Pagina 1 van 1

export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 18:45
door Bart van Dessel
Hoe zit het met een Range Rover of Discovery die hier omgebouwd is op een oud chassis en naar België of Duitsland geimporteerd wordt? M.a.w. hoe kijkt de Belgische of Duitse keuringsdiensten naar bijvoorbeeld een RRC 300 tdi automaat met een chassis van 1986? Ik weet dat ze in België streng zijn op de jaarlijkse technische keuring, daar moet een auto helemaal origineel zijn. Zelfs een lift-kit is verboden.

Gr, Bart

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 19:21
door witje 110
Ook de invoerkeuring is erg streng. Je moet een gelijkvormigheidsattest hebben, een verklaring van de importeur of dealer dat je auto overeenkomt met zoals het door fabriek bedoeld is zeg maar. Een merk vreemde motor erin is bv niet toegestaan. Ik geef het weinig kans, maar er zijn ook hier slimmeriken die de weg weten waarbij het wel lukt.

Maar nu de prijzen in Nederland gaan dalen, ga ik misschien toch op zoek naar een leuke 90, grijs kenteken, die hier in België 100 euro wegenbelasting per jaar kost

Marijke

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 19:52
door Ron
Zover ik weet is zowel Belgie en Duitsland een moeilijk land voor omgebouwde projecten. In Duitsland is LPG al aan extra keuring en papieren onderhevig. Ik ken Nederlanders die in Duitsland wonen maar hun Range of Land Rover om deze redenen op Ned. kenteken laten staan. Er zullen uiteraard truckjes zijn dit te omzeilen.

Denk dat Nederland tot zover nog een van makkelijke landen in de Eu is.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 20:15
door laro
Hoi,zou in principe geen probleem mogen zijn,Belgie is immers zoals elk ander Eu land verplicht een voertuig toe te laten van een andere lidstaat, het voertuig wordt moet dan een aparte procedure doorlopen en krijgt dan een aangepast gelijkvormigheidsattest, dit duurt meestal wel een half jaar eer de papieren in orde zijn,Belgie is daarvoor al in 2010 op de vingers getikt door de eu maar heeft de procedure nog altijd niet aangepast, zo moet bij ons een auto ook weer opnieuw gekeurd worden bij verkoop, al is de auto pas 3 maanden geleden gekeurd en bij afkeur is het weer opnieuw betalen geblazen.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 20:16
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat blijft toch eigenlijk vreemd. We zijn 1 Europa, elke deelstaat is verplicht een in een andere deelstaat toegelaten auto te accepteren. Daarom kan NL bijvoorbeeld ook geen oldtimers weigeren te importeren, en moest ook vroeger al elke vreemde motor en dergelijke die in een ander land was goedgekeurd ook hier worden toegelaten.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 20:40
door Eric_1
Hoi Bart

Over België staat er al een en ander. En wat betreft Duitsland: te importeren zal hij wel zijn; de vraag is echter zijn er veel liefhebbers voor dit soort auto's.

Namelijk in Duitsland moet een oldtimer 30 jaar zijn. Om vervolgens H-kenzeichen (=historisch) te krijgen en om dus in aanmerking te komen voor de gunstige oldtimer tarieven moet de auto in originele fabrieksstaat verkeren; en bovendien in goede staat (Note 1 of 2 zijn) zodat hij in een klassieke "waardige" staat is en dus geen wrak is.

Dus met andere woorden een Discovery op een oud chassis zal erbuiten vallen. Een RRC van jaren 70 met 4-deurs opbouw en alle snufjes erop ook; een latere RRC zal altijd een grijs gebied zijn en komt op de kunde van de keermeester aan.

Echter een auto op LPG is ook niet in originele staat en krijgt geen H-kenteken. (tenzij aantoonbaar is dat het LPG er al meer dan 10 jaar in ligt).

Een 90/110 met een latere 200/300Tdi motor valt er dus ook buiten. Of er moet ook weer aantoonbaar zijn dat de conversie "tijdsgetrouw" is en al meer dan 10 jaar geleden uitgevoerd is.

Verder nog het punt dat als de 90/110 geen 30 jaar oud is dat je op een 2.5NA of een 200/300Tdi veel meer belasting betaald dan op een Td4 of Td5. (dacht ca €1500 tov €500) Met de nieuwere kom je ook de mileuzones in wat met een N/A of Tdi niet lukt. Bij een RRC speelt dat laatste iets minder omdat je daar geen veel nieuwere van kunt kopen. Die wordt eerder als klassieker gezien en zijn volgens mij eerder liefhebbers voor te vinden. Echter ook of 30+ maar wel origineel; en voor de jongere denk ik dat ze vanwege milieuzone en hoge belasting op Tdi's eerder V8 kopen.

Dus al met al denk ik ook niet het meest ideale land om ze naartoe te kunnen verkopen.. helaas....

groeten
Eric

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 20:49
door Apke
Welkom in Nederland. Het braafste jongetje van de klas en zo lief dat je er als buitenlander uitkeringsreizen naar kan maken.

Nederland loopt graag voorop als het gaat om regelgeving voor één Europa. Andere landen zijn conservatiever en kiezen hun eigen weg (en houden dat zo lang mogelijk vast). Als ze in Den Haag wat meer ruggengraad zouden hebben, dan hadden ze probleemloos een regeling voor het importeren van oldtimers kunnen maken.

Sorry, na het nieuws van vandaag ben ik misschien wat negatief.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('570d65630ac984d7c1e47eb719583d27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16549625, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:06
door Lucas van Lierop
Kun je niet op een of andere manier met de jongens van East coast rover gaan werken? Exports daarheen regelen ofzo? Is iig een mooi bedrijf.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:33
door Bart van Dessel
Gaat om deze auto: [www.mijnalbum.nl] Perfect gerestaureert, omgebouwd op een '82 chassis, compleet laten spuiten bij top-spuitbedrijf, chassis is van een 4 drs. blauwe RRC waar de RDW een 300 tdi in heeft goedgekeurd. Chassis netjes omgebouwd. Kenteken klopt dus gewoon 100%, behalve dat het een soft dash is. Heeft (of had) een actuele verkoopwaarde van ca. € 15000,- tot € 20.000,- Krijg ik hier in Nederland niet meer aan de man.

Gr, Bart

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:54
door Paul Stroink, One-Ten.nl
ECR is een mooi bedrijf, maar wil de grootste van de USA blijven en dult geen concurrentie. Het schijnt dat de strikte importregels in Amerika mede dankzij de inspanningen van ECR nu streng worden nageleefd.
Er kwamen te veel Defenders Amerika binnen, waardoor ECR minder ging verkopen. Nu er nagenoeg geen Defender meer het land in kan kunnen zij weer lekker verder.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: di 14 mei 2013, 22:02
door Ron
Yep en de havens staan vol met Defenders uit de EU

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 01:49
door Eric_1
Hoi Bart

Hele mooie auto! Maar het begint er dus al mee dat je bij de import; (de eerste TÜV afname) een datenblad van het type auto moet voorleggen met de technische specificaties. Dat zou voor deze auto dus al van een 95-er RRC moeten zijn om de technische gegevens kloppend te hebben. Dus daar gaat mis met je 30 jaar en origineel. Wat er op het NL-kenteken staat interesseert ze vrij weinig (wat ik er van hoor).

Op kenteken zul je heb daar denk ik wel krijgen met die 95-er specificatie;

Mooie gave RRC zijn er in Duitsland ook wel liefhebbers voor te vinden. Maar de kans is aanwezig dat die liever of een V8 of een originele 95-er zoeken dan een omgebouwde auto. Dat heeft voor hun dan namelijk geen toegevoegde waarde. Niet zoals hier; eerder nog dat het niet origineel is.

Jammer van al die tijd en geld die in dit soort projekten steekt. Want dit is vast niet de enigste auto waar dit voor geldt..

Groeten
Eric

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 02:04
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Wat als je je auto nu naar Spanje wil exporteren, heeft daar iemand ervaring mee hier?????

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e18da4cc9d28c1a5546244ddeb930d32', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 16550374, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 02:24
door Michel WaZ
Moet je eerst een NIE Nmr aanvragen of een woning hebben of ingezetene zijn. NIE Nmr heb je niet 123 ,duurt minimaal 3 maanden.........l Spaanse consulaat Amsterdam of de ambassade in Den Haag aanvragen enne wel ff minimaal 3 uur in de rij staan. NIE formulier kan je downloaden.
Er zijn in Nederland bedrijven die het hele traject voor je uitvoeren, kost wel wat!
In Spanje zijn onze LaRo,s niks meer waard dus dat word niks ze zijn daar al goedkoop.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 09:19
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet je eerst een NIE Nmr aanvragen of een woning
> hebben of ingezetene zijn. NIE Nmr heb je niet 123
> ,duurt minimaal 3 maanden.........l Spaanse
> consulaat Amsterdam of de ambassade in Den Haag
> aanvragen enne wel ff minimaal 3 uur in de rij
> staan. NIE formulier kan je downloaden.
> Er zijn in Nederland bedrijven die het hele
> traject voor je uitvoeren, kost wel wat!
> In Spanje zijn onze LaRo,s niks meer waard dus dat
> word niks ze zijn daar al goedkoop.

Beste Michel,

Die NIE of NIF is niet zo spannend hoor, die kan je ook in een week of twee regelen.
Dat moet je ook niet op het Consulaat of ambassade regelen, maar gewoon in Spanje.
Ik ken mensen die er een dag heen gegaan zijn en terug kwamen met een NIE, gewoon via lokale mensen regelen.

Maar dat was mijn vraag ook niet, wat ik veel belangrijker vind is zoals Bart aangeeft wat de consequencies zijn als je een omgebouwde auto invoert, met bijvoorbeeld een andere aandrijflijn of een 2"verhoging.
Hoe reageerd men daarop als je zo'n auto invoerd.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 09:43
door Lucas van Lierop
@paul ah dat wist ik niet van ECR, wel keiharde zakenlui dus...
Verder begrijp ik hier uit dat we in Nederland dan wel veel te hoge mrb hebben maar wel een soepele keuring, ook wel iets waard voor mij dan iig.

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 18:17
door Michel WaZ
Hallo Ben,

Hier wat meer info. Succes


apk in spanje - de itv keuring 16 okt 2012


per 1 november 2012 maakt de RDW een  APK mogelijk in Spanje.  Op een aantal geselecteerde locaties van de Spaanse RDW, de DGT, kunnen wagens met Nederlands kenteken onderworpen aan een Inspección Técnica Vehículo (ITV).

APK keuring in Spanje. De locaties volgens de RDW zijn:

- Barcelona bij ITV keuringsbedrijf Certio
- Alicante bij Applus Uteuve
- Benidorm bij Applus Uteuve 
- Marbella bij Veiasa
- Motril bij Veiasa
- Sevilla bij Veiasa

De ITV keuringsbedrijven zijn herkbaar aan het RDW erkenningsschild en goedgekeurde voertuigen krijgen een Nederlands keuringsrapport. Uiteraard meldt de Spaanse keurmeester het gekeurde voertuig af bij de RDW.
De exacte locaties van de spaanse APK zijn onder in dit artikel te vinden.

Nederlandse APK en Spaanse ITV

Dat de Spaanse ITV van de DGT (Dirección General de Tráfico) anders in elkaar steekt dan een Nederlandse APK zal niemand verbazen. Garages mogen bijvoorbeeld niet keuren, de DGT heeft in Spanje het monopolie op de ITV, de technische inspectie.


Een Spaanse ITV loslaten op een Nederlandse auto is natuurlijk direct afkeur – van de Nederlandse papieren klopt in Spaanse ogen niet veel – en omgekeerd. Bijvoorbeeld, een zonnedakje, trekhaak, andere wielen etc alles moet in de autopapieren staan. Ander land, andere regels. De technische inspectie zelf is echter in grote lijnen hetzelfde – en daar gaat het uiteindelijk om.

APK keuring in Spanje - Culturele verschillen

Hoe een ITV inspectie zal verlopen door een Spaanse keurmeester en een kritische Nederlander in zijn nek? Gegarandeerd een soap waard – met taal en cultuur verschillen -  helemaal als de Nederlandse heilige koe wordt afgekeurd.

De gepikeerde en verontwaardigde Nederlander is al dagelijkse kost bij de Nederlandse RDW vestigingen. Verwachten dat de DGT in het Nederlands gaat uitleggen wat er mis is? D’as wat onrealistisch.

De DGT is de Spaanse RDW

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:15
door Landy-man
En als je er nu een V8 inlegt, zonder LPG.
Volgens mij kan je er dan nog wel wat voor krijgen.
Ik weet dan misschien wel iemand.

landy-man

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:25
door Bart van Dessel
Dan wordt ie helaas veel te duur en is een RDW bezoekje ook noodzakelijk. Ik zet 'm op bokken in een droge schuur en wacht op betere tijden. Al die ombouw van diesel naar benzine zie ik niet zitten, kost veel tijd/geld/koppijn. En volgend jaar gaan ze weer iets anders aanpakken in de oldtimer wetgeving......

Gr, Bart

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:21
door 88serie123
Hoi Bart,

Jouw waarde is met name gerelateerd aan het belastingvrij kunnen rijden. De waarde zal nu in de richting komen van nu al niet belastingvrije RRC. Pluspunt is dat het een 82-er is en over 9 jaar belastingvrij is.

Wat heeft de auto gelopen? En de motor en de bak? (omdat het een combineert geheel is). Misschien heb ik wel interesse.

MVG Adriaan

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 17:19
door Michel WaZ
Ja dan komen ze wel met :

Zo'n V8 is een benzine slurper, dus een vervuiler en de vervuiler betaald.
Komen ze met een extra cilinder inhoud heffing voor old timers , let maar op.
Gaan we allemaal weer op jacht naar een kleinere benzine motor met voldoende pktjes en 1 die je passend krijgt.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 17:25
door Paul Stroink, One-Ten.nl
De verwachting is dat de MRB op den duur volledig op uitstoot wordt gebaseerd. Je kan er vanuit gaan dat een milieuvriendelijke auto ongeveer het bedrag gaat betalen dat er nu geldt, en dat alles wat een beetje meer uitstoot veel meer gaat betalen. Pakken ze eerst mijn oldtimers af, en daarna wordt mijn Porsche waarschijnlijk ook onbetaalbaar in de belasting...

Re: export naar België/Duitsland.

Geplaatst: do 16 mei 2013, 17:27
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Precies, een mooie niet belastingvrije softdash was altijd al wel over de 10.000 euro waard voor de echte liefhebber of voor de bijtelling bespaarder. Dus dat bedrag zal hij toch wel minimaal waard zijn lijkt me, de markt is alleen heel klein, dus of je een koper vind is de vraag.