Pagina 1 van 1

Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 15:39
door Berry
Op initiatief van Auto-Motor Klassiek:

1 mei gaat de tweede kamer een definitief voorstel doen over de vrijstelling MRB op oldtimers. We weten allemaal dat het er niet goed uitziet voor ons oldtimerbezitters. Helaas blijkt de minister ‘doof’ voor alle argumenten en wil hij kostte wat kost de beoogde 156 miljoen euro binnenharken, die hij zonder nadenken op de begroting heeft gezet.

Het mag niet gebeuren dat dit plan doorgaat. Het voorstel is om minister Weekers massaal te mailen. Geen haat- of dreigmails, daar schieten we niets mee op. Wel verhalen vol passie, emotie en verdriet. Wat betekent jouw oldtimer voor je? Wat is de situatie en wat gebeurt er als er MRB betaald moet worden? Moet je de auto dan verkopen? Is hij dan nog wel te verkopen? Wat betekent het voor jouw bedrijf? Laat hem weten wat er gebeurt als dit ondoordachte plan doorgaat. En wel voor komende maandag 22 april wegens komende ontwikkelingen.

Mail hem naar: f.weekers@tweedekamer.nl Cc deze mail naar Farshad Bashir van de SP, woordvoerder fiscale zaken en verkeer. Hij heeft al een aantal malen laten zien dat hij voor het belang van de oldtimerliefhebber opkomt. fbashir@sp.nl

Bron: [www.amklassiek.nl]

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 15:59
door sjorsboomschors/aka/PP
done!

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:48
door BlueMotion
Bij deze gedaan:


Geachte heren,


Met grote schrik volg ik de discussie rondom de aankomende wijzigingen in de MRB.

In 2010 heb ik een Land Rover uit een goed bouwjaar (mijn geboortejaar 1982) gekocht om daarmee mee te kunnen doen aan 4x4 ritten en evenementen. sinds 2010 is er veel aan gerepareerd waaronder een motorwissel om aan de gestelde normen voor diesel te voldoen.

Geschatte onderhoudskosten ongeveer €10.000

Ik rij ongeveer een 4500km op jaarbasis met dit technisch wonder omdat wij naast deze nog twee auto's op de weg hebben. (leaseauto 2010 en gezinsauto benzine uit 2006).


Onlangs zijn we verhuisd van een tussenwoning naar een vrijstaande boerderij om daar ruimte te hebben voor mijn hobby Land Rover.


Als de plannen zoals ze er nu liggen doorgevoerd worden zal ik mijn hobby moeten beeindigen. De kosten van €2400 per jaar aan MRB zijn het de 4500km niet waard. Ja, een hobby mag geld kosten, maar dit is ongekend hoog.


Daarnaast wil ik u met klem ook vragen te letten op de lokale ondernemers. Bedrijven als Laro4x4 en BudgetParts doen voornamelijk handel met Land Rover oldtimers.


Iedereen weet dat er iets gedaan moet worden aan de dagelijkse ritten van de oldtimers (de zogenaamde export mercedessen) maar mensen bewust hun hobby afnemen en een garantie op het niet meer stemmen op de desbetreffende partij(en) lijkt mij niet de bedoeling.


Alternatieven

Als de reden milieu zou zijn, is een voor de hand liggend alternatief het ontzeggen van de openbare weg op werkdagen voor oldtimers ouder dan de europese oldtimer leeftijd 30 jaar een eenvoudig te controleren alternatief. Laat daar voor drie dagen ontzeggen in komen (1 dag APK, 1 dag herkeuring en 1 dag ophalen na APK).


Daarnaast is een maximale kilometrage een goed te controleren alternatief. 5000km op jaarbasis vrij kan via APK eenvoudig gecontroleerd worden.



Hopende op een goed besluit en veel wijsheid toegewenst,

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 17:04
door sjorsboomschors/aka/PP
hmmm, km controleren?? dat gaat niet lukken.... mijlen tellers/makkelijk los te maken...
maar pers. vind ik het van de zotte dat WIJ als Prikkers betere alternatieven opperen dan alle bobo's en belangenorganisaties bij elkaar!

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 17:17
door Leendert
Dus ik mag niet op vacantie met mijn Land Rover?
Ook niet rijden op 5 Mei, 30 april enz.
En de mensen die hun Land Rover niet meer aan de straat mogen parkeren?

Bij het bedenken van oplossingen moet je niet alleen aan je eigen situatie denken

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 17:35
door Mark HJ
Ik heb wel een mail gestuurd.Geeft in elk geval het gevoel iets te doen ipv maar afwachten.

Mark

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:18
door RoadRocket
Check! Mail weg... hopen dat de boxen van de heren overstromen

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5cd1d2fe0425cfd2fe8c5ab25d316e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16502359, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:29
door Geert Oude Luttighuis
Jammer dat ze mensen in dienst hebben om de mail te behandelen, maar ik ga zo ook eens in het toetsenbord klimmen...

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:39
door Pieter
Van: Pieter Nijdam
Onderwerp: Betreft Afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers
Datum: 18 april 2013 18:39:25 GMT+02:00
Aan: f.weekers@tweedekamer.nl
Kopie: fbashir@sp.nl

Geachte heer Weekers,

Ik bezit een Land Rover type 90 uit bouwjaar 1985. Deze auto is voor mij een hobby en ik rijd ongeveer 2000 km per jaar. Wanneer ik voor deze auto wegenbelasting moet gaan betalen (wanneer de plannen zoals voorgesteld doorgaan) stijgen de kosten tot buitenproportionele hoogte. In dat geval zal ik deze hobby niet kunnen voortzetten en mij gedwongen zien de auto te verkopen. Dat laatste zal niet eenvoudig worden daar door deze maatregelen de waarde in het economisch verkeer aanzienlijk zal dalen.

Ik begrijp dat de regering een rem wil zetten op het dagelijks gebruik van oldtimers. tegelijk wil ik u verzoeken in de besluitvorming rekening te houden met een grote groep enthousiastelingen die met veel plezier hun oudere auto op de weg houden.

ik hoop van harte dat u er voor openstaat uw keuzes te heroverwegen.

Met vriendelijke groet,

Pieter Nijdam.

PS: Bij deze bent u van harte uitgenodigd om een keer met mij mee te gaan om in het terrein te rijden. Op deze wijze kunt u aan den lijve ondervinden hoe leuk het is om dit te doen.

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:40
door Geert Oude Luttighuis
Goede brief ook van Marco Hof, hoofdredacteur van het magazine 'Auto Motor Youngtimer':

"Geachte heer Weekers,

Een sociaal akkoord of troonswisseling doen niet zoveel stof opwaaien als de vrijstellingsregeling voor oldtimers. U heeft het er maar druk mee. En het is ook nogal wat: 153 miljoen op tafel zien te toveren en daarbij ook de liefhebber en zijn cultureel erfgoed zoveel als mogelijk ontzien. Dat gaat niet passen. En dat klopt ook.
Onderbuikgevoelens zorgen er voor dat er in de reacties op internet ‘uit de heup geschoten wordt’. Bezitters en handelaren preken voor eigen parochie en de instanties waarmee u overleg voert zijn een extractie uit een old-boys network die grotendeels de belangen slechts behartigen van hen die het zich gemakkelijk kunnen veroorloven. Daar is dus niet zo veel mee te beginnen.

Wie staan er straks in de kou? De liefhebber die van zijn spaarcenten een oldtimer rijdt, de handelaren in oldtimers en de toeleverende bedrijven. Onderschat deze bedrijfstak – die al sinds september 2012 vrijwel stil staat – alstublieft niet. De oldtimerbranche – handelaren, verzekeraars, autospuiterijen, stoffeerders, onderdelenleveranciers – zorgen voor flink wat inkomsten in de staatskas en voor veel arbeidsplaatsen. De omzetten in deze branche zijn een veelvoud van de 153 miljoen die u binnen denkt te halen, een bedrag dat bij lange na niet gehaald zal gaan worden.

Steeds meer oldtimerbezitters zullen hun verlies nemen en de auto verkopen. Simpelweg omdat zij de running costs niet kunnen voldoen. Velen van hen hebben er namelijk een gewone auto bij, en twee auto’s is voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Weer anderen zullen – om het verlies op de waarde van hun bezit zoveel als mogelijk te beperken – besluiten om de moderne auto aan de kant te doen ten faveure van de oldtimer, welke dan voor dagelijks gebruik zal worden ingezet. Als milieu een issue is, dan is deze situatie onwenselijk. Resteert nog de mogelijkheid tot schorsen, buiten de illegale mogelijkheden om zonder wegenbelasting te kunnen rijden, maar die laat ik even buiten beschouwing in dit verhaal.

U gaat dus, kortom, uw doelstellingen niet halen, bezitters van oldtimers duperen en een gehele branche op zeep helpen. Het gaat op deze manier aan alle kanten geld kosten en dat lijkt mij niet geheel de bedoeling.

Er zijn legio mogelijkheden om te voldoen aan de wens van de kamer alsmede de begroting van het kabinet. Daar hoef je echt geen creatieveling voor te zijn. Deze mogelijkheden hebben als uitgangspunt het eerlijk verdelen van de kosten voor het gebruik maken van de openbare weg, het terugdringen van het dagelijks gebruik van milieubelastende oldtimers, het binnenhalen van minimaal 153 miljoen euro en het in stand houden van het Nederlands cultureel erfgoed.

Sprak u nu maar met mensen uit de branche die werkelijk begrijpen waar het allemaal over gaat. Dan zou het allemaal goed komen met de vrijstellingsregeling wegenbelasting voor oldtimers. Ik wens u ondertussen veel wijsheid toe in uw beslissing.

Met vriendelijke groet,

Marco Hof
Hoofdredacteur Auto Motor Youngtimer"

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:52
door Dennis Dekkers
Ook ik heb een mooie brief richting Dhr. Weekers gestuurd met als onderwerp: "Bereikbaar?heid cultureel erfgoed der nederlands?e automobiel"

Klagen kunnen we allemaal maar wie wat wil veranderen zal er zelf wat aan moeten doen . Ik hoop dat er nog velen e-mails richting den Haag mogen volgen.

Groeten,

Dennis Dekkers

RRC 3.9 EFI Breda

Handtekening+Forum.jpg --> mod_embed_images_loadimage('048c2d994bf91707838abc8ee894fc1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-ETwKdpDHDjU/UefsDK1CbjI/AAAAAAAAAnI/5EjKFSpHJyo/w506-h281-o/Handtekening+Forum.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', '', 16502429, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:53
door RoadRocket
Like

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('874db1dbe0f73c44ac973740dbe72c4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16502431, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:55
door Ray / De Wijk
Ze doen toch waar ze zin in hebben.
Mischien de volgende keer n beetje beter stemmen bij verkiezingen.
Aaietoo Ray (Die natuurlijk hier ook van baald.)

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:57
door Jan-Wijbrand Kolman
Deze heb ik verstuurd:



Geachte meneer Weekers en meneer Bashir,

Via deze email wil ik u kenbaar maken de op hand zijnde veranderingen rond de "oldtimer"-regeling ondoordacht te vinden. Er zijn hiervoor een aantal argument aan te dragen.

In de oorspronkelijke plannen om de vrijstelling van wegenbelasting op te heffen, wordt het mileuaspect aangedragen. Meerdere onderzoeken tonen echter aan, dat, afgezet tegen het totale wagenpark en het totaal aantal kilometers dat op de Nederlands wegen gereden wordt, de milieu-belasting van de "oldtimers" marginaal klein is.

Voorts worden financiele redenen aangedragen: het heffen van wegenbelasting ongeacht de leeftijd van de auto, zou een bedrag in de orde van 150 miljoen euro extra bealstinginkomsten opleveren. Het lijkt maar zeer de vraag te zijn, of alle effecten van de opheffing van vrijstelling in deze schatting zijn meegenomen. De kans is aanzienlijk dat veel "oldtimer"-eigenaren hun auto of auto's zullen moet verkopen, of in elk geval moeten "schorsen". Daarmee zal een inkrimping van de bedrijvigheid in deze sector gepaard gaan - met fallisementen en ontslagen als gevolg; dat de samenleving zeker geld kost. Uit alle berichtgeving tot dusver, kan ik niet opmaken dat deze effecten zijn doorgerekend.

Mijn inziens is er slechts één oplossing, die én makkelijk uitvoerbaar is én op een uitermate eerlijke manier de belastingdruk verdeelt: het geheel afschaffen van de wegenbelasting, en het heffen van belasting via brandstof accijnzen.

Zo wordt het *gebruik* van de Nederlandse wegen en de bijkomende milieu-effecten belast en niet het bezit van één of meerdere auto's. Zo kunnen speciale regelingen voor (zogenaamd) zuinige auto's verdwijnen; zij zullen effectief minder belasting per gereden kilometer betalen en anderzijds hoeven er geen regelingen voor oudere, "onzuinige", auto's getroffen te worden; zij zullen domweg effectief méér belasting per gereden kilometer betalen. En als de auto stilstaat, kost deze, kwa belastingen althans, niets. Zo blijft het mogelijk om een "oldtimer"-hobby te behouden.

Ik hoop dat ik u kan bewegen het aanpassen van de regelingen te heroverwegen.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijk groeten,
Jan-Wijbrand Kolman

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 20:06
door M@rcel
gedaan

“geachte Heer Weekers

Hierbij wil ik graag mijn visie geven tav de mogelijke wijzigingen motorrijtuigenbelasting belastingen klassieke voertuigen cq oltimers

Door de veranderingen wil de regering 153 miljoen extra incasseren via de invoering van MRB op oldtimers maar dat gaat echt niet lukken

De meeste mede landrover eigenaren zullen of de auto wegdoen hetzij schorsen en of ombouwen naar een benzine motor ipv de diesel

Verkopen is eigenlijk geen optie want de wagens waar vaak duizenden euro,s aan zijn besteed om ze rijdend te houden zijn nu de oudijzer prijs waard

Verder zie ik in uw redenering nergens de doorberekening van te verwachte kosten die gemaakt moeten worden aan WW van veel mensen die nu een boterham verdienen om de oldtimer rijdend te houden
Zij kunnen hun handel wel sluiten en werkeloos worden en WW aan moeten vragen voor hunzelf en de werknemers


De grondslag voor de problemen ligt in de groeiende invoer van met name Mercedes diesel bouwjaar 1985 tm 1987 die ingevoerd worden en waar dagelijks in gereden wordt dat moet aangepakt worden want dat zijn de veelrijders die hun wagen dagelijks gebruiken en er een maas mee in de wet hebben gevonden

Mijn voorstel is dan ook laat de grens voor diesel en benzine op 30 jaar voor alle oldtimers
Stel een stop in voor nieuw in te voeren auto,s waar na invoeringsdatum 1 mei 2013 de eerste 10 jaar gewoon belasting voor betaald moet worden
Dan sterven de dagelijkse rijders vanzelf uit en blijven de hobbyrijders over Deze hobbyrijders rijden vaak niet meer dan een paar duizend km per jaar en worden daardoor ontzien

Ik heb zelf een range rover classic diesel uit febr 1984 waar ik al ruim 1000 uur en 10.000 euro onderdelen en revisie uitbesteding aan besteed heb zonder de aanschaf
Puur om hem origineel en beter dan nieuw te maken daardoor kun je spreken van in stand houden van cultureel erfgoed

Ik zal wanneer ik belasting moet gaan betalen (2400 euro per jaar) voor amper 2000 km per jaar voor evenementen ed deze moeten verkopen maar wie wil en kan hem dan rijden en wat zal hij dan opbrengen NIETS DUS ik kan er wel van janken heb er al slapeloze nachten van omdat u mij een hobby ontzegt die ik niet meer kan bekostigen

Ik heb voor dagelijks gebruik 2 andere auto,s waar gewoon belasting over betaald wordt

Graag uw reactie

Toch Met vr Gr. Marcel Mulder

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 21:34
door Niels 110dcpu
Done:

Geachte heren,

Afgelopen maanden heb ik de discussie omtrent de MRB voor oldtimers met argus ogen gevolgd.

Ik zelf ben in het bezit van een Land Rover 110 uit 1986. Deze auto heb ik de afgelopen 4 jaar volledig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. De kosten van dit project bedragen rond de €20.000.

Door de voorgenomen maatregelen zal de waarde van de auto's nivelleren.
De kosten die de MRB met zich mee brengt betekend een extra aanslag van €198,66 op mijn maandelijks salaris.
Naast mijn Land Rover heb ik een Skoda Octavia welke per maand €108,- aan MRB kost.

U zult begrijpen dat dit samen niet op te brengen. Dit houdt in dat ik mijn hobby zal moeten beëindigen. De Land Rover zal dan met groot verlies moeten worden verkocht.

In het regeer akkoord staat aangegeven dat men deze maatregel uit oogpunt van het milieu doet.
De vertegenwoordigers hebben al aangetoond met diverse studies dat de oldtimers maar voor een klein percentage bijdrage aan de milieu problematiek.
De meeste auto's die verkocht zullen worden verdwijnen naar het buitenland waar ze nog vele jaren zullen rond rijden.
Dit lost het milieu probleem niet op, het verplaatst zich slecht.

Wat betreft de financiële gevolgen denk ik dat jullie jullie rijker rekenen dan de werkelijkheid zal zijn.
Het gebruik van een oldtimer neemt veel kosten met zich mee. Kosten in het vaak hogere brandstof verbruik, het onderhoudt en onderdelen die bij gespecialiseerde bedrijven gedaan wordt of vandaan komen. Deze bedrijven zullen failliet gaan, personeel zal in de WW komen.

In diverse voorstellen wordt onderscheid gemaakt tussen benzine, LPG en diesel.
Veel oldtimers zijn diesels. LPG is een "schone" brandstof.
In mijn ogen is dit discriminatie.

De afgelopen jaren is er al veel discussie geweest omtrent dit onderwerp. Onlangs is de regeling al twee keer aangepast. Nu blijkt dat voorgaande afspraken geen enkele waarde hebben. Het vertrouwen van ons als burgers word hierdoor ernstig aangetast. Wij kunnen op geen enkele afspraak vertrouwen, het word gewoon aangepast als men daar zin in heeft. Op welke partij je ook stemt, het heeft weinig zin.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk en reeds aangedragen. Ik zou er toch graag nog een willen aanbieden.

De huidige regeling laten voor wat het is voor alle oldtimers die nu in Nederland op kenteken staan.
Voor alle oldtimers die na 1 januari 2014 worden ingevoerd geld de huidige regeling niet meer.
Voor deze groep gaat de regeling pas in voor vrijstelling van MRB na 30 jaar MRB betalen in Nederland.
De financiële compensatie kan gezocht worden door de MRB van alle auto's, inclusief de auto's die vrijgesteld zijn ivm hun uitstoot, te verhogen met €1,60 per maand.
€1,60-x12 maanden= €19,20 x 8.000.000 auto's = €153.600.000,- per jaar.

Daarbij komt nog alle winst die uit btw, accijns en overige kosten die voortvloeien uit het gebruik van oldtimers.
Tevens bespaart het alle kosten die voortkomen uit alle faillissementen en voorkomt het nog meer werkelozen.

Met vriendelijke Land Rover groet,

Niels van Leeuwen



Verstuurd vanaf mijn iPad

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 21:40
door Rob van Leeuwen
Ook gedaan.

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:22
door Marijn & Simba
Schaamteloos plagiaat gepleegd, maar ook gedaan. Al hoop ik na de zomer geen belang meer te hebben bij het instand houden van de MRB-vrijstelling...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef3babb8d583121da45477fea81e7986', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16502762, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:28
door Tinus
Done Gelijk maar ff gevraagd waarom ik 1700,- zou moeten gaan betalen voor 5000km pj en een vrachtauto van 40+ ton met 4 of meer assen en luchtvering en 200.000 km + maar 500,- pj. Misschien maar een vrachtauto gaan kopen dan?

Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be73c66c58bf3c4f6ec5164486de11ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16502771, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('babe602a3fec5ac237c93839fa21f236', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 16502771, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2013 22:09 door Tinus.

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:28
door Rangie110 'Last Dime'
ik ook

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:41
door Elbert
Mail is weg.

Geachte hr Weekers.

Bijna 8 jaar geleden kwam een jongensdroom uit.
Na heel lang geleden als klein jongetje altijd met Dinky toys Land Rovertjes in de zandbak gespeeld te hebben,
kocht ik eindelijk m’n echte Land Rover 109 series 3.
Man, ik kan je niet vertellen hoe trots ik was ( en nog steeds ben )
In de loop der jaren heb ik de auto verbeterd, vertroeteld en vooral heerlijk mee gereden.
We hebben 2 zoons, de oudste is 10 en de jongste is 6.
Ook zij zijn net zo gek op de Land Rover als ik ben en vooral de jongste laat geen gelegenheid onbenut
om mee te rijden. Als het even kan sleutelt hij al mee!! Hij zegt nu al regelmatig dat als hij groot is ook een Land Rover koopt.
Ik heb ook niet eerder een auto gehad waar je met een glimlach instapt en met een “big smile” weer uitstapt.
Mochten uw plannen doorgaan dan zie ik mij genoodzaakt om mijn hobby te beeindigen.
Dat zal met zeer veel pijn in mijn hart zijn maar maar ook onze jongens.
Kunt u als alternatief de MRB laten vervallen en dan de accijns verwerken in de brandstofprijs ?
Zo betaald eenieder naar het aantal gereden kilometers en vangt u ook nog eens extra van alle hier aanwezige
Oosteuropesche werkenden maar ook vakantiegasten die hier met de auto komen.
Heeft u ook geen controle apparaat nodig, houdt u per saldo nog meer over.
Verder blijft er veel werkgelegenheid in stand in de oldtimerbranche en daaraan verbonden bedrijven
Ik hoop dat u alles nog een wilt overwegen voor u een definitieve beslissing neemt.

Ik wens u veel sterkte toe met uw beslissing/

Met vriendelijke groeten, Elbert Stroosma

Ik vind dit wel een leuk alternatief en als het nog iets zou veranderen is het helemaal mooi.

Groeten, Elbert (die toch wel erg donkere wolken boven zijn Laro ziet hangen )

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:46
door Apke
E-mail gestuurd. Nu nog de wijsheid van een goede beslissing.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5dafeb98adc225451f491930bc5b6321', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16502798, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:49
door laro88ae
IK OOK: Maar of het helpt...............

Met als onderwerp :]wilt u alstublieft deze mail lezen, mijn laatste hoop op een goede afloop.[/i][/i]

Geachte Kamerleden,

Met grote schrik volg ik de discussie rondom de aankomende wijzigingen in de MRB.
De afgelopen jaren heb ik zeer veel tijd en energie gestoken in het opknappen van een mooie Landrover.
Het klussen aan een oldtimer geeft mij zeer veel rust en plezier. Sinds het negatieve nieuws na de verkiezingen heeft het idee van het afschaffen van de MRB vrijstelling voor oldtimers mij zeer veel frustratie en stress gegeven.

Ik rij een zakenauto waar ik 45000 km mee rij per jaar, mijn vrouw heeft ook een auto nodig om op het werk te komen. En een derde auto in de MRB is geen optie.
De oldtimer is alleen voor de hobby zo is deze oldtimer vrij-stellings regeling ook bedoeld. Mijn kinderen zijn zeer gehecht geraakt aan de Landrover en zouden het zeer betreuren als ik hem gedwongen weg moet doen.

Begrijpt de regering dan niet:
?Dat als de oldtimers worden belast dat er veel oldtimers onverkoopbaar worden of op de schroothoop belanden?
Dat de overheid belastinggeld misloopt doordat er minder onderdelen-auto handel plaats vindt? ?
Dat veel oldtimers geschorst zullen worden en dus geen belasting en verzekering gaan betalen? ?
Dat veel bedrijven failiet verklaard worden omdat vanaf nu geen oldtimer meer verkocht wordt?
Dat er veel hardwerkende mensen die oldtimer gerelateerd zijn op straat komen te staan en bij het UWV aan moeten kloppen? ?
Dat verzekeringsbedrijven, onderdelenbezorgers, onderdelenbedrijven, benzinepompen, en alle oldtimer gerelateerde bedrijven hun omzet dramatisch zullen dalen?
Dat ik en vele andere erg teleurgesteld zijn als de afgesproken regeling te niet wordt verklaard, dat dit gevolgen heeft voor de komende verkiezingen? (wat ik liever niet wil)

Als de plannen zoals ze er nu liggen doorgevoerd worden zal ik mijn hobby moeten beeindigen. De kosten van €2400 per jaar aan MRB zijn het de 2000 km niet waard. Ja, een hobby mag geld kosten, maar dit is ongekend hoog en zal een te grote belasting opleveren voor het gezin waardoor ik geen andere uitgave meer kan doen.

Iedereen weet dat er iets gedaan moet worden aan de dagelijkse ritten van de "oldtimers", maar er zijn ook andere manieren dan gelijk een hobby van vele duizenden mensen de grond in te boren.

Alternatieven zijn door het Fehac en anwb al aangedragen

30- of 60 dagen kaarten
max 5000 km/jaar
km heffing/belasting, wie rijdt betaald!

Vele Landrover vrienden steunen mijn mail, ik hoop dat U het leest en de plannen herziet!
Deze mail is niets aan gelogen en komt recht uit mijn oldtimers hart.

Hopende op een goed besluit en veel wijsheid toegewenst,

Met vriendelijke groet,

B. Kooi

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 23:25
door Robert
Klaar!
Heb ook even een opmerking gemaakt over deze zin in de brief van Weekers:

Inherent aan deze variant is dat voor oldtimers die het gehele jaar
op de openbare weg worden gestald, MRB moet worden betaald. In de regel
zal het dan niet gaan om een kostbare oldtimer.

Dus het kunnen betalen van een garage bepaald of je oldtimer kostbaar is?
Vreemd, zou denken de investeringen die we allemaal doen in onze Laro's

Robert

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: do 18 apr 2013, 23:32
door Geert LW79
Hier mijn bijdrage:

Geachte heer Weekers,

Hierbij wil ik u verzoeken van uw plannen betreffende de houderschapsbelasting voor oldtimers af te zien en wel om de volgende redenen:
Veel eigenaren van oldtimers zullen hun wagen schorsen of met veel verlies verkopen waardoor u de beoogde 153 miljoen euro bij lange na niet zult halen, ook zal dit de nekslag zijn voor een grote groep ondernemers die hun brood verdienen aan onderhoud, reparatie en aan de verkoop van onderdelen. Deze ondernemers die de staatskas normaal aardig wat miljoenen euro's opleveren zullen dan, door u brodeloos gemaakt de staat vele miljoenen euro's gaan kosten.
Denkt u ook eens aan al die mensen die nu een fijne hobbie hebben maar die uit financiele noodzaak een andere vrijeteidsbesteding zullen moeten zoeken. Denkt u eens aan al die clubs die een enorme leegloop van hun ledenbestand tegemoet kunnen zien en die daardoor mischien wel opgeheven worden. Denkt u eens aan de verarming van de samenleving bij het verlies van zoveel erfgoed, nooit meer eens een mooie oldtimer die onverwacht voorbij rijdt waarbij mensen aan vroeger jaren denken, of aan hun trouwdag of hun diensttijd enz. enz.
Ben zelf in het gelukkige bezit van een Land Rover Serie 3 Light Weight ex nederlands leger uit 1979 en van een Range Rover Classic uit 1976 en u moest eens weten hoe vaak ik aangesproken wordt als ik met een van deze wagens op pad ben en altijd op een positieve manier, zo van "toen ik in dienst zat heb ik in zo'n wagen les gehad" of van "als we op oefening gingen in duitsland was het altijd zo koud in deze wagens" of van "was zo'n Range Rover niet de eerste auto die Parijs Dakar won?"
Oldtimers brengen mensen samen en brengen gesprekken op gang. Oldtimers en hun eigenaren doen mee aan tourtochten, liefdadigheidstochten, herinneringstochten en aan alerlei andere evenementen in het land waarbij ze glimlachen op gezichten veroorzaken.
Maarrrrr...... dat gaat allemaal grotendeels verwdijnen, want naast de duizenden euro's die het kost om mijn beide prachtwagens op de weg en in goede staat te houden kan ik het mij niet veroorloven ook nog eens een kleine 4000 euro aan houderschap belasting te betalen en met mij zullen er vele zijn die ook hun hobbie noodgedwongen zullen moeten beeindigen.
Dit plan kent dus alleen maar verliezers.
U blijft met een begrotingsgat achter.
De hobbieist blijft achter met een lege garage en een lege bankrekening want zijn oldtimers zijn niets meer waard.
Het bedrijfsleven verliest een aantal ondernemers die het tot kort geleden best aardig deden maar nu failiet gaan.
Het gehele Nederlandse (en ook een beetje het buitenlandse) volk verliest een groot deel van het rijdend cultureel erfgoed en alles waarvoor deze prachtige voertuigen worden gebruikt (wordt ook lastig een film te maken die speelt in bv. de zeventiger jaren zonder bijpassend straatbeeld)

Hopend u hiermee stof tot nadenken gegeven te hebben.

Met vriendelijke groet,

Geert en Aafke

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6347ee8376fa962f0ec5b112a788460', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16502892, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers met alternatief!!

Geplaatst: do 18 apr 2013, 23:42
door Hans N
Geachte Heren,

In deze tijd van economische tegenwind zijn bezuinigingen hard nodig.
Net als de overheid zijn zo’n 450000 oldtimer bezitters zoekende hoe zij in hun huishouden de kosten verder kunnen terugdringen.
Met een oplopende ongerustheid moest deze groep kennis nemen van een voorstel om hoe dan ook 157 miljoen euro bij deze groep mensen vandaan te trekken.

De onrust alleen al heeft deze branche en de bezitters veel ellende opgeleverd.

Vervolgens ben ik en met mij vele mensen gaan rekenen.
Allereerst wat gaat mij dit kosten? Als Landrover liefhebber met 2 oude rangerovers (84 en 86) en 2 oude serie III ( 79 en 82) auto’s waarvan alle op LPG en een klassieke BMW cabrio ( 86) kom ik uit op ca € 9.000 euro op jaarbasis.
Deze auto’s worden door mij alleen gebruikt op 4x4 trails , speciale 4x4 uitstapjes en tijdelijk om naar sollicitatiegesprekken te rijden ( door plotselinge werkeloosheid ook geen leasewagen meer).
Ik kan onmogelijk in 5 wagens tegelijk rijden en daarnaast gebruikt mijn vrouw de familiewagen ( Audi A6 Avant) om naar haar werk te rijden.
Jarenlang is ieder vrij uurtje en duizenden euro’s gaan zitten in de restauratie van 2 van de 5 wagens.

Vervolgens ben ik gaan rekenen wat bespaard zou kunnen worden als u het voorstel terugtrekt en door de papierversnipperaar voert.

Ik lees dat er ca 4500 banen ( direct en indirect) op de tocht staan in de sector.
Daarvan gaat een groot deel tijdelijk in de WW een ander deel vindt zijn weg wel weer.
Financieel brengt deze groep jaarlijks ca €44 miljoen aan ikb bijeen. Stel dat hiervan de helft ca €22 miljoen niet meer binnenkomt en tevens de WW zwaarder belast wordt.
Vervolgens besteed iedere bezitter ca € 3000 per jaar aan een of verdeeld over meerdere wagens met onderdelen, reparaties, verzekering APK, brandstof ritten , uitjes , overnachtingen clublidmaatschap enz enz.
Financieel is dit bij 450.000 oldtimers bij 20%BTW per jaar ca € 270 miljoen euro!
Wanneer ca 50% zijn auto zou schorsen of naar het oud ijzer zou brengen komt er ca € 135 miljoen euro minder binnen!
Resumé € 135 + € 22 = € 157 miljoen euro minder in de staatskas.

Als gevolg van het schorsen, verkoop naar het buitenland en verschrootten van heel veel oldtimers zal van de gewenste opbrengst van € 153 of € 157 miljoen euro mogelijk teruglopen naar ca € 60 miljoen euro!
Dit betekent wederom een vermindering in de staatskas van ca € 93 miljoen euro op de begrote inkomsten!

Uit het oogpunt van u als staatssecretaris zouden de getallen vervolgens bij elkaar opgeteld moeten worden.
Dus € 157 miljoen aan economische teruggang en € 93 miljoen euro minder dan begroot brengt een totaal van € 250 miljoen euro aan negatief resultaat door de voorgenomen ingreep.

Daarbij komen ook nog allerlei nare bijwerkingen die veel kunnen gaan kosten zoals het op gang brengen van een Oldtimer belasting inningsysteem binnen het bestaande systeem.
Vervolgens controle en boetes en een extra belasting van het justitiële apparaat.

Op grond van de bovenstaande berekening wil ik u met klem adviseren uw voorstellen in te trekken.
Omdat ook gebleken is dat de geschetste milieubelasting door het rijden met Oldtimers op veronderstellingen was gebaseerd en daardoor bij velen voor een overtrokken en foutief beeld heeft gezorgd, wil ik u vragen het betreffende rapport ook door de papiervernietiger te sturen.

Er is een heel eenvoudige manier om het ongewenste effect van massaal dagelijks belastingvrij rijden tegen te gaan.
Indien per 1 januari 2014 er via het RDW een algehele stop op het importeren van wagens komt van 1986 of ouder.
Als uitzondering daarop kunnen leden van bij de Knac of Fehac aangesloten merkenclubs maximaal 1 wagen per 5 jaar via de RDW op kenteken laten zetten.
Deze regulering zorgt voor het geleidelijk uitfaseren van de problematiek zonder daarbij schade toe te brengen aan iedereen die werkelijk Oldtimer liefhebber is.

Met vriendelijke groet,

Hans Noordijk

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]

Re: Emails aan Weekers met alternatief!!

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 00:25
door Geert Oude Luttighuis
Ik vind je voorstel aan het eind van je brief wel een sterke, Hans!

Heb zelf ook een mail gestuurd:


Geachte heer Weekers,



De meeste Nederlanders maken zich op het moment drukker om de gevolgen van het sociaal akkoord, de woningmarkt of de aanstaande troonswisseling, en minder om de vrijstellingsregeling voor oldtimers. U daarentegen heeft het er maar druk mee. En het is ook nogal wat: € 153 miljoen op tafel zien te toveren en daarbij ook de liefhebber en zijn cultureel erfgoed zoveel als mogelijk ontzien. Dat gaat niet passen. En dat klopt ook.
Onderbuikgevoelens zorgen er voor dat er in de reacties op internet ‘uit de heup geschoten wordt’. Bezitters en handelaren preken voor eigen parochie en de instanties waarmee u overleg voert zijn een extractie uit een old-boys network die grotendeels de belangen slechts behartigen van hen die het zich gemakkelijk kunnen veroorloven. Daar is dus niet zo veel mee te beginnen.

En wie staan er straks in de kou? De liefhebber die van zijn spaarcenten een oldtimer rijdt, de handelaren in oldtimers en de toeleverende bedrijven. Onderschat u deze bedrijfstak – die al sinds september 2012 vrijwel stil staat – alstublieft niet. De oldtimerbranche – handelaren, verzekeraars, autospuiterijen, stoffeerders, onderdelenleveranciers – zorgen voor flink wat inkomsten in de staatskas en voor veel arbeidsplaatsen. De omzetten in deze branche zijn een veelvoud van de € 153 miljoen die u binnen denkt te halen, een bedrag dat bij lange na niet gehaald zal gaan worden. Los van de oldtimer-branche zal ook de LPG-branche een flinke knauw krijgen, aangezien u het beeld schetst dat LPG tot de vervuilende brandstoffen behoort.

Graag citeer ik hier uit uw eigen brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer van 15 april jl: "In het Regeerakkoord is afschaffing van de vrijstelling in de MRB voor oldtimers opgenomen vanwege de milieu- en budgettaire effecten." U heeft zowel het overleg met 'de Alliantie' alsook het commissieoverleg van Financiën van afgelopen week afgesloten met de nadruk op de budgettaire effecten, de milieu-effecten raken op z’n zachtst gezegd nogal ondergesneeuwd.

In deze reactie zou ik echter graag op álle aspecten van uw voorgenomen beleidswijziging ingaan.


Budgettaire effecten

Steeds meer oldtimerbezitters zullen hun verlies nemen en de auto verkopen. Simpelweg omdat zij de running costs niet kunnen voldoen. Velen van hen hebben er namelijk een gewone auto bij, en twee auto’s is voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Weer anderen zullen – om het verlies op de waarde van hun bezit zoveel als mogelijk te beperken – besluiten om de moderne auto aan de kant te doen ten faveure van de oldtimer, welke dan voor dagelijks gebruik zal worden ingezet. Als milieu een issue is, dan is deze situatie onwenselijk. Resteert nog de mogelijkheid tot schorsen, buiten de illegale mogelijkheden om zonder wegenbelasting te kunnen rijden, maar die laat ik even buiten beschouwing in dit verhaal. In het geval van schorsen zult u echter ook de berekende inkomsten mislopen, nog enigszins gecompenseerd doordat de eigenaar wel schorsingskosten dient te voldoen. Maar daar staan dan ook weer administratieve werkzaamheden door de RDW tegenover.

Kortom, u gaat uw budgettaire doelstellingen niet halen, daarnaast bezitters van oldtimers duperen en een gehele branche op zeep helpen. Het gaat op deze manier aan alle kanten geld kosten en dat lijkt mij niet geheel de bedoeling.

Milieu-effecten

Volgens het kabinet, heeft het gebruik van vrijgestelde oldtimers een slecht effect op het milieu. Daarbij wordt -gelukkig- nog wel een kleine schifting gemaakt tussen de verschillende brandstoffen en de bouwjaren van de betreffende oldtimers. De conclusie kan iedere inwoner van Nederland dagelijks in zijn/haar wijk danwel op de openbare weg zien: een onevenredige toename van (vooral geïmporteerde) dieselauto's uit de eerste helft van de jaren '80 van de vorige eeuw. En ik durf zelfs nog wel te zeggen dat iedere Nederlander ook nog wel snapt dat deze ontwikkeling een halt toegeroepen dient te worden.

Tegelijkertijd voert u aan de andere kant een stimulerend beleid op het vlak van vrijstelling voor nieuwe auto's die voldoen aan bepaalde normen. Normen die weliswaar zijn opgelegd vanuit de Europese wetgeving (ECE + EUDC/NEDC-testcyclus), maar waarvan u inmiddels ook weet dat deze in de verste verte geen juiste afspiegeling vormen van het daadwerkelijke dagelijkse gebruik. En vanuit marketingtechnische overwegingen richten de autoproducenten zich ook vooral op het voldoen aan deze irreële norm, want subsidie vanuit de overheid staat garant voor meer verkopen, grotere omzetten en grotere winstmarges, maar helaas niet voor grotere winst op milieu-vlak.

Ik noem alleen al de praktijk-gegevens die door de grootste tankpassenbeheerder van Nederland recentelijk zijn vrijgegeven (en ingezien kunnen worden op [werkelijkverbruik.nl]). Ik noem daaruit een drietal voorbeelden van auto's die -vooral door uw stimuleringsbeleid- erg geliefd zijn:

Toyota Prius: 150% verbruik (praktijk tov fabrieksopgave), 160% CO2-uitstoot (praktijk tov fabrieksopgave)

Polo TDI Bluemotion: 165% verbruik (praktijk tov fabrieksopgave), 170% CO2 uitstoot (praktijk tov fabrieksopgave)

Fiat Panda: 150% verbruik (praktijk tov fabrieksopgave), 155% CO2 uitstoot (praktijk tov fabrieksopgave).

Kortom, u staat op het punt de oldtimers op basis van aannames te laten betalen, waar u de nieuwe voertuigen op basis van irreële gegevens subsidieert cq vrijstelt. Dit kan zelfs door u zelf niet als bestendig beleid worden aangemerkt.

Daarnaast refereert u in uw brief ook aan het feit dat auto's op LPG 'vervuilende' auto's zijn. Dit is feitelijk incorrect. Prof. Dr. Thomas Heinze (Hogeschool voor Techniek en Wetenschap van Saarland, Duitsland) heeft in een onderzoek gekeken naar de CO2-uitstoot van LPG t.o.v. benzine (en t.o.v. het door u wél gestimuleerd aardgas/CNG). Uit zijn onderzoek kwam Prof. Dr. Heinze tot de volgende cijfers (na te lezen via [www.vanmeenen.com]):

Benzine: 12,50 g CO2/MJ
Aardgas: 14,50 g CO2/MJ
LPG: 8,0 g CO2/MJ
Omgerekend naar kilometers valt te concluderen dat een auto op LPG 26,8 g CO2/km minder uitstoot, in vergelijking met eenzelfde auto met benzine als brandstof. Het lijkt me derhalve niet wenselijk om aan te sturen op het terugbouwen van een auto met LPG-installatie naar benzine als brandstof.

Ook op het vlak van de uitstoot van NOx is een auto op LPG niet slechter voor het milieu. U stelt immers dat de oldtimers op LPG kunnen worden teruggebouwd naar benzine. LPG wordt echter voor 40% gewonnen bij de raffinage van olie, en is dus grotendeels een bijproduct bij het winnen van benzine. Derhalve is het niet correct te kijken naar de NOx-uitstoot vanaf het moment dat de LPG in de auto aanwezig is, maar dient gekeken te worden naar het well-to-wheel-resultaat, hetgeen niet of nauwelijks onderdoet voor de emissie op benzine. Het feit dat oudere auto's niet over een G3-geregelde installatie beschikt komt door de leeftijd en het ontbreken van een lambdasonde in het uitlaattraject. Het is echter een misvatting om te denken dat daarmee de installatie automatisch minder goed is afgesteld. Deze afstelling wordt bovendien periodiek gecontroleerd conform de APK-eisen. U baseert derhalve uw conclusie dat LPG-voertuigen vervuilender zijn deels op aannames, maar grotendeels op verkeerde feiten!

Om nog maar te zwijgen over de reden waarom u de uitstoot van NOx aan banden wil leggen: fijnstof! Menig medewerker van de RDW heeft inmiddels aan den lijve mogen ondervinden wat het nadeel is van de huidige auto's die worden gefabriceerd met het oog op het voldoen aan de beleidsnormen voor uitstoot/subsidie. De moderne diesels met roetfilters blijken namelijk veel meer en fijner fijnstof uit te stoten dan oudere auto's (zelfs de oudere auto's op diesel). Gelukkig kunt u ook daarbij terugvallen op een Europese norm: de Euro5-norm. Uiteraard regelen de fabrikanten hun producten dermate bij dat ze ook aan deze norm voldoen. Echter, binnen deze norm is het fijnstof-aspect slechts van toepassing voor auto's met een dieselmotor. Recentelijk deed de ADAC bij wijze van experiment een aantal proeven met moderne auto's met direct-ingespoten benzinemotoren, waaruit bleek dat een BMW 116i zeven maal meer uitstoot qua fijnstofdeeltjes dan voor dieselmotoren met een Euro5-norm is toegestaan. Ook een Golf 1.2 TSI stootte drie maal te veel uit, om zo maar eens twee populaire voorbeelden te noemen, die ook nog eens beiden door uw beleid worden gestimuleerd doordat ze in een lagere bijtellingsklasse zijn gepositioneerd. In warme toestand liep deze uitstoot zelfs op tot 14x de toegestane hoeveelheid voor dieselmotoren conform de Euro5-norm!



Al met al durf ik te beweren dat het uitgangspunt in het Regeerakkoord al een onwaarheid behelst. En het is uitgerekend die onwaarheid die u nu voor een onmogelijke opgave plaatst. Er is namelijk niet zozeer sprake van budgettaire en milieu-effecten die ten grondslag liggen aan het voornemen de vrijstelling in de MRB voor oldtimers te beëindigen. Afschaffing van de subsidie/stimulatie van nieuwe auto's door ze niet langer vrij te stellen van MRB zou namelijk op beide vlakken een groter en sneller effect bewerkstelligen. Dit zou echter direkt een negatief effect hebben op de toch al niet florissante status van de economie, en bovendien is de lobby vanuit de autofabrikanten daar veel te sterk voor.

Maar laten we terugkeren naar het onderwerp van de oldtimers. Immers, er is ook nog een laatste milieu-bevorderend aspect, in een populair woord duurzaamheid genoemd. Duurzaam gebruik van materialen is namelijk milieuvriendelijk, zeker in tegenstelling tot het blijven produceren van nieuwe auto's en daarnaast het demonteren van de oude auto's. En met de mate waarin liefhebbers het rijdende cultureel erfgoed behandelen en onderhouden, kunt u zeker van duurzaam spreken. Ik zou willen dat ik dat ook kon zeggen van uw beleid, en ik druk u op het hart te heroverwegen welk besluit u uiteindelijk gaat nemen. Ik hoop dat u daarbij kiest voor het doel van de langere termijn (het eind voor ogen) en dit laat prevaleren boven de begrootte budgettaire effecten, die u bovendien met de voorliggende voorstellen zoals eerder gezegd niet gaat waarmaken.

Een waar leider houdt in alles het eind voor ogen?! Ik wens u veel succes met het maken van de juiste beslissing. Mocht u toch besluiten tot afschaffing van de vrijstelling in de MRB voor oldtimers, zou ik u -en het voltallige kabinet- willen verzoeken hierover een open en eerlijke communicatie te voeren. Volgens mij heb ik daar als burger recht op conform de Wet openbaarheid van bestuur.



Hoogachtend,

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 00:52
door sjorsboomschors/aka/PP
mooi!!! wat ik me nu bedenk.... kennen we ( ik maar 1 persoon, bij het Parool) niet iemand bij de media/pers waarbij we dit kunnen aanzwengelen??
WIJ, ( en ik denk vele Oldtimerliefhebbers met ons) zijn we wel degelijk bewust van de werkelijke gevolgen van dit fiasco welke staat te gebeuren, en we hebben al een begrotingstekort, en een werkelozenhype, dit kan er zeker niet bij: kapitaalvernietiging, know-how gaat verloren, straatbeeld is saaier, toename werkelozen, enz.
en we hebben allemaal wel degelijk andere " oplossingen" ge-opperd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2013 22:53 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:00
door fenix2
mijn bijdrage:

Geachte heer Weekers,

Naar aanleiding van uw brief aan de tweedekamer aangaande afschaffing van MRB vrijstelling voor oldtimers, stuur ik u bij deze een casus doorrekening op basis van de landrover 109 die ik momenteel bezit.
De auto is een Land Rover 109
datum eerste toelating: 11 december 1975
kenteken gewicht: 1792kg
motor: 2,25 Diesel

Op basis van de huidige regelgeving en de in gang gezette overgangs regeling is de auto momenteel vrijgesteld van MRB, ongeacht motortype en ongeacht het aantal gereden kilometers. Op basis van deze regelgeving heb ik kunnen besluiten om voor hobby een landrover met dieselmotor aan te schaffen.

Het voltarief MRB voor deze auto zou zijn: €488,- per kwartaal of €1952,- per jaar (diesel motor) of in geval van een benzine motor: €262,- per kwartaal of €1048,- per jaar.
Ombouw kosten naar benzine bedragen ca €1000,- en de terugbouw kosten naar diesel: ca €200,-
stallingskosten: €1320,- per jaar indien geschorst en €0,- bij geen schorsing.

Naast deze landrover beschik ik over een peugeot uit 1996 voor alledaagse ritjes. Voor woon-werk verkeer heb ik een auto beschikbaar van mijn werkgever.

evaluatie van de door u aangedragen varianten:
variant 1:
Bij deze variant zal ik de auto blijvend ombouwen naar benzine en daarna blijft de auto vrijgesteld van MRB, hetgeen alleen de ombouwkosten met zich meebrengt en verder geen belemmering in kilometrage en gebruiksdagen oplevert.
mijn kosten: eenmalig €1000,- MRB: €0,- in plaats van de begrootte brandstof toeslag.
De peugeot hou ik beschikbaar.

variant 2:
Ofwel de auto wordt/blijft geschorst tot 2016 en kan ik op mijn gemak verder investeren in de restauratie. Ofwel op korte termijn de ombouw naar benzine voor de periode tot aan 2016.
mijn kosten: eenmalig €1000,- voor ombouw, eenmalig €200,- voor terugbouw naar diesel. MRB: €0,- ipv de door u begrootte €1952,- per jaar gedurende 2,5 jaar. De peugeot hou ik beschikbaar.

variant 3:
blijvende ombouw naar benzine.
mijn kosten: eenmalig €1000,- voor ombouw. MRB: €262,- per jaar ipv €1952,- per jaar gedurende 2,5 jaar en daarna €488,- per jaar. De peugeot zal worde verkocht.

variant 4:
tot 2016 ombouw naar benzine, daarna terugbouw naar diesel.
mijn kosten: eenmalig €1000,- en eenmalig €200,- voor ombouw en terugbouw. MRB €1048,- per jaar gedurende 2,5 jaar ipv €1952,- gedurende 2,5 jaar of schorsing van de landrover gedurende die 2,5 jaar.
De peugeot blijft beschikbaar.

variant 5:
de auto blijft geschorst zonder ombouw of wordt blijvend omgebouwd naar benzine
mijn kosten: €1320,- stalling + €100,- MRB indien geschorst, of €1048,- MRB per jaar. Dit in plaats van de begrootte €1952,- MRB per jaar.
Bij schorsing van de landrover blijft de peugeot beschikbaar, bij MRB voor de landrover wordt de peugeot verkocht.

variant 6:
Geen ombouw.
mijn kosten: kilometerbedrag. De peugeot blijft beschikbaar.

Bij volledige afschaffing van de MRB vrijstelling zal de landrover waarschijnlijk definitief worden omgebouwd naar benzine en zal ik er geen andere auto meer naast rijden.

De landrover is voor mij een liefde en hobby en mag als zodanig best een beetje geld kosten. Echter in geen enkele door u aangegeven variant levert het u de gewenste MRB inkomsten op voor zover het mijn situatie betreft en volledige afschaffing van de vrijstelling stimuleert voor mij juist het dagelijks gebruik van de landrover, zij het met benzine motor.

In diverse media is al belicht wat nu al de effecten zijn van de onrust omtrent de mogelijke afschaffing van de oldtimer MRB vrijstelling. Handel en werkgelegenheid in de oldtimer branch holt achteruit met de negatieve gevolgen voor btw en inkomsten belasting en kosten voor WW uitkeringen.

Met klem dring ik er op aan om ook die gevolgen mee te nemen in uw berekeningen!

met vriendelijke groet,

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:08
door Dennis Dekkers
Super mooi om te zien dat dit zo goed opgepakt wordt, of het nu iets uithaalt of niet dan hebben we ieder geval wat geprobeert. Ik ben blij dat ook ik er een uurte in heb gestopt.

Groeten,

Dennis Dekkers

RRC 3.9 EFI Breda

Handtekening+Forum.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44264d69369863c69fe55a15e6353696', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-ETwKdpDHDjU/UefsDK1CbjI/AAAAAAAAAnI/5EjKFSpHJyo/w506-h281-o/Handtekening+Forum.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', '', 16503092, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:24
door Geert Oude Luttighuis
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> mooi!!! wat ik me nu bedenk.... kennen we ( ik
> maar 1 persoon, bij het Parool) niet iemand bij de
> media/pers waarbij we dit kunnen aanzwengelen??

Mijn mail aan Weekers is ook naar de redacties van de grote landelijke dagbladen gegaan. Hij is alleen een beetje lang... Over het algemeen geldt voor opinie-stukken/ingezonden brieven 250 tot max 800 woorden. Ik zit op ruim 1600... :s

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:55
door sjorsboomschors/aka/PP
ikke net een mail naar de Telegraaf, ook namens jullie....
Quotepp Goedendag,
Wellicht is het u ontschoten, maar er woedt een stille strijd tussen staatsecretaris Weekers en bezitters van Oldtimers en daarmee ook zo’n kleine 50.000 mensen die direct of indirect hiermee te maken hebben.
De branche-organisaties zoals FEHAC en ANWB spreken NIET namens deze mensen, en zorgen al ruim een jaar voor terugloop van omzet bij garagisten, handelaren en toeleveranciers, met als gevolg ontslagenen en terugloop van omzet, wat weer invoed heeft op de staatskas.
De staatsecretaris rekent zichzelf rijk door te denken dat de bezitters van nu nog wegenbelastingvrije auto’s dadelijk wel gaan betalen, maar niets is minder waar!
Wij (als Land Rover bezitters) verzoeken om ook een keertje de keerzijde van het verhaal ( ten onrechte als milieuprobleem benoemd) te laten horen.
Hier is een link van “ onze” brieven welke wij als individu naar de heren Bashir en Weekers hebben gemailt,

[landrover.startpagina.nl]

en hieronder mijn bijdrage welke ik aan de heren Bashir & Weekers heb gestuurd.
Ik hoop dat u dit onderzoekt of aan de kaak stelt, want dit is kapitaalvernietiging!

Met vriendelijke groeten,

? please consider the environment before printing this email




From: p
Sent: Wednesday, April 17, 2013 8:04 PM
To: 'f.weekers@tweedekamer.nl'
Subject: oldtimers en de toekomst...

Geachte heer Weekers,
Als enthousiast verzamelaar van klassieke voitures heb ik met argusogen uw standpunt en de daaruit volgende discussie gevolgd.
En wat mij nog het meeste verbaast is de argumentatie betreffende het milieu: ik rij o.a. in een 30 jaar oude Land Rover 110, deze heb ik in drie jaar gerestaureerd, en met veel liefde en aandacht in goede staat gebracht, ik rij er zo’n 2 á 3 keer per week mee, maximaal 5000 km per jaar en gebruik deze ook om terrein mee te rijden; mijn hobby.
En deze hobby heeft me, buiten de aanschafsprijs een kleine € 14.000 euro gekost , nog afgezien van het gebruikelijk onderhoud.
Deze Land Rover is goed voor het milieu daar ik niet een Prius of iets anders aanschaf, welke na een kleine 4 jaar afgeschreven is en waarschijnlijk richting autokerkhof verdwijnt.
Met andere woorden, het in goede staat van onderhoud houden van een klassieker en het niet aanschaffen van weer een auto welke delfstoffen en dergelijke kost is mijn inziens een veelvoud van de kleine hoeveelheid auto’s van 30 jaar en ouder.
En wat te denken van de branche welke in z’n geheel gaat verdwijnen: restorateurs, garagisten, onderdelenspecialisten, handelaren, en daarbij ook de kennis en know-how.
Waarom lees ik daar nergens over?dat telt toch zeker mee, gezien de inkomsten welke daaruit richting schatkist vloeien?
Ik heb me er eens in verdiept en een proefballonnetje bedacht waar u goede sier, en zeker punten mee kunt scoren, en in the end ook nog veel meer opleverd, want denkt u nu zelf dat die 153 miljoen welke u zich toerekend ook gehaald gaan worden? Bent u nu echt zo naiëf?
De meerderheid welke nu in een Belastingvrije Oldtimer rijdt gaat helemaal niet betalen, deze dumpt z’n waardeloos geworden auto, en koopt een wegenbelastingvrije hybride.
Wat dus weer kapitaalvernietiging als gevolg heeft, want niemand ( op een enkeling na dan ?) ziet hier brood in.
Dat is dus OOK weer slecht voor het milieu, want er zijn nu buiten de 50.000 mensen in de automotive branche die nu werkeloos zijn ook een overschot aan te vernietigen auto’s.
Ziehier mijn voorzet:
er zijn ruim 1 miljoen brommers enz in NL: laat deze vervuilers € 100 per jaar aan belasting betalen = 100 miljoen.
en een half miljoen motorfietsen, zeg € 120 per jaar =60 miljoen
en doe auto's 30jr en ouder op € 200 per jaar aan belasting = 60 miljoen... je hebt dus zelf meer dan de beoogde 156 miljoen!


En nog een kleine toevoeging: waarom betaalt men volgens de prognoses voor een vrachtwagen van 40 ton + MINDER wegenbelasting dan voor een klassieke auto van 30 jaar?
En voor bestelbussen ed. minder dan voor personenwagens?
Kan toch zeker wel aangepast?

Ik ben een bezorgde restauranthouder/cateraar, en doe een poging om iets positiefs bij te dragen aan een heet hangijzer!

Met vriendelijke groeten,

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 03:04
door willem
goed idee
de mijne gelijk verstuurd
hoop dat er nog vele volgen

willem109+
Land rover 109( benzine)

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 10:57
door die zijn onderweg
+1

grt Martijn

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 11:02
door die zijn onderweg
+1 (goed verhaal 'buurman'! :-) mail ik ook
grt Martijn

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 12:02
door Jan-Wijbrand Kolman
die zijn onderweg Schreef:
-------------------------------------------------------
> +1 (goed verhaal 'buurman'! :-) mail ik ook

Haal dan wel even mijn spelfouten eruit... Waarom waarom waarom zie je die pas *na* het versturen
Maar goed, als de boodschap maar overkomt...

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 12:11
door Sebastiaan
Done,...

Nu maar hopen dat het effect heeft.

Mijn mening, als we dan toch één Europa zijn, waarom dan niet de Europese regelgeving van 30 en ouder MRB vrij,....

PS mijn 110 is er nog geen 30 maar dat heb ik er wel voor over. Volledige MRB voor een 5000km per jaar is me te duur.
Dan kan ik beter een nieuwere Defender aanschaffen,..... (als ik die al kan betalen)

Land Rover 110 CSW 1985 200tdi

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 13:19
door Geert Oude Luttighuis
Volkskrant, NRC en Trouw gaan in ieder geval helaas niet over tot plaatsing...

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 14:30
door Leo van der Poel
Geachte heer Weekers

Wat denkt U te bereiken met het afschaffen van belastingvrije auto’s
Ikzelf heb een Landrover 109 diesel welke ik met veel plezier en liefde aan het restaureren ben, en totaal geen intentie heb om er dagelijks mee te rijden
Als U denk dat er zoveel miljoen te halen valt bij hobbyisten komt U waarschijnlijk bedrogen uit, velen zullen hun project opruimen daar ene bolleboos in Den Haag
denk er een slag mee te kunnen slaan. Dit is niet meer op te brengen voor Jan met de Pet. En wat denkt U wat de bedrijven die toeleveren zullen gaan doen?
Juist ja SLUITEN, daar niemand meer iets van ze afneemt. Hier komt de Haagse kortzichtigheid om de hoek kijken. Pak de bollebozen met MG’s die voornamelijk heeeeeeeeeeeeeeeel veel geld te besteden hebben
(kijk maar naar vriend knutsel onze minister president) Niet alleen de diesels aanpakken maar als U het eerlijk wilt doen ALLEMAAL betalen, ook de haagse heren, en stop de invoer van mercedissen (weet dat dit niet de juiste uitspraak is
maar een bepaalde groep landgenoten voeren ze in vanuit Duitsland om er de hele dag mee rond te rijden) Kortom stop met deze discussie en worst wakker en ga iets nuttigs doen daar in Den Haag en neem niet de voor U makkelijkste weg,
welke tot niets leidt daar straks op het binnenhof waarschijnlijk een heeeeeeeeeeeeele grote berg oud ijzer komt te ligfgen. Dank zij Uw kortzichtige en bekrompen gedachten waarbij de euro tekens in Uw ogen komen te staan doet U heel veel goedwillende mensen
die het erfgoed in stand houden heeeeeeeeeel veel te kort. Let wel dit gaat lijden tot niets. Auto’s vermalen tot schroot en veel verdriet bij de hobbyisten en U staat met lege handen. Vraag aan de kamerleden en aan de staats secretarissen ben ministers of ze hun reisgeld
inleveren en U hebt oorlog met hun, waarschijnlijk krijgt U ook oorlog met de hobbyisten want ze zijn nu zo ver dat er gesproken wordt over burgelijke ongehoorzaamheid, en wat te denken over de stemmen die over een paar jaar verdeeld moeten worden, die kunt U waarschijnlijk wel vergeten, voor U en Uw trawanten zal het niet zo een punt zijn, want voor hun zijn er bijzonder goede financiele regelingen waar de gewone burger geen weet van heeft. Doe Uw voordeel zou ik zeggen
Evengoed met vriendelijke groeten

L. van der Poel
De Dintel 45
5463 NS Veghel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5573784de57871b5faff31d4c8aae7d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16503689, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 16:39
door Art van Blondie
Dit gaat alleen helpen als het echt in grote getale gebeurt, kom op mensen, laat van je horen!


QuoteMijn brief Als trotse bezitter van een kleine collectie van 5 totaal verschillende oldtimers, maak ik me ernstig zorgen over uw plannen betreffende de MRB vrijstelling.
Van een Cadillac uit 1958 als oudste tot een Landrover uit 1982 als jongste heb ik de afgelopen jaren bij elkaar weten te sprokkelen. Mijn grootste passie ligt bij het opknappen van deze pracht bolides. Vrijwel elk vrij moment ben ik daarmee bezig.

Recentelijk kwam in het nieuws dat het overleg tussen u, heer Weekers, en de oldtimer belangenbehartigers stuk was gelopen. Ik las dat u een voorstel had wat later als optie 3 naar buiten werd gebracht. Ik ben toen aan het rekenen geslagen en kwam tot de conclusie dat deze optie 3 mij in de huidige situatie 7359 euro per jaar zou gaan kosten. Ja, u leest het goed, zeven duizend drie honderd en negenenvijftig euro! Ik ben daarvan zo geschrokken dat ik alle andere opties niet meer durf door te rekenen.

Ik zie mezelf toch echt als die ‘echte liefhebber’ die volgens de aangenomen Kamermoties van Dhr. Bashir en ook die van Dhr. Van Vliet ontzien zou moeten worden, ik heb zelfs voor het dagelijks gebruik een 6de auto, een belastingvrije (!) Fiat Panda uit 2011. Voor de verzamelaars zoals ik heeft dit echt desastreuze gevolgen, niet alleen is het simpelweg financieel totaal onhaalbaar om dit soort bedragen op te brengen, daarnaast ook zal de waarde van de verzameling in een klap verdampen. En dan heb ik slechts 5 oldtimers, ik hoor ook van mensen die er een stuk of 30 hebben!

Wat ik het meest verontrustend vind is uw stellingname omtrent de financiële dekking van alternatieven. Daarbij gaat u er met oogkleppen op van uit dat de afschaffing 159 miljoen oplevert, zonder rekening te houden met neven effecten. Ik acht u toch nog steeds verstandige mensen, dus ik zou u niet uit moeten hoeven leggen dat vele bezitters de opgelegde MRB niet gaan betalen, danwel door verkoop (naar het buitenland) danwel door schorsing van de oldtimers. Daarnaast zullen er rake klappen vallen in de hele bedrijfstak die rondom de oldtimers is ontstaan, wat ook een negatieve invloed heeft op uw begroting. Per saldo zou het mij niet verbazen als verregaande afschaffing van de vrijstelling uiteindelijk leidt tot minder overheidsopbrengsten. De begrote opbrengsten gaan in ieder geval niet gehaald worden, dat weet echt iedereen.

Ik hoop dat mijn brief gelezen wordt en dat u mijn zorgen kunt begrijpen. Nog meer hoop ik dat u beter doordachte en minder desastreuze maatregelen neemt.

Oranje brandstof

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 17:53
door Berry [Land Rover]
De wegenbelasting in de brandstof verwerken geeft automatisch het probleem dat het nog lucratiever wordt om bij de buurlanden te gaan tanken. Ik zie iedereen al met vaten en/of zelfs aanhangers met tanks erop naar Duitsland of Belgie rijden.

Maar... dit is volgens mij makkelijk op te lossen!

Iedereen kent wel de rode diesel met een lager accijnstarief. Het is juist voor bijna iedereen verboden om deze rode diesel te gebruiken maar wat als je nu een dergelijke methode omdraaid.

Juist, Oranje Benzine/Diesel!

Deze Oranje brandstof wordt verhoogd met de wegenbelastingkosten en wordt verplicht voor iedereen die in Nederland rijdt. Hiermee wordt het probleem in 1 x opgelost en halen we ook extra geld op van alle wagens met buitenlands kenteken die hier voor langere tijd rondrijden.

Groet,

Berry
beheerder [Landrover.startpagina.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2013 15:54 door Berry [Land Rover].

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:07
door Gromit
Geachte heer Weekers,

Sinds 6 jaar ben ik de trotse eigenaar van een klassieke Land Rover, de auto die ik sinds mijn jeugd al wilde hebben. Na lang sparen en zoeken vond ik er eindelijk één die binnen mijn budget pastte. Als een kind zo blij reed ik er mee naar huis, voor het eerst in een rechtsgestuurde auto, maar met een grote grijns in die rammelende bak met een topsnelheid van 80 Km/u. Al snel diende de eerste probleempjes zich aan en aangezien ik nog nooit aan een auto gesleuteld had was dat best een steile leercurve. Maar wat een goed gevoel als ik wéér een probleem had weten op te lossen.

Ik heb sinds die tijd kapitalen besteed aan onderdelen, gereedschap en stalling, terwijl de auto nog geen 1500 km. per jaar rijdt. Ik durf het niet eens bij elkaar op te tellen, maar tot nu toe kon ik het financieel nét redden. Dat lukt me niet meer als de plannen zoals ze er nu liggen doorgaan o.a. door het gewicht van een Land Rover! Bovendien als deze regeling doorgaat zal de auto zover in waarde dalen, dat slopen een betere oplossing is en mijn gereedschap, garage materiaal en onderdelen zijn ook meteen overbodig.

Dit is voor mij ondertussen meer als een hobby. Ik heb een kompleet nieuwe vriendenkring opgebouwd sinds ik een klassieke Land Rover heb, zowel in Nederland als in Engeland, België, Frankrijk en Denemarken. En zo hebben we elk jaar in de vakantie wel een bijeenkomst of logeeradres ergens in Europa waar we terecht kunnen. Als ik de auto weg moet doen zou ik dus meteen een hele manier van leven op moeten geven! DAT vindt ik nog moeilijker te verwerken, dan de finaciele consequensies.

Ik vraag U daarom met klem om ook rekening te houden met de "gewone" oldtimer liefhebber, die geen huisarts of advocaten inkomen heeft en voor wie het leven drastisch zou veranderen als deze plannen doorgaan.

Hoogachtend,

Berry Bouwman

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f89a5b11ab9439470e944faba0081da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16504097, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:11
door Franseslag
Yep

Re: Oranje brandstof

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:22
door Rickske
die dingen moe tje ook europawijd invoeren

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a98e949e97716ef81f60fd3a914f5c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16504146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Oranje brandstof

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:28
door RoadRocket
Is dat zo? Met de voorgestelde MRB-wijzigingen wijkt Nederland toch ook af van de rest van Europa?

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee77d9b485b7df55d7b170cd96f30ac6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16504162, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 20:01
door Justus Christus
Heer Weekers,

Tot mijn verbazing zag ik afgelopen week het debat terug waarin tevens het heffen van belasting op oldtimer terug.

Ik heb een Land Rover series 3 uit 1976. Deze heb ik een jaar of vijf geleden aangeschaft in zeer slechte staat Inmiddels is deze bijna klaar de weg weer op te gaan. Dit na vele uren en duizenden Euro’s geïnvesteerd te hebben.
Ik heb met deze auto de afgelopen jaren maximaal 2.000 kilometer per jaar gereden en dit gaat ook niet meer worden. Ik heb namelijk een “normale” auto voor woon werk verkeer en dergelijke.
Kortom, ik schaar mijzelf onder de categorie liefhebber van oldtimers en gebruik de mijne dan ook desbetreffende.

Wat mij opviel is dat geen enkele parlementariër tijdens dit debat rekening hield met de menselijke kant in deze kwestie.
Laten we eerlijk zijn; naast dat het niet netjes is uw verkiezingsbelofte niet na te komen; hebben we het hier over personen met een hobby welke in zeer veel gevallen door financiële druk zal moeten worden beëindigd.
Ook de verwoording van de in uw brief genoemde opties met het betreffende “budgettaire beslag” duiden op een buitenmenselijke afstand tot het beschreven onderwerp.
Daarbij bakt men van dergelijk beslag alleen koekjes van eigen deeg; het getuigd van kortzichtigheid te denken dat iedere oldtimer bezitter na een dergelijke afstandelijke behandeling ineens het volledige bedrag zal afdragen. Men zal op zoek moeten gaan naar een uitweg.

Verder vind ik de door de politiek gebezigde retoriek inmiddels aanstootgevend worden.
U bent goed in het creëren van beeldvorming om zodoende besluitvorming goed te praten.
-Oldtimers (wanneer op liefhebber wijze gebruikt) zijn niet slecht(er) voor het milieu, vooral LPG verstokende niet.
-Een auto langer rijdend houden is niet slecht voor het milieu, het bespaard energie ten opzichte van auto’s die na 100.000 kilometer gesloopt en vervangen dienen te worden.
-Het merendeel van oldtimer bezitters zijn geen belasting ontduikende personen door tienduizenden kilometer per jaar rijden zonder MRB te betalen.

Natuurlijk zijn er oneigenlijke gebruikers van de MRB vrijstelling voor oldtimers; deze rijden een oldtimer als goedkoop alternatief.
Er zijn ook mensen die opzettelijk misdaden plegen binnen onze maatschappij, deze straffen wij persoonsgericht.
We gaan niet een willekeurig persoon straffen omdat deze gelijkende kenmerken heeft van veel misdoende medeburgers.

Wanneer de kamer u vraagt een alternatief te bedenken welke de liefhebber ontziet, dan hoop ik dat u meer moeite stopt in het werkelijk ontzien van liefhebbers, in plaats van het bedenken van voorstellen met als enig uitgangspunt: willekeur.

U heeft een opdracht gekregen van uw stemmers: oldtimers blijvend belastingvrij.
U heeft opdracht gekregen van een meerderheid van de Nederlandse bevolking: liefhebber ontzien.
Tot nu toe is hier niets van terecht gekomen.

Soms komt men op een punt waarin men een keuze moet maken tussen de makkelijke oplossing en de juiste oplossing.
Hopelijk bedenkt u alsnog een passende, juiste oplossing.


Groet,

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 21:29
door bram-rrc
done!

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 22:52
door René
Ook gedaan en tevens dit initiatief bekend gemaakt bij onze vereniging green sparks, we hebben niet zoveel laro's (4 ) maar ook liefhebbers die ook gedupeerd worden

Rene

Lr88 lightweight ex KL

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 23:00
door Herman Sierag
Ook gedaan.

Re: Emails aan Weekers

Geplaatst: za 20 apr 2013, 02:17
door Erik750SF
Done

Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979