Pagina 1 van 1

OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch verz

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 01:16
door TVR
Goede avond,


Hier even een Off Topic berichtje. Ik ben bezig met de revisie van een setje remklauwen van een Fiat Dino. Dit zijn Girling klauwen, qua ontwerp vergelijkbaar met die van de defenders/range rover classics met ook 4 zuigers per klauw.

Deze wil ik geel laten passiveren (elektrolytisch verzinken).

Hiervoor heb ik de zuigers en rubbers gedemonteerd en de klauwen gestraald zodat ze goed schoon zijn.

Nou adviseerden ze bij het verzink bedrijf om de remklauwen helften te scheiden voor een gegarandeerd mooi resultaat, risico was dat er zuur achter bleef in de kanaaltjes van de klauw en dit zuur er aan het eind eruit loopt over de zink laag waardoor de beschermlaag er weer af komt.

Echter, in diverse werkplaathandboeken staat: De remklauwen NIET SCHEIDEN .(zonder duidelijke onderbouwing waarom) Nou zijn er zat hobbyisten op internet die dit wel gedaan hebben met succes. De vraag is waarom het niet zou mogen, de volgende ben ik tegen gekomen: (relevant en kloppend of niet?)
- Rubberen o ringen tussen de helften moet je vervangen, vaak niet in revisie kitjes, maar vast bij [www.ccparts.nl] te verkrijgen. (Epdm materiaal schijnt geschikt te zijn)
- Bouten zijn rekbouten die je maar eenmalig kan gebruiken??
- Bouten moet op voorspanning oid gemonteerd worden??
- Bouten mogen niet elektrolytisch verzinkt worden ivm waterstofbroosheid??


Wat klopt van bovenstaand en hoe daar rekening mee te houden?

Ben benieuwd of er mensen zijn die hier praktische ervaring mee hebben en hoe jullie het aanpakken/ mee om gaan.


Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Tom

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 12:09
door Henk Bossinade
Tom, je had het artikel in OldtimerPraxis 05-2013blz.20 (www.oldtimer-praxis.de) dus ook al gelezen.Ik persoonlijk zou de remklauwen dus ook met juiste lak/ verfsoorten behandelen na de revisie zoals beschreven in dit blad.Dus niet demonteren en/of verzinken. En evt. zijn mischien nieuwe klauwen (gereviseerde ruil) nog goedkoper? Bij de LR in ieder geval wel (mijngrossier.nl) Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2013 10:14 door Henk Bossinade.

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 16:27
door TVR
Artikel niet gelezen, en kan hem ook niet online vinden. Daar raden ze elektrolytisch verzinken af? Of wat is het advies?

Info die ik gevonden had was van diverse fora, nieuwe klauwen zijn niet leverbaar voor deze relatief weinig voorkomende auto's, en ruilklauwen vrij duur.


Groet, Tom

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 23:47
door Henk Bossinade
Het blad ligt nog in de winkel .De klauw demonteren in 2 delen wordt ten zeerste afgeraden.Dit oa. ivm. wegens het niet verkrijgbaar zijn van de bouten en de JUISTE afdichtingen. Ook het opnieuw verzinken wordt afgeraden,is in Duitsland zelfs verboden.Als de TUV prufer vermoed dat de klauw uit elkaar gehaald geweest is ,wordt de wagen afgekeurd.Dit is dan wel in Duitsland, maar het zegt wel iets. Vr gr Henk B.

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: za 11 mei 2013, 02:33
door Lucas van Lierop
Het klinkt heel interessant en je weet ik ben dol op verzinken. Ik heb er verder geen verstand van maar zou in dit geval de buitenkant verzinken dmv scoperen een optie zijn? Ik weet het is weer ander dan elektolytisch maar je pakt in dat geval iig de meest roestgevolige delen aan.

Gr en succes

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: za 11 mei 2013, 14:00
door Leendert
Waar je ook rekening mee moet houden is de maatvoering van de cilinderwanden.
Als je ze electrolytisch laat verzinken zal er ook zink in de cilinders komen, niet erg dik maar toch.
Dit was voor mij de reden dat ik ze heb laten stralen schopperen en poedercoaten.
Hierbij heb ik de cilinder gaten dicht gemaakt met een alluminium plaatjes die ik heb vastgezet met de originele stalen ringetjes zodat de passing niet aangetast wordt.
Deze plaatjes heb ik nog verder geborgt door er een draadeindje tussen de tegenover elkaar geplaatste cilinders te spannen zodat als de ringetjes los zouden raken tijdens het stralen de plaatje toch blijven zitten.
De gaten voor de aansluitingen en ontluchtings nippels heb ik allemaal dicht gedraaid met ontluchttings nippels.
Na deze behandeling kon ik ze zonder probleemen reviseren, waar hij ik ze wel gescheiden heb (nieuw rubber ringetje tussen de beiden helften).
Dit waren wel klauwen voor niet geventileerde schijven, het probleem met dikkere (geventileerde schijven) is het rubber slangetje tussen de klauwen, dat is lastig te krijgen.

Re: OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 19:23
door Lucas van Lierop
Nuul ik ditzo lees heb ik spijt dat ik ze gelakt heb, volgende keer ook schoperen