Pagina 1 van 1
div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 20:03
door Gijs
Hallo,
ik loop al enige tijd met plannen voor een landrover Defender,
Echter nu de motorrijtuigenbelastingregels gaan veranderen word het wel heel vervelend gemaakt.
Ik zit nu te overwegen toch voor een defender te gaan.
aangezien mijn huidige auto ook al een grijskenteken particulier is, zal de defender dat ook ogen zijn/worden.
Op zich maakt het niet eens zo veel uit of het een 90 of een 110 is.
Ik dacht eerder aan een 90 vanwege het gewicht.
maar nu kom ik op de div. verkoopsites allerlei gewichten tegen,
zo bv: een 110 uit 1994 TDI 3 deurs met gewicht van: 1530KG
maar ook een 110 uit 1994 TDI 3 deurs met een gewicht van 1844KG
en ook een 110 1986 TDI 3 deurs met een gewicht van 1950 kg.
nu kan ik me voorstellen dat er wat verschil in kan zitten met bv grijs of geel kenteken en de uitvoering, maar dit is wel heel veel verschil.
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 20:45
door Tonny
Huh?????
Op mijn kenteken van mijn LR 3 deurs 110 200tdi staat een ledig gewicht van 2110......
Dus dan maar ff wat gaan sleutelen en herkeuren???
mijn belasting word berekend op 599 eurie in de 3 maanden.... dit zou 394 zijn als hij op 1530kg zou staan ///
Dagje sleutelen zou me dus genoeg op kunnen leveren..... Imperial eraf... dikke rubberen mat eruit ... klapstoeltjes eruit...cubbybox... brandblusser.. koeienvanger enz enz.
Herkeuren en in een lagere klasse.... 260kilo moet kunnen lukken , wat me dus al 103 eurie scheelt in de 3 maanden
Groetjes Tonny
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 20:56
door Marc-my-Words
Mijn 110Td5HT was op papier 1850 kg, maar ik weet niet of ie in werkelijkheid ooit zo licht is geweest.
Aan de andere kant, met een afslank-cursus kan je wel wat gewicht thuislaten:
Klein accuutje, cardan naar achter thuislaten, evenals de steekasses achter, smalle, lichte bandjes op smalle velgen, geen reserve, alle ijzerwerk eraf ...
Marc
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 20:58
door Tinus
Misschien had die 110 van 1530Kg wel helium in z'n banden , rond de 2 ton is normaal voor een 110.
Mijn 90 uit 1985 staat voor 1740Kg op papier.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9d8aec5733aa55a61d8d798661ee8ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16565740, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c04b339908dd4da1ecbe1f42134c9d03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 16565740, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2013 18:58 door Tinus.
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 21:45
door Dixo
Origineel Nederlandse auto's zijn vaak lichter.
Als een auto ingevoerd wordt, wordt er vaak gewogen. Die weging valt meestal zwaarder uit dan de data die de fabrikant opgeeft.
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 22:28
door Hans
Wordt er bij herkeuring naar grijs of naar benzinemotor ook gewogen bij de rdw?
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 22:36
door Mud Machine
Bij ombouw (of andere wijzigingen aan het voertuig die van invloed zijn op het gewicht) altijd weging.
Zo tegen de 2000kg is normaal voor een 110. 1530 haal je nooit, ook niet met Sonja Bakkeren
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 22:58
door Erik One-ten+LW op 't werk
Mijn 110 5 deurs is destijds bij het invoeren gewogen. Kwam op 2050kg.
Hij was erg kaal, dwz er zat 1 stoel in, smalle banden, geen reservewiel, standaard bumpertje, 1 accu, geen matten.
Dit heb ik niet bewust gedaan, zo was ie nu eenmaal.
Denk dus dat 2000kg voor een 110 helemaal zo slecht niet is.
Grtz. Erik
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:07
door Scratch
Mijn 110 vijf deuren uit '97 weegt 1950kg. Origineel NL.
Mijn 110 vijf deuren uit '86 weegt 2250kg. Ingevoerd en gewogen bij de RDW ( Nissan motor, rolkooi, beschermplaten)
Mijn 90 '85 hard-top weegt 1628kg ingevoerd, maar met CVO.
Ik vraag me af of een CVO aanvragen en deze met de papieren naar de RDW opsturen de oplossing is !?
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:13
door Marc-my-Words
'n 5 deurs is ook ± 100 kg zwaarder als een HardTop. (Een 110Td5CSW stond indertijd voor 1950kg genoteerd.)
En het klopt dat het gewoonlijk niet klopt. De standaard-kentekengewichten zijn eigenlijk altijd opvallend laag (dus de voorbeeld auto heeft hevig geSonjaBakkerd). Een willekeurige auto die bij import of ombouw gewogen wordt is dus meestal wat zwaarder.
Hoe de importeur dat dan doet .... ik vrees dat hij werkelijk alles leeg haalt wat gemist kan worden.
Olie op het uiterste minimum, koelvloelstof op het uiterste minimum, net genoeg brandstof om binnen te rijden, een kleine accu, geen enkele optie, lichte bandjes zonder binnenband en dus wellicht wekelijk geen cardan naar achter en geen steekassen. (Je zou zelfs een geprepareerde versnellingsbak en tussenbak kunnen gebruiken.)
Wat ook gek is: Binnen een gelijk basis-type, dus bijv. 110 HT zijn bij de nieuw geleverde auto's de gewichten gelijk, ook als er tapijt in zit en een Airco, deze extra's worden dan dus niet meegewogen.
Marc
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:19
door Scratch
110 Td HT uit '87 weegt 1885kg. Zou nog wel zo'n 35kg kunnen afvallen.
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:31
door Tonny
Voor de fun de weegschaal er eens bij gepakt....
2 klapstoeltjes 10kg perstuk is 20kg
Brandblusser 4 kg
Dikke rubberen mat achter op de vloer 21 kg
wat gereedschap en losse spullen 10kg
Zomaar snel ff wat geplukt en ik zit al ruim over de 50kg Hahaha ....
Imperial en stide steps zal ook wel flink wat wegen....????
Militaire trekhaak kan er ook af toch? ( 1 bonk ijzer pfffff)
Reserve wiel is verplicht dacht (maar swing away mag er natuurlijk af) ik en ook een halve tank brandstof.....??????
Pasagiersstoel????? zal morgen eens ff de rdw bellen.
Ben echt benieuwd of ik hem onder de 1851 kg krijg

Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 00:44
door Erik One-ten+LW op 't werk
De mijne was zoals ik al zei erg, erg kaal.. Denk niet dat je het gewicht veel lager krijgt.
Betreft een 2.5TD 1983 zonder enige opties.
Grtz. Erik
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 01:29
door Marc-my-Words
Ik dacht dat een reservewiel niet verplicht is, een thuiskomertje of een spuitbus anti-lek (ook al is die nauwelijks effectief) wordt immers ook gezien als "reserve" bij moderne nieuwe auto's.
Verder natuurlijk niet hartje winter gaan en dan dus met een dwerg-accuutje (wel vastzetten).
Ruitensproeier ook vrijwel leeg, en alle andere vloeistofniveau's op minimaal.
Marc
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 09:33
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb pas nog een 110 TD5 softtop gebouwd met gegalvaniseerd chassis (zwaarder) en die was 1740 kilo, inclusief softtop buizenframe. Ik ga binnenkort nog een zelfde auto bouwen en ik denk dat ik daar minimaal 200 kg gewicht ga besparen:
geen doortops
geen softtopframe
geen voorruit klemrail
Grijs kenteken dus geen gordels
mini accu
geen voordiff en aandrijfas
geen trekhaak
geen stabilisatiestang
lichte velgjes en banden
geen voorbumper
geen achterklepje
geen cappings op de achterbak en voordeuren
geen middendemper
geen acoustische cover op de motor
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 12:16
door Marc-my-Words
Paul is het niet voordeliger om de cardan naar achter + steekassen thuis te laten ipv het lege voordifferentieel ?
(Of nog mooier, een speciale lege "weeg-as" achter tijdelijk monteren.)
Verder kan je ook nog besparen op de stuurdemper, en de radiator en de kachel (maar dat is wel erg veel gedoe voor weinig kilo's).
Marc
PS Is een bumper niet verplicht opdat de chassis-einden te onvriendelijk zijn ?
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 12:23
door Huub
Mijn 1988 110 2.5 NA ex leger is indertijd gekeurd met softtop in orginele legerstaat. Kenteken zegt Landrover pick up 110. (Soft top bestond niet in de geraadpleegde database) Massa ledig voertuig, 1700kg.
GRT Huub
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 12:44
door Tonny
Vandaag ff contact gehad met de RDW
Voorheen werd gewicht berekend op halve tank brandstof..... nu zijn ze plots naar 90% gegaan van inhoud tank ( ze handhaven Europese regel zeiden ze.... is 30 jaar voor old timer dan ook geen Europese regel:-).
Inderdaad is reserve wiel niet verplicht en kan dit worden verwisseld met spuitbus antilek.... standaard gereedschap is verplicht...krik en sleutel ( hi jack ruilen met standaard krik dus
STREVEN VAN ME..... onder de 1850.... ( mooie uitdaging toch?)
Gr Tonny
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 12:51
door Dennis Dekkers
Tonny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag ff contact gehad met de RDW
>
nu zijn ze plots naar 90% gegaan
> van inhoud tank ( ze handhaven Europese regel
> zeiden ze.... is 30 jaar voor old timer dan ook
> geen Europese regel:-).> Gr Tonny
Snel een kleine tank er in dan. heb ik ook in mijn Range Rover (naast de LPG), volle benzinetank is 30 liter.
Groeten,
Dennis Dekkers
RRC 3.9 EFI Breda
Handtekening+Forum.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ab227210463a3ae509fdc4e8104dd83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-ETwKdpDHDjU/UefsDK1CbjI/AAAAAAAAAnI/5EjKFSpHJyo/w506-h281-o/Handtekening+Forum.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', '', 16566716, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 13:09
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Volgens mij is een bumper bij invoer niet verplicht. Een lege achteras van een 90 of zo zal waarschijnlijk het lichtste zijn..Op zich maakt het voor het tarief ook maar weinig uit op grijs kenteken, maar het is wel gewoon leuk om te kijken hoever je kan gaan.
Re: div. gewichten / herkeuren voor lager gewicht?
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 13:29
door Gijs
Ik heb de desbetreffende auto nog een opgezocht op de verkoopsite,
en dat kenteken eens even gechecked op www.ovi.rdw.nl
daar vind ik dus inderdaad het massa ledig gewicht: 1530 kg
verdere gegevens:
Voertuigsoort Bedrijfsauto (N1 BA)
Carrosserietype Vrachtwagen
Inrichting open wagen
Merk LAND ROVER
Type Niet geregistreerd
Variant Niet geregistreerd
Uitvoering Niet geregistreerd
Handelsbenaming DEFENDER 110
Typegoedkeuringsnummer Niet geregistreerd
wat bedoeld met precies met het stukje: open wagen? pick up? in hoeverre dien je te herkeuren als je zo iets dergelijks veranderd? van soft top naar hard toep e.d.