Pagina 1 van 1

6 in line bmw motor

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 21:45
door gerard series 3 88
Hallo iemand wel eens met een 6 in line motorblok van bmw in een series gebouwd voor een lt 76
Ben wel eens benieuwd of dat mogelijk is motor type m30

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 23:07
door Ruud Lemmens
Benzine of diesel?
M30 lijkt me een benzine namelijk
De enige BMW combi's die ik ken in Landrover is de 2.5 TD in de RR P38 (en die bestaat ook in handbak, al is die redelijk zeldzaam).
Verder heb je nog de BMW V8 4.4i, deze is gekoppeld aan een ZF 5HP24 automaatbak en is te vinden in de Range Rover L322. Bij mijn weten is er hier geen handbak van.

Landrover hybrids, of afgeleiden, hebben wel BMW diesels erin liggen, tegenhanger van de Bowler Wildcat heeft een 6 cilinder van BMW erin liggen. Denk alleen dat het geen standaard Landrover versnellingsbak is,


groeten, Ruud

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 23:40
door Spycke
Gerard,

eind '90-er jaren hebben ze in Zuid-Afrika voor de lokale markt Defenders gebouwd uitgerust met een BMW blok (bmw was toen eigenaar van Land Rover) het was een M52 2.8 enkel vanos blok.
Volgens de "experts" het beste blok wat ooit in een LR heeft gezeten.
Het blok zit in 3serie,5serie7serie en Z3.

Gr Spycke

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 00:02
door sjorsboomschors/aka/PP
en de bak??/pasplaat ??en past op de bak ook een LT 230??

edit;
leesvoer:
[www.pistonheads.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2013 22:10 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 13:49
door Ivo Loven
Bekijk deze eens:

110 met Audi TDV6

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 14:12
door sjorsboomschors/aka/PP
denk niet dat we nog willen dieselen, met 2380 euro per jaar aan MRB, en maar 120 euro voor benzine.....
heb er een goede, gereviseerde 200tdi in...
maar hoe houdt een " ander" merk motorblok zich off road??

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:35
door 88serie123
Hoi, niet gedaan, maar er is wel iemand die deze motor in een 109 heeft gebouwd. Er was daar ook een website van. Mischien nog ergens te vinden.

Wanneer ik een defender diesel had en geen optie om bedrijfsmatig de kosten af te trekken, zou ik overwegen een benzinemotor in te bouwen. Bijvoorbeeld een 2.3 4 cylinder uit een Ford Transit. Deze zou gemakkelijk moeten passen. 145 pk en een moderne motor. De dieselmotoren zijn nog gewild in de UK.

Wanneer je een 2.5 overweegt, zou ik een andere carburateur monteren. Geen Weber, maar een SU. Deze is zuiniger. Ook heeft Land Rover de in de benzinemotor de camshaft van een diesel ingebouwd. Deze is groter, waardoor de kleppen langer openstaan en het gebruik hoger is.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:54
door 88serie123
Deze persoon heeft ervaring:

Paul lr (onderste reactie)


Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:55
door 88serie123
[landrover.startpagina.nl]

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 23:13
door Ruud Lemmens
TDI zou ik er niet in gooien bij een Defender. Ken dergelijke conversies uit de tijd dat ik met 4x4 Volkswagen busjes reed en was niet ideaal. Redelijk wat storingen....en het bekende warme start probleem.

Ander merk motoren moet in principe passen. Range Rover heeft zelf ook de M62 in de Range Rover gelepeld, met enkele kleine aanpassingen.
Wat ik tot nu toe als anders heb kunnen vinden: Ietwat gedowntuned ten opzichte van reguliere M62, andere olieaanzuiging, om ook met gekantelde carrosserie (heuvel etc) nog gewoon olie uit het carter te kunnen pompen.

Andere benzine uitvoeringen die ik ken zijn de Rover 2.0 conversies, uit de Italiaanse polizia Defenders.


Groeten, Ruud

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: do 16 mei 2013, 23:28
door Bart74
De 3,5 6 cilinder uit een 635csi zit aan een 4hp22 automaat.

Deze conversie heeft een collega van mij ooit gedaan in een 109v8.

Geen conversieplaat nodig.... Gaat als de brandweer!!

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 00:42
door sjorsboomschors/aka/PP
Bart74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De 3,5 6 cilinder uit een 635csi zit aan een 4hp22
> automaat.
>
> Deze conversie heeft een collega van mij ooit
> gedaan in een 109v8.
>
> Geen conversieplaat nodig.... Gaat als de
> brandweer!!


maar dan zit je weer met electronica...wil liever carbs. ivm storingen
en hoe zit de tussenbak dan? lt230??
heb al een blokken gevonden, keuze uit een 2.8/3.0/3.2 of 3.5 compleet, MET een 4hp22 bak voor 650 euro, maar hoe en wat qua tussenbak...( en welke, 1.2/1.4 of 1.6??)en hoe verhoud 180/197/220 pk zich met de rest van de aandrijving??



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2013 01:08 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 04:52
door Bart74
De motor kwam met kabelboom en al. En de computer had hij in de auto geplaatst. Het grootste probleem was toen een juiste externe brandstofpomp te vinden.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 10:49
door Sander van Beek
Interessant topic dit! Ook ik ben aan het kijken wat de opties zijn om een 4/6 cylinder benzine in mn 110 te leggen. Een rover v8 is de makkelijkste optie lijkt het, goedkoop en goed verkrijgbaar, maar slurpt ook..
Heb iig op een zuid-afrikaans forum al wat info gevonden over de SA spec defenders met BMW motor. Bij die modellen is niet alleen de bellhouse maar ook de as van de bak anders, dus niet zomaar achter een standaard LR r380 bak te hangen.
Als het met een 4hp22 bak wel zou kunnen.. klinkt goed. Hou je dan wel de pook min of meer op de juiste plek? Of komt die dan uit waar je cubby box zit?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2013 08:50 door Sander van Beek.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 11:33
door Tom_RRC
Electronica hoeft ook geen probleem te zijn. MS erop en BMW kabelboom in de prullenbak...
Klinkt interessant. Vermogen van een BMW is toch een stuk hoger dan een RV8.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 12:44
door Gert Jan B
Een paar jaar geleden heb ik ook een BMW 6 cylinder in een series gelegd. Deze kwam uit een 635 uit 84 met injectie. Deze heeft nog een zeer simpele injectie. De koppeling qua afmeting gelijk aan de series en met de drukgroep van de serie past dit gewoon. Ik heb het vliegwiel van de BMW er afgehaald, en series diesel vliegwielhuis aangepast zodanig dat hij op het BMW blok past. Dit was alleen een groter gat maken voor de krukasbearing en enkele nieuwe gaten tappen. De startmotor past ook 1 op 1 in het vliegwielhuis evenals de bovenste twee bouten van het vliegwielhuis. Blijkbaar is er vroeger 1 ontwerp gemaakt en zijn heel veel motoren hierop gebaseerd. Andere brandstofpomp en that's it. Bij een LT77 zal dit niet anders zijn.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 12:57
door 88serie123
Ik zou dan voor een 2.5 of 2.8 gaan. Deze motoren zijn veel meer voorradig en passen waarschijnlijk goed op een R380 bak. Als een motor opzoekt, zorg dan dat je de kabeln=boom en computer erbij hebt. Anders heb je er niets aan.

Een andere optie is een 2.3 4 cylinder benzine uit een Transit. Zijn er van 2000 tot heden en hebben 145 pk. Aangezine de puma ook in een Defender past, zou dat met deze motor ook prima moeten lukken.

Re: 6 in line bmw motor

Geplaatst: vr 17 mei 2013, 12:57
door Hans N
intressant topic.
kan ik kiezen welke auto ig opofferen.
of 325I bmw of de 89 rrcV8.

maar ik voel er gek genoeg toch meer voor om een onbekende 95 disco te slachtten.
Die andere twee zijn mijn vrienden.

sta nu al te popelen om te beginnen....