Pagina 1 van 1

rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 13:03
door menno lieuwens
goedemorgen Prikkers,

Gisteren naar Aken gereden vanuit Heinkenszand ( Zeeland ). Het was een mooie rit ! Mijn defender 90 TD5 2002 heeft lekker kunnen snorren. IK heb een mooi setje OME veren op de kop kunnen tikken, dat deel is geslaagd.
Ook de terugrit ging prima, tot aan het stoplicht een kilometertje of 7 voor thuis. Uiteraard ben ik gewend aan alle geluidjes welke uit mijn landie komen, behalve een nieuwe rammel... Ik sta voor het stoplicht te wachten, versnelling in neutraal, voeten van de pedalen af. Klinkt er kort een soort vibrerende rammel welke weer verdwijnt. Toch doorgereden naar huis.
Thuis nog eens neutraal laten lopen, na licht gas geven vlak voor stationair weer die rammel. Alsof er iets loszit / ligt......
Uiteraard zit dit mij dwars, iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken ?
Oja, toplager is incl. de versnellingsbak en tussenbak al vervangen bij ashcroft. zo'n anderhalf jaar terug.
alvast bedankt voor de input !

Menno
Landrover defender 90 TD5 2002

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 13:12
door disco ronl
als je de koppeling in trapt, en je hoort het nog dan kan je waarschijnlijk wel de koppeling/druklager uitschakelen als oorzaak.
kijk eens naar je uitlaat of die niet net ergens tegenaan kan komen.

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 14:11
door menno lieuwens
Beste disco ronl,

Ik heb gedaan wat je voorstelde :

Tijdens stationair draaien de koppeling ingetrapt. Dit maakt geen verschil. Het vibreren komt en gaat binnen een paar seconden, dit blijft zo.

De uitlaat nagelopen, hij loopt overal mooi vrij.

Op het gehoor lijkt het geluid uit de voorzijde van de versnellingsbak te komen....

Iemand nog een idee ?

thanx,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 15:16
door JanTD5
Dual mass vliegwiel aan het einde van zijn leven? Of is deze ook vernieuwd tijdends bak wissel?

Groeten Jan

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 15:59
door Erik One-ten+LW op 't werk
Heb je het idee dat de koppeling ermee te maken heeft? Intrappen pedaal, vrij of in versnelling?
Jan TD5 noemt het vliegwiel, ik weet dat er td5's geweest zijn die daar problemen mee hadden...

Grtz. Erik


Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 19:08
door JD
Handremkabel tegen onderzijde auto?

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 23:21
door menno lieuwens
Goedenavond Jan,

nee helaas, het vliegwiel is tijdens de bakwissel niet vervangen.. Die was nog in uitstekende staat zei men. Tenminste, dat was hij toen.... Wil niet zeggen dat hij nu nog in orde is...
Ga er naar kijken !

groet,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 23:22
door menno lieuwens
Hoi Erik,

ik heb niet het idee dat mijn versnellingen er iets mee te maken hebben. Als ik de koppeling intrap geeft dat geen verschil.

groet,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 23:24
door menno lieuwens
Hoi JD,

Ik heb er meteen naar gekeken, helaas dat is het niet ! Zou toch het mooiste geweest zijn van de mogelijkheden tot nu toe.

Vrees dat de bak er onderuit zal moeten om eens binnen te kijken.....

groet,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: ma 06 mei 2013, 00:39
door Jos Daalmans
Hoi,

Je zegt dat het in zijn neutraal gebeurt met de koppeling niet ingetrapt.

Het kunnen de tandwielen van de primaire as en de secundaire as zijn die een beetje klotsen. Dit geluid hebben vrachtwagen bakken soms ook heel erg, de ene ZF bak heeft het, de andere en exact hetzelfde type heeft het niet.
Dit klotsen komt doordat de dieselmotor stationair niet rond loopt twee keer per omwenteling krijgt (de krukas dus) hij een opmieter van de zuiger die net op zijn donder heeft gekregen van een gecomprimeerd mengsel lucht en ingespoten diesel.
Dit fenomeen gebeurt dus twee keer per omwenteling, afremmen en weer versnellen en weer afremmen, weer versnellen etc.
Hebben de tandwielen een heel klein beetje speling (en dat moeten ze hebben) wordt de secundaire as aangeslingerd, weer afgeremd, weer aangeslingerd, weer afgeremd etc.
Hierdoor slaan de tandwielen dus tegen elkaar slaan.
Dit gebeurt bij een warme (soms erg warme) versnellingsbak. Dit gebeurt ook bij te weinig olie (en wordt de bak dus erg warm). Kan ook door "verbrande" versnellingsbak olie komen.
Heb je zo een dual-mass vliegwiel, zou dit ook de oorzaak kunnen zijn, maar dan denk ik dat je heel veel herrie zult hebben.

Kijk eerst eens even naar de olie. Ik weet niet welke bak je hebt, maar als je ATF olie er in hebt, gooi die er maar uit en doe er motor olie in. ATF olie hoort niet in een versnellingsbak. Ik begrijp nog steeds niet wie dit ooit verzonnen heeft.

Is het een bak met transmissie olie 80W90 o.i.d., vervang deze eens. Als je de vuldop los hebt. kijk eens of er geen water in de bak hebt zitten.

Succes en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74bbda2d44a2eb94321b6c28206b7d4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16531359, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('822fc6d2135e81555b40bb5326f3e8ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16531359, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.

Re: rammeltje....

Geplaatst: ma 06 mei 2013, 02:46
door Andrew Colville
Jos, de R380 mag geen motor olie in, dat moet een MTF 94 zijn van landrover , de kroon SP 1061 de olie in de R380 moet heel dun zijn en tegen extreme krachten kunnen en ook hoge temperaturen etc etc.motor olie is daar niet voor ontwikkeld.

Menno,

iets heel erg simpels om te controleren voel je de trilling in je rempedaal tijdens het rammmelen, dan kan het zo maar zijn dat de lucht inlaat slang tegen de remleidingen ligt te trillen, dit komt veel voor en is een byzonder iritant geluidje.

slangklem op de turb los en de twee klemmen op de luchtmassa meter los ( of de slangklem op het lucht filter huis ) en de slang iets verdraien zodat er meer ruimte ontstaat tussen de slang en de remleidingen.

als je vliegwiel geluid maakt dan kun je dat meestal goed horen als je onder de auto ligt wel even goed onder scheiden tussen de diesel/motor geluiden en het aparte geluidje/rameltje. als je bak of tussen bak rammelt dan hoor je dat ook duidelijker bij die komponenten als je daar gaat luisteren. Zorg er wel voor dat dat de auto niet aan het rollen kan gaan als je er onder ligt!!

Het zou je dubbelmassa vlieg wiel kunen zijn, schroef de krukas positie sensor er maar eens uit ( op het vliegwiel huis voor de startmotor Inlaat zijde motor )als die onder de metaalvijlsel zit ( heel fijn vijlsel ) dan is er grote kans dat het toch je vlieg wiel is. zeker als deze er 250000-300000KM heeft gedraaid en niet is vervangen.

Ik heb in de laaste 2 mnd er 6 gehad 3x defender 3 x Discovery, je bent niet de eenige als het zover is.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:03
door menno lieuwens
Goedemiddag allen..

De rammel is verdwenen. Helaas is hij vervangen door een trillende auto bij stilstand. ......
Loopt de motor stationair dan vibreerd de hele auto. Geef ik een beetje gas dan verdwijnt dat.
Ben een beetje bang dat het een een gevolg is van het ander.... iemand ?

thanx,

menno lieuwens

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:11
door Rodietje nieuw
Ik heb wel een idee, maar dat hoeft natuurlijk niet hèt probleem te zijn. Laatst ook hier met de td5 gehad: begon met klein rammeltje en eindigde met een schuddende auto... Dubbelmassa-vliegwiel. Hoeveel heeft de auto gelopen? En dan toch maar weer even roepen om een inzicht van Andrew.

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:15
door menno lieuwens
hoi Rodietje,

De auto heeft 125000 gelopen. tenminste, volgens zijn kilometer teller. Ik ben niet de eerste eigenaar.
Ik hoop toch echt niet dat dit het probleem is, dat is een boel sleutelwerk denk ik zo....
Ben benieuwd naar Andrew idd.....

groet,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:37
door menno lieuwens
Beste prikkers,

Dit ter aanvulling :

De auto is in april 2011 naar Ashcroft geweest ter vervanging van :

- R380 type 68L
-LT230 type 43G opgebouwd met een 1.2
- een TD5 Clutch kit
-Het toplager

idd.. ze hebben het dualmass vliegwiel laten zitten.

Na overleg met mijn vrouw blijkt er al enige tijd een soort stotter in te zitten met optrekken. twee , drie stotters voor hij als het ware pakt, alleen in zijn 1.
Vervolgens het rammelende geluid in stationair wat over is gegaan in het "schudden"van de auto in stationair.
Ben erg benieuwd....
groet,

menno lieuwens



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2013 15:14 door menno lieuwens.

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:38
door JanTD5
Ook ik denk aan het vliegwiel, hoop werk.

Groeten Jan

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 15:40
door menno lieuwens
goedemiddag Jan,

Ik heb idd gehoord dat het een boel werk is. Kan je mij een inschatting geven van het hele traject ?

groet,

menno

Re: rammeltje....

Geplaatst: di 14 mei 2013, 18:16
door Rodietje nieuw
Ik heb het laatst ook gehad. Heb een beetje geholpen terwijl Andrew het echte werk deed. Hoeveelheid werk viel wel mee, wel lomp en zwaar natuurlijk. En dat was natuurlijk wel bij Andrew in de garage met brug enz...

Uiteindelijk drie avonden, maar dat waren dan geen volle werkdagen. Denk dat het wel handig is om het hoe dan ook met z'n tweeën te doen.

Re: rammeltje....

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 04:54
door Andrew Colville
Hoe oud is je injector harnas???

als deze "weer"verzadigd is met ole dan slaat je motor over "stotter"het begin hier van voel je goed als je op de koppeling manuvreert.
naar de oile de kabel boom meer verzadigd kan zelfs een cillinder uitvallen.

Begin daar eerst mee. dan kijken we verder.

het vervangen van de koppeling kan in 8 uur, als alles voor handen is, en er een extra paar handen zijn met het terug zetten van de bak, natuurlijk moet dan wel alles gangbaar zijn wat zeker niet altijd is.

Met rody hebben we er 3 avonden over gedaan ( te gezellig en veel koffie ) maar ook gelijk het olie pomp boutje gecontroleerd.

2 weken trug heb ik er nog een gedaan ( Zonder hulpje ) bij een discovery Td5 in 12 uur gedaan ook bij deze auto gelijk het olie pomp boutje gecontroleerd.

Uuren verschillen wel zoals je ziet vaak door ectra werk of gezellig ouwehoeren, maar voor het vervangen van de vlieg wiel /koppeling ik kan je een zeer interesante vaste prijs aanbieden inclusief alle benodigde delen in originele kwaliteit als het nodig mocht zijn.

als je wilt dat ik even mee kijk naar de auto dan hoor ik het wel.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )