Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Startproblemen: Wie wil/kan helpen
We hebben een landrover die meestal redelijk wat moeite heeft met een koude start. Soms start ie uiteindelijk wel, soms slaat ie gewoon helemaal niet aan en trekt ie met starten de accu's leeg. We zijn nog redelijk groen met sleutelen (de cursus moet nog komen deze zomer ) en we hebben er in de garage naar laten kijken maar dat was geen succes (zie dit draadje).
De vraag is: wie vind het leuk om een kijkje te nemen naar onze laro in Breukelen om te kijken wat er aan de hand is (en is wellicht zelfs in staat het probleem te verhelpen)? Kan ook een poging wagen naar je toe te komen, maar de aard van het probleem maakt dat wat lastiger (maar kan het proberen).
Wat info: gloeibougies en brandstofpomp zijn inmiddels vervangen (dus dat zal het wel niet zijn). Ik heb ook het vermoeden dat er aanvullend iets met (het opladen van) de accu's niet helemaal lekker gaat. Als we de accu's zelf helemaal opladen lukt starten meestal wel (alhoewel ook niet altijd even soepel) maar blijkbaar laden ze tijdens het rijden niet/niet goed op waardoor ie er soms gewoon geen kracht meer voor lijkt te hebben. En die combinatie (slechte start, accu die niet (goed) wil laden) zorgt er voor dat we soms niet weg komen. 2e keer starten gaat vaak prima wat het wellicht ook wat lastiger maakt om het probleem te achterhalen want als het eenmal is gelukt merk je het niet meer. Maargoed, dat is dus mijn 'groene' analyse .
Mocht je vooraf wat uitzoekwerk hebben: let me know maar ga er vooral vanuit dat ik van veel dingen nog niet weet waar ze zitten...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
De vraag is: wie vind het leuk om een kijkje te nemen naar onze laro in Breukelen om te kijken wat er aan de hand is (en is wellicht zelfs in staat het probleem te verhelpen)? Kan ook een poging wagen naar je toe te komen, maar de aard van het probleem maakt dat wat lastiger (maar kan het proberen).
Wat info: gloeibougies en brandstofpomp zijn inmiddels vervangen (dus dat zal het wel niet zijn). Ik heb ook het vermoeden dat er aanvullend iets met (het opladen van) de accu's niet helemaal lekker gaat. Als we de accu's zelf helemaal opladen lukt starten meestal wel (alhoewel ook niet altijd even soepel) maar blijkbaar laden ze tijdens het rijden niet/niet goed op waardoor ie er soms gewoon geen kracht meer voor lijkt te hebben. En die combinatie (slechte start, accu die niet (goed) wil laden) zorgt er voor dat we soms niet weg komen. 2e keer starten gaat vaak prima wat het wellicht ook wat lastiger maakt om het probleem te achterhalen want als het eenmal is gelukt merk je het niet meer. Maargoed, dat is dus mijn 'groene' analyse .
Mocht je vooraf wat uitzoekwerk hebben: let me know maar ga er vooral vanuit dat ik van veel dingen nog niet weet waar ze zitten...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Jammer dat het geen 200/300 tdi is, die ken ik van binnen en buiten, en Limburg is een beetje ver weg van Breukelen. Ik heb echter 2 puntjes van kritiek, ik vind het niet zo'n schoonheidsprijs hebben om WiWo een beetje in een verkeerd daglicht te zetten. Op zo'n manier kun je een bedrijf behoorlijk naar beneden halen, terwijl het misschien heel anders in elkaar zit. Daar is dit forum niet voor bedoeld. En op vakantie gaan met deze LaRo, tja, is dat wel zo verstandig als je groen bent op LaRo- en op sleutelgebied? Ik sleutel al 13 jaar met veel tevreden klanten maar ik blijf het liefste "rundumshause" met een oudere Land Rover.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Thx! Limburg is idd wat ver, er zijn er vast die dichter bij wonen
Offtopic 1: Ik deel gewoon mijn ervaring, volgens mij ben ik redelijk dicht bij de feiten gebleven en heb ik dat proberen te onderbouwen. Ik kom niet met een lijst verwijten zonder onderbouwing, dat zou inderdaad niet al te netjes zijn. Misschien blijkt uit eventuele hulp wel dat er iets heel geks met onze Laro aan de hand is wat ze bij WiWo ook nooit hadden kunnen vermoeden, dat zal ik dan zeker vermelden in dat draadje
Offtopic 2: Misschien wel niet, maar daarom ook eerst iig een weekje sleutelcursus, hangt er vanaf hoe het dan staat met het zelfvertrouwen .
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 20:47 door gxjansen.
Offtopic 1: Ik deel gewoon mijn ervaring, volgens mij ben ik redelijk dicht bij de feiten gebleven en heb ik dat proberen te onderbouwen. Ik kom niet met een lijst verwijten zonder onderbouwing, dat zou inderdaad niet al te netjes zijn. Misschien blijkt uit eventuele hulp wel dat er iets heel geks met onze Laro aan de hand is wat ze bij WiWo ook nooit hadden kunnen vermoeden, dat zal ik dan zeker vermelden in dat draadje
Offtopic 2: Misschien wel niet, maar daarom ook eerst iig een weekje sleutelcursus, hangt er vanaf hoe het dan staat met het zelfvertrouwen .
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 20:47 door gxjansen.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Geachte Heer: gxjansen. Al gevraagd bij de Land-Rover Club Breukelen, om ondersteuning en raad. Als je niets vraagt dan krijg je weinig. gr. Juppe.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
@Jup, klopt helemaal, daarom vraag ik nu ook
@Frans de ene keer 10 seconden, de andere keer 20 of 30 seconden. Lijkt niets uit te maken.
@Frans de ene keer 10 seconden, de andere keer 20 of 30 seconden. Lijkt niets uit te maken.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
- kijk eens goed naar de mindraad van je accus naar je chassis
al diverse keren meegemaakt dat de - kabel helemaal gecorrodeerd was dus een beknelling in de rondgang van
je stroom.
Al diverse keren een krtje bier mee verdiend met een weddenschap
succes
al diverse keren meegemaakt dat de - kabel helemaal gecorrodeerd was dus een beknelling in de rondgang van
je stroom.
Al diverse keren een krtje bier mee verdiend met een weddenschap
succes
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Hallo
Jammer om te horen dat je een slechte start hebt met land rover en garage
maar vergeet niet dat het oude voertuigen zijn,
waar veel kt storinkies in kunnen zitten die garages er ook niet met een beurtje uit zullen halen
maar over je start probleem
wat voor accu s heb je, goede en volle accu s zul je niet gauw leeg starten
meet ook even hoeveel volt je krijgt als de motor draaid dan weet je gelijk of die bij laad
heb je al gekontroleerd of je voorgloei werkt [hoeveel volts gloeiers en hoe geschakeld]
Grt
Alan
Jammer om te horen dat je een slechte start hebt met land rover en garage
maar vergeet niet dat het oude voertuigen zijn,
waar veel kt storinkies in kunnen zitten die garages er ook niet met een beurtje uit zullen halen
maar over je start probleem
wat voor accu s heb je, goede en volle accu s zul je niet gauw leeg starten
meet ook even hoeveel volt je krijgt als de motor draaid dan weet je gelijk of die bij laad
heb je al gekontroleerd of je voorgloei werkt [hoeveel volts gloeiers en hoe geschakeld]
Grt
Alan
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Verbindt de min pool van je accu met een degelijke startkabel direct aan het motorblok en probeer te starten. Gaat het beter dan heb je slechte massacontacten.
GRT Huub
GRT Huub
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
@Peter & Huub: jullie krijgen een biertje denk ik . Hij starte (redelijk) goed als ik dat probeer. Volgende stap lijkt dus te zijn om de mindraad te vervangen.
Wat ik me trouwens ook bedacht: de accupolen zijn ingevet (vaseline gok ik) maar door het loshalen en weer vastzetten van de klemmen komt daar ongetwijfeld wat vaseline tussen. Daar vaseline een slechte geleider is lijkt me dat dit ook niet bevorderlijk werkt. Ik zal deze ook even goed schoonmaken en dit bij loshalen/herplaatsen herhalen. Wat gebruiken jullie trouwens voor invetten van de polen? Vaseline? Koperpasta?
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Wat ik me trouwens ook bedacht: de accupolen zijn ingevet (vaseline gok ik) maar door het loshalen en weer vastzetten van de klemmen komt daar ongetwijfeld wat vaseline tussen. Daar vaseline een slechte geleider is lijkt me dat dit ook niet bevorderlijk werkt. Ik zal deze ook even goed schoonmaken en dit bij loshalen/herplaatsen herhalen. Wat gebruiken jullie trouwens voor invetten van de polen? Vaseline? Koperpasta?
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Vaseline laten zitten of vervangen. Het geeft geen contactproblemen. Door de klemkracht wordt de vaseline weggedrukt op plaatsen waar de klem tegen de pool aanzit. Op plaatsen waar die klem de pool niet raakt (en dat zijn microskopisch kleine putjes en deukjes) blijft de vaseline zitten en vult de holtes op. Alles wordt op die manier goed afgesloten van de zuurstof in de buitenlucht. Daardoor wordt het ontstaan van corrossie ( De bloemkolen op de klemmen) tegengegaan.
Met twee voltmeters kun je heel eenvoudig zien of de bedrading van je start circuit en accu in orde is. Een voltmeter sluit je direct aan op de klemmen van je accu. De andere sluit je direct aan op de plusklem van je startmotor en de min op het huis van de startmotor.
De twee voltmeters zet je naast elkaar op het dashboard. Vervolgens starten. Als de voltmeter op de startmotor nu erg instort dan heb je een bedradings probleem. Storten beide meters in dan heb je een lege of een rotte accu.
Als je een bedradingsprobleem hebt kun je het volgende doen:
De pluskabel van de accu naar de hoofdklem links onder in de motorruimte. (Onder het stuurhuis.).
Kabel van de de hoofdklem naar het startrelais. (De kleine cilindervormige bult op de startmotor.)
Het kleine dikke kabeltje dat van het startrelais naar de startmotor loopt.
De dikke litze kabel die van het motorblok naar een bout op het chassis loopt.
De kabel die van het chassis naar de massaschakelaar in de zitbak van de bestuurder loopt.
De kabel die van deze massaschakelaar naar de min aansluiting van de accu's lopen.
De kleine doorverbinding die tussen de twee accu's zit.
Haal als deze kabels los en maak de klemmen en kabel einden goed schoon. (Contactspray en geen wd40, imal o.i.d.)
Smeer alles in met zuurvrije vaseline (etos, kruidvat enz.) en zet het dan vast.
De spanning van geladen accu's als de motor niet draait en er dus niet geladen wordt is doorgaans ruim 25 volt.
De spanning op de accu's als de motor loopt met verhoogt toerental (beetje handgas) is minimaal 27,5 volt.
Als je dat meet is je laadsysteem in orde.
Oh ja en zo moet het dus niet:
corrosion.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bb01ba44cadb74371e97869c48a2c5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fw6rec.com%2Fduane%2Fbmw%2Fterminal%2Fcorrosion.jpg', 'http://w6rec.com/duane/bmw/terminal/corrosion.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fw6rec.com%2Fduane%2Fbmw%2Fterminal%2Fcorrosion.jpg', '', 16576253, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met twee voltmeters kun je heel eenvoudig zien of de bedrading van je start circuit en accu in orde is. Een voltmeter sluit je direct aan op de klemmen van je accu. De andere sluit je direct aan op de plusklem van je startmotor en de min op het huis van de startmotor.
De twee voltmeters zet je naast elkaar op het dashboard. Vervolgens starten. Als de voltmeter op de startmotor nu erg instort dan heb je een bedradings probleem. Storten beide meters in dan heb je een lege of een rotte accu.
Als je een bedradingsprobleem hebt kun je het volgende doen:
De pluskabel van de accu naar de hoofdklem links onder in de motorruimte. (Onder het stuurhuis.).
Kabel van de de hoofdklem naar het startrelais. (De kleine cilindervormige bult op de startmotor.)
Het kleine dikke kabeltje dat van het startrelais naar de startmotor loopt.
De dikke litze kabel die van het motorblok naar een bout op het chassis loopt.
De kabel die van het chassis naar de massaschakelaar in de zitbak van de bestuurder loopt.
De kabel die van deze massaschakelaar naar de min aansluiting van de accu's lopen.
De kleine doorverbinding die tussen de twee accu's zit.
Haal als deze kabels los en maak de klemmen en kabel einden goed schoon. (Contactspray en geen wd40, imal o.i.d.)
Smeer alles in met zuurvrije vaseline (etos, kruidvat enz.) en zet het dan vast.
De spanning van geladen accu's als de motor niet draait en er dus niet geladen wordt is doorgaans ruim 25 volt.
De spanning op de accu's als de motor loopt met verhoogt toerental (beetje handgas) is minimaal 27,5 volt.
Als je dat meet is je laadsysteem in orde.
Oh ja en zo moet het dus niet:
corrosion.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bb01ba44cadb74371e97869c48a2c5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fw6rec.com%2Fduane%2Fbmw%2Fterminal%2Fcorrosion.jpg', 'http://w6rec.com/duane/bmw/terminal/corrosion.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fw6rec.com%2Fduane%2Fbmw%2Fterminal%2Fcorrosion.jpg', '', 16576253, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
@exfietser thx voor de uitgebreide toelichting! Heb wel één multimeter, ik ga eens kijken of ik ergens een 2e vandaan kan halen. En zoals op het plaatje ziet het er gelukkig niet uit haha.
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
De goedkope multimeters bij de aldi/litle/action enz. voldoen uitstekend. Wel zorgen voor een nieuwe batterij. Als die een beetje leeg is bij die goedkope meters werken ze niet goed meer.
P.S. Die lui hierboven zijn watjes. Ik rijd wel overal heen met mijn series. Ik heb er een van 51 en een van 38 jaar. Als je zorgt dat de de boel goed onderhouden is en reparaties met eerste klas onderdelen op de juiste manier zijn uitgevoerd is een retourtje kaapstad zondermeer mogelijk. Er zijn een reeks inmiddels exprikkers die dat gedaan hebben en er zijn er nog een paar onderweg ook dacht ik.
P.S. Die lui hierboven zijn watjes. Ik rijd wel overal heen met mijn series. Ik heb er een van 51 en een van 38 jaar. Als je zorgt dat de de boel goed onderhouden is en reparaties met eerste klas onderdelen op de juiste manier zijn uitgevoerd is een retourtje kaapstad zondermeer mogelijk. Er zijn een reeks inmiddels exprikkers die dat gedaan hebben en er zijn er nog een paar onderweg ook dacht ik.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Inderdaad, grote afstanden met een/mijn Series vind ik niet echt zorgwekkend of eng, ik ken die wagen door en door, onderdelen zijn overal te krijgen en goed onderhoud is gewoon een must. En onder goed onderhoud versta ik dan ook het zo nu en dan nalopen van de hele wagen, dan kom je de meeste dingen al tegen vóórdat ze echt een probleem worden. Daarnaast staan er net zo veel nieuwe auto`s langs de kant als oudere, dus of je daar per definitie minder problemen mee kunt verwachten is ook twijfelachtig.
Voor wat betreft jou startproblemen zou het trouwens érg gemakkelijk zijn als je eens een filmpje van een koude (en dus waarschijnlijk moeizame?) start kunt posten, dan kunnen we ook horen hoe hard je startmotor ronddraait en wat voor kleur rook er uit je uitlaat komt bijvoorbeeld
Daarnaast heb ik zoal mijn twijfels over je brandstofsysteem eerlijk gezegd, je vertelt in het andere draadje dat je een grote beurt hebt laten uitvoeren en dat er daarna een diesellekkage aan de injectiepomp was. Als bij die grote beurt je brandstoffilter is vervangen, dan zou het kunnen dat hij daarlangs lucht aanzuigt of dat er bij het ontluchten van de hogedrukpomp een lekkage bij de ontluchtingsnippels is ontstaan, wat ook voor het aanzuigen van lucht kan zorgen. Als je de wagen dan koud start dan is hij inderdaad bijna niet aan te krijgen, omdat er gewoonweg geen diesel bij de injectors komt. Als je daarbij ook nog een langzaam draaiende startmotor hebt, dan is het helemaal feest. Als de wagen vervolgens warm is geweest en hij staat kort stil, dan kan er maar gedurende korte tijd lucht in de leidingen komen waardoor een warme start meestal makkelijker gaat als je deze problemen hebt.
Ik denk dat het een combinatie van de dieseltoevoer en een elektrisch probleem is, ik zou dus beginnen met beide systemen na te kijken. Voor wat betreft de elektra heb je daar al een hoop zéér bruikbare tips voor gehad denk ik
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Voor wat betreft jou startproblemen zou het trouwens érg gemakkelijk zijn als je eens een filmpje van een koude (en dus waarschijnlijk moeizame?) start kunt posten, dan kunnen we ook horen hoe hard je startmotor ronddraait en wat voor kleur rook er uit je uitlaat komt bijvoorbeeld
Daarnaast heb ik zoal mijn twijfels over je brandstofsysteem eerlijk gezegd, je vertelt in het andere draadje dat je een grote beurt hebt laten uitvoeren en dat er daarna een diesellekkage aan de injectiepomp was. Als bij die grote beurt je brandstoffilter is vervangen, dan zou het kunnen dat hij daarlangs lucht aanzuigt of dat er bij het ontluchten van de hogedrukpomp een lekkage bij de ontluchtingsnippels is ontstaan, wat ook voor het aanzuigen van lucht kan zorgen. Als je de wagen dan koud start dan is hij inderdaad bijna niet aan te krijgen, omdat er gewoonweg geen diesel bij de injectors komt. Als je daarbij ook nog een langzaam draaiende startmotor hebt, dan is het helemaal feest. Als de wagen vervolgens warm is geweest en hij staat kort stil, dan kan er maar gedurende korte tijd lucht in de leidingen komen waardoor een warme start meestal makkelijker gaat als je deze problemen hebt.
Ik denk dat het een combinatie van de dieseltoevoer en een elektrisch probleem is, ik zou dus beginnen met beide systemen na te kijken. Voor wat betreft de elektra heb je daar al een hoop zéér bruikbare tips voor gehad denk ik
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Vriendin keertje weg met de landrover, wil paar uur later terug rijden, start niet...
ANWB meneer erbij en die kwam erachter dat onderstaande kastje (heeft vast een mooie naam) wel stroom krijgt, maar er komt geen stroom uit. Nu stuurt dit kasje de gloeibougies aan dus die zullen ook wel niet bijzonder hard gloeien (de inhoud van het kastje zelf gloeit overigens wel, weet niet of dat de bedoeling is...).
9035008016_324cd17a2e_b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2eaabb5d8575edbd89959aaccbba95b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3681%2F9035008016_324cd17a2e_b.jpg', 'http://farm4.staticflickr.com/3681/9035008016_324cd17a2e_b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3681%2F9035008016_324cd17a2e_b.jpg', '', 16604237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
9032789759_2191d6624b_b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('751ea9d7a6776fda67232dcff43e38b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7313%2F9032789759_2191d6624b_b.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7313/9032789759_2191d6624b_b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7313%2F9032789759_2191d6624b_b.jpg', '', 16604237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu ziet deze er niet al te dreigend ingewikkeld uit . Iemand die een gokje wil doen wat hier kapot is en wat ik moet vervangen/ doen om het te repareren? Overigens is het niet zo dat ie nu helemaal niet meer start (behalve die ene keer): als de startmotor even z'n best doet slaat ie wel aan dus 100% noodzakelijk lijkt dit nu niet te zijn (waar in de winter waarschijnlijk wel...) en kan me voorstellen dat het mss niet helemaal goed is om 'm vaak zonder werken gloeibougies te starten.
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2013 17:45 door gxjansen.
ANWB meneer erbij en die kwam erachter dat onderstaande kastje (heeft vast een mooie naam) wel stroom krijgt, maar er komt geen stroom uit. Nu stuurt dit kasje de gloeibougies aan dus die zullen ook wel niet bijzonder hard gloeien (de inhoud van het kastje zelf gloeit overigens wel, weet niet of dat de bedoeling is...).
9035008016_324cd17a2e_b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2eaabb5d8575edbd89959aaccbba95b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3681%2F9035008016_324cd17a2e_b.jpg', 'http://farm4.staticflickr.com/3681/9035008016_324cd17a2e_b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3681%2F9035008016_324cd17a2e_b.jpg', '', 16604237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
9032789759_2191d6624b_b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('751ea9d7a6776fda67232dcff43e38b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7313%2F9032789759_2191d6624b_b.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7313/9032789759_2191d6624b_b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7313%2F9032789759_2191d6624b_b.jpg', '', 16604237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu ziet deze er niet al te dreigend ingewikkeld uit . Iemand die een gokje wil doen wat hier kapot is en wat ik moet vervangen/ doen om het te repareren? Overigens is het niet zo dat ie nu helemaal niet meer start (behalve die ene keer): als de startmotor even z'n best doet slaat ie wel aan dus 100% noodzakelijk lijkt dit nu niet te zijn (waar in de winter waarschijnlijk wel...) en kan me voorstellen dat het mss niet helemaal goed is om 'm vaak zonder werken gloeibougies te starten.
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2013 17:45 door gxjansen.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
volgens mij is dat de voorgloei weerstand
van dam landrovers heeft die bv liggen voor €45,- ex btw (geen aandelen) en goede kans dat de andere gebruikelijke verdachten er ook wel een hebben liggen
plaatje
groetjes, Fenna
van dam landrovers heeft die bv liggen voor €45,- ex btw (geen aandelen) en goede kans dat de andere gebruikelijke verdachten er ook wel een hebben liggen
plaatje
groetjes, Fenna
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
@Fenna Thx! Ik zal eens vragen of ze die op voorraad hebben liggen
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
= voorgloeiweerstand. Doet je voorgloeilampje het wel?
--> mod_embed_images_loadimage('cb9031cc55bd0ad481448e696037e0a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FAlbum-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', 'http://www.mijnalbum.nl/Album-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FAlbum-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', '', 16604436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het lampje staat over de weerstand heen. Als je het kastje openmaakt zul je een spiraaltje vinden. Dat is de weerstand. Dat die gloeit is normaal. Dat betekend dat hij werkt. Uit het kastje moet ongeveer 6,8 volt komen. Elke gloeiplug is 1,7 volt. Vier stuks in serie geeft dus 1,7 x 4 = 6,8 volt. Als er inderdaad geen spanning uit het kastje komt en het gloeit wel is er maar een mogelijkheid. En die is een kortsluiting naar massa in uitgaande aansluiting die nasr de gloeipluggen gaat.
De spiraal in het kastje gloeit dan. Het lampje doet het ook maar de gloeipluggen werken dan niet.
Dus meten en kijken of de anwb-er gelijk heeft. Kastje open maken en kijken of er inderdaad sluiting in zit. Als die sluiting er is meet je op de gloeier van cilinder 4 nul volt. Als een van de gloeipluggen defect is meet je daar de volle accuspanning. Iets van 24 volt dus.
--> mod_embed_images_loadimage('cb9031cc55bd0ad481448e696037e0a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FAlbum-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', 'http://www.mijnalbum.nl/Album-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FAlbum-UUAWQMAA-Foto-ZLCBFCMW', '', 16604436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het lampje staat over de weerstand heen. Als je het kastje openmaakt zul je een spiraaltje vinden. Dat is de weerstand. Dat die gloeit is normaal. Dat betekend dat hij werkt. Uit het kastje moet ongeveer 6,8 volt komen. Elke gloeiplug is 1,7 volt. Vier stuks in serie geeft dus 1,7 x 4 = 6,8 volt. Als er inderdaad geen spanning uit het kastje komt en het gloeit wel is er maar een mogelijkheid. En die is een kortsluiting naar massa in uitgaande aansluiting die nasr de gloeipluggen gaat.
De spiraal in het kastje gloeit dan. Het lampje doet het ook maar de gloeipluggen werken dan niet.
Dus meten en kijken of de anwb-er gelijk heeft. Kastje open maken en kijken of er inderdaad sluiting in zit. Als die sluiting er is meet je op de gloeier van cilinder 4 nul volt. Als een van de gloeipluggen defect is meet je daar de volle accuspanning. Iets van 24 volt dus.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Vandaag hebben Michael, Marco en ondergetekende even naar de 109" van Guido gekeken. Gave auto en een mooi lopend blokje!
We hebben gemeten op het voorgloei circuit en een paar dingen gemeten:
- ingaande spanning op voorschakel weerstand 24V
- uitgaande spanning op voorschakel weerstand belast 0,4 V
- uitgaande spanning op voorschakel weerstand onbelast 24 V
- spanning over gloeistift 1: 0,3V
- spanning over gloeistift 1: 0,1V
- spanning over gloeistift 1: 0,0V
- spanning over gloeistift 1: 0,0V
- Voorschakel weerstand wordt mooi roodgloeiend. Lang voorgloeien geeft rook in cabine.
Ik ken helaas alleen het systeem van de 200tdi met de parallel geschakelde gloeistiften zijn deze ook toepasbaar op een 2.25 diesel 24v?
Als gloeistiften "kapot" zijn, slaan ze dan door en zijn ze dan weerstandloos of juist helemaal doorgebrand en oneindige weerstand?
Ik hoop op wat nuttige suggesties
We hebben gemeten op het voorgloei circuit en een paar dingen gemeten:
- ingaande spanning op voorschakel weerstand 24V
- uitgaande spanning op voorschakel weerstand belast 0,4 V
- uitgaande spanning op voorschakel weerstand onbelast 24 V
- spanning over gloeistift 1: 0,3V
- spanning over gloeistift 1: 0,1V
- spanning over gloeistift 1: 0,0V
- spanning over gloeistift 1: 0,0V
- Voorschakel weerstand wordt mooi roodgloeiend. Lang voorgloeien geeft rook in cabine.
Ik ken helaas alleen het systeem van de 200tdi met de parallel geschakelde gloeistiften zijn deze ook toepasbaar op een 2.25 diesel 24v?
Als gloeistiften "kapot" zijn, slaan ze dan door en zijn ze dan weerstandloos of juist helemaal doorgebrand en oneindige weerstand?
Ik hoop op wat nuttige suggesties

Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Dat lijkt op de situatie die Arnold in de post hierboven beschrijft, ergens in het kastje van de voorschakelweerstand sluiting naar massa. Onbelast staat er dan gewoon de volle spanning op de ingang, uitgaand belast zou er 6.8 uit moeten komen, als dat nu maar 0.4 is is er sluiting naar massa en blijft er dus ook niets over voor de gloeipluggen, daar meet je dan ook ca. 0 V.
Heb je geen weerstand gemeten met de multimeter? Over de voorgloeiweerstand en over de pluggen?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2013 16:05 door VeeTee.
Heb je geen weerstand gemeten met de multimeter? Over de voorgloeiweerstand en over de pluggen?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2013 16:05 door VeeTee.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Ships! Post van Arnold niet goed gelezen.... Gaan we maandag even naar kijken Guido. Wat we gemeten en gezien hebben is dus nagenoeg wat Arnold omschrijft
Gerard.
Gerard.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Origineel staan de gloeistiften van de SIII 2,25 in serie met elkaar. De uitgaande spanning van de 1e wordt ingaande spanning van de 2e enz.
4 in serie moeten iets meer als 6v opsnoepen en de voorgloei weerstand pakt de andere 18 volt.
kapotte spiralen zijn doorgebrand en onderbreken de stroomkring. Hoe slechter de gloeispiraal, hoe meer weerstand en hoe lager de spanning er overheen wordt.
De spiralen zijn makkelijk los te halen zonder de verdere motor te verstoren, dus trek ze er eens uit en bekijk ze goed zou ik zeggen.
Zie je een gehavend spiraaltje aan het eind, is het duidelijk
Ook opletten dat inwendig de spiraal en de aansluitingen volledig electrisch geïsoleerd moeten zijn van de mantel.
groetjes, Fenna
4 in serie moeten iets meer als 6v opsnoepen en de voorgloei weerstand pakt de andere 18 volt.
kapotte spiralen zijn doorgebrand en onderbreken de stroomkring. Hoe slechter de gloeispiraal, hoe meer weerstand en hoe lager de spanning er overheen wordt.
De spiralen zijn makkelijk los te halen zonder de verdere motor te verstoren, dus trek ze er eens uit en bekijk ze goed zou ik zeggen.
Zie je een gehavend spiraaltje aan het eind, is het duidelijk

groetjes, Fenna
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
kan op je foto's de pluggen niet goed zien helaas
staan de gloeipluggen wel goed aangesloten en zijn het de goede?
met het kastje moet je serie pluggen [1. (punt)4volt ] hebben dus moet er 1 draad naar de 1e plug en van een andere aansluiting op de plug met zo een stangetje naar de 2e enz. de laatste gaat aan massa
als er van de 1e een draad naar de 2e gaat op de zelfde aansluiting dan is het of verkeert aangesloten of de verkeerde pluggen
laat me afweten van 10 volt pluggen parallel met weerstand voor 24 volt schijnt ook te bestaan
als dat er in zit heeft 1 plug kortsluiting, kan voorkomen dat de spiraal samensmelt in plaats van openbreekt
beste is ze er even uit te draaien, is toch goed om af en toe te doen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9011d35f1caf5b25195ac9964865c1a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16607920, 600, 600, 'Loading image ...', false);
staan de gloeipluggen wel goed aangesloten en zijn het de goede?
met het kastje moet je serie pluggen [1. (punt)4volt ] hebben dus moet er 1 draad naar de 1e plug en van een andere aansluiting op de plug met zo een stangetje naar de 2e enz. de laatste gaat aan massa
als er van de 1e een draad naar de 2e gaat op de zelfde aansluiting dan is het of verkeert aangesloten of de verkeerde pluggen
laat me afweten van 10 volt pluggen parallel met weerstand voor 24 volt schijnt ook te bestaan
als dat er in zit heeft 1 plug kortsluiting, kan voorkomen dat de spiraal samensmelt in plaats van openbreekt
beste is ze er even uit te draaien, is toch goed om af en toe te doen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9011d35f1caf5b25195ac9964865c1a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16607920, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Ben maandag verhinderd anders was ik ook even komen kijken. Ben je woensdag toevallig ook in de loods?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
QuoteHoe slechter de gloeispiraal, hoe meer weerstand en hoe lager de spanning er overheen wordt. Dit kan niet. Wet van ohm u=i*r hogere weerstand is hogere spanning of een lagere stroom.
Spanningen over de gloeiers moet beginnend bij de gloeier op cilinder 1 zijn:
Gloeiplug 1: 1,7 volt
Gloeiplug 2: 3,4 volt.
Gloeiplug 3: 5,1 volt.
Gloeiplug 4: 6,8 volt
Als jij op de uitgang van je voorgloeiweerstand 0 volt meet heb jij een sluiting naar massa op de uitgangsschroef van je voorgloeiweerstand, of in het geel met bruine kabelje dat naar gloeiplug 4 gaat. Dat kabeltje zit dus ergens tegen het ijzer van je blok aan. Of in de schroef en moer van je vierde plug of in plug 4 zelf.
Het is niet mogelijk om de weerstand van een plug te meten. In koude toestand meet je met een gewone multimeter nagenoeg nul ohm bij een goede gloeiplug. De weerstand neemt toe met de temperatuur van de plug. Bij normaal gloeien zie je dat ook aan je voorgloeilampje. Eerst als de gloeipluggen koud zijn loopt er een grote stroom want de pluggen hebben een lage weerstand. Na enige tijd worden de spiralen heet de stroom daalt, spanning over de pluggen wordt hoger, spanning over de voorgloeiweerstand en dus voorgloeilampje daalt. Het lampje gaat dan dus zachter branden.
Bij het beginnen met gloeien licht je lampje dus fel op. En zakt na een paar seconden af. Een half minutje gloeien is in winterse tijden genoeg. 'S zomers hoef je amper of niet te gloeien.
Spanningen over de gloeiers moet beginnend bij de gloeier op cilinder 1 zijn:
Gloeiplug 1: 1,7 volt
Gloeiplug 2: 3,4 volt.
Gloeiplug 3: 5,1 volt.
Gloeiplug 4: 6,8 volt
Als jij op de uitgang van je voorgloeiweerstand 0 volt meet heb jij een sluiting naar massa op de uitgangsschroef van je voorgloeiweerstand, of in het geel met bruine kabelje dat naar gloeiplug 4 gaat. Dat kabeltje zit dus ergens tegen het ijzer van je blok aan. Of in de schroef en moer van je vierde plug of in plug 4 zelf.
Het is niet mogelijk om de weerstand van een plug te meten. In koude toestand meet je met een gewone multimeter nagenoeg nul ohm bij een goede gloeiplug. De weerstand neemt toe met de temperatuur van de plug. Bij normaal gloeien zie je dat ook aan je voorgloeilampje. Eerst als de gloeipluggen koud zijn loopt er een grote stroom want de pluggen hebben een lage weerstand. Na enige tijd worden de spiralen heet de stroom daalt, spanning over de pluggen wordt hoger, spanning over de voorgloeiweerstand en dus voorgloeilampje daalt. Het lampje gaat dan dus zachter branden.
Bij het beginnen met gloeien licht je lampje dus fel op. En zakt na een paar seconden af. Een half minutje gloeien is in winterse tijden genoeg. 'S zomers hoef je amper of niet te gloeien.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
-
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 22:24 door gxjansen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 22:24 door gxjansen.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
-
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 22:25 door gxjansen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 22:25 door gxjansen.
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
@ Gerard & de rest van BLRC thx voor de diagnose en introductie bij de BLRC!
Nieuwe voorgloei weerstand besteld op eBay. Komt uit Cyprus dus de volgende update zal wel 1,5 a 2 weken duren . Laten we tot die tijd hopen op veel warme dagen, hij start deze dagen best ok
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Nieuwe voorgloei weerstand besteld op eBay. Komt uit Cyprus dus de volgende update zal wel 1,5 a 2 weken duren . Laten we tot die tijd hopen op veel warme dagen, hij start deze dagen best ok
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Voorgloei weerstand is gister binnengekomen. De oude zag er niet echt heel slecht uit m.i. dus ben benieuwd of dit het was. Heb 'm al wel vervangen maar nog niet doorgemeten. Hebben we maandag op de BLRC meeting nog wat te doen
9142692406_5d1107e023_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d5edba1d440e0ed2716728e91425209', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7292%2F9142692406_5d1107e023_z.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7292/9142692406_5d1107e023_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7292%2F9142692406_5d1107e023_z.jpg', '', 16629944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
9142695900_384b3a825e_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11081229fad0abb7a92b3b37d263d4f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3671%2F9142695900_384b3a825e_z.jpg', 'http://farm4.staticflickr.com/3671/9142695900_384b3a825e_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3671%2F9142695900_384b3a825e_z.jpg', '', 16629944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
9142692406_5d1107e023_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d5edba1d440e0ed2716728e91425209', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7292%2F9142692406_5d1107e023_z.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7292/9142692406_5d1107e023_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7292%2F9142692406_5d1107e023_z.jpg', '', 16629944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
9142695900_384b3a825e_z.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11081229fad0abb7a92b3b37d263d4f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3671%2F9142695900_384b3a825e_z.jpg', 'http://farm4.staticflickr.com/3671/9142695900_384b3a825e_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3671%2F9142695900_384b3a825e_z.jpg', '', 16629944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Startproblemen: Wie wil/kan helpen
Ik zelf heb start en laad problemen gehad door slechte accu's.
Accu's na doormeten met een multimeter gaven 25 volt aan.
Doorwegen met een zuurweger alle cellen rond de 1250 mg.
Dit waren nog de oude defensie lood accu's.
Nu bijna 2 jaar geleden vervangen met onderhoudsvrije accu's van van cranenbroek.
Geen last meer gehad van start problemen en alle indicatie lampjes branden een stuk feller.
Mijn oude accu's zagen er van binnen nog goed uit, maar blijkbaar hebben ze in de loop der jaren heel wat capaciteit verloren.
Ik weet niet of dit helpt, maar misschien iemand anders.
De groeten,
michel
Accu's na doormeten met een multimeter gaven 25 volt aan.
Doorwegen met een zuurweger alle cellen rond de 1250 mg.
Dit waren nog de oude defensie lood accu's.
Nu bijna 2 jaar geleden vervangen met onderhoudsvrije accu's van van cranenbroek.
Geen last meer gehad van start problemen en alle indicatie lampjes branden een stuk feller.
Mijn oude accu's zagen er van binnen nog goed uit, maar blijkbaar hebben ze in de loop der jaren heel wat capaciteit verloren.
Ik weet niet of dit helpt, maar misschien iemand anders.
De groeten,
michel