Pagina 1 van 1

Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:21
door Marcel
Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.

De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.

De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


Afdeling Voorlichting PvdA
Plein 2 | Postbus 20018 | 2500 EA Den Haag
Partij van de Arbeid | [www.pvda.nl]

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:32
door Marijn & Simba
Hier dezelfde mail. Je kan zien uit welke koker de plannen komen...

Wij vinden het dus niet redelijk en billijk dat voor diesel en lpg geen overgangsregeling getroffen wordt!

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60d7b8c8d98887a297b91337999bb7d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16525867, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:40
door Lucas van Lierop
"Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen" -> That's me

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:46
door Sander van Beek
Maar die hebben dan waarschijnlijk een kleine goedkope Aygo voor de deur staan. En niet een 110 waar je na vele duizenden euros investeren en jaren aan werken nu opeens 2300 aan wegenbelasting voor mag betalen. Geen goede vergelijking...

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:47
door Peter SERIES III -109
"Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen" -> And that's me too

6800 Km met de Freelander in 2012 !!
Maar ja, in Zeeland MOET je een auto hebben om maar ergens te kunnen komen.

FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:49
door sjorsboomschors/aka/PP
Peter SERIES III -109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een
> beperkt aantal kilometers rijden en die toch het
> volledige bedrag aan MRB betalen" -> And that's me
> too
>
> 6800 Km met de Freelander in 2012 !!
> Maar ja, in Zeeland MOET je een auto hebben om
> maar ergens te kunnen komen.


ach, je kunt nog altijd het Koningslied gaan zingen...
ga de PVDA maar weer eens een mailtje sturen....

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 19:19
door Patrick Nieuwenhuis
ja ja party voor de arbeiders ,ammehoela,in de toekomst rijden de rijken weer Landrover

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 19:21
door Pieter
Ik heb ook dit antwoord gehad, nadat ik alle 150 kamerleden een email had gestuurd. Ik was in de veronderstelling dat het een persoonlijk antwoord was, niet dus...

Twee zaken die niet deugen:

1. ... millieuwinst die teniet gadaan wordt door auto's van 26 en ouder ...
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de millieueffecten die de aanleiding waren voor deze plannen niet kloppen.

2. "Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen"
Ja je wilt rijden en maakt een afweging van de kosten en neemt een besluit 'ik koop een auto, ook al rijd ik er weining mee'. je weet van te voren waar je aan begint. Nu heb ik ook mijn eigen afwegingen gemaakt tegen de wetgeving waarbij oldtimers vrijgesteld waren van MRB. toen ik die afweging maakte was het voor mij haalbaar. De voorgenomen plannen zetten mij echter met de rug tegen de muur, het is dan voor mij niet meer financieel haalbaar. De MRB gaat van €0,-- naar + €2300,-- per jaar. Ik zie mij gedwongen deze auto te verkopen. De voorgenomen wetgeving zal er voor zorgen dat de waarde aanzienlijk zal dalen, wellicht zal de auto onverkoopbaar zijn. Tegen het licht van de huidige plannen was ik nooit aan een dergelijk project begonnen.

Waar ik de grootste moeite mee heb is het inconsistente beleid van de regering, die mij als individu schade berokkent.

Pieter

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 19:56
door Kaaskop
Ik heb ook dat antwoord gekregen en heb maar weer gereageerd. Niets zeggen heeft helemaal geen zin.
Dus hop:

Mijn bezorgdheid komt voort uit de besluiteloosheid van de volksvertegenwoordiging.
Mensen als ik hebben geinvesteerd in een oude auto, wat veel geld kost. Door restauratie is de auto waardevol, maar die waarde wordt tenietgedaan door deze maatregel.
Ik merk dat ik van verschillende kanten meer moet gaan betalen of minder krijg als gevolg van genomen maatregelen. Nu wordt ik door jullie op kosten gejaagd, mijn auto weegt 2000 kilo, ik kan er ook voor kiezen een "schone" nieuwere auto te kopen. Heb ik echt geen geld voor, zeker niet als mijn oldtimer niets waard is.
Mijn auto is schoner dan die nieuwere auto's. Zoals ik al schreef in mijn vorige email heeft ie vele generaties overleefd en is daarmee zeer duurzaam. Slopen van deze oude auto's kost energie en levert dus uiteindelijk ook geen belastinggeld op. Sluiten jullie daarvoor je ogen? Ik heb het vermoeden dat het belang het tevreden houden is van de auto industrie. "Vergroenen", vind u dat de juiste term? De productie is niet zo groen als u denkt.
U spreekt over het "echt" rijdende erfgoed. Dat zijn volgens u auto's van 40 jaar of ouder. Dat is een subjectief oordeel.
Bovendien zijn de leden van de oldtimerbranche mensen die alleen in de mooie maanden rijden en vaak een dikke beurs hebben. Zij zijn geen goede vertegenwoordigers van alle oldtimer rijders.
U wilt een overgangsregeling voor benzinemotoren. Waarom niet voor LPG? Dit is schoner dan benzine. Dat gaat u toch niet bestraffen?
Ik zou het billijker vinden als degenen die er nu voor kiezen een auto te kopen van 25 jaar of ouder, de belasting gaan betalen. Zij hebben immers de keuze nog om wel of niet die investering aan te gaan. Wij hebben die investering al gedaan, gebaseerd op een wet die ons zekerheid diende te geven!
Bovendien streeft u toch ook naar uniformiteit binnen Europa? Dan zou u zich moeten conformeren naar een en dezelfde regelgeving t.a.v. oldtimers.
Ik heb op de PvdA gestemd, echt jammer. Waren jullie maar weer echt voor het volk en konden jullie maar luisteren.

Ik hoop u wederom aanzienlijk te hebben verrijkt met deze inzichten,

M. Kauffman

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:03
door sjorsboomschors/aka/PP
net een mailtje naar PVDA gestuurt, en knip & plak/jatwerk van Pieter ( dank )Quotemijn mail naar PvdA

Een aantal zaken die niet geheel ontkracht kunnen worden door de zienswijze van de PVDA:

de millieuwinst die teniet gadaan wordt door auto's van 26 en ouder ...
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de millieueffecten die de aanleiding waren voor deze plannen niet kloppen.

"Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen"
Ja je wilt rijden en maakt een afweging van de kosten en neemt een besluit 'ik koop een auto, ook al rijd ik er weining mee'. je weet van te voren waar je aan begint. Nu heb ik ook mijn eigen afwegingen gemaakt tegen de wetgeving waarbij oldtimers vrijgesteld waren van MRB. toen ik die afweging maakte was het voor mij haalbaar. De voorgenomen plannen zetten mij echter met de rug tegen de muur, het is dan voor mij niet meer financieel haalbaar. De MRB gaat van €0,-- naar + €2300,-- per jaar per auto, en ik heb er twee! Ik zie mij gedwongen deze auto’s te verkopen. De voorgenomen wetgeving zal er voor zorgen dat de waarde aanzienlijk zal dalen, wellicht zullen deze auto’s onverkoopbaar zijn. Tegen het licht van de huidige plannen was ik nooit aan een dergelijk project begonnen.

Waar ik de grootste moeite mee heb is het inconsistente beleid van de regering, die mij als individu schade berokkent, en de kromme en eenzijdige kijk van deze coalitie, en de PVDA in het bijzonder!
In eerste instantie was er sprake van een MILIEUmaatregel, maar zoals ik nu constateer is er wel degelijk sprake van een , kort door de bocht, de bezitter van 1 of meerdere Oldtimers onnodig op kosten jagen.
Mijn 30 jaar oude BMW rijdt op LPG, een schonere brandstof dan benzine, wat me dus OF geld gaat kosten, OF ik rijd weer op benzine.... hmmm, goede mileu oplossing...!!
En WAAROM kost een LPG/DIESEL auto van 26-40 jaar de reguliere MRB, out of the blue?? Ik ga voor mijn Land Rover diesel dus ineens van 0 naar ruim 2200 euro per jaar, en ik heb in 3 jaar ruim 14000 euro uitgegeven in Nederland ( BTW!) aan onderhoud en restauratie van deze auto, maar als uw plannen uitgevoerd worden is deze auto gedevalueerd tot oudijzer prijzen ivm. Onverkoopbaarheid.
Denk/verwacht u nu echt dat ik dan een “ groene” auto ga aanschaffen?waarvan dan? Ik had wellicht beter mijn spaarcenten bij de DSB bank kunnen onderbrengen....
Alternatief is dat ik in plaats van een diesel een V8 benzine motor inbouw, om me mijn hobby niet te laten ontnemen, alle 6000km per jaar .
Ik hoop dat u uw zienswijze en standpunten nog eens ernstig overweegt, en te raden gaat bij mensen die wel over de toekomst en continuering van een bedrijfstak nadenkt, om nog maar te zwijgen van de vele duizenden particulieren die wederom uitgeperst worden voor een oplossing welke alleen maar geld gaat kosten en gedoemt is te mislukken.
Met vriendelijke groet


2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2013 19:32 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:13
door Apke
Lekker dubbelzinnig verhaal weer van iemand achter het buro.

Er wordt al jaren geroepen dat producten duurzamer moeten zijn en dat we af moeten van de wegwerp maatschappij. De afvalbergen reizen de pan uit.
Heb je een auto die meer dan 2 auto generaties mee gaat (gemiddeld 12 jaar voor een auto), dan is dat ineens niet meer duurzaam, maar vervuilend. Wegpleuren die auto en een plastic bakkie kopen. Nee dat is goed voor het milieu

PVDA, lees eerst eens wat meer over dit onderwerp. Doe kennis op en geef dan een antwoord, beter dan na brallen van wat andere zeggen (die zich ook niet verdiepen in het onderwerp of maar eenzijdige informatie naar buiten brengen).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6ae0fcfbdd453c6b03df19af3bc64dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16526087, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:37
door Marcel
Beter allemaal mailen dan hier rustraties uiten.

Zal wel niet helpen. Maar als we nik doen. .....

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:40
door Marcel
Frustraties,,...

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:41
door RoLandrover
Wil iemand heir nog wat mee knippen en plakken? Ik heb ooit een wat meuk moeten schrijven voor een opleiding.
Ik wil niet nu niet stellen dat ik het tot in de puntjes heb doorgerekend sterker nog het is allemaal in een half uurtje ontlading op papier gekomen.

groeten RoLandRover

Alle ontwikkeling wel vooruitgang?
Auteur : Roland Tonkes Opleiding : MBO Praktijkopleider

Ik heb mijn eigen meningen en ideeën over vele dingen in het leven. In veel gevallen vind ik de opgelegde mening en betutteling van onze overheden erg vervelend.

Om een paar voorbeelden te noemen vind ik dat onze aarde niet kapot gaat en uitgeput raakt door onze manieren van leven maar door de enorme overbevolking wereldwijd. Deze groei zal naar verwachting alleen maar toenemen. Door deze enorme groei neemt de vraag naar energie ook explosief toe.

wereldbevolking.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed724818791fc0dfc6efda976105fb6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fglobalwarming.berrens.nl%2Fplaatjes%2Fwereldbevolking.jpg', 'http://globalwarming.berrens.nl/plaatjes/wereldbevolking.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fglobalwarming.berrens.nl%2Fplaatjes%2Fwereldbevolking.jpg', '', 16526137, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Kern energie is bv niet perse slecht, echter één van de mogelijkheden ter overbrugging naar iets beters. Kolencentrales,...dat is middeleeuwse techniek. Windmolens kosten zelfs veel energie om te maken en middels giga subsidies zijn ze op papier erg rendabel. Een groot deel van de windmolens rondom Delfzijl zijn niet eens aangesloten op het net! Maar ja met de subsidies van ambtenaren in Den Haag en Brussel moet je ze wel neer zetten toch? Zo ook de aanleg van nieuwe molenparken waarmee de boer straks Essentje kan gaan spelen. Met 2 van die molens op zijn grond verdient de boer naast zijn boerenbedrijf er een inkomen hoger dan de Balkenende-norm bij. Op het moment dat de molens niet op hun grond worden gebouwd en de provincie de grond zelf aankoopt willen zij vast ook niet meer zo'n grote vogel-hakselaar in hun tuin. Meer windmolens prima hoor maar sluit eerst eens aan wat er al staat, en zet ze dan op de Maasvlakte en dergelijke gebieden neer i.p.v. ons nu nog mooie Drenthe en Groningen. Een deel van de molens rondom de Eemshaven zijn namelijk niet aangesloten en produceren niets.

Zo ook worden wij als consument aangespoord om elke zoveel jaar een nieuwere auto te kopen, omdat die dan weer schoner en zuiniger is. Even veiligheid van oudere auto's buiten beschouwing latende heb ik daar ook zo mijn mening over. Het produceren van een auto kost namelijk ook energie. Om een beeld te geven hoeveel? Het produceren van één drinkblikje kost in energie omgerekend 1,9 liter benzine*, dat zijn dus ongeveer 6 volle blikjes met benzine! 1 leeg blikje weegt ruim gerekend ongeveer 15 gram. Dat zijn 66 blikjes in een kilo. Een modale auto bevat (laag aangehouden) vast zo'n 900kg aan metaal. Dat is omgerekend 900*66*1,9=112860 liter benzine om het metaal te produceren. Zelfs met een auto welke zelfs maar 1:10 rijd kan je daar hoeveel kilometer op rijden?,..nou ja reken zelf maar uit hoeveel km dat zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de productie van plastics en andere materialen welke in een auto verwerkt zitten. Laat staan de nieuwe hype de electrische auto! Waarin een grote hoeveelheid Lithium-accu's ligt. Ik wil er niet te veel op ingaan maar lithium word niet gemaakt van lucht. Oh ja,.. type in google eens de volgende zoekwoorden : burning lithium battery. En je schrikt wat er spontaan kan gebeuren.

Ik kan wel uren zo doorschrijven, en frustratie botvieren op het toetsenbord en mijn omgeving maar daar word ik niet gelukkig van. Wel word ik gelukkig als ik naar buiten kijk en daar mijn oude wagens zie staan. 1 Golf cabio uit 1981, 1 Range Rover uit 1973 een Land Rover uit 1973 en een bijzondere Golf uit 1994. Stuk voor stuk auto's rijdend gehouden met gebruikte onderdelen. Stuk voor stuk hebben deze auto's voorkomen dat er een aantal andere nieuw zijn geproduceerd voor ons. En nee, ik kan maar in 1 auto tegelijk rijden. En ja ze zijn niet zuinig, maar de meeste rijden wel op het bijproduct bij het kraken van olie naar benzine,...LPG. Heel veel ongezuiverde LPG word bij kraak installaties afgefakkeld middels een grote vlam bovenop een grote pijp, zonde toch?

Ook ik zal in het leven zaken verkeerd inschatten, maar ik heb niet het idee dat ik zoals in veel andere gevallen verneukt word door de overheid en media, maar ach ook die weten niet altijd beter, net als ik.

Gebruik, hergebruik, repareer en recycle,... Dat scheelt!

Natuurlijk begrijp ik ook dat wanneer je niet een eerste stap zet je nooit vooruitgang zal boeken. Het is natuurlijk goed om te streven naar energie besparing, heel goed zelfs, zolang men maar wel kijkt naar de manier waarop. Vaak word er simpelweg gewoon een probleem verplaatst naar een plaats waar wij er geen 'last' van hebben.


*Gebaseerd op nieuw te vervaardigen metaal. Recyclen scheelt al een factor 4.
Elke vergelijking verrekend via Calorie per Kg van delfstof tot product.

Berekeningen uitgevoerd met vastgestelde DIN waarden m.b.t. calorische waarden van brandstoffen.

Bron voor vastgestelde waarden: Internet en Technische gegevens voor werktuigbouwkundigen, druk 2001

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:55
door patrick nieuwenhuis
Bravo zo is het

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 21:10
door Apke


Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d014c27696d08bfa84694ee9e413f24a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16526199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 21:59
door Geert LW79
wij hebben ook antwoord gehad net als de rest dezelfde mail.

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59850b6c30652ef6e6832337212ea741', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16526291, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: do 02 mei 2013, 23:45
door camprover
LPG is een schonere (minder vervuilende) brandstof dan benzine. Ik heb ze gevraagd hoe het dan in het kader van de 'vergroeningsagenda' te rijmen is dat voor benzine auto's wel een overgangsregeling gaat gelden, en voor auto's op LPG niet. Ben benieuwd naar de reactie (if any)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 00:39
door Herman Sierag
Betreft ".... soms zeer vervuilende auto's ...."; bij mijn 88 op LPG uit 1978 wordt iedere keer, voor goedkeuring van de APK, gemeten of de uitstoot binnen de geldende norm blijft. Dit is volgens mij een harde APK eis.
Is dit stemmingmakerij van de PvdA? dat lijkt mij deze partij niet waardig, of is de PvdA het niet eens met de APK norm en rekent zij dat nu af op de oldtimerbezitters, ook dit lijkt mij hen niet waardig.

Betreft ".... weinig energiezuinig ...."; oldtimers als hobbyauto zijn, ook al rijden ze 1:5 wel degelijk energiezuinig, want zij bezoeken zelden de dagelijks door het hele land georganiseerde energieverslindende evenementen ("de files&quot waar duizenden modernere auto´s langdurig aan deelnemen.

Herman (Serie III 88 uit 1978).

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 01:18
door Tonny
PFFFFFFF.... vorig jaar mijn land rover 2.25 benzine omgebouwd naar 200tdi.... GVD kost me dus nu 2400 euro belasting per jaar?????
Echt niet dus.... SCHORSEN DIE HAP... verkopen is geen optie.... deze auto heb ik helemaal opgeknapt en is mijn passie.... ik koop wel een klein goedkoop benzine autootje met een sticker erop MY OTHER CAR IS A LAND ROVER.... in augustus ben ik jarig dus gooi ik hem 1 maand per jaar ( kost dan nog altijd meer als een benzine defender per jaar I KNOW .....) gekkenhuizen dat het zijn daar in den haag ....

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 12:19
door Crazy-G
Ik heb een een op eentje gehad met Attje Kuiken, de antwoorden zijn echt te flauw voor woorden, ik zal proberen het in chronologische volgorde te zetten:

LET OP, IS WEL WAT LEESVOER HOOR !!

Mijn eerste mail aan alle 150 kamerleden en aanverwanten:

Op 25 apr. 2013 om 14:49 heeft "Gert-Jan Klijn" <tallguy@korsa.nl> het volgende geschreven:

Goede middag,

graag wil ik mijn ongenoegen uitten over het onzalige plan dat Minister Weekers voorstelt aan de kamer ivm het opheffen van de MRB vrijstelling voor Oldtimers.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het plan van de heer Weekers is gebaseerd op foutieve aannames en dat het hele plan op generlei wijze is doorgerekend op eventuele bijkomende effecten die zijn plannen hebben op de gehele Nederlandse samenleving.

Zoals het massaal failliet gaan van vele bedrijfjes die zich hebben gespecialiseerd in Oldtimers waardoor er velen in de WW terecht zullen komen, dat zeer vele eigenaren van Oldtimers deze gedwongen zullen moeten wegdoen en daardoor iets waar ze ziel en zaligheid in hebben gestopt moeten opgeven en tevens daarmee hun gedane investeringen zien verdampen, waarna voor die groep van inkomsten via de MRB geen sprake meer is, de rest van de eigenaren de Oldtimer zullen gaan schorsen waardoor ook die in het gunstigste geval nog slechts een minimaal bedrag opleveren voor de schatkist. Vergeet ook niet welk effect het heeft dat al die mensen die niet meer of nauwelijks nog zullen rijden, ook geen brandstof meer kopen waardoor enorme bedragen niet meer zullen worden ontvangen via de accijns op brandstof en ook de BTW die niet meer ontvangen wordt op alle onderdelen en accessoires die niet meer gekocht gaan worden.
Dit zijn slecht een paar effecten die zullen optreden en ik vergeet er vast nog een heleboel.

Berekeningen door deskundigen binnen de wereld van de echte Oldtimer liefhebbers tonen aan dat de plannen van Dhr. Weekers in het ongunstigste geval zelfs tot een inkomensderving voor de schatkist zou kunnen komen. Het lijkt mij derhalve zinvol om een en ander nog eens goed te laten onderzoeken en doorrekenen.

Wat mij ook opvalt aan de plannen is het totale disrespect waarmee Dhr. Weekers voorbij gaat aan de rechtsgelijkheid van betreffende partijen, zoals in zijn plannen de Diesel en LPG rijders voor volledige MRB van, in geval van bijvoorbeeld een Land Rover, € 2400 per jaar komen te staan en de Benzine rijders voor slechts € 120 per jaar.

Verder worden plannen vanuit de Oldtimer liefhebbers, zoals het verbieden van import van de vervuilende Mercedessen uit het buitenland, afgedaan als dat het in strijd is met de Europese regels, maar vervolgens wordt door de minister weer platvloers voorbij gegaan aan het feit dat in de meeste Europese landen auto's van 30 jaar en ouder gewoon als Oldtimer worden betiteld en derhalve geen MRB hoeven te betalen, hoezo willekeur? Het ene moment Europa gebruiken om iets niet te hoeven/willen regelen en als het zo uitkomt op z'n plat Hollands gewoon schijt hebben aan Europa als het gaat om regeltjes voor eigen belang.

Geloof me, als er al iets moet gebeuren aan al die smerige import Mercedessen, dan moet dat, maar dan wel goed onderbouwd en weloverwogen en met gelijke gevolgen voor iedereen die het betreft en niet met een totale veronachtzaming van de rechten van bepaalde groepen.

Daarbij komt dat er door Dhr.Weekers een "akkoord" is gesloten met de "Oldtimer alliantie", maar laat diezelfde Oldtimer alliantie mij persoonlijk en zeer velen mogelijke gedupeerden met mij nou helemaal NIETS gevraagd hebben! Het gesloten akkoord kan in de echte Oldtimer wereld dan ook rekenen op een zeer felle tegenstand.

Ik hoop dat u in uw wijsheid zult beslissen om tegen deze opheffing te stemmen, dan wel om een zeer grondig onderzoek en/of doorrekening te verzoeken in de kamer, zodat er een gedegen beslissing kan worden genomen over iets waar, anders dan door sommige ministers gedacht wordt, toch wel heel erg veel mensen de dupe lijken te gaan worden.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Klijn
Oldtimer Land Rover liefhebber.

Standaard antwoord Attje Kuiken (PVDA):

Op 1 mei 2013, om 13:57 heeft Kuiken A.H. <a.kuiken@tweedekamer.nl> het volgende geschreven:

Hartelijk dank voor uw mail.

De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto’s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto’s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro’s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto’s ouder dan 25 jaar.
De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat de maatregel in het regeerakkoord het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar zou treffen. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto’s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto’s ouder dan 25 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis dan ook verdedigbaar.

Vriendelijke groet,


Ed Groot fiscaal woordvoerder
Attje Kuiken woordvoerder mobiliteit



Verstuurd vanaf mijn iPhone

Mijn antwoord daarop:

Op 1 mei 2013 om 21:28 heeft "Gert-Jan Klijn" <tallguy@korsa.nl> het volgende geschreven:

Mevrouw Kuiken, hartelijk dank voor uw antwoord,

graag zou ik u willen wijzen op een paar zaken uit uw antwoord die mijns inziens getuigen van weinig interesse en zelfs onkunde.
Ik krijg sterk de indruk dat u mijn mail niet erg goed hebt gelezen of dat u hem niet heeft begrepen.
Ik was naar mijn mening nochtans erg duidelijk in mijn mail.

Hieronder vind u delen van uw antwoord (dik gedrukt) met daaronder mijn reactie daarop.

1e - De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto’s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord.
Dit is in mijn optiek een beetje een dood-doender, er worden namelijk dagelijks verzoeken gedaan om zaken uit het regeerakkoord aan te passen,
neem bijvoorbeeld niet de minste: over het strafbaar willen maken van illegalen waar het PVDA congres een paar dagen geleden ernstig mee in het nieuws was!
PVDA wil dit blijkbaar zelf geschrapt zien, hoezo meten met twee maten?

2e - Dit mede om de import van dergelijke auto’s te ontmoedigen.
Dergelijke auto's vertegenwoordigen slechts een heel miniem deel van de momenteel nog belastingvrije auto's die er rondrijden.
Komt een beetje neer op iemand euthanaseren omdat hij of zij een ontstoken teen heeft, zo van: "dan kan dat in elk geval niet meer voorkomen!"
Kortom erg kortzichtig en volslagen over the top.

3e - Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro’s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto’s ouder dan 25 jaar.
Hoe kun je in godsnaam een vergelijking maken tussen de miljoenen auto's die, soms zelfs zeer ten onrechte, "groen"
heten te zijn en de in totaal nog geen 200.000 Oldtimers die er in Nederland rondrijden, die 17000 dieseltjes die er (nu nog) rijden
dragen, in het grote vervuilen dat het gehele wagenpark van Nederland doet, daar echt maar heel erg weinig aan bij.
Mijn eigen Oldtimer bijvoorbeeld is voorzien van een moderne diesel die voldoet aan alle moderne uitstoot eisen voor diesels, ook die van 2013!

4e - voor benzineauto’s ouder dan 25 jaar komt er een overgangsregeling.
Ja, en de in verhouding tot benzine auto's vele malen schonere LPG auto's dan? Lijkt slechts op financiële overwegingen gebaseerd
en absoluut niet meer uit milieu overwegingen, weg argument, mensen bouwen terug naar benzine en weg financiën, weer een gat in de begroting!
En zoals ik al eerder vermeldde, die paar zielige dieseltjes doen er in het milieu verhaal helemaal niet toe en geloof me,
de meeste bezitters zullen gaan schorsen of hem weg doen, weg nog meer financiën en een nog groter gat in jullie begroting!

5e - Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting.
Als u mijn mail volledig had gelezen en hem ook had begrepen had u gezien dat dit pure onzin is en dat er na verloop van tijd
juist een gat in de begroting zal ontstaan en dat vele mensen hun hobby vaarwel hebben kunnen zeggen door deze onzin en het
door hun in de hobby geïnvesteerde geld hebben zien verdampen wat neerkomt op kapitaalvernietiging.

6e - Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen.
Wat een enorm flauwe opmerking van een politica is dit zeg, dus als al uw buren in de sloot springen springt u mee?
En al die groene rijders dan die geheel ten onrechte geen BPM en MRB betalen? Waarom hoeven zij niet te betalen dan? Oh ja,
dat komt vanwege Europese afspraken, mooi om je daar achter te kunnen verschuilen!
In mijn mail gaf ik al aan dat Europees gezien bijna ieder land auto's van een bepaalde leeftijd gewoon MRB vrijstelling geven!
Voor de overigen geldt dat zij daar zelf voor kiezen omdat zij nou eenmaal niets hebben met een stukje historie en techniek.
Ook hangen alle beslissingen omtrent de MRB vrijstelling de afgelopen jaren tegen onbehoorlijk bestuur aan, je weet van week tot week
absoluut niet meer waar je aan toe bent!

Ik zou u willen vragen mijn mail nog eens goed na te lezen, dan komt u wellicht tot andere inzichten als wat u in uw antwoord aan mij laat weten.

Ik daag u uit om mij te overtuigen van uw gelijk door nu eens met fatsoenlijke berekeningen te komen waaruit mijn volslagen ongelijk blijkt, tot op heden heb ik, behalve die paar getalletjes van Dhr. Weekers over aantallen Oldtimers en mogelijk binnen te halen Motor Rijtuigen Belasting, nog geen enkele goed onderbouwde berekening gezien.
Het hele voorstel hangt mijns inziens dan ook aan elkaar van allerlei ongefundeerde aannames en gissingen, laat het nou toch eens serieus doorrekenen met meenemen van alle neven effecten die deze maatregel zal hebben voor heel Nederland.
U zult versteld staan van de uitkomst van zo'n doorrekening, zo goed als zeker wordt er in plaats van inkomsten een verlies van inkomsten voorspeld!

Het doet mij als PVDA stemmer pijn dat u op zo volslagen ongeïnteresseerde en ongefundeerde wijze met uw kiezers omgaat, gezien uw antwoord aan mij.
Een en ander zou wel eens mijn keuze bij een volgende verkiezing kunnen beïnvloeden.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Klijn

Zij weer:

Op 2 mei 2013, om 10:46 heeft Kuiken A.H. <a.kuiken@tweedekamer.nl> het volgende geschreven:

Geachte heer Klijn,

Ik begrijp dat deze maatregel u pijn doet, maar volgens mij zijn alle argumenten voldoende gewisseld. De tijd veranderd. Steeds meer vuile auto's langer steeds langer, daar een aantal maatregelen voor treffen is heel redelijk. Ik denk echter niet dat we het hier over eens worden,

Met vriendelijke groet,
Attje Kuiken

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Mijn laatste reactie naar haar toe:

Mevrouw Kuiken,

Allereerst vind ik het fijn dat u de tijd neemt om mij persoonlijk antwoord te geven, dat zie je in deze tijd helaas steeds minder.

Maar u begrijpt helaas nog steeds de strekking van mijn verhaal niet.

Ik begrijp echt wel wat de PVDA met de maatregel wil bereiken, ik ben het daar ook deels best mee eens, DAAR ZIT HET PROBLEEM OOK HELEMAAL NIET!
Waar ik het echter NIET mee eens ben is de manier waarop het ten uitvoer gebracht moet gaan worden.
Je kunt niet zomaar op een aantal (inmiddels door vele deskundigen uit de branche bewezen) foutieve AANNAMES beleid gaan maken.
Als de PVDA er van uit gaat dat er even vlotjes rond de 150 miljoen per jaar gaat binnenkomen, dan komen ze bedrogen uit, DAT is de strekking van mijn verhaal.

Vandaar mijn uitdaging, kom nou alstublieft eens met cijfers die het standpunt van de PVDA ondersteunen.

Maar die kunt u volgens mij gewoon niet geven, want die bestaan gewoonweg niet, ja, het aantal auto's dat geen MRB betaald en welke brandstof die gebruiken, maar dat is geen ONDERZOEK, dat is wishful thinking.

Is er bijvoorbeeld rekening gehouden met:

- Hoeveel auto's er geschorst zullen gaan worden en zo ja, voor hoe lang?
- Hoeveel Benzine auto's er gebruik zullen gaan maken van de kwart tarief regeling?
- Hoeveel LPG auto's zullen worden terug gebouwd naar benzine en gebruik maken van de kwart tarief regeling?
- Hoeveel mensen gewoonweg de auto weg zullen doen omdat ze het allemaal teveel gedoe vinden of het gewoonweg niet meer kunnen betalen?
- Hoeveel mensen die tot voor kort werk hadden in de Oldtimer branche op straat komen te staan? (Reparatie, Verkoop, Onderdelen, Verbouwen, Restauratie)
- Hoeveel mensen hun geïnvesteerde geld kwijt zijn omdat zij hun Oldtimer in de toekomst niet meer kunnen verkopen voor een fatsoenlijk bedrag en dus dan ook minder geld hebben om wat anders terug te kopen? (BTW inkomsten verlies)
- Hoeveel minder er gereden zal worden door vele hobbyisten? (Accijns inkomsten verlies)
- Hoeveel het kost om alles te regelen?
- Hoeveel het al gekost heeft inmiddels?
- Hoeveel banen het bij de RDW gaat kosten?
- Hoeveel . . . . . .
- Hoeveel . . . . . . . . . .
- Hoeveel . . . . . . . . . . . . . . . .

Waar ik nou zo bang voor ben, is dat aan het einde van de rit de MRB vrijstelling is afgeschaft, vele mensen hun hobby kwijt zijn, het kabinet een verlies hebben gecreëerd en de hele santenkraam niet meer teruggedraaid kan worden.

Wat mij persoonlijk betreft en wat zeer velen met mij zullen gaan doen, wanneer er toch 100% MRB moet worden betaald, dan is het simpel, de auto voor dagelijks vervoer gaat er uit en ik ga al mijn kilometers rijden met mijn Oldtimer, dat is voor mij dan eenvoudigweg veel goedkoper.
Ergo, van mij voor één auto minder aan MRB inkomsten, geen hoge benzineaccijns inkomsten meer, geen servicebeurten meer dus ook geen BTW. inkomsten voor die auto en minder werk bij de dealers met nog meer ontslagen tot gevolg, het onderhoud en reparatie van mijn Oldtimer doe ik zelf, daar vertrouw ik niemand anders mee, dus dat gaat de staat dan buiten de MRB weinig méér opleveren.

Mag ik u nog één verzoek doen, hou alstublieft vinger aan de pols, u zult dan zien dat ik, simpele burgerman als ik ben, helaas gelijk ga krijgen!
Heel jammer, maar ik vind het echt een gemiste kans voor de PVDA.

Ik ben zeer wel bereid te betalen voor mijn Oldtimer, maar dan wel binnen het redelijke en afgezet tegen de kilometers die ik jaarlijks in Nederland rijd.

Dit is van mijn kant het laatste wat ik er over kwijt wil.

Evengoed met vriendelijke groet,

Gert-Jan Klijn

Oftewel, ze hebben inderdaad gewoon geen idee wat ze doen en lijken daar nog trots op ook, ben "een beetje" teleurgesteld.

G-J



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2013 10:21 door Crazy-G.

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 12:48
door Joadalama
Deze mevrouw doet haar naam ten volle eer aan. Wat een kuiken.

Groeten
Joachim, die op zoek is naar een "grijskentekenkippenhokdakverhogingding" voor zijn 90

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 13:58
door willem
Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting.

1 conclusie geld.

willem109+
Land rover 109( benzine)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 14:44
door sjorsboomschors/aka/PP
ik heb oa. het " Kuiken " ook gemailt, en hoop dat ze zich laten adviseren door Kundige experts ipv. klok & klepellieden...
Quotepp goedenavond,

graag wil ik reageren op de standaard mail met het standpunt van uw partij,
want er worden diverse oorzaken van deze zienswijze genoemd, welke niet
geheel onderbouwt zijn
volgens de div. onderzoeken en rapporten.
de uitstoot van " oude" auto's op LPG bijv. voldoet aan de geldende normen
en hebben minder CO2
uitstoot dan een soortgelijke op benzine, vanwaar dan de volledige MRB, als
het om een Milieugevolg gaat?


verder een aantal zaken die niet geheel ontkracht kunnen worden door de
zienswijze
van de PVDA:

de millieuwinst die teniet gadaan wordt door auto's van 26 en ouder ...
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de millieueffecten die de
aanleiding waren voor deze plannen niet kloppen.

"Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden
en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen"
Ja je wilt rijden en maakt een afweging van de kosten en neemt een besluit
'ik koop een auto, ook al rijd ik er weining mee'. je weet van te voren waar
je aan begint. Nu heb ik ook mijn eigen afwegingen gemaakt tegen de
wetgeving waarbij oldtimers vrijgesteld waren van MRB. toen ik die afweging
maakte was het voor mij haalbaar. De voorgenomen plannen zetten mij echter
met de rug tegen de muur, het is dan voor mij niet meer financieel haalbaar.
De MRB gaat van €0,-- naar + €2300,-- per jaar per auto, en ik heb er twee!
Ik zie mij gedwongen deze auto’s te verkopen. De voorgenomen wetgeving zal
er voor zorgen dat de waarde aanzienlijk zal dalen, wellicht zullen deze
auto’s onverkoopbaar zijn. Tegen het licht van de huidige plannen was ik
nooit aan een dergelijk project begonnen.

Waar ik de grootste moeite mee heb is het inconsistente beleid van de
regering, die mij als individu schade berokkent, en de kromme en eenzijdige
kijk van deze coalitie, en de PVDA in het bijzonder!
In eerste instantie was er sprake van een MILIEUmaatregel, maar zoals ik nu
constateer is er wel degelijk sprake van een , kort door de bocht, de
bezitter van 1 of meerdere Oldtimers onnodig op kosten jagen.
Mijn 30 jaar oude BMW rijdt op LPG, een schonere brandstof dan benzine, wat
me dus OF geld gaat kosten, OF ik rijd weer op benzine.... hmmm, goede
milieu
oplossing...!!
En WAAROM kost een LPG/DIESEL auto van 26-40 jaar de reguliere MRB, out of
the blue?? Ik ga voor mijn Land Rover diesel dus ineens van 0 naar ruim 2300
euro per jaar, en ik heb in 3 jaar ruim 14000 euro uitgegeven in Nederland
( BTW!) aan onderhoud en restauratie van deze auto, maar als uw plannen
uitgevoerd worden is deze auto gedevalueerd tot oudijzer prijzen ivm.
Onverkoopbaarheid.
Denk/verwacht u nu echt dat ik dan een “ groene” auto ga aanschaffen?waarvan
dan? Ik had wellicht beter mijn spaarcenten bij de DSB bank kunnen
onderbrengen....
Alternatief is dat ik in plaats van een diesel een V8 benzine motor inbouw,
om me mijn hobby niet te laten ontnemen, alle 6000km per jaar .
Ik hoop dat u uw zienswijze en standpunten nog eens ernstig overweegt, en
te raden gaat bij mensen die wel over de toekomst en continuering van een
bedrijfstak nadenkt, om nog maar te zwijgen van de vele duizenden
particulieren die wederom uitgeperst worden voor een oplossing welke alleen
maar geld gaat kosten en gedoemt is te mislukken.

Met vriendelijke groet

PP Wessels
restauranteigenaar

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 18:26
door Leo van der Poel
Hallo allemaal

Misschien is het mogelijk om met een beetje veel dreigen deze partijen uit te sluiten van een volgende regeerperiode. Dus eerst de partijen opzoeken die het niet eens zijn met dit besluit en dan opzoeken wie over de rug van jan met de oldtimer geld uit de zakken wil kloppen. De VVD en de PVDA zullen dan de volgende verkiezingen in een groot gat vallen. Er zijn hele legers mensen die geen oldtimer hebben maar toch gepakt worden door deze regering. Mijn vader van in de 90 is altijd een PVDA man geweest en ziet het land volgens eigen zeggen nu naar de knoppen gaan (hij zei het iets anders maar wil het netjes houden). Dus die stem zijn ze al kwijt en met hem zijn er vele ouderen die gewoon genaaid worden door deze regering. Met zijn allen staan we sterk en zonder ons burgers speelt de regering niets klaar. Wij zijn de regering, we hebben alleen fout gestemd omdat we gaan voor mooie praatjes, maar wat ze werkelijk willen zetten ze niet in het verkiezingsprogramma.
Met vriendelijke groet
Leo van der Poel

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 20:06
door Raymond
Een nieuwe auto maken kost CO2 een oude auto slopen kost CO2 en een auto blijven rijden kost ook CO2. Wat is er dan zo vervuilend?

Groeten Raymond, die zojuist 5 bomen erbij heeft geplaatst (co2 compensatie!!!)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling ++ Waarom zo verbaasd ??++

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 20:22
door G-men (Gargamel)
Heren, waarom winden jullie je zo op over dat antwoord. Ik ben verbaasd over de discussies die in dtit draadje ontstaan terwijl het antwoord heel voorspelbaar c.q. van tevoren vasstond.
Er worden vragen gesteld aan een PVDA 2e kamerlid, en krijgen (in elk geval ) netjes een antwoord. Dat dit het officiele standpunt van de PVDA is, wat in hun programma en in het regeringsakkoord staat is toch volkomen logisch ??? Met het akkoord met de FEHAC en de KNAC hebben ze (in elk geval de schijn van) instemming van de belangenorganisaties en dat is voldoende.
Een inhoudelijke discussie zal geen enkel kamerlid van een regeringspartij aangaan.

Mbt de verkiezingen denk ik dat de meeste partijen zich nog geen zorgen/druk maken. Die zijn nog een paar jaartjes weg en de groep die nu getroffen wordt is dusdanig klein dat ze daar niet wakker van liggen. Bovendien zullen velen het op dat moment alweer "begraven" hebben of vanwege andere "hot items" alsnog op de oude partij stemmen. (ziektekosten, ww,ontslagrecht etc.etc.)

Het lijkt me veel nuttiger de energie te richten op de acties die nu her ern der gestart zijn; naar mijn gevoel is het (te ?) laat maar zeker een poging waard !
In het slechtste geval heb je in elk geval een leuke rit met nog veel meer oude gebakjes aan overgehouden.

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling ++ Waarom zo verbaasd ??++

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 21:53
door Frank
Over 3 jaar maak je je zorgen of je nog wel kunt en mag beschikken over je spaar- en pensioengeld of dat je het ziet verdwijnen in de pot van de EU om de natie in stand te houden...de laatste bank (rabo) is dan ook van de staat, we zijn al aardig op weg om er een socialistische heilstaat/ddr van te maken

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 22:13
door sjorsboomschors/aka/PP
hmmm, denk erover om het via plaatjes duidelijk te maken bij div. politieke partijen....

13.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ef927f859e6eab1f1de2587dcc8c829', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fdemotivationals%2F98%2F13.jpg', 'http://www2.skoftenmedia.com/images/demotivationals/98/13.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fdemotivationals%2F98%2F13.jpg', '', 16527865, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 23:13
door RoLandrover
Schreeuw : Hey buurman! is dat normaal????

Antwoord buurman : NEE Super!!!

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 23:36
door Marijn & Simba
Tja je kan op de reactie van de PvdA reageren, maar dan krijg je dezelfde email gewoon nog een keer... das gewoon een mail-reply-miep die een standaard mailt terug moet sturen van ome Samsom.
De PvdA stond bij mij toch al niet bekend als partij voor het volk... toch goed van ze om dat beeld steeds weer te bevestigen. "Strategisch" kiezend NL met een oldtimer zal zich wel achter de oren krabben...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2186692cfc9fc8c1bac595d01c77960c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16527983, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 23:49
door Marijn & Simba
Wat een geduld heb jij om zulke emails op een telefoon te gaan zitten tikken! Verdient al respect op zich

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53e8384c26f6e8d44e3de4837230baf2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16528002, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: za 04 mei 2013, 01:20
door Michael
Het draait maar om 1 ding en dat is geld ophalen, wij zijn gewoon een nieuwe melkkoe. Ze moeten het begrotings tekort verkleinen en dan zijn wij een makkelijke prooi.
Het is mij allang duidelijk het gaat echt niet om het vergroenen! De lpg en dieselrijders betalen het meeste aan mrb dus dat is lekker lucratief voor onze overheid. Een lichte MG op benzine kost bijna niets in de mrb. Dus levert ook niet zo veel op, dus die kan je makkelijk ontzien!
En een benzine sleurper verbruikt meer en benzine is het duurste van alles om te tanken, dus dat is lucratief om die te laten rijden. Diesels zijn zuiniger en diesel is wat goedkoper, lpg is het goedkoopst om te tanken dus minder lucratief om te ontzien.
Ze vergeten alleen dat veel van deze rijders het zich straks niet meer kunnen veroorloven om te blijven rijden in een zware diesel/lpg wagen. Dan wordt het echt een dure hobby (in 10 jaar kost het mij minimaal 23000€ om in mijn 110 diesel uit 84 te rijden, dat krijg ik nooit verantwoord bij mijn vrouw

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: za 04 mei 2013, 01:27
door willem
dat kuiken durft te piepen over het regeerakkoord gister was op tv dat het grootste deel van tegen illegaliteit strafbaar maken is,
terwijl dat ook een regeerakkoord is.
en kuiken doet haar naam eer aan ze beginnen met pikken zodra ze uit het ei komen.

willem109+
Land rover 109( benzine)

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: za 04 mei 2013, 01:37
door Michel WaZ
Foutje!krijg dit bericht niet weg



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2013 00:04 door Michel WaZ.

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: za 04 mei 2013, 01:55
door Bauke 110
ik hoorde vandaag op de radio dat NL een jaar langer de tijd heeft om aan/onder de 3 procent begrotingstekort te komen..
De regeling om onze oldtimer liefde af te pakken is hier ook op gebaseerd (geld)

Gr Bauke

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: za 04 mei 2013, 02:08
door Marcel
Dat betekent vast niet dat deze regeling nu ook uitgesteld gaat worden,...

Gaat toch om serieuze inkomsten voor de kist.

Eenmaal ingevoerd zal dit niet meer teruggedraaid gaan worden

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 17:54
door Edgar
Je hebt helemaal gelijk. Die berekening heb ik ook al eens gemaakt. De producie van 1 auto kost inderdaad 4 * de heoveelheid aan brandstof dan dat een auto ooit in zijn leven zal verbruiken, dit geld overigens ook voor windmolens. Aangezien ik echt groen ben blijf ik daarom ook echt in mijn oude auto's rijden. Kolen centrales zijn overigens niet zo middel eeuws als menigeen denkt. De rookgassen die ze uitstoten zijn doorgaans schoner dan de lucht die ze aanzuigen. De CO2 die ze produceren gaat vaak naar kassen om de groei van onze tomaten te bevorderen. Die grote witte rook pluimen boven die grote torens is 100% waterdamp van het koelsysteem, dus gewoon schoon.
Gas centrales blijken niet rendabel als ik het eneco verhaal mag geloven die nu de generator van hun nieuw gebouwde centrale gaan verhuren.
Waar was het de PvdA ook al weer om te doen groen of geld??????? Of is het weer gel*&^%$l in de ruimte zonder achtergrond kennis.

Edgar 109 Stage I V8, Volvo 740 straight 6 diesel, Fiesta 1.6 nieuw type rechts onder in de folder

Re: Een reactie PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: ma 13 mei 2013, 17:39
door Michel WaZ
Twee weken geleden Een mail gestuurd en nu al een reactie!
Dit is voor kennisgeving aangenomen,

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw mail van 13/5/13. Deze mail is geregistreerd onder het nummer 476062.

Mailtjes die bij ons binnenkomen worden allemaal gelezen. In voorkomende gevallen zullen wij uw opmerkingen voor kennisgeving aannemen en de informatie doorgeven aan de fractie.

Wij streven ernaar vragen binnen een redelijke termijn te beantwoorden.

Graag wijzen wij u er op dat u ook veel informatie over de standpunten van de PvdA kunt terugvinden op onze website www.pvda.nl. Ook de antwoorden op de meest gestelde vragen over het woonakkoord kunt u op onze website vinden via www.pvda.nl/woningmarkt

Met vriendelijke groet,
Mede namens Diederik Samsom

PvdA Publieksvoorlichting

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: Een reactie PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: ma 13 mei 2013, 19:11
door RoLandrover
heb dezelfde mail gehad,

deze zijn dus min of meer in 'het systeem' terecht gekomen

grtn

RoLandRover

Re: Standpunt PVDA MRB vrijstelling

Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:19
door laro88ae
[www.autoweek.nl]

Ongelofelijk, sterkte allemaal.