Pagina 1 van 1
300tdi edc
Geplaatst: do 04 apr 2013, 21:27
door Noel
Hallo,
Ik ben een 300tdi met edc in mijn RRC aan het bouwen (Uit een 97 Discovery automaat). Ik heb in principe alles erbij (sleutel, kastje, ring om contactslot, alarmunit etc) maar kan ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Weet iemand op welke pen van de ECU 12v moet komen (of massa of iets anders) om de motor te laten lopen?
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 04 apr 2013, 22:31
door Noel
Ik ben er al achter dat dit niet zomaar 12v of iets dergelijks is. Ik ga dus maar het alarm van de discovery/startonderbreker overzetten.
In mijn Range Rover zit een kastje van Kiekert. Weet iemand wat er op de pennen van de connector komt van dit kastje? Ik kan niets vinden over dit systeem.
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 04 apr 2013, 22:38
door Bart van Dessel
Ha Noel, je kan Andrew is vragen. Ik denk dat je de hele kabelboom van het EDC moet uitbouwen, op zich goed te doen maar een beetje tijdrovend. De computer kun je opsturen om de startblokkering op te heffen, kost wel wat. Heeft een prikker pas ook nog gedaan. Maar ik zou zeker volhouden om het EDC over te zetten, is een fijn systeem. Ik heb een powerbox ertussen gezet en hij gaat echt als de brandweer.
Gr, bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 04 apr 2013, 23:54
door Noel
Hoi Bart,
Ja, ik wil graag de EDC werkend krijgen, het lukt tot nu toe aardig. De startblokkering uit de ECU laten halen klinkt goed, want als nu de afstandbediening kapot gaat, start de auto niet.
Wie weet waar ik dat uit de computer kan laten halen?
Re: 300tdi edc
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 01:50
door Bart van Dessel
John Wagenaar heeft dit bij Eurox in Lelystad laten doen, gebruik de zoekfunctie op EDC laatste jaar dan kom je bij zijn posting.
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 02:44
door Andrew Colville
Je EDC kan draaien zonder de alarmunit en al die extra bedrading, wel zal een ecu specialist het startonderbreker deel moeten kunnen weg progameren of je zult een emulator moeten plaatsen, deze fopt de ecu, die denkt dan nog te comuniceren met het alarm ecu maar dat is niet het geval.
De emulator wordt permanent geplaast en bedraad ( soms in de ECU zelf ) en neemt de functie van de alarm unit over, maar is verder niet afankelijk van sleutelherkenning of afstandsbedieningen, hij doet zijn werk zodra je het contact aan zet.
Hierdoor kan de EDC met minimale bedrading worden aangesloten, en toch goed functioneren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300tdi edc
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 17:08
door Noel
Ik heb gebeld met een bedrijf die de startblokkering uit de computer kan halen. Opsturen, dezelfde dag terug, 225 euro.
Zou dan softwarematig eruit worden gehaald.
Re: 300tdi edc
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 23:27
door Bart van Dessel
Doen ze dat bij Eurox? Kunnen ze misschien nog meer software matig veranderen? Tunen?
Gr, bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: za 06 apr 2013, 11:29
door Noel
Ja, is bij Eurox. Tunen weet ik niet. Denk wel dat het kan, ze kunnen in de computer, dus dan zijn de kenvelden ook aan te passen neem ik aan. Waar heb jij die boost controller vandaan en waar zit die gemonteerd? Ik heb de opstelling nu zover dat de centrale vergrendeling van mijn RR werkt met de alarmunit van de Disco. Als ik de auto op contact zet zoemt de pomp. Is dat normaal?
Re: 300tdi edc
Geplaatst: za 06 apr 2013, 12:17
door Bart van Dessel
Ja de inspuitpomp gaat zoemen bij contact aan, wat het precies is weet ik niet De boost controller is van Turbosmart, is een goed merk, gaat niet voor een goedkoop ding! Beste is de In-Cabin of Dual stage om lekker te spelen met 2 keuzes. Ik heb mijn powerbox van www.dieseltuning.nl . Scheelt echt veel! Nu rookt ie tenminste bij volgas
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: di 09 apr 2013, 00:06
door mszuur
Heb vandaag mijn ECU verzonden naar Eurox.
Ze gaan de startonderbreker verwijderen, de EGR klep disabelen verder wordt hij getuned.
Met een beetje geluk komt hij het weekend terug en kan ik de bedrading verder afmaken.
twijfel nog of ik een boostvalve wil monteren of iets met de actuator ga doen.
Re: 300tdi edc
Geplaatst: di 09 apr 2013, 00:25
door Bart van Dessel
Je kunt controleren wat je turbodruk is, hij hoort af fabriek tussen de 1 en 1,2 bar te staan. Ik zou dus zeker die 1,2 aanhouden, is te verstellen met de actuator stang, alleen kom je er niet bij bij een 300 tdi, zit helemaal verscholen achter de turbo, vandaar dat is de boostcontrol heb i.c.m. een metertje op dashboard.
Ben heel benieuwd hoe het afloopt bij Eurox en met de inbouw! Als het je lukt wil ik dit truckie ook gaan doen.
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: di 09 apr 2013, 18:22
door mszuur
Men belooft een leuke vermogenstoename , daarnaast hoeven er nog maar een paar draden aan de ECU.
Met een beetje geluk heb ik hem het weekeinde terug en kan ik de boel gaan bedraden.
Hou jullie op de hoogte.
Groet Sebastian
Re: 300tdi edc
Geplaatst: di 09 apr 2013, 19:52
door Noel
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat. Mijn motor loopt inmiddels met meedenken van Andrew (ik heb de 10as alarm-molule mee overgezet en deze gebruik ik nu tevens als afstandbediening voor de centrale)
Re: 300tdi edc
Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:59
door Bart van Dessel
Dan ben je een van de eerste die het heeft geflikt om een EDC in een RRC in te bouwen en werkend te maken. Dat staat bij mij ook op het verlanglijstje. Mooi klusje voor Andrew
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: wo 10 apr 2013, 01:32
door Andrew Colville
haha, maar noel heeft een Softdash, en dus kon hij het merendeel zo omsteken, zover ik heb begrepen. maar geef mij eens een EDC kabelboopje en ik zal eens zoeken wat wel en niet noddzakelijk is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 00:00
door mszuur
Inmiddels loopt mijn 110 met de door Eurox aangepaste ECU. Gisteravond de Rave pdfjes uitgeplozen en vandaag de stekkers gemodificeerd.
Alles los aangesloten en starten bij de eerste poging.
Uitzetten ging vervolgens niet en dus de stuurdraad maar doorgeknipt.
Diode in de draad gezet en toen werkte alles vlekkeloos.
Morgen nog even een gaspedaal modificeren en nog wat draden aansluiten voor de diagnosestekker.
Dan kan ik de eerste roadtest uitvoeren.
Ben erg benieuwd wat de beloofde pk toename teweegbrengt.
Groet Sebastian
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 05:02
door Andrew Colville
Heb je per toeval in de ECU gekeken??? Ik ben benieuwd omdat ik denk te weten welke eprom/chip gemodificeerd moet worden om de imobelizer ( IMMO ) te verwijderen.
leuke is dat deze zelfde Eprom/chip gebruikt wordt in een hele reeks Landrover ECU's.
Als zij de eprom/chip hebben gedemonteerd ( wat volgens diverse websites en ECU forums nodig is )dan moet dat zichtbaar zijn, en op dat ding staat een nummer, dat wil ik graag wten of dat overeen komt met het nummer/chip die ik vermoed.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 09:35
door Bart van Dessel
Daar ben ik ook heel benieuwd naar! Heeft Noël ook z'n ecu laten ombouwen? Ik heb trouwens de 300 tdi aut. compleet gereviseerd die ik van hem heb gekocht. Nieuwe zuigers, cyl. kop gereviseerd, cylinders gehoond, nieuwe lagers, loopt PERFECT.
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 10:46
door mszuur
Zal de ECU vanavond eens open halen, als het inderdaad alleen een kwestie is van een onderdeel los solderen kunnen er meer mensen mee geholpen worden.
Groet Sebastian
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 11:00
door Bart van Dessel
Ik wil dan wel gratis een andere ecu beschikbaar stellen als proefkonijn, heb er verschillende liggen.
Gr, Bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 11:03
door mszuur
Ik wil mijn auto wel beschikbaar stellen, die is voorzien van de minimaal benodigde bedrading.
Groet Sebastian
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 18 apr 2013, 05:58
door Andrew Colville
Hmm, wordt interesant, heb je al nieuws???
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 18 apr 2013, 10:39
door mszuur
Nieuws tot zo ver is dat de auto rijdt als een gek
Topsnelheid valt een beetje tegen, maar trekkracht is geweldig.
maandag een collega in zijn golfje 4 tdi vernederd bij een stoplichtsprintje
Auto op gps geklokt op 138 km/h
Motor pakt goed op en bij vol gas een mooie waas uit de uitlaat.
Zal straks de ecu even open schroeven om meer duidelijkheid te verschaffen
Groet Sebastian
'83 110 300TDI
78 109 2.5 benzine/lpg
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 18 apr 2013, 11:11
door Bart van Dessel
Geweldig! De top is bekend, die krijg je niet echt hoger maar de trekkracht is echt goed bij EDC. Mijn disco geeft bij vol gas een zwart gordijntje dank zij de powerbox. Maar ik ben benieuwd wat je inwendig terug vindt. Is het tunen niet een beetje een gok voor Eurox?
Gr bart
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 18 apr 2013, 11:18
door Wim Smallenbroek
als je het slangetje van de turbo haalt (polyflo slangetje ) en dan via een slangetuhle m12 x1.5 rechtstreeks op de interkoeler aan de achterkant zet.
krijgt de turbo meer lucht en dit zonder te veel aan het blok te sleutelen.
de turbo druk is dan gestegen van 0.7 bar naar ongeveer 1 bar a 1.2 bar en dat binnen de norm wat hij mag hebben.
Mvg
Wim
Re: 300tdi edc
Geplaatst: do 18 apr 2013, 11:47
door Bart van Dessel
Ik heb 'm op het inlaatspruitstuk aangesloten, druk is dankzij boost controller ongeveer 1,2 bar. Jammer dat je zo moeilijk of bijna onmogelijk bij het afstelstangetje kan komen van de actuator. Bij 200 tdi is dat veel simpeler,
Gr, Bart