Krukassen en vliegwielen V8
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 02:12
Hoi,
Donderdagavond ben ik met Sebastiaan sleutelen geweest om zijn oude V8 te vervangen door een andere V8 met 9.35 compressie.
De motor er uit getakeld en de gekochte motor wat voorbereid. Deze had een verlooprand om het vliegwiel en dat is volgens mij gedaan voor de MGB GT uitvoering van deze motor. Tegen deze ring kun je een kleinere bak met ook kleiner koppelinghuis monteren.
Nadat de ring er vanaf was gesleuteld (metaal kan heel erg vastzitten in aluminium) constateerden we dat dat vliegwiel een stuk dunner was dan dat van de oude motor. Bovendien paste de drukgroep die we vorig jaar nieuw hadden geplaatst op de oude motor niet, niet op het vliegwiel van de gekochte motor. Bijna 4 cm groter dan die van de gekochte motor.
Dan maar even het vliegwiel omzetten, losgedraaid van de oude motor met 6 dezelfde bouten. Toen die van de gekochte motor losgedraaid en hee, daar zaten twee langere bouten in het vliegwiel. Het dikke vliegwiel gemonteerd, maar die lange bouten konden we niet vastdraaien en toen zagen we dat we geen toplager hadden. Enfin, vliegwiel er weer van af, even kijken en toen viel ons pas het verschil van de asstomp op aan de achterzijde van de krukas.
De oude motor heeft het toplager in de krukas zitten (krukasstomp ongeveer 15 mm langer) en de andere krukas heeft geen plek voor een toplager. Nog maar eens naar de vliegwielen gekeken en toen viel ons pas een pasring op die in het dunne vliegwiel zat geklemd. Deze er uit getikt en inderdaad, we konden deze ring voor het dikke vliegwiel zetten en we hadden weer een toplager....... dachten we, want het gat was toch wel erg groot t.o.v. het toplager van de oude motor.
Met de bekende prop vet in het gat van de krukas en een gesloten dop er in geslagen en het toplager van de oude motor hadden we in onze handen.
Weer een constatering.... die binnenmaat wel goed, maar dit toplager is maar iets van 23 mm dik, terwijl dat buitenmaat van de gekochte motor 27,1 mm dik is. We missen dus 4 mm materiaal.
Het wordt spannend, want vandaag op de Techno classica in Essen geweest en een Duitse onderdelen handelaar kon inderdaad wel een toplager vinden met 18,9 mm (t.b.v. LT85 bak) binnen en iets van 23 mm buitendiameter vinden, maar geen met 27,1 mm buitendiameter en 18,9 mm binnenmaat.
Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt?
Ik vrees zelf dat het thuisvlijt gaat worden, alleen moeten we dan de draaibank bij mijn neef eerst eens goed onderhanden nemen. Brons hebben we gelukkig, maar als er een bekend onderdeel zou zijn scheelt dat alweer tijd.
We gaan de serienummers van de motoren eens opzoeken (je ziet ze wel, maar wat moet je ermee denk je dan) en hopen dan misschien iets bij een leverancier te kunnen vinden.
O ja, de voorkant is toch wel anders van beide motoren. De waterpompen verschillen, de oliepompen verschillen, de ontstekingen verschillen, dan nog de motorsteunen, dan aan de zijkant de pijlstok, maar gelukkig zit er een dubbele poelie op de krukas.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Donderdagavond ben ik met Sebastiaan sleutelen geweest om zijn oude V8 te vervangen door een andere V8 met 9.35 compressie.
De motor er uit getakeld en de gekochte motor wat voorbereid. Deze had een verlooprand om het vliegwiel en dat is volgens mij gedaan voor de MGB GT uitvoering van deze motor. Tegen deze ring kun je een kleinere bak met ook kleiner koppelinghuis monteren.
Nadat de ring er vanaf was gesleuteld (metaal kan heel erg vastzitten in aluminium) constateerden we dat dat vliegwiel een stuk dunner was dan dat van de oude motor. Bovendien paste de drukgroep die we vorig jaar nieuw hadden geplaatst op de oude motor niet, niet op het vliegwiel van de gekochte motor. Bijna 4 cm groter dan die van de gekochte motor.
Dan maar even het vliegwiel omzetten, losgedraaid van de oude motor met 6 dezelfde bouten. Toen die van de gekochte motor losgedraaid en hee, daar zaten twee langere bouten in het vliegwiel. Het dikke vliegwiel gemonteerd, maar die lange bouten konden we niet vastdraaien en toen zagen we dat we geen toplager hadden. Enfin, vliegwiel er weer van af, even kijken en toen viel ons pas het verschil van de asstomp op aan de achterzijde van de krukas.
De oude motor heeft het toplager in de krukas zitten (krukasstomp ongeveer 15 mm langer) en de andere krukas heeft geen plek voor een toplager. Nog maar eens naar de vliegwielen gekeken en toen viel ons pas een pasring op die in het dunne vliegwiel zat geklemd. Deze er uit getikt en inderdaad, we konden deze ring voor het dikke vliegwiel zetten en we hadden weer een toplager....... dachten we, want het gat was toch wel erg groot t.o.v. het toplager van de oude motor.
Met de bekende prop vet in het gat van de krukas en een gesloten dop er in geslagen en het toplager van de oude motor hadden we in onze handen.
Weer een constatering.... die binnenmaat wel goed, maar dit toplager is maar iets van 23 mm dik, terwijl dat buitenmaat van de gekochte motor 27,1 mm dik is. We missen dus 4 mm materiaal.
Het wordt spannend, want vandaag op de Techno classica in Essen geweest en een Duitse onderdelen handelaar kon inderdaad wel een toplager vinden met 18,9 mm (t.b.v. LT85 bak) binnen en iets van 23 mm buitendiameter vinden, maar geen met 27,1 mm buitendiameter en 18,9 mm binnenmaat.
Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt?
Ik vrees zelf dat het thuisvlijt gaat worden, alleen moeten we dan de draaibank bij mijn neef eerst eens goed onderhanden nemen. Brons hebben we gelukkig, maar als er een bekend onderdeel zou zijn scheelt dat alweer tijd.
We gaan de serienummers van de motoren eens opzoeken (je ziet ze wel, maar wat moet je ermee denk je dan) en hopen dan misschien iets bij een leverancier te kunnen vinden.
O ja, de voorkant is toch wel anders van beide motoren. De waterpompen verschillen, de oliepompen verschillen, de ontstekingen verschillen, dan nog de motorsteunen, dan aan de zijkant de pijlstok, maar gelukkig zit er een dubbele poelie op de krukas.
Groeten en sleutel ze,
Jos