Pagina 1 van 1
apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 16:58
door Cees130
Mijn 130 is afgekeurd omdat er aan de achterzijde van de auto geen onderrij beveiliging zit (dit zou een balk onder de achterbalk bevestigt moeten zijn )
dit zou nodig zijn wanneer de achterbalk meer als 55 cm boven de grond zit en de achterzijde naar het hart van de achteras meer dan 100cm. bedraagt.
De garage houder is hier bij een steekproef bij een andere 130 op gewezen door de keurmeester.
Mijn vraag heeft iemand hier wel eens van gehoord of gezien ik heb nog nooit een 110 of 130 met een onderij beveiliging gezien.
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:02
door Bauke 110
Deze balk zit er toch ook niet op als die de showroom uit rolt. Dat dit van toepassing is voor een Vrachtwagen klinkt logisch.
Maar zoals vaker, meerdere keurmeesters die soms niets allemaal op 1 lijn zitten..
Ander APK station bezoeken?
Gr Bauke
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:19
door Cees130
Mijn auto is 2inch verhoogd en 255 banden achterbalk zit 64cm boven de grond.
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:52
door Kees
Cees,
Beetje leesvoer, e.e.a. afhankelijk van de leeftijd van de auto:
Artikel 5.3.49 stootbalk
1. Bedrijfsauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn
genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke
wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de
afstand van de onderzijde van het voertuig tot het
wegdek, gemeten over de volle breedte onder de
achterzijde van het onderstel of onder de
hoofddelen van het koetswerk op een afstand van
meer dan 1,00 m achter het hart van de achterste as,
meer bedraagt dan 0,70 m dan wel meer bedraagt
dan 0,55 m indien het voertuig na 31 december
1997 in gebruik is genomen. Deze verplichting
geldt niet voor vuilniswagens met een
laadmogelijkheid aan de achterzijde, trekkers en
asfaltkippers.
Leden 1 tot en met 5: visuele controle, in geval van
twijfel wordt gemeten.
2. De afstand van de onderzijde van de stootbalk tot
het wegdek mag voor bedrijfsauto’s, in gebruik
genomen na 30 juni 1967 doch vóór 1 januari 1998,
niet meer bedragen dan 0,70 m en voor
bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na
31 december 1997, niet meer bedragen dan 0,55 m.
3. Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na
31 december 2004 mag de stootbalk niet meer dan
0,45 m voor het achterste punt van het voertuig zijn
gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven
2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten
beschouwing gelaten. In afwijking hiervan geldt
voor bedrijfsauto's, ingericht als betonmolen of
betonpomp, dat de stootbalk niet meer dan 0,60 m
voor het achterste punt van het voertuig mag zijn
gelegen.
4. Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na 30
juni 1967 doch voor 1 januari 2005 mag de
stootbalk niet meer dan 0,60 m voor het achterste
punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden
voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het
wegdek buiten beschouwing gelaten.
5. De stootbalk van bedrijfsauto's mag niet breder zijn
noch aan weerszijden meer dan 0,10 m smaller zijn
dan:
a. het voertuig op de plaats waar de stootbalk is
aangebracht, dan wel
b. de breedte van de breedste achteras, met inbegrip
van de wielen waarbij de bolling van de banden
boven het wegdek buiten beschouwing wordt
gelaten. Voor bedrijfsauto's die zijn bestemd
voor het vervoer van wissellaadbakken geldt in
plaats van de vermelde maat van 0,10 m een
maat van 0,20 m.
6. De stootbalk en de bevestiging daarvan mogen niet
zodanig zijn vervormd of breuken of scheuren
vertonen, dan wel door corrosie zijn aangetast, dat
hierdoor functieverlies optreedt
Leden 6 tot en met 8: visuele controle.
7. De uiteinden van de stootbalk mogen niet naar
achteren zijn omgebogen.
8. Bedrijfsauto's met een toegestane maximummassa
van meer dan 7500 kg, in gebruik genomen na
9 augustus 2004, moeten op deugdelijke wijze zijn
voorzien van een beschermingsinrichting aan de
voorzijde tegen klemrijden. Deze verplichting geldt
niet voor bedrijfsauto's die een aantekening in het
kentekenregister «G» hebben.
9. De afstand van de onderzijde van de
beschermingsinrichting tot het wegdek mag tussen
de punten die meer dan 0,20 m van de zijkanten van
de voorste as van het voertuig zijn gelegen, met
inbegrip van de wielen, niet meer dan 0,45 m
bedragen, waarbij de bolling van de banden boven
het wegdek buiten beschouwing wordt gelaten.
Lid 9 en 10: visuele controle In geval van twijfel
wordt gemeten.
10. De afstand van de voorzijde van het voertuig tot de
voorzijde van de beschermingsinrichting mag niet
meer dan 0,40 m bedragen, waarbij voertuigdelen
die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek
bevinden buiten beschouwing worden gelaten.
11. De bescherminrichting mag: Lid 11 en 12: visuele controle.
a. niet breder zijn dan de breedte van het voertuig
met inbegrip van de spatborden van de voorste
as;
b. aan weerszijden niet meer dan 0,10 m smaller
zijn dan de voorste as met inbegrip van de
wielen, waarbij de bolling van de banden boven
het wegdek buiten beschouwing wordt gelaten, of
c. aan weerszijden niet meer dan 0,20 m smaller
zijn dan het voertuig gemeten over de uiterste
punten van de instaptrede naar de
bestuurderscabine
12. De beschermingsinrichting aan de voorzijde en de
bevestiging daarvan mogen niet zodanig zijn
vervormd of breuken of scheuren vertonen, dan wel
door corrosie zijn aangetast, dat hierdoor
functieverlies optreedt.
Gr. Kees.
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 18:29
door Cees130
Zou dus wel kloppen het vreemde is dat ik de auto die uit 2002 is , ingevoerd heb uit duitsland en omgebouwd voor nederlands grijs kenteken en met verhoogde veren en banden gekeurd is door de rdw en hij al 10 jaar zo goedgekeurd wordt.
Vraag me af of een standaard 130 niet hoger is dan 55cm onder de achterbalk.
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:41
door dirk ambu
? trekhaak monteren
Re: apk
Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:57
door Cees130
Er zit een trekhaak onder telt niet mee
Re: apk - 130 -
Geplaatst: do 11 apr 2013, 01:00
door Marc-my-Words
Cees,
Ik heb even gekeken, bij een standaard 110 op standaard banden zit de standaard achterbalk op ± 60 cm boven het wegdek.
Bij een 130 dus minstens ook (de HD-veren laten zelfs een standaard 130 al hoger staan achter), dus voldoet een nieuwe, type-goedgekeurde 130 al niet aan de hierboven aangehaalde regelgeving ... da's op z'n minst een beetje gek.
Marc
Re: apk - 130 -
Geplaatst: do 11 apr 2013, 15:56
door Cees130
Erg vreemd heb het opgelost door tijdelijk de achteras naar achteren te duwen dmv 2 blokken tussen de reactie stangenteplaatsen.
Re: apk - 130 -
Geplaatst: do 11 apr 2013, 19:31
door Marc-my-Words
't Blijft "humor".
Als ik het goed lees voldoet nl een 110 ook niet aan de regels (als ik die regels tenminste goed lees):
Tel je het wiel op de achterdeur (of mijn aftermarket bumperettes) mee dan steekt ie achter ook (iets) voor bij die 1 meter achter het hart van de achteras, en daarbij moet ik dan heel wat laden (of speciale verkorte veren monteren) om de achterbalk op 55cm van het wegdek te krijgen.
Toch wordt een 110 gewoon zo met typegoedkeuring geleverd.
Marc
Re: apk
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 11:28
door Jacaranda
Misschien een stom idee, maar alleen voor de keuring even wat wielen met lagere banden monteren achter??
Groeten,
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0458e8ecdd78c4ebd1ade189f21d74d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 16491003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: apk
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 12:43
door Marc-my-Words
Tja, leuk een setje 225/65x16. En dat is dan net genoeg als je geen langere en/of stijvere veren hebt, anders zit je gauw aan 225/45x16 of 225/35x16.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2013 10:43 door Marc-my-Words.
Re: apk
Geplaatst: vr 12 apr 2013, 12:57
door Jacaranda
Moeten de banden vol zijn voor een apk??
Re: apk
Geplaatst: za 13 apr 2013, 22:23
door Marc-my-Words
Cees130,
Heb je de keurmeester ook eens gevraagd hoe hij een 110 keurt ?
Als d'r niks inligt en de veren zijn nog een beetje fris dan past die ook niet binnen de 100 en 55 cm eisen.
En dat dus gewoon bij een standaard auto zo uit de folder.
Marc