50
door JustinvS
Ho ho, Ruben en Julian hadden ze ook niet zo maar gevonden. Tuurlijk, die auto hebben ze gevolgd zo lang hij op de "grote" wegen was, maar het opzetten van die route hebben ze ook maar op een paar camera's gebaseerd. De rest is logisch bij elkaar gegokt, en heeft ook niet geleid tot een exacte pin point van waar die kerel exact is geweest, is gestopt en voor hoe lang. Dat kan met een rekeningrijdsysteem natuurlijk wel. En met mijn OV-chipkaart niet. Alleen de GSM is een goed punt, en helaas veel te vaak onnodig/illegaal gebruikt door onze overheid. Maar die kan ik vrijwillig weg doen / vervangen voor een ander, waardoor het weer een stukje veiliger voor me wordt. Auto is een iets ander verhaal.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d39797c3c00d93054a7de28cef4dbbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16591277, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Sommigen begrijpen het nog niet helemaal..
Geplaatst: do 06 jun 2013, 13:54
door Tinus
Gaat ook niet werken, MRB bij de toch al hoge (graaiaccijns+BTW) brandstofprijzen zal het brandstoftoerisme naar omringende landen alleen maar doen toenemen en getankte liters in het buitenland zijn weer gemiste accijnzen voor de schatkist.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07dc54776a835f6029bfe543c335a06e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16591673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ee01c895ba95cfd64eff27f6c9cf738', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 16591673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2013 13:58 door Tinus.
Re: Ik begrijp de nieuwe regels nog niet helemaal..
Geplaatst: do 06 jun 2013, 15:17
door marcje
De oplossing voor de dieselrijders is heel simpel:
Koop er nog een oldtimer bij, maar dan 1 op benzine. 9 maanden per jaar in de benzine, is €120,- MRB. De andere 3 maanden met de diesel rijden à pak hem beet €175,- per maand MRB. De 9 maanden dat je benzine rijdt, schors je de dieselauto. Scheelt op jaarbasis zo'n €1400,- wat je dan minder aan MRB dan wanneer je het hele jaar door in je dieseltje rijdt. De overheid ook weer zijn zin, twee brandstofslurpende, broeikasgasuitstotende, herriemakende apparaten op de weg. En het bedrag wat je betaald voor een benzine LaRo heb je er met een paar jaar weer uit
Marcje