Pagina 1 van 1
Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:04
door JD
Hallo mede-slachtoffers,
En nu verder!!
Ik zou mijn Def 90 natuurlijk kunnen ombouwen naar grijs kenteken vanwege mijn bedrijf.. Is dit slim? Haken en ogen?
Wat zou dat gaan kosten en wie heeft dat zelf ook gedaan?
Hoor het graag!!
JD
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:15
door Geert LW79
Heb jij een laadvloer van 125 cm lang?
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5116ee0480d5115cc02a394a6a8c13a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16549673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:25
door Bart van Dessel
Je kunt toch ook met een geel ge-kentekende 90 zakelijk rijden? Wegenbelasting is ook aftrekbaar. En als ie 15 jaar en ouder is dan betaal je bijtelling over de dagwaarde. Ik denk dat ombouwen naar grijs financieël niet echt veel brengt en praktisch is het helemaal een ramp vanwege de dichte ramen, bult op het dak en het schot dat er voor zorgt dat je de stoel amper kunt verstellen. Een Disco is een ander verhaal.....
Gr, Bart
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:31
door JD
Auto op de zaak zetten?
JD
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:36
door Bart van Dessel
Natuurlijk, waarom niet? Anders heeft ombouw naar grijs kent. toch ook geen zin? Voordeel is alleen als ie zakelijk gereden wordt.
Gr, Bart
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 22:24
door Mark HJ
Weet je dat zeker dat belasting aftrekbaar is?In dat geval bouw ik ook niet om naar grijs,het maakt het originele karakter van de wagen kapot.Ik heb hem al op de zaak.
De bijtelling wordt wel veel minder omdat hij in Nederland niets meer waard is
Mark
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 22:28
door Paul Stroink, One-Ten.nl
zeker aftrekbaar, en natuurlijk alle overige kosten ook...
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:36
door JD
Auto verkopen aan mijn zaak dus! Wat is in deze tijden een reeel bedrag?
Het gaat om een 90 uit 1984 waarvoor ik twee jaar geleden 6500 euro heb betaald. Hij is ook getaxeerd voor dat bedrag. Laten we maar niet peinzen over het bedrag wat ik er verder aan besteed heb.
Bedrag kan voor de belasting ook weer niet te laag zijn, geloof ik.
JD
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:39
door dirk ambu
het bedrag lijkt mij toch niet zo belangrijk
maar ik zou zeggen 3000 a 3500 euro
ligt natuurlijk ook aan hoe hij eruit zit
groet dirk ambu
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 00:24
door Bouke
Hoi JD,
Ik heb een aantal jaar geleden 2x een 90 omgebouwd naar grijskenteken. Is wel ff knutselen maar is goed te doen.
- Achterraam links vervangen door ondoorzichtige plaat, verlijmt, raamlijst mag wel worden gebruikt.
- Rugschut achtger de stoelen moet voor een deel worden verwijderd en aangepast voor de juiste laadvloerlengte
- gat in dak zagen en voorzien van dakverhoging van paar cm toen waren deze dakverhogingen hier en daar te koop van alu maar ook van polyester. zo goed als exacte kopie van wat je bij landrover koopt.
- Omkeuren bij de RDW.
Het is al weer ff geleden maar als je wilt kan ik nog wel zoeken naar adressen en of foto's
Groeten Bouke
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 09:01
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik zou hem voor max 1000 euro op de balans zetten, want zelfs voor dat bedrag is verkoop moeilijk,
Ik heb afgelopen jaar al 2 belastingvrije 110's met TD5 voor slechts 3500 euro per stuk op de balans gezet. Toevallig heb ik dit jaar een belastingcontrole gehad, met als aandachtspunt privegebruik auto's, dus bij de controle zat ik erg in spanning of ze de waarde niet te laag zouden vinden. De inspecteur vond mijn verhaal aannemelijk maar wilde het op kantoor nog wel even navragen. Een paar weken later kreeg ik een mooi verslag dat alles was goedgekeurd.
Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 13:31
door Erik
Hoi,
zou dat ook kunnen met een 110?
-linker achterraam dichtzetten,
-dakje erop
-achter de 2e rij stoelen een schot met een raampje erin?
Als bovenstaande mag is dit voor mij misschien een betere optie dan ombouwen naar een benzine motor.
bovenstaand geeft kwart tarief toch?
alleen dan wel: auto van de zaak maken en herkeuren
ombouwen naar benzine kost max 130 per jaar (+ kosten ombouw en herkeuring),
in de winter niet rijden
auto blijft prive....
erik.
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 17:22
door Paul Stroink, One-Ten.nl
beide achterste zijruiten dicht, beide kleine raampjes van de zijruiten dicht, 1 groot raam van de zijruiten dicht.
Dakverhoging, laadvloer moet vlak doorlopen naar achteren. tussenschot plaatsen. Geen dubbel cabine mogelijk helaas.
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 17:56
door Sebastian Zuur
Ik zou hem voor het getaxeerde bedrag aan de zaak verkopen en hem volgend jaar afwaarderen naar 1000 euro.
Is aannemelijk te maken door de door de overheid bedachte belastingregel.
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 19:29
door Erik
Hoi Paul,
weet je ook waarom een dubbele cabine geen optie is?
Watals ik met m'n maten ergens naartoe moet en spullen mee wil nemen?
Kan dat dan niet op grijs kenteken?
erik.
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 19:39
door Dirk109
Erik vanaf 30 jaar tot 40 jaar enkel kwart voor benzine dus niet voor diesel en lpg ook niet als grijs.....
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b0370bd3ae85b589280d2bccfcc0be0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16551141, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 20:11
door Bart van Dessel
Op grijs kenteken betaal je maar € 80,- tot € 100,- per kwartaal, moet je wel ondernemer zijn natuurlijk, het heet ook niet voor niks "bedrijfs" auto. Anders betaal je voor geel minus de provinciale opcenten.
Gr, Bart
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 20:50
door gertnijhof
Wat toch ook gauw weer een paar tientjes per maand is...
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: do 16 mei 2013, 00:09
door Mark HJ
Dat is nieuw voor mij,begrijp ik dat je als ondernemer voor geel geen opcenten betaalt?En hoe weet de belasting dat?Krijg je meteen de juiste nota of moet je dat speciaal melden.Ik heb een geel kenteken op de zaak staan.33 jaar oud
Mark
Re: Ombouwen 110?
Geplaatst: do 16 mei 2013, 00:13
door Bart van Dessel
Even goed lezen, ik bedoel als je als particulier met een grijs kenteken rijdt dan betaal je wegenbelasting voor geel kenteken minus de pronviciale opcenten. Voor een Discovery tdi bijvoorbeeld betaal je dan iets van ca 450,- per kwartaal ipv ca € 550,- ()
Gr, Bart
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: do 16 mei 2013, 12:13
door Huub
Heb al 3 x een 110 door de grijskenteken keuring gehaald zonder dakverhoging, HD+2" vering achter en/of wat slappe of ingekorte vering voor en zo door de keuring..... Achteraf weer wel de voorvvering terug op sterkte gebracht, and Bob is your uncle.
GRT Huub
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: do 16 mei 2013, 12:23
door Bart van Dessel
Hallo Unkel Bob, Ombouw naar grijs kenteken heeft toch niets met de vering te maken?
Gr, Bart
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: do 16 mei 2013, 12:59
door Erik
Volgens [wetten.overheid.nl] zijn er nog andere mogelijkheden.
• Artikel 30
o 1. Voor een personenauto, een bestelauto of een vrachtauto waarvoor een kenteken is opgegeven dat:
? b. wordt gehouden door een kermis- of circusexploitant en wordt gebruikt voor het vervoer van kermis- of circusbenodigdheden;
? c. is ingericht als werktuig of als werkplaats;
? f. is ingericht voor het vervoer van paarden ten behoeve van de paardensport en uitsluitend niet-beroepsmatig wordt gebruikt,
bedraagt de belasting in afwijking van de artikelen 23, 24, 24a, 24b of 25a een kwart van de ingevolge die artikelen verschuldigde belasting.
o 2. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorwaarden en beperkingen worden gesteld met betrekking tot de toepassing van het eerste lid.
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: do 16 mei 2013, 13:08
door Paul Stroink, One-Ten.nl
je moet een hoogte verschil tussen de bestuurdersdeur en de achterkant van de laadruimte hebben, door de auto wat voorover te laten hellen lukt dit bij een 110 net zonder dakverhoging.
Als je hem later weer recht zet voldoet hij natuurlijk niet meer aan de eisen en zou je bij een grote controle een probleem kunnen krijgen. Maar het is een makkelijke manier om hem om te keuren, zo heb ik het zelf ook al een aantal keer gedaan.
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: do 16 mei 2013, 14:58
door Joep
volgens mij hoef je nog geneens een gat te zagen in je dak. Ik heb een polyester hoedje op het dak verlijmd gehad zonder de binnenkant open te zagen. Bij mijn vorige Landrover heb ik tussen voorruit en zijpanelen en het dak een dikke rubber strip geplaatst. Moet nu wel weer op zoek naar een nieuw hoedje vrees ik.
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81ebf87c31b4b93093599dc835cdad2a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16554744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:14
door CamperChris
Paul, ik heb in een ver verleden deze redenering ook eens gehoord. Ik heb een Mariniers-110 en die staan standaard al flink voorover. Maar als je op die manier zou meten, dus feitelijk het hoogteverschil boven de voorportieren en de achterdeur, vanaf de GROND gemeten. Wat moet je dan als je met je bestel auto 4 zakken cement ingeladen hebt? dan voldoet hij dus niet meer. Een beetje curieus dat auto's op die manier gekeurd worden.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4dfe092101a2d82d0201d4ed56430786', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16554958, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fc06033aab9b9285cced33a73c61579', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16554958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:25
door Joadalama
Chris, dat is wat ik bedoel creatief denken binnen de bestaande regelgeving. De bovenkant van het bestuurdersportier blijft, bij enkel verhoging achter, min of meer op dezelfde hoogte. Echter de achterzijde komt dusdanig ver omhoog dat als je een denkbeeldige lijn evenwijdig aan de grond trekt op de hoogte van de bovenkant van het portier en je meet de afstand tussen die lijn en de uiterste dakhoogte, je voldoet aan de eis van 25cm dakhoogte. Dat is overigens alleen noodzakelijk als je zonder volledig tussenschot wil rijden.
Nou heb ik zelf even gemeten en kwam op iets interessants uit. Ik heb nog een oud type dak met de ribben aan de buitenkant. Als ik een recht profiel over de ribben leg en meet dan tot onderkant regengoot, kom ik precies op 25 centimeter.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2013 14:27 door Joadalama.
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 17:29
door Paul Stroink, One-Ten.nl
het gaat natuurlijk wel om de binnenmaten...
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 18:32
door Joep
staat dat ergens dat die 25 cm een binnenmaat is?
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58a6bb753beb2c3fac32dfa853eb425f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16555345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:22
door Paul Stroink, One-Ten.nl
nee, en ik weet het ook niet zeker, ik zou dat fout kunnen hebben, maar het is wel het meest logische. Anders schilder je je dak gewoon 743 keer opnieuw en zou het ook goed zijn.
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:43
door Marc-my-Words
Precies, het gaat om het verschil tussen de lichte opening van de deur en de buitenhoogte van het dak.
Dus 743x schilderen helpt ook (als ie dan door het gewicht weer niet dieper in de veren zakt.
Paats je een plakdakje dan moet er officieel een gat aan de binnenzijde gemaakt zijn (behalve als je een verbeterde dak-isolatie plaatst).
D'r is bovendien een of andere belastingregel die iets zegt over constructies (belastingconstructies) die uitsluitend een ontduiking beogen.
Wellicht is dat hier dan de reden van het gaten zagen ... ze zouden ook een wat gaten mogen zagen in allerlei "off-shore" constructies.
De Huub-truuk werkt ook, maar als je daarna voor nwe veren plaatst en ze meten nog eens een keer ... dan heb je wat uit te leggen.
Misschien gaat het ook met een setje lucht-hulp-veren: Extra oppompen voor de keuring, en eventueel bij een controle ook weer oppompen.
En Chris, als je cement hebt geladen dan mag je die uitladen bij controle (en dan maar hopen dat het niet zo regent als hier vandaag).
Marc
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:11
door Mrah
Er moet toch een fiscaal blok in kunnen had ik altijd begrepen?
En wel 1.25x0,98x0,25m.
Zou toch van de zotte zijn als ik op bv mijn RRC een hoedje plak en zonder gat in het dak te zagen voldoe aan de regels.
Zou wel een oplossing zijn. Zie er nu al tegenop om met mijn 1.96m in mijn RRC te moeten stappen met een volledig schot tot aan het plafond net achter de stoelleuning.
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:49
door Marc-my-Words
In een "Defender" past het fiscale blok sowieso (dwz bij een 90 eigenlijk niet echt, maar dat zit in de lengte, pardon het tekort aan/van de auto bij een 90).
Als het blok niet past dan wordt het wat anders: dan móét je uit je dak om alleen al deze reden.
Marc
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:11
door Stefan
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er moet toch een fiscaal blok in kunnen had ik
> altijd begrepen?
>
> En wel 1.25x0,98x0,25m.
>
> Zou toch van de zotte zijn als ik op bv mijn RRC
> een hoedje plak en zonder gat in het dak te zagen
> voldoe aan de regels.
>
> Zou wel een oplossing zijn. Zie er nu al tegenop
> om met mijn 1.96m in mijn RRC te moeten stappen
> met een volledig schot tot aan het plafond net
> achter de stoelleuning.
Hallo Mrah,
Ik ben 1.89 en heb mijn RRC Vogue SE '90 omgebouwd naar bestelauto ondernemer (grijskenteken) en goedgekeurd gekregen door de RDW Venlo

. Als jullie willen weten hoe pm me maar even, dan stuur ik foto's en uitleg. Ik kan er nog steeds prima in en heb mijn auto niet gesloopt (ook niet gepopt, gelast o.i.d.). Terugbouwen kan ik nog altijd zonder schade.
Gr.
Stefan
Re: ??????
Geplaatst: do 16 mei 2013, 23:29
door Mrah
Die van mij staat al op grijs kenteken maar ik heb indertijd het schot dat tot aan het plafond zit er uit gehaald omdat ik klem zat tegen het stuur. En zag er ook geen noodzaak meer van in om het schot in de auto te laten zitten omdat de auto belastingvrij was geworden.
Nu moet het er weer in (geen probleem, het is een auto van de zaak) Anders com ik in de problemen met evt. controle. Alleen mag ik het schot niet zo ver naar achteren zetten als ik eigenlijk zou willen. Dan kom ik niet aan de 1.25meter lengte van de laadruimte. Dus wil ik eigenlijk een laag schot met desnood een hoog dak. Ziet er niet uit. Maar zit ik tenminste lekker. Ik maak nog wel eens een lange rit en ga er mee met de caravan naar Noorwegen vandaar.
Ben overigens wel benieuwd naar foto's van jouw resultaat. Je hebt PB.
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: vr 17 mei 2013, 00:56
door gimli
Op mijn kenteken staat vrachtwagen het is een 88 lightweight softtop(benzine).blijft deze dan grijs kenteken of zie ik het nou helemaal verkeerd.
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:01
door JD
Heb uit jouw verhaal begrepen dat het mogelijk is voor een Defender 90.
Denk dat ik eerst moet gaan verzamelen en eerst zal moeten gaan zoeken naar een dakje.
heb jij suggesties?
JD
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:06
door JD
Ik ga maar eens op zoek naar een dakje.
Heb jij suggesties?
JD
Re: ??????
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:24
door Michel WaZ
Een discoverydak verricht wonderen..........
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: di 21 mei 2013, 23:37
door JD
Zoek een dakje
JD
Re: Ombouw naar grijs kenteken??
Geplaatst: wo 22 mei 2013, 08:53
door Hans
Er is verschil tussen grijs kenteken en het lagere belastingtarief betalen. De RDW wil je auto best voorzien van een grijs kenteken als deze aan hun voorwaarden voldoet voor grijs kenteken. Of je dan ook laag tarief gaat betalen bepaalt de belastingdienst. Voorwaarden zijn o.a. dat rare blok van 1,25m bij 1 meter bij 25 cm en je moet een btw nummer hebben.