Pagina 1 van 1
td4 versus td5
Geplaatst: vr 10 apr 2009, 10:15
door jan
Hoi allemaal,ik rij nu een 130 td4 uit 1997 maar aangezien hij toch wat minder begint te worden ben ik op zoek naar een andere 130 nu zie ik er ergens èèn staan en dat is een 130td5 uit 2001 waar moet ik op letten als ik ga kijken en is het computer gedeelte niet storingsgevoelig,ik wil in de toekomst er veel mee gaan reizen.O,ja het zijn allebij nedelandse uitvoeringen.
thanks,Jan
Re: td4 versus td5
Geplaatst: vr 10 apr 2009, 10:57
door "90" -->TD5'03
Heb je nu een TD4 uit '97? Volgens mij bestaat dat niet. Een 300 TDi zou wel kunnen.
Een TD5 bevat inderdaad veel meer electronica dan de oudere auto's. En natuurlijk, al deze electronische componenten kunnen storingen oplopen. Het voordeel van de electronica is echter ook dat ze je helpen om eventuele storingen te localiseren d.m.v. uitlezen van de computer. Volgens mij is de praktijk met de TD5 motoren zeer gunstig. Veel voorkomende opmerkingen zijn foutmeldingen rondom de EGR-klep. Veel hebben er voor gekozen deze zelfs weg te halen. Daarnaast komen foutmeldingen rondom de luchtmassameter wel voor. Die zijn ook zelf wel te tackelen.
Groot voordeel van de TD5 is de aanwezigheid van distributieketting i.p.v. snaar en hoeft dus niet meer vervangen te worden. Even domweg verstuivers wisselen is er echter niet zomaar bij, deze moeten eerst even worden ingeprogrammeerd in de computer van de auto. Deze apparatuur is overigens ook zelf aan te schaffen tegen een zeer gunstige prijs nu...
Ik heb nu zelf een een maand een TD5 en ben nog lerende op deze auto, maar wel dol-enthousiast.
Groet van Marco!
Re: td4 versus td5
Geplaatst: vr 10 apr 2009, 11:31
door jan
Ja,je heb gelijk sorry het is een 300 tdi.
jan
Re: td4 versus td5
Geplaatst: vr 10 apr 2009, 11:44
door Erwin 110TD5
Marco schreef:
>
> Deze apparatuur
> is overigens ook zelf aan te schaffen tegen een zeer gunstige
> prijs nu...
> !
Klopt, 194 pondjes (zie een paar topics lager)
Erwin
Re: td4 versus td5
Geplaatst: vr 10 apr 2009, 21:59
door ex-fietser
Wat nog wel eens een probleem schijnt te zijn is de kabelboom die van de kop naar motormanagement computer onder de stoel loopt. Er kan olie via de plug op het deksel door de kabel naar de computer lopen. Die vervolgens overlijd. De olie loopt dan door draadhaartjes van de kabel. Daar is een oplossing voor die ik er zeker in zou willen hebben. De oplossing is een andere kabel.
Was er ook niet iets met het oliepompboutje? of was dat een ander motortype.
Verder schijnt het een hele fijne motor te zijn.
Ik spreek overigens niet uit eigen ervaring maar uit de postings die ik afgelopen jaren hierover heb gelezen. Dus correct me if i am wrong. Of doe een paar zoekopdrachten op dit forum.
Arnold.
Re: td4 versus td5
Geplaatst: za 11 apr 2009, 12:49
door Leo
De TD5's van voor 2003 hadden nogal eens last van een gescheurde kop
Re: td4 versus td5
Geplaatst: za 11 apr 2009, 15:00
door jan
Hoi,iedereen.Bedankt voor jullie reacties en heb gisteren de 130 td5 gekocht:-).
gr. jan
Re: td4 versus td5
Geplaatst: za 11 apr 2009, 20:13
door ex-fietser
Gefeliciteerd Jan.
En heel veel ver reisplezier ermee.
Arnold.