OT Remklauw revisie girling geel passiveren (elektrolytisch verz
Geplaatst: vr 10 mei 2013, 01:16
Goede avond,
Hier even een Off Topic berichtje. Ik ben bezig met de revisie van een setje remklauwen van een Fiat Dino. Dit zijn Girling klauwen, qua ontwerp vergelijkbaar met die van de defenders/range rover classics met ook 4 zuigers per klauw.
Deze wil ik geel laten passiveren (elektrolytisch verzinken).
Hiervoor heb ik de zuigers en rubbers gedemonteerd en de klauwen gestraald zodat ze goed schoon zijn.
Nou adviseerden ze bij het verzink bedrijf om de remklauwen helften te scheiden voor een gegarandeerd mooi resultaat, risico was dat er zuur achter bleef in de kanaaltjes van de klauw en dit zuur er aan het eind eruit loopt over de zink laag waardoor de beschermlaag er weer af komt.
Echter, in diverse werkplaathandboeken staat: De remklauwen NIET SCHEIDEN .(zonder duidelijke onderbouwing waarom) Nou zijn er zat hobbyisten op internet die dit wel gedaan hebben met succes. De vraag is waarom het niet zou mogen, de volgende ben ik tegen gekomen: (relevant en kloppend of niet?)
- Rubberen o ringen tussen de helften moet je vervangen, vaak niet in revisie kitjes, maar vast bij [www.ccparts.nl] te verkrijgen. (Epdm materiaal schijnt geschikt te zijn)
- Bouten zijn rekbouten die je maar eenmalig kan gebruiken??
- Bouten moet op voorspanning oid gemonteerd worden??
- Bouten mogen niet elektrolytisch verzinkt worden ivm waterstofbroosheid??
Wat klopt van bovenstaand en hoe daar rekening mee te houden?
Ben benieuwd of er mensen zijn die hier praktische ervaring mee hebben en hoe jullie het aanpakken/ mee om gaan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Tom
Hier even een Off Topic berichtje. Ik ben bezig met de revisie van een setje remklauwen van een Fiat Dino. Dit zijn Girling klauwen, qua ontwerp vergelijkbaar met die van de defenders/range rover classics met ook 4 zuigers per klauw.
Deze wil ik geel laten passiveren (elektrolytisch verzinken).
Hiervoor heb ik de zuigers en rubbers gedemonteerd en de klauwen gestraald zodat ze goed schoon zijn.
Nou adviseerden ze bij het verzink bedrijf om de remklauwen helften te scheiden voor een gegarandeerd mooi resultaat, risico was dat er zuur achter bleef in de kanaaltjes van de klauw en dit zuur er aan het eind eruit loopt over de zink laag waardoor de beschermlaag er weer af komt.
Echter, in diverse werkplaathandboeken staat: De remklauwen NIET SCHEIDEN .(zonder duidelijke onderbouwing waarom) Nou zijn er zat hobbyisten op internet die dit wel gedaan hebben met succes. De vraag is waarom het niet zou mogen, de volgende ben ik tegen gekomen: (relevant en kloppend of niet?)
- Rubberen o ringen tussen de helften moet je vervangen, vaak niet in revisie kitjes, maar vast bij [www.ccparts.nl] te verkrijgen. (Epdm materiaal schijnt geschikt te zijn)
- Bouten zijn rekbouten die je maar eenmalig kan gebruiken??
- Bouten moet op voorspanning oid gemonteerd worden??
- Bouten mogen niet elektrolytisch verzinkt worden ivm waterstofbroosheid??
Wat klopt van bovenstaand en hoe daar rekening mee te houden?
Ben benieuwd of er mensen zijn die hier praktische ervaring mee hebben en hoe jullie het aanpakken/ mee om gaan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Tom