Pagina 1 van 1
110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 17:13
door jack
Zoals jullie weten ben ik op zoek naar een LR om om te bouwen tot ambulance voor Afrika.
De mensen daar zijn niet de besten om een auto te onderhouden. De simpele zaken leer ik ze.
Nu heb ik m'n oog laten vallen op een Defender 110 TD5 commercial van 2005 met ruim 3 ton op de teller.
Ik heb 2 vragen:
1...Is dit een geschikte auto voor in de tropen, met slechte wegen?
Het turbo verhaal is mijn grote angst.
2...Kan die er makkelijk afgehaald worden zonder dat het problemen geeft, en kan hij dan gewoon blijven rijden?
bedankt Jack
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 17:24
door Arthur Verhalle
Jack,
Ik zou voor een defender gaan met een 200 of 300tdi, voor een td5 zit je met een bak elektronica waar de gemiddelde Afrikaan niet echt vrolijk van wordt.....
Arthur
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 18:12
door Edward
Onzin. Het zal jullie wellicht verbazen, maar heel Afrika is voorzien van asfaltwegen, garages en andere dingen die bij de moderne wereld horen.......
De onderdelenvoorziening is soms wat langer en ik stuur dan ook regelmatig delen op naar kennissen, maar op veel plekken is zelfs een Nanocom, Hawkeye of andere apparatuur aanwezig om auto's uit te lezen. En maken kunnen ze alles, computer of niet......
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2013 16:18 door Edward.
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 19:35
door Marc-my-Words
En ... als het dan toch eenvoudig en basaal moet - in aansluiting op de vraag over de turbo:
Als je werkelijk bang bent over wat er allemaal stuk kan en als je wilt dat ook de dorpssmit een reparatie kan doen ... kijk dan naar een ex militaire 110 met een 2,5 NA (=naturally aspirated, dus zonder Turbo). Er zijn dergelijke ex-militaire 110-en met weinig kilometers op de teller en als enige nadeel een weinig aantrekkelijk exterieur (en een kaal interieur).
Marc
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 19:49
door Oscar
Jack,
Zoals Marc ook al aangeeft zou ik voor een ex-militaire 2,5n/a gaan.
De turbo van een TD5 is overigens je minste zorg...
De motor electronica en iets simpels als de startonderbreker icm. een batterijtje dat op raakt in de afstandsbediening kunnen veel meer ellende veroorzaken.
En als er dan ook nog ABS en TC op zit is het feest compleet.
Harder dan 100km kan je toch niet in Afrika dus een 2,5n/a is ruim voldoende..
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:27
door JoostKenya
Een TD5 is een hele fijne Landrover als je er zelf mee gaat rijden, je netjes met je auto omgaat en zelf ook iets van electronica begrijpt.
Maar als de auto voor locals bedoeld is zou ik er echt niet aan beginnen. De 200/300 Tdi of de NA 2.5 diesel is een veel betere keus.
Een TD5 is op zich heel betrouwbaar, maar als er iets met de electronica of het brandstofsysteem mis is zullen vrijwel alle Afrikanen afhaken.
Hier in Kenia is de importeur volledig kansloos. Er zijn twee min of meer specialistische bedrijven maar die zijn duur. En ik ben na 5 jaar nu eindelijk iemand tegen gekomen die iets van ECUs begrijpt.
Het probleem zal ook zijn dat de mensen in Africa dol zijn op short cuts. Elke kapotte zekering kan wel even doorverbonden worden met fuse wire zonder naar de oorzaak te zoeken. Maar zo werkt electronica niet!
Dit geldt trouwens niet alleen voor Landrover. Ik heb op het moment een kapotte Mitsubishi Canter met een common rail diesel (geimporteerd uit Japan). Deze auto staat als 6 weken still. De ECU blijkt uiteindelijk stuk, is niet in dit land verkrijgbaar en we hebben na heel veel zoeken een andere gevonden (24 uurs onderdelen service werkt hier niet). Je moet soms een lange adem hebben. Een gemiddelde Afrikaan zet in een dergelijk geval de amulance aan de kant.
Ik denk dat Edward mijn Hawkeye en Nanocom bedoelt.
De mensen in de buurt van Kenia met een electronica probleem mogen altijd even langskomen!
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: za 13 apr 2013, 04:33
door Andrew Colville
Td5 is een van landrovers meest betrouwbare motoren, maar heeft wel een beetje eenvoudige computergestuurde electronica, de werking van de Td5 is niet moeilijker dan een golf 2 met injectie motor, aleen zijn de meesten niet echt bekend met deze systemen.
Turbo hoef je niet bang voor te zijn die gaan zelden stuk en als ze stuk gaan dan is dat door slecht onderhoud.
Toch ben je daar beter af met de 200/300tdi motor , deze is net als de Td5 zeer betrouwbaar ( de meeningen verschillen ) maar ook een stuk eenvoudiger, en meer geschikt voor bush macanics stukje ijzerdraad, tuinslang, tyrap en wat kit ) als belangerijste 2 draden en de motor loopt. al brand de rest van de kabelboom af.
Ovrigens zijn er ook zat afrcaanse forums war volop over de Td5 gesproken wordt ( probelemen oplossingen, onderdelen), en ook zijn er al zat Td5's in africa.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 110 TD5 comm.
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 10:38
door JoostKenya
> Ovrigens zijn er ook zat afrcaanse forums war
> volop over de Td5 gesproken wordt ( probelemen
> oplossingen, onderdelen), en ook zijn er al zat
> Td5's in africa.
Er zijn wel veel TD5s in Zuidafrika.
In de rest van afrika is de TD5 nooit officieel geleverd in de Defender. Daar is de 300Tdi doorgelopen totdat in 2007 de Puma kwam.
Hier in Kenia is de Td5 wel officieel geleverd in de Discovery maar die rijden hoofdzakelijk in de hoofdstad.