Pagina 1 van 1

problemen stuurbekrachtiging, zwalken

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 19:00
door redfox
Hallo Mannen, ik heb jullie advies weer nodig. Tijdens de conversie, 110 rhd 1984, 2.5 n/a naar 200tdi (die nu zo goed als klaar is ) heb ik ook een hydraulisch stuurhuis geplaatst. Nu is het probleem dat de auto enorm over de weg zwalkt. Bij een kleine stuurbeweging, lijkt het wel of de auto "overstuurt" voor je het weet zit je aan de andere kant van de weg. We hebben in het dorp een lange flauwe bocht, in deze bocht is de auto haast niet te houden. Ik heb het stuurhuis ontlucht, dat wil zeggen, het stuur een paar keer links en rechts gedraaid en de nippel open gedraaid en er kwam gelijk olie uit. Ook heb ik de stuurspeling afgesteld. De auto voor op bokken gezet, motor gestart en gekeken wanneer het stuur reageert. Ik heb de stelbout op het huis al een heel eind ingedraaid en het stuur reageert best wel snel. Ik durf hem niet nog strakker te zetten. Volgens het boek moet de speling 9,5 mm zijn, maar waar moet je dat meten, op het stuur? De auto stuurt trouwens ook heel licht. Ik heb er general grabber AT2 banden onder. Wie heeft een idee wat het probleem kan zijn? Groet, Barend

Re: problemen stuurbekrachtiging, zwalken

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 19:12
door defendertje90
drop arm ff vast zetten hoort ook bij het afstellen van je stuurhuis (vergeten heel veel mensen)

Door het indraaien van dat inbus draadeindje draaje de de doorgaande as in het stuurhuis naar beneden. Zo draai je het volglager op deze as strakker in het wormwiel in het stuurhuis. Aan de doorgaande as zit ook je droparm deze zakt dus ook iets met als gevolg dat je hier speling op draait.

Je hebt dan het gevoel dat de auto over de hele weg dweilt en niet te houden is.

Even het borgplaatje van de moer verbuigen zodat de moer niet meer geborgd wordt.
Draai dan de moer aan met een dop (uit mijn hoofd 34) ga niet met een waterpomptang oid zitten te klooien krijg je hem niet strak genoeg mee. gewoon dop of ringsleutel erop en goed vast zetten

Als je dit gedaan hebt dan het borgplaatje weer terug tikken en zorg ervoor dat 1 kant de moerborg en op je droparm dit een nokje daar achter moet het andere gedeelte van het borgplaatje getikt worden zodat hij niet kan verdraaien (anders heeft het nog geen nut)

Ik ga er vanuit dat je hebt gecontroleerd of er speling op je trekkogel (rods) zit en deze spelingsvrij zijn en je bij monteren de moeren goed hebt aangehaald zodat het conische gedeelte goed klemt.
Verder kun je als je dit nog niet hebt gedaan de rubbers van je panhard stang vervangen vaak zit hier ook wat speling op.

Begin eerst maar is met het aandraaien van de drop arm. Als je hier nog een wringijzer op zet zul je waarschijnlijk merken dat er speling op zit.

Re: problemen stuurbekrachtiging, zwalken

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 19:26
door redfox
Hoi roy, bedankt voor de snelle reactie! Ik ga morgen gelijk kijken naar die moer en vastzetten natuurlijk. Ik heb de stuurpin van de droparm vernieuwt. De rubbers zouden goed moeten zijn, het oude stuurhuis stuurde goed. Eerst de moer. Groet barend