Pagina 1 van 1

stop solenoid 200tdi doorgebrand

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 16:24
door defendertje90
In luxemburg (helaas moeten deze dingen in het buitenland gebeuren blijkbaar) in 1 keer mijn motor weg, valt uit.

Ik over het bakkie dat een vriend van mij die voor mij rijd moet stoppen omdat ik geen motor meer heb. Raar mijn diesel was toch nog niet op lampje knipperde al wel en we waren opzoek naar een tankstation maar zo leeg was die toch nog niet.
Omdat ze in engeland bij de ombouw van mijn auto de elektrische pomp hebben laten zitten contact weer aan en luisteren wat die pomp deed, deze liep gewoon normaal maar mee roept die vriend van mij er komt hier rook uit is dat normaal. Nee niet echt normaal dus contact uit en kap open. Weer contact aan en weer meteen die rook. Conclusie ergens in de omgeving van de stopsolenoid op mijn disco 200tdi. Aangezien daar verder niks van elektra in de buurt zit was het dus iets met de stop solenoid. Nieuw draad naar het contact getrokken en oude draad losgekoppeld. Contact weer aan en weer die rook, raar draad brand of schroeit niet weg. Draad los en niks aan de hand.
UIteidelijk naar veel gepuzzeld en gevloek omdat we niet voor alles het juiste gereedschap bij hadden en sleutels lenen bij het hotel de solenoid eruit gehaald. (eerst met de auto van die vriend van mij (2.25B in een 90)) mijn 90 van 2,4T door de bergen gesleept (voor de 2,25B motor dit had ik niet verwacht wel in zijn laag gezet en max 50 maar toch heeft ie het voor elkaar gekregen)
Toen we de solenoid eruit hadden zagen we dat hier een stukje gesmolten kunststof aan vast zat (van de solenoid zelf) raar eigenlijk nooit geen problemen over gehoord.
Morgen dus even een nieuwe regelen. We zijn thuis gekomen door de plunjer met het veertje te verwijderen en de motor af te zetten door hem in de vijf te zetten en met de rem erop af te laten slaan.

Iemand dat al is gehad en wat zou het probleem kunnen zijn. Dynamo laad 14.2 a 14,3V niet heel raar dus. Of gewoon pech nieuwe erin en klaar



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2013 19:34 door defendertje90.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:14
door sjorsboomschors/aka/PP
hmmm, ik kan al ruim 3 jaar niet m'n motor uitzetten via stopsolenoid.. doe het altijd met versnelling & rem
al tig keer andere stopsolenoid erin gedaan, en ook nog eens een aparte stopknop... niets werkt.
wel een steeksleutel opgeofferd door 'm passend te maken, zodat je er makkelijker bij kan, wat een pokkerwerk
maar de andere kant op, dus niet meer aan slaan, nee, nog nooit gehad
wellicht toch zooi in je brandstofleiding? en residu in je pomp.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:17
door defendertje90
sjors het is de stopsolenoid want die is doorgebrand (100% zeker ding stinkt ook naar plastic en is gedeeltelijk gesmolten)
Met de plunjer eruit kan ik gewoon rijden geen enkel probleem.
Het niet aanslaan komt doordat de solenoid niet meer bekrachtigd word (zichzelf niet bekrachtigd staat gewoon voeding op de draad vandaar dat de solenoid ook gaat roken)
Die plunjer blokkeert de brandstoftoevoer normaal als het contact uit staat nu dus ook omdat de solenoid doorgebrand is.

Dus even terug naar de solenoid Heeft niks met brandstofvervuiling te maken gewoon rijden naar huis gekomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2013 15:21 door defendertje90.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:28
door sjorsboomschors/aka/PP
maar HOE kan die doorbranden?? slechte massa?? ( zal wel weer een LucasTopProduct zijn...) en je bekabeling nog wel heel??
dikkere draad nemen?

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:28
door defendertje90
sjors lees mijn eerste bericht is staat gewoon alles in wat je allemaal vraagt. Bekabeling die niet heel is zorgt niet voor een relais wat doorbrand maar dan zou de bekabeling zelf doorbranden/ weg schhroeien en dat gebeurt nu niet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2013 15:29 door defendertje90.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:32
door sjorsboomschors/aka/PP
tuurlijk Roy, ook gedaan
maar jij hebt, just like me, een " op z'n Engels" verbouwde 200tdi, en die pomp die ze hebben laten zitten... waarom dan?>

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:37
door defendertje90
wel handig die pomp dat die er nog zit makkelijk met onluchten net zo lang wachten tot hij een normaal geluid maakt en starten maar.

Draden zijn gewoon de originele van de kabelboom (witte draad) ook een nieuwe draad toevallig iets dikker omdat we het juiste niet bij hadden geeft hetzelfde resultaat.
Slechte massa lijkt me sterkt. De solenoid zit met een redelijke diameter draad in de pomp geschroeft. Geen of slechte massa zou resulteren in een solenoid die niet meer bekrachtigd word en niet 1 die doorbrand. (correct me if i'm wrong) deze stond echt te roken met een sterke plastic/ kunststof lucht. (is nu nog te ruiken aan de solenoid. Deze ligt nu op de werkbank morgen ff andere regelen)

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:59
door sjorsboomschors/aka/PP
stopsolenoid is toch gewoon een puls, die middels contact een " klik" krijgt??, maw. een plunjer die in&uitschuift? als er teveel zooi in zit, kan hij niet heen & weer, en resulteerd in wel/continue brandstof of helenaal niets... zou dat kortsluiting kunnen geven?? lijkt me niet, maar ik heb het niet zo op electra.... Aad/Arnold...iemand???

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:07
door defendertje90
geen puls maar een constante spanning die erop staat.

vervuiling was niet te zien en dan zou hij volgens mij ook niet moeten gaan roken/ doorbrande oid maar het gewoon niet doen.

Elektra maakt mij niet uit is altijd mijn werk geweest (nu niet meer ivm afkeur/ gezondheid) dus ben daar niet bang voor.

Maar idd iemand anders die dit al is heeft meegemaakt/ weet wat de oorzaak is.

( overigens ook nog een astra staan van 2005 die het in 1 keer leuk vind om bij contact uit en lichtschakelaar uit zijn stadslichten en achterlichten aan te zetten vanaf gisteren middag)

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:30
door Mark
Het is niks minder dan een spoel spanning erop open eraf weer dicht.
Maar een wel niet wel niet spanning kan natuurlijk je spoel slopen.
dit kan liggen aan een slechte massa of slechte 12v.
Dus wellicht gaat hij niet meer helemaal open dus niet starten.
dat deze spoel direct aan je huis zit zegt niks.

Massa: Misschien je hele blok van de massa los. dus alle massa aansluitingen checken.

12V: Als die los ligt is makkelijker te vinden is nl maar één draad via zekering > contact > Spoel.
of Contact > Relais -----Zekeringen > Relaiscontact > Spoel Relais kan dus ook een bibbercontact hebben.

NOOT:
Deze hele theorie is gebaseerd op normale elektrotechniek auto elektro kan wat afwijken.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:34
door Michel WaZ
In mijn tijd als service monteur van hoogwerkers hadden we de Man Handler hoogwerker, deze was uitgevoerd met een 2 cilinder Petter diesel.
Deze motor was ook uitgevoerd met een stop solenoïd, deze zorgde voor het openen/sluiten van de brandstof toevoer.
Op de top van de plunjer zat schroefdraad zodat je deze met een moertje kon bevestigen aan het bevestigingspunt van het open/sluit klepje van de brandstof toevoer.
Als je dit te strak monteerde was de solenoïd binnen 5 minuten doorgebrand, de plunjer gaat dan niet helemaal in en blijft dan proberen in te gaan( magnetisch veld ) hierdoor ontstaat er een zeer snelle horizontale beweging van in\uit uit/in je raadt wel wat dit oplevert..........hitte.
Ook een te sterke retourveer veroorzaakte dit effect, tevens kan door slijtage in het open/ dicht klepje frictie of weerstand ontstaan wat weer doorwerkt op het functioneren van de solenoïd .
Het is en blijft een lastig ding de solenoïd, zo doet hij het jaren en boem hij is kapot.
Ik monteerde een nieuwe altijd " losjes " dus met een beetje speling tussen de moertje en het bevestingingspunt op het open/dicht klepje van de brandstof toevoer.

Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:51
door defendertje90
@michel bij deze solenoid zit geen draadje om het plunjertje af te stellen zit gewoon los met een veertje (asje met veertje erin)

@mark lijkt mij sterk als de massa niet goed zou zijn zoude er meer dingen zoals oliedruksensor en temperatuur sensor ook raar moeten gaan liggen tenslotte aan dezelfde massa als de solenoid. Blok is goed geaard en startmotor heeft ook nog een massadraad van startmotor naar motor(onderblok)
Een wel niet spanning kan niet dit merk je meteen dan rijdt de auto gewoon niet/ zeer slecht en hoor je continue je spoel schakelen

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 20:12
door Michel WaZ
Zo leer ik ook weer wat, thanx.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 20:17
door defendertje90
daarom vertelde ik het zo leren we van elkaar.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 21:15
door Michel WaZ
Ja idd, in 1 van je reacties vroeg je of iemand dit weleens had meegemaakt vandaar mijn reactie. Beetje offtopic, maar solenoïds werken in pricipe allemaal hetzelfde.
Sleutelse en sterkte met de storing.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 21:17
door defendertje90
idd werking blijft hetzelfde. Een spoel die een asje aantrekt waardoor iets geactiveerd of vrijgegeven word.

Solenoid ligt er al weer uit (nu een 15 minuten werk in luxemburg 7 uur bezig geweest met dat onding zit veel te veel ingebouwd en natuurlijk alle bouten zo vast als wat. Nu alles al is los gehad en een aantal bouten die niet zo belangrijk waren om terug te rijden en moeilijk bereikbaar waren niet terug gemonteerd)

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 21:42
door Michel WaZ
Ja, als ik het zo lees is het niet echt een werkje om op je vrije zondagmiddag te doen. Sjors was ook al aan de mopper.....
Ik heb er voor nood wel eens een handbediening op gezet, gewoon een gasschuif (zo,n speedboat ding) met een retour veer die de brandstofklep weer sloot zodra je deze weer gasschuif weer in zijn beginstand plaatste.
Wellicht kan je zoiets ook maken van een handchokekabel, brandstofpomp bedienen met een tuimelschakelaar (relais ertussen)....................
Ti's maar een ideetje

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: stop solenoid 200tdi doorgebrand

Geplaatst: di 21 mei 2013, 00:18
door sjorsboomschors/aka/PP
hier mijn " custom-made special solenoid tool"

Re: stop solenoid 200tdi doorgebrand

Geplaatst: di 21 mei 2013, 00:39
door Michel WaZ
Kijk nu weet ik hoe een LR solenoïd eruit ziet, beschouw de voorgaande reactie maar niet als geschreven dat gaat over een uitwendige.
Mijn welgemeende excuses , had ik het toen toch een stuk eenvoudiger.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: di 21 mei 2013, 11:46
door G-men (Gargamel)
Ga er maar vanuit dat het probleem door de solenoid zelf veroorzaakt is.
Bij het aantrekken van de plunjer trekt het spoeltje veel meer stroom als wanneer de plunjer in "aangetrokken" toestand is.
Waarschijnlijk is er voch, vuil oid in gekomen, waardoor de plunjer niet volledig in het spoeltje getrokken kon worden; echter wel voldoende om de dieselpomp vrij te geven.
Doordat hij niet volledig aangetrokken wordt, blijft er een te grote stroom lopen, waardoor uiteindelijk de isolatie van de spoel de geest geeft en in rook op gaat....

Maar waarom dat soort dingen altijd op vakantie de geest geven blijft me een raatsel.

Re: stop solenoid 200tdi kortsluiting

Geplaatst: di 21 mei 2013, 21:07
door defendertje90
Dat vermoed ik ook. En is ook de meest logische verklaring

Re: stop solenoid 200tdi doorgebrand

Geplaatst: di 21 mei 2013, 21:09
door defendertje90
never mind kan gebeuren. Die jij bedoelt ken ik ook gebruiken wij op het werk op de motoren. Dan zou het idd makkelijk zijn om een mechanische afsluiting te maken mbv een kabel.

Re: stop solenoid 200tdi doorgebrand

Geplaatst: di 21 mei 2013, 21:10
door defendertje90
Vanmiddag een andere solenoid gehaald bij Jansen.

Net even snel getest op een losse accu die ik heb staan als back up en deze solenoid werkt naar horen trekt de plunjer netjes aan zonder rare rooksignalen.

helaas regent het hier dus later deze week inbouwen als het een keer droog word in dit land