Pagina 1 van 1
CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 12:54
door Michel WaZ
Vraagje, krijg je met waterstof je CO2 uitstoot omlaag. Tot nu toe is de uitstoot van mijn huidige motor binnen de gestelde normen, weliswaar op LPG.
Mochten al de MRB spinsels doorgang krijgen dan gaat mijn LPG tank eruit en ga ik op benzine rijden. Waar ik een beetje bang voor ben is de APK.............
De CO2 uitstoot van bezine is veel hoger neem ik aan en om aan de uitstoot eisen te voldoen dacht ik dat waterstof een oplossing kan zijn e.e.a. gevoed door zonnepanelen.
Graag jullie mening.
Salut, michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 13:09
door fenix2
Hallo Michel,
in theorie heb je met waterstof als brandstof een nul-emissie! Waterstof verbrand met zuurstof tot water....
Echter in hoeverre je waterstof zo je verbrandingsmotor kunt insturen, is een vraag waar ik je geen antwoord op geven kan.
Wel kun je met waterstof een 'brandstofcel' gebruiken om de waterstof rechtstreeks om te zetten in electriciteit die vervolgens een electro motor aandrijft. In Amsterdam rijdt op zo'n manier een stadsbus rond. In mijn bescheiden perspectief is dat DE manier om in de toekomst millieu bewust te rijden. En de beste manier om waterstof te krijgen vind ik zonne- en wind energie (electrolyse). Dan blijf je hernieuwbaar energie aanmaken: wind en zon worden electriciteit die gebruikt wordt om waterstof (en zuurstof) te maken uit water. Die waterstof wordt vervolgens weer met lucht omgezet in electriciteit die je gebruikt voor de aandrijving van je auto. Het afval product bij deze omzetting is water....
Op internet vondt ik al ergens een bedrijf dat kant en klare brandstofcellen levert in vermogens en afmetingen die bruikbaar zijn in een auto.
kantekeningen: opslag van waterstof is best tricky en met een zonnepaneel op je landrover heb je niet genoeg vermogen. Je hebt dus best wat opervlakte nodig om aan genoeg waterstof te komen met zonnepanelen.
groetjes, Fenna
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 13:22
door G-men (Gargamel)
De eisen qua uitstoot zijn voor benzine anders als LPG.
Bij LPG heb je een veel lagere uitstoot, daar is 0,5-1,5% CO prima haalbaar.
Op benzine ga je dat niet redden; er is echter per motortype een waarde vastgesteld die een goed onderhouden motor probleemloos. Deze norm is voor motoren met inspuiting alweer een stuk lager als met een carburateur. (regelt bij met lambda sonde)
Met mijn V8 is er nooit een probleem geweest om de norm te halen. Vaak moet hij wel even iets armer afgeregeld worden, maar dat doen ze ter plekke.
3,5 ( 3.48 ) is een mooie waarde waarbij hij ook nog lekker loopt. Volgens mij is dat ook de norm voor een 3.5 met carbs.
Overigens wordt bij oudere wgens zonder cat vaak de CO gesteld en gemeten; dat is iets anders als de viergasmeting bij modernere wagens (daar zit CO2 wel in het pakket).
Als je de CO meting echt niet redt, dan is er iets mis met de carburatie of ontsteking en waarschijnlijk ook met je verbuik....
Gerrit
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 13:25
door fenix2
Aan de andere kant, kun je in theorie (als je niet zo heel veel kilometers maakt, je landrover permanent buiten staat en er voldoende daglicht is) een gesloten systeem maken. De zonnepanelen maken electriciteit die gebruikt wordt om water (in een gesloten systeem) om te zetten in waterstof en zuurstof (zijn makkelijk apart op te vangen) die je gescheiden van elkaar opslaat. Dit gedeelte van het proces draait permanent als je auto in het daglicht staat.
Ga je rijden, gebruik je de opgeslagen waterstof en zuurstof in een brandstofcel om weer electriciteit te maken die gebruikt wordt voor de aandrijving van de auto. Het afval product is puur water en dat gaat weer terug je circulatie tank in waar het weer wordt omgezet in waterstof en zuurstof.
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 13:33
door Michel WaZ
Hallo Fenix2, ik was even wat te voorbarig in mijn enthousiasme om deze prikker te plaatsen. Ik heb ff gegoogeld en je komt zat tegen over dit onderwerp.
Er is zelfs al een CV waterstofvoorziening.
Je CO2 gaat idd omlaag ........je stoot immers water uit, ik ga nog even nadenken over de zonnepanelen als je e.e.a via de accu van de auto laat werken dan moet je dynamo er weer extra aan trekken ( hoger brandstofverbruik) dus hoe ze erbij komen over 30% besparing snap ik niet helemaal hoor.
Het belangrijkste is echter dat je wel je uitstoot kan reduceren ,altijd lekker voor de APK.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 13:53
door Michel WaZ
Hey G-men , bedankt voor je reactie. Ik ben niet zo thuis in de uitstoot waarden , dus er zijn toch verschillende waarden tussen een EFI en Carb,s.
Je merkt dat er om de MRB 2014 al e.e.a. speelt onder ons. Ik kwam al een prikker tegen die zijn diesel heeft vervangen voor een benzine motor.
Dat je carburatie en ontsteking in orde moeten zijn dat is wel in orde denk ik rij ongeveer 1op 4 a 5 .
Ik zal eens even een tijdje op benzine gaan rijden , kijken wat dit oplevert .
Ik heb toch een storing in m,n LPG traject........
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 14:12
door Bart van Dessel
Als je auto helemaal in orde is dan gaat ie met glans door de apk, ik zie het nut niet om een of andere installatie erbij te bouwen puur om de emissie omlaag te krijgen. Hetzelfde als een turbo op een versleten motor bouwen om meer vermogen te verkrijgen. Of zit ik er helemaal naast?? Dus als je ontsteking tiptop is en je carburateurs zijn in orde, goed afgesteld en goed synchroon dan kun je de uitstoot met gemak onder de max. waardes zetten.
Gr, Bart
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 14:37
door Michel WaZ
Bedankt voor je reactie Bart, co is voor mij altijd een zorgenkindje..............
Je hoort en leest vaak over oude motoren dat ze niet meer aan de emissie eisen voldoen en dat wil ik voor zijn.
Met een waterstof toevoeging krijg je toch lagere waarden.
Ik ga toch even uitzoeken hoe je alles met zonnepanelen alles kan inbouwen.
Het systeem werkt toch wel op een behoorlijk hoog ampère .
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 14:55
door Marc-my-Words
Let even op het verschil tussen CO en CO2:
CO en CO2 zijn beide verbrandingsproducten die je krijgt bij het verbranden van koolstof, koolwaterstof, etc.
CO2 ontstaat bij een volledige verbranding, CO instaat bij een slechte/onvolledige verbranding.
Bij CO zit er maar één O-tje ( O=zuurstof ) aan de C, CO-gas is uiterst giftig, ook in lage concentraties.
CO2 is alleen uiterst giftig in hoge concentraties, CO2 is daarnaast het "broeikasgas" het zorgelijke daarbij is dat de CO2 concentratie door verbranding van fossile brandstoffen en andere C-bronnen langzaam maar erg zeker toeneemt.
Voor CO2 zijn er "normen" bij nieuwe auto's en daarop wordt de Slurp-tax gebaseerd.
Voor CO zijn er normen mbt de uitlaatgassen bij de APK omdat de CO-waarde een goede maat is voor een goede afstelling/werking van de motor.
O ja, als je minder C verbrandt krijg je dus minder CO2, dus waterstofgas (=H2, een erg lastig traject) of bijv. aardgas (= CH4, waardoor je de hoeveelheid H in de mix óók laat toenemen).
Marc
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 15:06
door Michel WaZ
Ja dat co ken ik nog wel uit mijn tijd als monteur op de hoogovens, bij hoogoven 6&7 altijd eerst een co meting uit laten voeren en met een co meter bij je klus doen.
Ik heb weleens een steigerbouwer afgevoerd zien worden, bewusteloos ,dat wel , deze man had mazzel dat hij op tijd gevonden werd........ 2minuutjes later en...............
Mooie toelichting Mark , jou verhaal over co en co2 zo krijgen we alles duidelijk.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 17:20
door Apke
Wat we bij de Mini nog wel eens deden was de motor afstellen voor de APK. Daarna 1/4 tot 1/2 slag meer brandstof geven omdat de APK afstelling voor geen meter rijd
Tja, dat was in de tijd dat ik Mini reed .... nu diesel, dus hoe het bij een Land Rover benzine zit kan ik je niet vertellen.
Verder ben ik het met Bart eens, als de motor goed (afgesteld) is, dan zou de APK niet mis kunnen gaan op gassen uit de uitlaat.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8deb5cd67c013e6e6021ae403873844c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16538210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: CO2 uitstoot en waterstof
Geplaatst: do 09 mei 2013, 17:43
door Michel WaZ
Ja klopt, ooit nog een afgetrapte xr3i gehad voor de APK zoveel mogelijk lucht en zo weinig mogelijk benzine hij sloeg bijna af, na de APK alles weer "vol" ha ha ha wat een fopperij was dat altijd.
Ben trouwens pas volend jaar aan de beurt met de APK en ik ga eerst nog even lekker van m,n Range genieten.
Lekker sleutelen, ritje hier en een ritje daar, weer ff sleutelen en weer een ritje ha ha.
Bedankt voor je reactie,
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie