109 IIA 6 cilinder kleppenstellen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard Brandon

109 IIA 6 cilinder kleppenstellen

Bericht door Richard Brandon »

beste prikkers,
Na 7 jaar rondgereden te hebben in een 88 series III ben ik sins vrijdag de eigenaar van een 109 IIa stationwagon bugeye met 6 cilinder uit "68. Het motortje loopt prima maar het vermogen valt behoorlijk tegen. Zodoende besloten alles netjes aftestellen, te beginnen met de klepspelingen. De kop inlaatkleppen lijkt mij geen probleem maar de zij uitlaatkleppen. Hoe kom je daar bij? Moet je eerst je uitlaat-spruitstuk en nog wat aangrenzend materiaal verwijderen of is er een makelijkere manier. Graag jullie reakties. Zijn er overigens Landrover 6 cilinder eigenaren in de buurt van IJmuiden, waar ik eens kan buurten om wat ervaringen op te doen?
Bij voorbaat dank Richard.
Frank

Re: 109 IIA 6 cilinder kleppenstellen

Bericht door Frank »

Dag Richard,

Je moet inderdaad het spruitstuk demonteren wil je bij de uitlaatkleppen kunnen komen. (Ook is het makkelijk om het warmte schildje bij de stroomverdeler te demonteren. Gelukkig moet je de uitlaatkleppen afstellen als de motor koud is. (De inlaatkleppen daarentegen moet je afstellen als de motor warm is.) Er is geen makkelijkere manier maar je wordt er wel steeds handiger in. Ik heb een aantal jaren een 6 pitter gehad maar nu niet meer en ik woon ook niet in de buurt van IJmuiden. (Den Bosch)

Mvg Frank
marc Heijnen

Bericht door marc Heijnen »

Heb ook een 2,6 liter gehad en de motor geheel professioneel gereviseerd uiteindelijk andere motor ingebouwd gezien hij alleen erg veel zoop en nauwelijks vermogen of trekkracht had.

was met vrienden in Zwitserland en ik zou de aanhanger wel door de bergen sleuren uiteindelijk maar achter een normale personenauto gehangen want dat ging beter.

dus wat je ook afstelt of reviseert valt allemaal een beetje tegen voor zo'n groot blok.

groet,

Marc
Niels

Bericht door Niels »

Als je het complete spatbord l.v. eraf haalt kun je er ook bij. Je uitlaatpijp moet dan natuulijk wel los.
Op deze manier breken in ieder geval niet de tapeinden in het blok af. Spruitstukken zijn inmiddels ook schaars...

Een goede zescilinder loopt erg mooi en moet normaal met het verkeer mee kunnen komen.
De ontsteking iets vroeger zetten kan ook merkbaar verbetering geven.

De auto is echter veel zwaarder dan een 88 en rijdt echt helemaal anders...

Mvg Niels

109 serie 2A 2.6
88 serie 2A 2.25
Richard Brandon

Bericht door Richard Brandon »

Bedankt voor jullie reakties, al is Marc niet echt positief. Ik verwachte ook geen beest van een motor en weet ook dat het een verouderd motorconsept is maar hij is een stuk trager dan mijn 88 met 2,25 blok. Er moeten toch wel prikkers zijn die deze 6-pitter meer waarderen. Als ik oude verhalen lees is het blok ooit ingezet voor 109 rijders die wat meer vermogen wilde en voor de 1 ton variant. Ik ga morgen eerst maar eens de compressie en ontsteking controleren. Volgens mij moet er toch meer inzitten dan er nu uitkomt. Mijn ervaring met dit mooie, aparte, blok is bijna 0. Als er prikkers zijn met adviezen en tips zijn die zeer welkom.Bij voorbaat dank Richard
Frank

Bericht door Frank »

Dag Richard,

Een 6 pitter loopt inderdaad erg mooi en kan aardig meekomen met het verkeer. Ik heb er ook een keer een aanhanger vol zand achter gehad wat ik nauwelijks merkte. Echter als je berg op gaat viel het mij ook tegen. (Overigens niet met de aanhanger) En ja het is een groot blok maar ook ontwikkeld rond 1930. Dus verwacht qua prestaties niet wat je tegenwoordig van een 1.4 benzine krijgt. Maar als het blok mooi loopt dan kan het heel rustig en stil stationair lopen. Ik heb ook een keer de carburateur gereviseerd echter de reden hiervan was dat ik de motor niet meer mooi stationair afgesteld kreeg.

Mvg Frank
Joep

Bericht door Joep »

Dag Richard,

zelf heb ik een aantal jaren een 6-cil gereden en qua vermogen viel mij dat toch echt niet tegen. Wel inderdaad alles goed afstellen en zorgen dat filters en olie ook regelmatig vervest worden. Van buiten is naturlijk niet echt te zien hoe het beestje er inwendig aan toe is, dat maakt natuurlijk ook uit in het vermogen wat nog resteerd.

Helaas zit ik tegenwoordig in de buurt van Den Bosch en niet meer in Alkmaar.

succes

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7efcd84d34b53545d433cbb283fdbab0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16578933, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie