Pagina 1 van 1
Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: wo 17 apr 2013, 23:16
door Hanzzl
... maar mijn gewoon rijdende maar nu enige tijd stil staande series III 88 benzine start niet meer.
Accu heeft aan de oplader gelegen, de lichten branden, het contactlichtje ook.
De startmotor is in december vernieuwd, de brandstofpomp ook.
Hij heeft als laatste een dagje op een terrein gespeeld.
Ik heb toen thuis met een tuinslang de motor schoon gespoten en er niet meer mee gereden.
Als ik nu wil starten hoor ik "klik" en verder niks meer.
Waar moet ik beginnen?
Hans
Hanzzl
Series III 88 petrol 1973
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: wo 17 apr 2013, 23:19
door gxjansen
Naja in de categorie 'heel simpel': draai de sleutel eens 180 graden? Heeft mij ook al een keer 5 minuten zweten gekost
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 00:24
door Edwin109
Verroeste massa-aansluitingen.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 00:56
door Puffino
yep....
PS: goed je weer eens te "zien"!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2013 22:57 door Puffino.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 01:08
door Hanzzl
Dat zou kunnen. De massa-aansluiting van accu op het motorblok ziet er goed roestig uit.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 01:11
door Hanzzl
Och, ik ben een druk baasje met van alles dat niet met Land Rovers te maken heeft, maar weet de weg naar de prikpagina nog steeds te vinden hoor.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 10:55
door Sander van Beek
Of.. de aansluiting op je startmotor. Heb dit ook ooit gehad, bleek die aansluiting gecorrodeerd te zijn. Staalborsteltje er over en klaar. Je hoort een klik dus het relais werkt, het probleem zal dus 'na' het relais zitten.
Als dit het niet is zou ik eens meten of je bij de startmotor wel stroom hebt als je het contact omdraait.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 15:09
door Hanzzl
De sleutel draait helemaal door naar stand III.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 15:14
door Hanzzl
Alle aansluitingen tussen accu, relais en startmotor nagelopen. Allemaal lijken ze -voor mij- in orde. Corrosie die ik eerder melde, blijkt in daglicht reuze mee te vallen.
Hier en daar een veeg met een staalborstel gegeven. Maar zonder resultaat.
Met gereedschap nr 1 op de startmotor slaan werkt ook niet.
Ik hoop zondag mee te kunnen rijden met een rit van de LRCH hier in de buurt.
Is er iemand in de omgeving van Zeist die wel elektrisch onderlegd is en die wellicht langs wil komen om een blik onder de motorkap te nemen?
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:02
door bowy
Accuklemmen wel goed aangedraaid?
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:53
door Hanzzl
Gisteren nog gedaan.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: do 18 apr 2013, 18:28
door dwoldberg
een extra start hulp dan wil dat ook niet of aan slepen ?
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 00:03
door huibencarin@gmail.com
Hoi Hanzzl
Toch zou ik de startmotor niet uitsluiten,
Zeker als het echt een nieuwe is die zijn zoals steeds vaker blijkt vaak waardeloos.
Wim janssen had laatst ook zo'n geval bij een serie benzine van een kennis.
Mischien reageert hij nog wel.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:14
door Hanzzl
Dat zou wel een een domper zijn. Dat ding was niet goedkoop.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 01:16
door Hanzzl
Dat was het eerste wat ik probeerde, startkabels aan een andere auto. Maar zoals ik al zei, de accu lijkt het gewoon te doen.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 09:02
door Edwin109
huibencarin@gmail.com Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Hanzzl
> Toch zou ik de startmotor niet uitsluiten,
> Zeker als het echt een nieuwe is die zijn zoals
> steeds vaker blijkt vaak waardeloos.
> Wim janssen had laatst ook zo'n geval bij een
> serie benzine van een kennis.
> Mischien reageert hij nog wel.
Mijn oude startmotor draaide op de werkbank als een tierelier maar in de auto alleen klik en verder niks.Na zoeken in het archief van de prik komen verhalen naar voren van slechte nieuwe.
Nieuwe originele kon ik bij de Nederlandse onderdelen leveranciers ook niet vinden.
Ik heb nu een high torgue van powerlite.
Geweldig ding.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 11:11
door Hanzzl
Edwin109 Schreef:
> Mijn oude startmotor draaide op de werkbank als
> een tierelier maar in de auto alleen klik en
> verder niks.Na zoeken in het archief van de prik
> komen verhalen naar voren van slechte nieuwe.
> Nieuwe originele kon ik bij de Nederlandse
> onderdelen leveranciers ook niet vinden.
> Ik heb nu een high torgue van powerlite.
> Geweldig ding.
Dank voor de tip! Ik heb eens gekeken. Mooi ding. Lichter en sterker en passend op 2.25 petrol.
Wel jammer dat ik dan weer bijna hetzelfde bedrag uit moet geven dat in december voor hetzelfde onderdeel uit m'n portemonnaie vloog.
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 11:59
door sjeroens
Het kan natuurlijk zijn dat je solenoid vast zit. (ondanks het liefdevolle tikje met de hamer) Heb je al gemeten of er stroom op je solenoid staat tijdens het inschakelen relais?
je kan zo de stroomkring teruglopen....
Misschien heb je de startstroomkabel voor de solenoid losgespoten. (ondanks dat je ze hebt nagelopen, heb je alleen gekeken of ook gemeten?) en wat waren de waardes.
Jeroen
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 17:04
door patrick nieuwenhuis
Aad G doet hier op t forum in electra
Re: Het zal vast simpel zijn ... toch maar ANWB er bij gehaald
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 19:54
door Hanzzl
Ik heb de wegenwacht er maar bij gehaald.
Die kwam ook tot de conclusie dat de startmotor vast blijft zitten.
Met slepen starte de laro direct, met laten opkomen van de koppeling in twee of drie.
Maar vervolgens start hij meermalen niet op eigen kracht. Aanslepen is het enige dat werkte.
Re: Het zal vast simpel zijn ... toch maar ANWB er bij gehaald
Geplaatst: vr 19 apr 2013, 23:31
door Jan Koppen
Lijkt of het relais van de startmotor niet werkt.
1/.Relais omzeilen.
2/.Auto in z'n vrij.
3/.Contact aan.
4/.Op de plus en de min van de startmotor een schroevendraaier zetten en kijken of de startmotor het doet.
5/.Slaat ze aan dan is de startmotor zelf goed.
1/.Daarna relais starmotor controleren.
2/.Plus van het relais afhalen en met een schroevendraaier contact maken met de min van de startmotor.
3/.Zo kan je de staat van je relais kontroleren.
Suc6
Re: Het zal vast simpel zijn ... toch maar ANWB er bij gehaald
Geplaatst: ma 22 apr 2013, 00:34
door Hanzzl
Bedankt voor deze aanwijzing, Jan.
Maar dit is helaas niet echt "my cup of thea."
In de handen van een onervaren iemand zoals ik lijkt me de combinatie schroevendraaier en live stroom niet echt een aanrader.
Hans, die al eerder vonkenregens wist te creƫren.
Jan Koppen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lijkt of het relais van de startmotor niet werkt.
>
> 1/.Relais omzeilen.
> 2/.Auto in z'n vrij.
> 3/.Contact aan.
> 4/.Op de plus en de min van de startmotor een
> schroevendraaier zetten en kijken of de startmotor
> het doet.
> 5/.Slaat ze aan dan is de startmotor zelf goed.
>
> 1/.Daarna relais starmotor controleren.
> 2/.Plus van het relais afhalen en met een
> schroevendraaier contact maken met de min van de
> startmotor.
> 3/.Zo kan je de staat van je relais kontroleren.
>
>
> Suc6
Re: Het zal vast simpel zijn ...
Geplaatst: ma 22 apr 2013, 00:38
door Hanzzl
Ik heb niet gemeten maar wel alle aansluitingen nagelopen. Alleen op de startmotor zat de + aansluiting ietsje te los.
Niet dat het iets hielp.