Pagina 1 van 1
spookrover
Geplaatst: zo 07 apr 2013, 20:55
door Hylke
Hallo Landrover rijders,
Mijn series 2.6 uit 1980 geeft mij hoofdbrekens en ik kom er niet meer uit. Ten einde raad een bericht op dit forum. Ik hoop van harte dat jullie suggesties hebben.
Mijn 109 2.6 heeft ca. 1,5 jaar stilgestaan, wegens renovatie, ik heb hem rijdend weggezet. Nu wil ik hem weer starten en hij wil geen slag maken. Wel geeft hij soms een bubbelend geluid in de uitlaat en eenmaal ook een harde knal (echt heeel hard!), maar meer komt er niet uit. Wat ik heb vernieuwd en nu heb is:
Voldoende stroom van de accu,
Een nieuwe bobine, die overigens een gele vonk geeft, i.p.v. blauw.
De verdeler, rotor en contactpunten zijn nieuw,
De bougies en bougiekabels zijn ook nieuw, zitten in de juiste volgorde, en geven ook een prima, maar dan wel weer gele, vonk.
Er komt benzine in de carburateur en je ruikt ook prima dat hij wel benzine krijgt.
Theoretisch is volgens mij alles aanwezig om een startende motor te moeten hebben, maar dat gebeurt dus niet.
Bij het startpunt van de verdeler staat hij op cilinder 1 en is zijn de contactpunten open. Ik heb ook niet geknoeit met de stand hiervan.
De startmotor doet verder ook zijn werk.
Als jullie suggesties hebben, heel graag, want ik zie er geen gat meer in, ook niet na uitgebreid google en zoeken op deze pagina. En toch wil ik graag landrover blijven rijden, maar ik geloof er bijna niet meer in.
Alvast bedankt voor het meedenken en de mogelijkheid mijn vraag hier kwijt te kunnen.
Hartelijke groet, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: zo 07 apr 2013, 21:20
door Frank 110V8
Hoi hylke,
Is de benzine 2 jaar oud? Dan zou ik het eens met een vers sapje proberen. Hoe heb jij de nieuwe contactpunten afgesteld? En heb jij de condensator ook vervangen? Heb jij ook geprobeerd te starten met startpilot oid?
Groet Frank
Re: spookrover
Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:46
door Hylke
Hoi Frank,
Dank voor je reactie. Ik heb er nieuwe benzine in gegooit, de oude eerst verwijderd. De benzinetank is er nl. ook onderuit geweest. Ik heb de condensator vervangen, niet door een nieuwe overigens. I.p.v. startpilot heb ik bijv. remmenreiniger tijdens het starten in de carburateur gespoten om een reactie los te krijgen. De contactpunten heb ik afgesteld door in ieder geval de juiste maat te nemen m.b.v. een een voeler, en daarna het vliegwiel op het startpunt te draaien en bij de open houding de contactpunten vast te zetten.
Is er iets te vinden wat ik anders had kunnen doen? Hoor het dan graag.
Groeten, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: zo 07 apr 2013, 23:09
door Jurgen van Aken
Hoi,
Ik begrijp uit je verhaal dat je puntjes helemaal open staan als je hem afstelt.
Als cilinder 1 op 't merkteken staat, dan horen de puntjes net open te gaan ipv vol open.
Je kunt dat checken met een lampje, 1 kant op de puntjes, de andere op massa.
Het lampje gaat aan als de puntjes open gaan.
Feitelijk staat je ontsteking nu te vroeg.
Jurgen
Re: spookrover
Geplaatst: zo 07 apr 2013, 23:57
door Hylke
Dank voor je reactie Jurgen, ik zal er morgen meteen werk van maken.
Klinkt als een oplossing. Groeten, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:05
door Hans N
De beste tip die ik je kan geven is

besteed 97 euro aan een electronische ontsteking bij een autorega.
Wat mij betreft de beste investiring in storingsvrij rijden ever!!!!
Dit zijn komplete stekkerklare oplossingen die het beter doen dan de proijs doet vermoeden.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:27
door Hylke
Hoi Hans,
Dank voor je reactie. Ik heb naar zo'n ontsteking gekeken, voor de 6 cilinder komt dit om 310 euri Dat is me nu ff te gek, daarom heb ik er niet voor gekozen..
Maar inderdaad, het zou me hoofdbrekens schelen, maar het is niet anders.
Groeten, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 01:35
door Hans N
Oke tja dat was me niet opgevallen.
Snap ik wel.
Overigens is een gele vonk mogelijk niet wat je wilt.
Leen nog eens een andere bobine.
Vervolgens een schecken hoe de kleppen openen en afsluiten. Cq compressie testen.
Sucs
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 13:38
door Rob 109-6
hey Hylke,
Misschien een simpele (?) maar zit er olie in je carburateur ? (onder het zwarte dempingsschroefje)
Mijn 2.6 heeft daar ook ooit last vast gehad, en is dan echt niet meer te starten, wat olie erin en dan start ie weer gewoon.
Kleinigheidje, maar je weet maar nooit na 1.5 jaar.
groeten,
Rob
109-6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f1e5b3d35f2e403941ddcf3780f09ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', 'https://blufiles.storage.live.com/y1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ/109-6.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16482910, 600, 600, 'Loading image ...', false);
109 series III - 6 cilinder 1977
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:34
door Hylke
Hoi Rob,
Dank voor het meedenken! Ik heb de carburateur wel gevuld, staat er prima bij. Alleen wat ik me nog wel kan bedenken is dat er in de vlotterkamer oude benzine zit of zat na het starten en dat die voor de problemen zorgt? Die moet ik evt. nog maar schoonmaken, denk ik.
Groeten, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:44
door Hylke
Hoi Hans,
Wederom dank voor je reactie. Een andere bobine geeft geen resultaat, ik heb er nog twee liggen. Kleppen zal ik controleren, dat is en goeie, sowieso om ze even te stellen. Weer een handvat, dank.
Groeten, Hylke
Re: spookrover
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 23:39
door Rodietje nieuw
Kleppen stellen kan goed idee zijn, maar niet direct een verklaring voor je startprobleem denk ik. Kleppen stellen bij je 6 cyl is wel iets minder simpel dan bij een 4cyl. Is een zijklepper en je moet erg voorzichtig zijn met het losmaken van je spruitstuk...
Re: spookrover
Geplaatst: di 09 apr 2013, 01:33
door HLaan
Worden je bougies nat na een start poging, zo niet kan de oude benzine in de carberateur verdroogd zijn en krijgt de motor geen/te weinig peut > carb reinigen
Betreft de gele vonk: meet eens hoeveel volt er op de bobine staat, een slecht contact kan ook een probleem geven. (je kunt ook een tijdelijk draadje leggen vanaf de plus vd accu naar de bobine).
Succes,
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2013 23:34 door HLaan.
Re: spookrover
Geplaatst: wo 10 apr 2013, 20:17
door Hylke
Heren dank voor jullie suggesties. Ik heb al eerder de plus van de bobine direct verbonden met de accu, zonder resultaat.
Echter, de bougies lijken niet nat te worden van de benzine, dus ik ga mijn (schone) reservercarburateur erop zetten. Wellicht is dat de oplossing.
Alle andere opties geprobeerd, dus er blijft weinig over. Dank voor jullie reacties!
ontsteking.
Geplaatst: do 11 apr 2013, 13:36
door rob
Ik zou, als je alles goed hebt afgesteld, eerst eens kijken of de bougie ernaast, deze een mooie vonk geeft en daarna eens heel goed kijken of de bougiekabels op de juiste plaats zitten (volgorde) bij de verdeelkap. (Trek er anders ook maar gerust eentje even los om te horen wat ie doet)
Zo te lezen hoef je het niet te zoeken in de benzine, maar puur bij of in de verdeelkap Hylke.
groet,
Rob