Pagina 1 van 1
Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 10:19
door sjakie28
Mensen,
Gisteren voor de 2e keer poging gedaan om de krukaskeerring te vervangen, poelie eraf gehaald, weer luchtsleutel erop gezet maar geen krimp.
Op 14 bar uiteindelijk geprobeerd recht erop, maar helaas hij geeft niet mee, dus eerst geprobeerd wat vaster nog te zetten en dan los te draaien maar ook dit werktte niet.
Achterste poelie hebben we laten zitten alleen de voorste los gehad, daarna weer alles gemonteerd omdat het al laat was, auto gestart maar nu tikkeren de kleppen....kan er olie uit de pomp zijn gelopen door het trillen.
Van het weekend nieuwe poging misschien met een brander die alleen de bout warm stookt (speciale tool)
gaat om een 3,5 EFI V8 blok
Iemand ideeen?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2013 11:24 door sjakie28.
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 14:38
door Mrah
Neem een goede passende dop (slw27mm?) en een groot wringijzer. Daar een pijp overheen van een meter. Laat iemand hard op de rem trappen met ingeschakelde 4e versnelling.
Dan losdraaien. Pas op, het kan een knal geven.
Zo krijg ik deze bout altijd los.
Met automaat kun je wellicht niet uit de voeten met deze werkwijze.
Dan:
Startmotor demonteren en via dat gat de motor blokkeren.
Soms hoor je wel eens dat mensen de startmotor juist gebruiken om deze bout los te krijgen. Ik hou er niet van maar het moet kunnen:
Wringijzer blokkeren op een stevig deel van de wagen en dan starten met ontsteking afgekoppelt. Hij moet natuurlijk niet aanslaan...
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 14:41
door Mrah
Met de brander aan de gang gaan lijkt mij niet nodig en nutteloos. Je komt nooit zover de krukas in met die hitte.
Het tikken van kleppen zal er niets mee te maken hebben denk ik.
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 14:51
door sjakie28
het tikken van de kleppen baart mij nu de meeste zorgen ook omdat wij geprobeerd hebben de moer eerst een stukje vast te zetten en daarna losser.
Alleen de voorste krukaspoelie is eraf geweest door middel van de 6 bouten en moeren waarmee hij vastzit, de achterste is wel los geweest maar niet eraf.
kan het wezen dat door het trillen de olie uit de oliepomp is gelopen dat hij daarom eerst weer op druk moet komen
wat ook kan misschien is dat door de luchtsleutel de distributieketting versrpongen is hij en hij nu niet meer op tijd staat, maar dan zal je toch ook beide kanten moeten horen tikken ...toch?
of toch gewoon even wat langer laten lopen en dan hopen dat het toch alleen de oliepomp is die zijn werk moet doen?
(als dit weer klaar is kan ik ook een apparaat lenen die alleen de moer roodgloeiend maakt en dan alsnog met de sleutel eraf kan draaien)
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:51
door Mrah
Als tijdens het starten het olielampje uit gaat moet er genoeg druk zijn om stoters te vullen binnen enkele seconden.
Volgens mij kan trilling wel wat olie uit de hydraulische klepstoters moeten laten lopen maar veel zal het niet zijn. De motor zou na aanslaan met voldoende oliedruk gelijk weer op moeten houden met tikken.
Het is onmogelijk om de distributieketting te laten verspringen door trillen van een luchtsleutel. Als je tijdens je pogingen om bout los te krijgen de bout vaster hebt gedraaid moet dat geen probleem zijn.
Is er niet iets wat aan loopt (verbogen is) en wat lijkt op tikken daar bij de krukaspoelie?
Loopt motor wel mooi rond?
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:52
door Mrah
Heb je alle zes bouten van de poelie wel vast zitten en rammelt er niet eentje?
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 17:15
door sjakie28
ik ga hem vanavond even naar huis slepen (staat nu nog bij vriend in de loods) en dan zal ik even goed op letten of het lampje in de dash uitgaat en hij voldoende olie heeft.
De bouten allemaal even bij langs lopen, motor start meteen en loopt ook mooi rond, ik heb hem nu max 10 a 15 sec laten lopen en toen gauw weer uitgezet om zoveel mogelijk eventuele schade te beperken.
ik ga er zelf ook niet vanuit dat de ketting verschoven zou kunnen zijn, maar goed hou tot nu toe alle opties open.
bedankt voor de info
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:43
door Jopie
Er zijn volgens mij 3.5 blokken geweest met 'zelfstellende kleppen', in de eerste stage-one's, dus rond 1980. Die mijne hoorde ik altijd tikken.
De oliepomp is niet zelfaanzuigend, dus als die er af geweest is eerst weer 'primen'.
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:49
door sjakie28
alleen heb ik de oliepomp er niet af gehad.
misschien ga ik dat nu nog wel even doen, maar lampje brand niet in het dashboard als hij loopt.
wel als hij op contact staat.
er zitten geen moeren of bouten los, en de kleppen tikken ook alleen aan de linkerkant als je ervoor staat.
gr jacco
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2013 20:27 door sjakie28.
Re: Hulp gezocht omg drenthe ivm 3,5 EFI Blok
Geplaatst: vr 17 mei 2013, 18:04
door sjakie28
Inmiddels kleppendeskel eraf gehaald, er komt geen olie naar boven dus ik ga dit weekend maar de oliepomp eraf halen.