Pagina 1 van 1

schakelen

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 03:16
door robbin.ehv
nadat de hoofdkoppelingscilinder lek was alles vervangen slang koppelings slave cilinder ,hoofd cillinder . na dat ik weer alles vervangen heb het volgende schakelen van 1tot 5 geen probleem terug schakelen ook niet alleen van zijn 3 naar 2 tandepoetsen alleen als ik bijna stilsta schakeld hij wel gaat over een lt77

grt robbin

Re: schakelen

Geplaatst: di 16 apr 2013, 00:42
door robbin.ehv
hallo prikkers niemand een idee vandaag weer alles ontlucht om dat il dit probleem niet had

grt robbin

Re: schakelen

Geplaatst: di 16 apr 2013, 04:13
door Andrew Colville
Ik denk dat je de hoofd cillinder even moet stellen, zo te horen komt de koppeling net niet genoeg vrij, waardoor schakelen moeilijk gaat.

10-04-20118-31-10AM.gif --> mod_embed_images_loadimage('b88c063edf194905b2c2d52b971087f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv491%2Fbushie_defender%2FBitsnpieces%2F10-04-20118-31-10AM.gif', 'http://img.photobucket.com/albums/v491/bushie_defender/Bitsnpieces/10-04-20118-31-10AM.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv491%2Fbushie_defender%2FBitsnpieces%2F10-04-20118-31-10AM.gif', '', 16498701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het lijkt er op dat je hoofd cillinder te veel vrije slag heeft waardoor de voledige bediening niet benut wordt, hierdoor kan de werk cillinder de gaffel in de bak onvoldoende verplaatsesn en daardoor komt de koppelings plaat net niet vrij.

Het gele stangetje heeft aan weers zijde van de kopelings pedaal stel moeren.
clutch.jpg --> mod_embed_images_loadimage('028f641918516e400985d43dd465aa99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F10%2Fclutch.jpg', 'http://www.paddockspares.com/blog/wp-content/uploads/2011/10/clutch.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F10%2Fclutch.jpg', '', 16498701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

stel je hem te strak de andere kant op dan zal je durk lager vroeg tijdig stukgaan, omdat deze constatn onder druk staat, en evt zal de koppeling door slippen. Let op met het stellen , dit komt vrij naukeurig.

Zo werkt het.

LandRoverDefender300Tdiclutchcomponentassemblypartsdiagram.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c25446cb9a069966e88b4134b94274d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautoparts-blog.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F06%2FLandRoverDefender300Tdiclutchcomponentassemblypartsdiagram.jpg', 'http://autoparts-blog.com/wp-content/uploads/2012/06/LandRoverDefender300Tdiclutchcomponentassemblypartsdiagram.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautoparts-blog.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F06%2FLandRoverDefender300Tdiclutchcomponentassemblypartsdiagram.jpg', '', 16498701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: schakelen

Geplaatst: di 16 apr 2013, 12:26
door robbin.ehv
hoi andrew
bedankt voor de uitleg en tekening er bij ga er nee aan de gang .

grt robbin

Re: schakelen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 12:21
door Marko90
Ik heb exact hetzelfde probleem en ben erg benieuwd hoe dit uiteindelijk opgelost is (ontluchten of afstellen), iemand?
(heb robbin al een pb gestuurd maar weet niet hoe actief hij nog is)

Mvg, Marko

Re: schakelen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 12:50
door robbin.ehv
hallo marko

geen pb gezien we zijn ook net terug van vakantie .
maar ik heb uiteindelijk de versnellingsbak gewisseld de synchromesringen versleten denk ik .
na plaatsen andere bak geen problemen meer .

grt robbin

Re: schakelen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 15:11
door Marko90
Au, niet het antwoord waar ik op gehoopt had!

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga het maar eens uitzoeken. Hopelijk valt het mee.

Gr, Marko

Re: schakelen

Geplaatst: wo 14 aug 2013, 00:11
door Jos Daalmans
Hoi,

De tweede versnelling krijgt ze traditioneel en ook bij iedere auto over zijn falie. Het terugschakelen van de vier naar de drie hoeft de prise as maar 20% harder te laten lopen en dat is snel gebeurt.
Van de drie naar de twee, moet de prise as in een keer 50% sneller gaan draaien en dat kost i.c.m. de koppelingsplaat die dan ook sneller moet gaan draaien eenmaal behoorlijk wat energie. De synchromesh van de twee moet dit dus steeds weer opbrengen.
Terug van de vier naar de twee verergert dit effect van het ophogen van de draaisnelheid prise as/koppelingsplaat. Daarbij, bij korte stukken schakel je zelden naar de "een" als de auto nog loopt (lukt zelfs pas bij nagenoeg stilstand voertuig). Je gaat dan regelmatig tussen de drie en de twee heen en weer en dus krijgt de twee ze weer over zijn falie.

Wat natuurlijk gek is, is dat het waarschijnlijk in een keer is opgetreden. Zou dus inderdaad de (te grote) vrije slag van het pedaal kunnen zijn.
In het ergste geval is je schakelvork gescheurd en drukt deze het lager niet meer ver genoeg tegen de drukgroep en dus de koppelingsplaat niet meer vrij.

Heb je bij het indrukken van het koppelinspedaal meteen druk? of heb je de indruk dat dit wat te lang duurt (pedaal al wat verder weg) voordat de tegendruk zich opbouwt? (dit zou zich toch wel snel moeten opbouwen.
Normaal zou je snel volle tegendruk moeten hebben. Voelt dat eerst te veel als een veer aan, kans dat de arm defect is of er zit toch ergens een luchtbel in het circuit.

Toch eerst wat proberen alvorens de bak er onderuit te schroeven, je bent er zomaar een uurtje of drie/vier mee bezig met 4 handjes om zo'n ding op de werkbank te hebben.

Succes,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d211f89df62206a0e0081d5da2b92251', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16708959, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('722baafafcb0071ae903663e05994ac8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16708959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2013 22:11 door Jos Daalmans.

Re: schakelen

Geplaatst: wo 14 aug 2013, 11:07
door Marko90
Bedankt voor de uitleg Jos.

Mijn eigen bak was naar zijn grootje dus ik heb op de gok een andere bak gekocht (2e hands) ik denk dat bij deze bak de synchromesh al bij voorbaat naar zijn grootje was.
Zal inderdaad zoals geadviseerd door een aantal mensen eerst een uitgebreide ontluchtingsessie houden alvorens de bak eraf te halen.

Maar ben bang dat het toch in bak zit. Op zich geen punt, ik reviseer gewoon mijn oude bak (ashcroft master rebuild kit) en plaats deze terug. Je krijgt er alleen zo vieze handen van

Gr, Marko